wie gebruikt lin-o-star ecostreu? alternatieve strooisels vl

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

wie gebruikt lin-o-star ecostreu? alternatieve strooisels vl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 16:13

ik ben me eens gaan orienteren op de alternatieve strooisles voor vlas.
nu heb ik lin-o-star vlas maar ik las op de site van de leverancier, www.ecobodem.nl , dat er 3 alternatieve strooisels zijn voor de vlas, namelijk koolzaad/tarwe/hennep.
deze zijn goedkoper in aanschaf en vergen volgens ecobodem dezelfde handelings manier.
dus ze zouden net zo efficient zijn als vlas, net zo gemakkelijk in onderhoud en je hebt er net zoveel van nodig alleen zou bij sommige de opname van urine zelfs hoger liggen Haha!
de mestafvoer zou hetzelfde zijn, ook goede compost dus!

dat alle klinkt dus als muziek in de oren maar is dat ook de waarheid?

is er al een van de bokkers die met een van deze strooisles werkt?
zoja, laat je ervaring dan even weten, goed of slecht alles is welkom!

groetjes loes

joyce B

Re: wie gebruikt lin-o-star ecostreu? alternatieve strooisels vl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:50

wij hebben hennepstrooisel, wel ander merk (bij welkoop vandaan)
Het is op dit moment volgens mij nu inderdaad vergelijkbaar of goedkoper in prijs dan vlas. Dat was vorige zomer niet zo.

Het is harder dan vlas, namelijk een soort korte houtachtige sprietjes. Het geeft dus een harder bed. Verder neemt het goed vocht op als je een voldoende stevige laag hebt (het moet een koek gaan vormen aan de onderkant) en het blijft netjes als je paard het niet steeds omwoelt. We gebruiken het deze winter voor het eerst in de stallen en weet dus nog niet hoe het verteert, maar heb begrepen dat het goed composteert en vergelijkbaar is met stro en vlas. Bij ons kan de mest over eigen land, dus hoe de afname is weet ik niet.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:20

Hoe de afname is van hennep kan ik je dan wel vertellen. Ik sta er ook pas 2 maanden op, dus over het gebruik heb ik nog genoeg ervaring om mee te delen. Bij ons op stal, kan ik hennep gewoon tussen de stromesthoop gooien, wordt dan gewoon afgenomen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 11:30

ok, tja ik heb er eentje die veel woelt in de stal dus dat zou met hennep niet zo geweldig zijn dus. Bloos
misschien wel met de koolzaad variant maar daar hebben we nog geen reacties op.
de prijs in nu idd vaak goedkoper en dat komt omdat er gewoon een tekort aan goede vlas komt en dat zal waarschijnlijk niet zo opgelost kunnen worden, dat is de reden dat veel bedrijven met alternatieve strooisels bezig zijn omdat die dus wel onbeperkt goed verkrijgbaar zijn en zullen blijven, tja dat is wat ze zeggen. Verward
en ikzelf denk dat het vlas gewoon alleen nog maar duurder gaat worden, ik ben in een jaar tijd al 2 euro per baal omhoog gegaan en dat is toch niet niks en ik heb gezien dat de prijs inmiddels weer ongeveer 50 cent omhoog is gegaan vergeleken met de prijs die ik in januari nog heb betaald voor een baal.

dus een goed alternatief is wel gewenst en al zeker de mooite waard om me in te verdiepen Knipoog
alleen is het wel fijn als je meerdere ervaringen kunt horen zodat je weet wat je wel en niet kunt verwachten want helaas koop je bij de meeste leveranciers vaak per pallet of zelfs 2.

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:59

ik heb zelf een tijdje rapsodie (gehakseld koolzaadstro) in de stad gehad. die van mij is ook een viespeuk en woelde ook veel om waardoor het dus een smeerboel werd. ook koolzaadstro moet een koek worden aan de onderkant. Het is net als bij hennep harder als vlas en grotere stukjes. met tarwe stro haksel en hennep heb ik geen ervaring. hoe duur is vlas nu bij jou dan? ik betaal €5.60 per pak maar dat kan ook per regio verschillen natuurlijk.. voor rapsodie moest ik 7.80 betalen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:48

hennepstrooisel kun je via de boerenbond of welkoop gewoon per pak kopen. Je kunt het dus rustig een maand (of 2) uitproberen.
Ik vind dat met een paard dat alles omwoelt vlas ook erg snel vies wordt. Alleen stro, waarbij je elke dag de hele natte plek weghaalt en dan weer schoon opstrooit, met eventueel wat zaagsel eronder om beter vocht op te vangen, blijft dan relatief netjes. Als je vlas, hennep en andere " lange termijn" strooisels wilt schoonhouden zul je ook elke keer al het natte eruit moeten halen en daar wordt het veel duurder van en het kan het vocht dan vaak minder goed vasthouden. Je stal lijkt doordat het vieze/natte boven komt gewoon viezer en gaat eerder stinken dan wanneer die koek heel blijft en het paard er gewoon overheen loopt.

Je hoeft niet eens zo'n heel dikke laag erin te leggen om toch een stabiel bed te krijgen. Hier ligt het ongeveer 10 cm dik op een rubbermat, en die mat zie je alleen als ze flink hebben lopen graven of woelen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 14:49

ja dat klopt.
maar het is bij vlas ook de bedoeling dat het een koek word aan de onderkant waar de plas intrekt en die verwijder je dan eens in de zoveel dagen, of ben ik nu gek?
ik heb voor de balen die ik nu heb 5,85 euro betaald als ik t goed heb, maar ze zitten nu op 6,62 euro vandaar dat ik dus opzoek ben naar wat anders.

wat ik me nu dus echt afvraag is of er werkelijk verschil zit tussen vlas en de andere strooisels in gebruik.
zoals ik t nu begrijp is het precies hetzelfde princiepe, toch?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:29

voor zover mijn ervaring gaat, is het hetzelfde oppotprincipe, zelfde afvoer en voordelen van vochtopname en kleiner afvalvolume als je het oppot.

Prijs van hennepstrooisel ligt ook op 6,60 per baal nu.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:47

joyce B schreef:
Prijs van hennepstrooisel ligt ook op 6,60 per baal nu.

Sjee, dan wordt ik hier flink genept bij de ranzijn met €9,99 per baal.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 18:14

ok, dus hetzelfde princiepe volgens joyce b, dat is ook wat ze vertellen bij de leverancier.
alleen is de baal hennep 5,83 bij ecobodem al zijn dit wel balen van 15 kilo terwijl de vlas 20 kilo zijn dus dat zal ongeveer op hezelfde uitkomen.
dus dan zou het voordeliger zijn om voor koolzaad of tarwe te kiezen, maar hoe dat dan precies weer in elkaar zit?
die prijzen liggen dus lager dan die van t vlas, koolzaad per baal a 20 kilo op dit moment 6,10 en tarwe op 5,95 per baal van 20 kilo, dat scheelt toch wel wat of niet!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 22:57

ja, het scheelt wel, maar je moet ook kijken naar het vermogen om vocht op te nemen. Dat speelt ook mee in de uiteindelijk kostprijs van je verbruik.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:37

Wij gebruiken al jaren vlas. Maar we hebben ook andere strooisels gehad. En aangezien we veel paarden op stal hebben die allemaal anders zijn kan ik wel iets zeggen over verschillen denk ik Knipoog.

Koolzaadstro werd bij ons heel erg snel nat en bruin. Veel sneller dan vlas, moesten vaker kruiwagens eruit halen anders zagen de stallen er niet meer uit. Daarnaast vond ik het stinken. Hennep hebben we niet gehad. Houtvezel wel maar is moeilijk te slijten, bleef wel mooi bij de paarden die niet woelen, maar dat geldt voor vlas ook. Kortom een echt goede vervanger hebben we niet gevonden, vandaar nog altijd vlas in onze stallen. Het is moeilijk een echt goed alternatief te vinden.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 08:42

ok monya,

jij hebt dus verschillende uitgeprobeerd en het vil tegen.
wat jammer nu, want op hun site staat dat de opnamehoeveelheid zelfs hoger is dan bij vlas maja lekker verkooppraatje he!
dus dat valt ff tegen, dan weet ik het ook niet meer, haha

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 16:04

Ik sta ook sinds 3 maanden op lino-star en ik moet zeggen ik ben er zeer tevreden over. Ik heb mijn paarden altijd op stro gehad maar door de steigende kosten ben ik over gestapt op vlas.
Mijn merrie doet het er het beste op. Ik had het niet verwacht omdat in het stro zij eigenlijk het vieste is. Dit komt ook wel omdat ze het stro opeet en dus niet echt veel bodem kan kweken maar met dit vlas echt super!! Knipoog
Ze mest netjes achteraan in 2 hoeken en heb het toen ik voor het eerst begon echt gedaan zoals ze van ecobodem adviseren elke dag haal ik netjes alle mest weg en ik moest pas na een week of 9/10 de echte natte plekken eruit halen omdat ze voor die tijd niet naar boven kwamen en het ook niet nat was op haar bodem.

Mijn andere paard is dus nu de vieste van de 2 want hij is nu wel wat schoner dan op stro maar hij vertrapt zijn mest door de hele stal dus dat word een zooitje op het vlas. Ben met hem aan het experimenteren hoe ik hem toch nog redelijk schoon kan houden en moet zeggen dat ik nu de laatste 2 weken wel tevreden ben over mijn experiment Knipoog

Kortom ik ben er zeer tevreden over en blijf dan ook zeker hier op staan. Haha!

ps wat ik wel doe is dat ze allebei elke dat een plak stro er bij krijgen omdat ze wel wat te knabbelen moeten hebben vind ik. Ennn... het stro is elke dat op hoor dus ze genieten er zeker van Vingers aflikken

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:04

Misschien een aanschaf in het begin, maar zeker een goedkope oplossing op lange termijn is stalmatras!
Na 3 jaar (in vergelijk met vlas) zijn de kosten eruit en ga je besparen.
Als je langer dan 3 jaar paarden hebt is dit dus echt beter, in vele opzichten.

Kijk op mijn site of pb Knipoog

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 15:26

@jottum; een stamatras is dat niet een soort van rubbere mat?
ikzelf ben absoluut geen voorstander van harde ondergronden in de stal zonder een ''bedje erop'', hiermee doel ik op de rubberen stalmatten endergelijke.
alle dieren kruipen in mijn ogen graag ergens in weg of liggen graag lekker zacht.

maar ik ben wel benieuwd naar wat een stalmatras nu precies is?
veert dit dan ook of hoe zit het systeem in elkaar?
is het makkelijk schoon te houden en wat zijn de kosten hiervan?

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:33

Waarom ben je geen voorstander van harde ondergronden? En wat noem je een harde ondergrond?

Een stalmatras is zeker niet hard. Het is schokabsorberend en houdt optrekkend vocht en kou tegen.
Beter dan dat strooisel dat doet. Bovendien is het een enorme verbetering voor het stalklimaat.

De Ultimat is van rubber. Het bestaat uit een 5 cm.dikke stevige rubberen matras, met daaroverheen een topdoek die slijt en slipvast is. Het geheel wordt waterdicht in de stal gelegd.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 09:02

ja, waarom ben ik geen voorstander van harde ondergronden.
ik denk dat het ook een gedeelte onwetendheid is, ofwel het geen ervaring hebben erin, zowel goed als fout.
het lijkt mij gewoon niet lekker liggen voor de dieren, zo hard zeg maar.
verder lijkt het me ook glad of gaat de topdoek dat juist tegen?
ja, weet je, ik zie gewoon dat mijn paarden graag lekker in hun stal door het vlas rollen endergelijke en het lijkt mij dan ook dat ze er lekker op liggen, toch?

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 09:44

Het mooie van een Ultimat is juist dat ze er graag op liggen en het is slipvast, dus hebben ze meer grip bij het opstaan als met strooisel.

Vaak is het ons eigen beeld, dat we willen dat de paarden in strooisel liggen, want dat geeft ons het idee van 'warm'. Dit is dus misleidend. Juist strooisel is 'koud' en een stalmatras is warm, er kan namelijk geen vocht of kou van onderen optrekken. Knipoog

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 13:11

ok, dat begrijp ik goed, en dat is ook wat ik zei, het is mijn eigen onwetendheid he!
maar hoe zit het dan met de urineplekken, lopen die door de mat weg of hoe moet je dat zien?
wat zijn dan eigenlijk de aanschafprijzen van zon mat en waar moet je stal aan voldoen?

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:23

Je kunt een rand en/of hoek in de stal maken met wat strooisel, de meeste paarden zullen daar gaan urineren.
Dat kun je er elke dag even uitscheppen.

Voor prijzen e.d. zie mijn site Knipoog

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 17:18

ok, dat is wel een slim iets, je ziet dat idd vaak bij dieren, denk maar aan een pup die op de klaar gelegde krant plast en poept.
al weet ik niet of dat wel handig is als je een paard hebt die woelt, ik vraag me af of ze dan die rand of hoek wel laten liggen?

ik ga in ieder geval je site even goed door pluizen en ik denk dat anderen dit ik ook wel intressant vinden om in ieder geval jezelf hier eens in te gaan verdiepen!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 15:00

nou ik kan je vertellen dat de prijzen weer omhoog zijn geschoten, zowel van vlas als de alternatieve strooisles, dit is echt niet leuk meer!
ik ben nu aan twijfelen om toch een vlas van ecoflax te proberen, dat kan ikzelf ophalen in een kleinere hoeveeheid.
dus gewoon me trailer vol dan ben ik niet ineens bijna 200 euro kwijt voor een pallet vlas.
jah dan ben ik er wel een tijdje vanaf maar dat is toch ineens een hap uit mijn geld buideltje en er is geen verdeler van lin-o-star hier in de buurt, ben nog aan t wachten op een antwoord mail van ecobodem, als die er wel zit kan ik er natuurlijk zelf heen rijden.

ik vraag me alleen heel erg af wat de kwaliteit is van ecoflax?
ze zijn op dit moment per baal 12 cent goedkoper, maja dat ben je dan kwijt aan bezine maar dan hoef ik wel niet meteen een hele pallet af te nemen.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 19:40

Ik ben pas geleden van lin-o-star overgestapt naar ecostreu koolzaad.
De verschillen die ik merk zijn positief.
Bij de lin-o-star zijn de nieuwe verse stukken erg glad, dat heb je niet bij de ecostreu koolzaad. Ik heb ook het idee dat het eerder "vastligt". Ik heb ook een woeler en de boel blijft netter liggen.
Verder vond ik de laatste lading lin-o-star minder, er zaten nog zaden tussen en stukken "katoen"/ "pluis".

En de paarden lopen het minder naar buiten dan met vlas.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 09:11

o kijk, dat is waar ik ook naar opzoek ben.
ik had idd ook dat er dingen tussen de lin-o-star zaten die er niet tussen hoorde Verward
inmiddels heb ik wat pakken ecoflax gehaald bij een dealer in de buurt, dit omdat ik over 4 weken top ben uitgeteld en mijn vriend dan voldoende spullen op stal moet hebben om het even alleen te draaien als ik op kraambed lig haha Bloos
verder vind ik het vaak ook lastig met een van mijn paarden, onze hengst woelt heel veel en daardoor krijg je sneller een smerige donkere boel he!
ik heb vannacht voor het eerst de kleine paddocks aan hun stal open gehad dus ik ben erg benieuwd of ze het een beetje in de stal laten liggen.
vorig jaar liepen ze er dus ook kei veel uit, harstikke sonde, dus nu hebben we een dikke plank voor de opening gemaakt, een soort van opstapje, dus ben benieuwd of dat wat scheelt.

verder heb ik ook het gevoel dat er straks bijna helemaal geen vlas meer zal zijn, het word steeds duurder en de kwaliteit van veel vaak minder.
als de prijzen zo blijven stijgen dan is het gewoon ook niet meer te betalen he!
sommige verdelers hier in de regio zitten al op 8,95 per baal, ik betaal nu voor de ecoflax 6,50 per baal, maar ik weet niet zeker hoe de kwaliteit is.

dus ik ben erg benieuwd naar hoe de koolzaad verder bij jou bevalt want als het dus fijner is wil ik er na de bevalling misschien op overstappen, dus als je mij op de hoogte zou willen houden van je ervaringen zou dat heel fijn zijn Haha!