Hoe slecht is gemaaid gras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Milly_

Hoe slecht is gemaaid gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 16:35

Hier eindje verderop staan 2 jonge mini-shetjes, ze staan er erg verwaarloosd bij, ze staan op een klein stukje modder(totaal geen gras te bespeuren)met 2 ganzen.
Ze overleven zowat op groente en tuinafval. Verder moeten ze het doen met goedbedoelende buurtbewoners die af en toe wat brood en wortelen geven, nu zag ik dat iemand hun vers gemaaid gras had gegeven(uit de grasmachine dus). Hoeveel kwaad kan dit nu? Ik heb altijd geweten dat het niet goed was, maar is het levensbedreigend?of beter dan verhongeren?

Voor de duidelijkheid, ik heb al melding gedaan bij de DB, die doen er precies niet veel aan, veel kans dat ze langs zjin geweest en er net wat eten lag(van de buren?), want het enigste wat er gebeurd is; is wat rommel en onkruid weg gehaald.

RZDLover

Re: Hoe slecht is gemaaid gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:38

Misschien eens kijken wie de eigenaar is en diegene aanspreken?
De eigenaar moet toch een keertje langskomen lijkt me. Voor zover weet werd bij ons het gemaaide gras altijd weggegooid, nooit aan de paarden gegeven. Lijkt me niet echt gezond (als ik bedenk dat een grasmaaier gevuld wordt met brandstof en dit er ook weer uitkomt).

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 16:46

Is al aangesproken door verschillende mensen, maar dan word je uitgemaakt. Ik zelf ga het niet doen, want ik weet dat het geen nut heeft, en wil de vrede bewaren, want als de DB niets doet wil ik ze misschien zelf proberen kopen, en als ik me ga moeien(zoals hij dat zo mooi zegt) zal ik ze zeker niet krijgen.
Hij woont er trouwens naast met zijn café, hij heeft ze gekocht in een zatte bui op de markt.
Ik hoop dat ik ze kan krijgen, daarbij is het een hengstje en merrie, dus er zit spoed achter...

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:54

Ik heb altijd gehoord dat gemaaid gras niet goed is omdat het te kort is. Daardoor word het paard niet gestimuleerd om te gaan kouwen en slikken ze het meteen door. Paarden kunnen dan verstopping krijgen. Ik zou het zo snel mogelijk weghalen. Succes iniedergeval, hoop dat jij ze kan krijgen...

bonheur90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:10

Wat Stybba zegt dat klopt en mini shetjes hebben ook niet zoveel nodig.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:18

is heel gevaarlijk om gemaaid gras zo te geven..dit is al ''fijn'' waardoor paarden bijna niet kauwen en daardoor koliek kunnen krijgen...

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 18:27

bonheur90 schreef:
Wat Stybba zegt dat klopt en mini shetjes hebben ook niet zoveel nodig.

ja, maar ze hebben wel 'iets' nodig..., hadden ze niet zo'n lieve buren waren ze wel al omgekomen van de honger... Erg triest..
Ik zal eens in de straat aan de huizen aanbellen of briefjes in de bus stoppen, dat gemaaid gras dus gevaarlijk is.
En meteen ook dat zacht/vers brood ook niet kan... Want dat word dus ook gegeven.
Ze zullen dan wel weer minder te eten krijgen, dus zal ik wat meer langs moeten gaan.
Ik ga zo vlug mogelijk mijn weitje en stalletje in orde maken.. en dan hopen dat hij ze verkoopt...

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:31

ik heb vroeger geleerd at gemaaid gras net asl hierboven staat paarden niet stimuleerd om goed te kauwen zodat het zo ingeslikt wordt en het gaat gisten, waar ze dus koliek van krijgen..en vooral shetjes zijn er erg gevoelig op..

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:34

idd wat stybba zegt.
maar echt verstandig is het ook niet om ze maar vanalles te gaan geven.zoals tuinafval.
weet niet of ze er echt mager uitzien? voert de man ze misschien hooi bij?

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 07:01

tjah, die buren willen alleen maar goed doen maar hebben dus 0,0 kennis van paarden. De man zelf geeft ook gewoon af en toe groente en tuinafval. En thats it..Hooi kent ie zelf niet denk ik

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 07:22

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 07:25

Dat is dus echt slecht, het plakt en maakt klonten, ze slikken het door, kauwen niet meer, als het al even ligt wordt het warm en gaat het broeien, en dikwijls is het gazongras en dat is helemaal slecht voor paarden. Ze kunnen er koliek van krijgen.

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:17

ik heb zelfs gehoord dat het voor konijnen ook erg slecht is. Dus naast dat slecht kauwen ed zal het ook niet gezond zijn denk ik.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 08:21

het risico van gemaaid gras is het fijne gras (te kort) in combinatie met en de hoeveelheid. Het vergroot de kans op koliek. tevens kan gras gespoten (behandeld) zijn.

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:28

Ik had ook gehoord dat het slecht was door de energie die eruit vrijkomt. Als je een stapel kort gemaaid gras weglegt komt alle warmte vrij en gaat het dampen. Dit gebeurd anders in de maag. Ik heb ookal vaker meegemaakt dat shetjes in erbarmelijke omstandigheden het verduveld lang volhouden, omdat ze het hoe erg ook, gewend zijn. Maar zulke mensen moeten idd niet aan paarden beginnen...sneu...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:34

Milly_ schreef:
ja, maar ze hebben wel 'iets' nodig..., hadden ze niet zo'n lieve buren waren ze wel al omgekomen van de honger... Erg triest..

hoe mager zijn ze dan? zie je al ribben? mijn shet krijgt ook belachelijk weinig te eten... volgens mij eten mijn geiten nog meer per dag Clown maar als je em meer geeft word ie snel bevangen en te dik...

en gemaait gras is erg slecht voor paarden en pony's en ik kan het je niet aanraden om te voeren vanwege de verstoppingen/koliek

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 10:35

Heb al gehoord dat een paardje gestorven is aan koliek door het voeren van versgemaaid gras. Dus het kan levensgevaarlijk zijn...