Weide in groepsverband?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberleyvg

Weide in groepsverband?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 19:12

Hallo,

Ik ben benieuwd wat vinden jullie voor en na delen van in groepsverband staan van paarden. De paarden gaan dan 4 of 6 of 8 weken de wei op met een groep.

bonheur90

Re: Weide in groepsverband?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 21:02

Dat is prachtig!
Meteen doen Doei!

hooiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 23:03

Ik zie zelf liever merrie's en ruinen bij elkaar.
Hengsten uiteraad apart.

Sommige stallen houden ruinen en merries apart omdat ze gaan vechten.Persoonlijk vind ik dat onzin,omdat ruinen ook vechten voor hun positie in de kudde,evenals merries doen dat.

Als ze gezamelijk staan vechten ze ook om hun rangorde,
als dat verdeelt is,is de rust gewoon weer terug in de kudde en staan ze samen.

Dus naar mijn mening gewoon samen zetten Lachen

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 23:05

Ruinen en merrie's kunnen best bijelkaar, zolang je er maar op let dat de ruinen niet allemaal dominant zijn..
Een laat geruind paard is dat namelijk vaak wel en kan haast door gaan als hengst Knipoog.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 10:14

Alleen maar voordelen. Meteen doen!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:09

Ik zie ook alleen de voordelen, voor een paard is het heerlijk om in een kudde buiten te lopen. In het begin kunnen ze wel een beetje druk zijn, omdat ze rangordes moeten beslissen, maar daarna gaat het meestal goed.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:46

merries en ruinen gemengd kan idd leuk zijn, als er niet meerdere ruinen met een dominante inslag of hengstentrekjes bij elkaar staan, want dat is wel vragen om drama

mijn merrie heeft in de opfok in een gemengde groep gestaan en dta ging echt super,
hopelijk komt er nu binnenkort bij ons op de weide een ruintje bij
zou fijn zijn, want we hebben nu vier dames staan , en dan vind ik het toch wel fijn als er ene vent bijkomt om de gelederen te versterken Clown
en wat balans in de hormonale bende te brengen (o o o wat kunnen merries miepen onderling zeg Vork )

verder ken ik wel veel plekken waar de merries in een groep staan en de ruinen in een aparte groep , dit omdat meerdere ruinen op een groep merries wel problemen kan geven door competitie tussen de ruinen , en zeker op beperkte ruimte kan dit problemen geven

maar groepshuisvesting/weidegang, ik ben helemaal voor zolang de verhoudingen binnen de groep kloppen
(ik krijg ook altijd ontzettend jeuk van dingen als advertenties van stallen die o zo trots vertellen dat ieder paard zijn eigen postzegeltje wei heeft )

bonheur90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:51

merries en ruinen kunnen bijelkaar, maar sommige ruinen bespringen de merries
tja ,vind dan de eigenaar van de merrie dat goed?
meestal niet en dan gaan de ruinen meestal apart.

anouk87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:28

Gemengde groep kan in principe prima, maar ze moeten wel de ruimte hebben om elkaar uit de weg te gaan en om onderling groepjes te vormen. Let wel een beetje op als er constant paarden in en uit de groep gaan, want dat kan best wat stress opleveren.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:04

GEWELDIG!
Een paard is een kuddedier EN een steppedier. Het leeft normaliter (als het de keus heeft Tong uitsteken ) in groepsverband en dan het liefst ook nog op grootte vlaktes.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:19

OK, hier dan een nadeel: er is een kans dat je paard door de (onvermijdelijke) ranggevechten ernstig gewond geraakt. Voldoende ruimte verkleint de kans op ongelukken maar het risico blijft bestaan.
En voor sommige dieren die laag in rang zijn kan het wel stress betekenen, dus je moet toch steeds in het oog houden hoe je paard het in de kudde doet en of hij een tevreden indruk maakt. Of dieren die laag in rang staan ook aan het voedsel komen als er bijgevoerd wordt. Of ze tot rust komen of voortdurend opgejaagd worden.
En last but not least zijn er altijd paarden die elkaar niet kunnen "ruiken of zien".

Desondanks gaat mijn paard als hij voldoende van zijn blessure bekomen is gewoon terug de kudde in, want de voordelen wegen voor mij op. Maar je moet wel realistisch blijven.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:57

sja, dnek dat de problemen die soesita beschrijft vaker voorkomen bij beperkte ruimte
dus idd balans zoeken , zoek de groepjes goed bij elkaar uit , en niet meer paarden bij elkaar dan dat de afmetingen van het land toelaten
en idd niet tegen wil en dank twee dieren bij elkaar zetten die echt niets van elkaar moeten weten
maar ja, dat zijn problemen die niet de regel zijn , maar meer de utizondering
de meeste paarden die normaal met andere paarden zijn opgegroeid, kunnen prima in groepsverband leven

en ja er zal even rangorde bepaald moeten worden, maar als dta klaar is, is dta klaar en word de groep wel rustig

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:12

Ik heb nu 4 merries bij elkaar staan. Had er vroeger twee ruinen bijstaan. Dit gaat supergoed! Enkel voeren en apart van de weide halen gaat wat minder zonder dat er een andere gaat lopen, maar ik zou het niet meer anders willen!

Nog een nadeel... Als je dekens oplegt zijn ze gesloopt Haha!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:02

chipieke schreef:
Nog een nadeel... Als je dekens oplegt zijn ze gesloopt Haha!

Of dat een nadeel is weet ik niet, een paard kan prima zonder deken. Knipoog
Al baalde ik twee jaar geleden wel verschrikkelijk omdat binnen anderhalve week na verhuizen naar een groep, de deken van mijn paard gesloopt was... Hij krijgt nu dus gewoon geen deken meer. Haha!

Raongorde doen paarden vaak door kwaad te kijken naar een ander, gevechten komen bijna niet voor, alleen als er een echt aan het uitdagen is. De meeste ruinen vinden het wel best en zoeken hun vriendjes op en gaan daarmee spelen. Wat iig bij mijn paard meer wondjes oplevert dan vechten...

Een kudde bestaat uit meerdere kleine groepjes van 2 tot 5 paarden die ieder hun eigen gang gaan. Alleen wanneer ze allemaal vrolijk zijn gaan ze gezamelijk uit hun dak en rennen en springen dan de wei door.

Voorwaarde voor paarden in een groep houden is dat er wel voldoende ruimte is voor alle paarden zodat ze weg kunnen komen of zich af kunnen zonderen indien gewenst.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:34

Ik houd mijn paarden al jaren zo. Ze staan in groepje het hele jaar buiten(paddock of wei) met inloopstal. De rangorde is bepaald en het gaat allemaal prima.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:36

Ik zie zowat alleen maar voordelen, het is toch heerlijk voor paarden om in groepsverband te staan. Natuurlijk moet er wel opgepast worden met het samen stellen van de groep, zodat bepaalde paarden niet helemaal in elkaar getrapt gaan worden. Natuurlijk zal er wel even wat aan de rangorde gedaan worden, maar meestal is dat hooguit 1 schop, als dat er al van komt natuurlijk Knipoog

c_en_u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:41

gewoon doen ... de paarden gaan dit zeker fijn vinden Go jij! Go jij!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:50

Mijn paarden staan al jaren in een vaste groep. Vijf merries, 1 shethengst en dan nog wat koeien Tong uitsteken

Kudde is het echt geworden. Ontzettend stabiel, hoewel twee van de merries wat ouder worden en een beetje de leiderspositie op gaan eisen. Maar er is zelden ruzie.
Wanneer er een nieuwe in de groep komt is het wel even ruzie, komt regelmatig met een aantal kale plekken het land uit, maar naar twee weken is dat ook over. Ze hebben een enorm land, dus genoeg ruimte om het uit te ruzieën.

Dus je gewoon doen. Is het meest natuurlijke voor je paard en iets waar die zich zeker goed bij voelt. Niet te vaak de kuddes veranderen, dat levert wel strijd en stress op.
En ga eens een dagje bij de kudde zitten, is bijzonder interessant zo'n dagritme Knipoog

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 23:30

Ik verkies een kleine ''kudde'' bij elkaar, zeg een stuk of 4 a 5. Merries en ruinen apart, mijn merrie is gewoon niet geschikt om tussen de ruinen te staan... Bijna alles springt erop, met alle gevolgen van dien... Clown

Momenteel staat mijn merrie met 1 andere merrie op het land. Bij ons op stal wil eigenlijk praktisch iedereen zijn paard alleen op de weide. (waarschijnlijk met het oog op blessures.) Ik vind het zo wel prima, de merries kunnen het heel goed met elkaar vinden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 23:41

Alleen op de weide vind ik zo'n onzin. Helemaal met merries.. Vaste kudde zonder te veel veranderingen kan heel best. Ruinen willen wel eens kloten, maar aan de andere kant.. Wat verwacht je als ze kilo's sportbrok krijgen en maar een paar uurtjes eruit.. (Spreek uit ervaring van een pensionstal Knipoog )