Zanderige vacht, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Winx

Zanderige vacht, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 20:48

Ik heb een klein probleempje.
Mijn pony heeft namelijk altijd zand in haar vacht, dus als je haar kroelt dan zie je helemaal een spoor. Dit vind ik er niet zo mooi uitzien en maakt mij op zich niet uit, maar af en toe zou het fijn zijn als dit makkelijker weg te krijgen is, want dat ziet er gewoon netter uit.
Wie heeft misschien tips voor mij?
Hoop dat jullie mij snappen, want kan het niet echt uitleggen.

Jellie

Re: Zanderige vacht, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:49

Gaat dat zand er met poetsen niet vanaf?

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 20:51

Nee eigenlijk niet, je kunt uren staan poetsen, maar het blijft altijd zanderig. Je ziet het eerst niet en verder ook niet slecht ofzo. Maar haar kont lijkt dan dof en dat terwijl ze echt heel mooi glanst normaal.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 22:04

als het warm is helemaal afspuiten, dan spuit je het eruit, maar met dit weer is dat ook niet alles,
probeer eens (echte!) schapenwol, dat is vaak vet en dat is de bovenste stoflaag weg, hielp bij mij iig

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 22:06

glansspray op een borsel spuiten,en dan poetsen.
werkt bij mij altijd,ook blijft het zand en stof minder goed plakken,doordat het haar wat gladder en minder vet word.

Violaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 22:07

En minder laten rollen ? Tong uitsteken

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 06:20

Ik herken het helemaal. Zeker nu in de winter is het een ramp. Mijn merrie heeft er ook enorm veel last van. Is op het oog bij haar niet te zien, maar ze heeft meer zand in haar vacht dan dat er in de bak ligt.
Helaas voor mijn merrie is de enige oplossing niet meer in het zand rollen. Zij heeft dus altijd een dek op als ze naar buiten gaat. In de winter tenminste. Ik moet wel, kan er anders ook echt niets meer van tuig opleggen.
In de zomer pak ik regelmatig de tuinslang. De vacht is dan ook veel minder vast, zit veel minder zand in.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 07:28

Babydoekjes Knipoog

Die dingen werken echt super. Ook bij een paard dat het liefst om de minuut gaat rollen.
Ikzelf haal ze bij de Action, 100 doekjes voor €0.99.
Gaan wel heel wat doekjes per poetsbeurt doorheen, maar het werkt echt heel goed.
Op echt zanderige plekken heb je na één veeg al een zwart doekje.

Ik zweer erbij, echt waar.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 07:31

Bij mijn paard werkt dat niet. Babydoekjes halen alleen het zand aan de oppervlakte weg, en dit is vaak het zichtbare zand. Het zand zit echter bij haar op de huid, daar kom je niet met babydoekjes.
Aan het verhaal van de TS te horen zit bij haar het zand ook dieper in de vacht. Babydoekjes werken alleen bij oppervlakkig zand en stof.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 07:35

Stofzuigen!

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 07:36

Hier nog iemand met een stofpaard Knipoog ik probeer het doenbaar te houden door heel lang te roskammen, stevige cirkeltjes, totdat mijn beide armspieren echt zo stijf als wat zijn. De pony vindt het heerlijk en ik train m'n armen Knipoog daarna borstel ik alles eraf en ga er met schapenhandschoen over. Het is vooral het stevig roskammen dat helpt bij mijn pony. Als ik dan nog eens over haar vacht ga met m'n hand ziet ze er op die plek weer stoffig uit, maar toch een stuk minder dan voorheen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 08:05

Babydoekjes komen wel op de huid als je tegen de haargroei in poetst Knipoog

Dus rondjes draaien net zoals bij roskammen.

Maar als het niet werkt volgens jou....verklaar dan het volgende eens:

Als ik Silence was zonder doekjes gebruikt te hebben in de week voorafgaan aan het wassen, is de handdoek pikzwart na het wassen.
Als ik Silence was met doekjes gebruikt te hebben in de week voorafgaand aan het wassen, is de handdoek nog vrijwel schoon..

Tell me....

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:13

Silence schreef:
Babydoekjes komen wel op de huid als je tegen de haargroei in poetst Knipoog

Dus rondjes draaien net zoals bij roskammen.

Maar als het niet werkt volgens jou....verklaar dan het volgende eens:

Als ik Silence was zonder doekjes gebruikt te hebben in de week voorafgaan aan het wassen, is de handdoek pikzwart na het wassen.
Als ik Silence was met doekjes gebruikt te hebben in de week voorafgaand aan het wassen, is de handdoek nog vrijwel schoon..

Tell me....

Kijk misschien is dat bij jou zo, dan kan het bij het paard van Neonlight anders zijn !!! Knipoog
ik zelf vind babydoekjes ook niet heel fijn Knipoog

TS: Ik denk als het warmer wordt en je haar kan wassen dat het dan minder zal gaan worden ! Lachen
Een deken zou kunnen helpen volgend jaar, heeft niet veel nut meer nu of je moet straks een zomerdek gaan aanschaffen Ja

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:14

Bwa, eigenlijk heb ik liever een blije pony die naar hartelust kan rollen dan een minder blije pony die piekfijn proper is. Lachen Maar ik rijd ook geen wedstrijden dus Kashmir hoeft niet per se te blinken.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 13:15

Eerst flink wassen zodat je alle zand en troep eruit krijgt en dan dagelijks goed borstelen, dit klinkt gewoon als een smerig paard/pony.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:48

Musetta schreef:
Bwa, eigenlijk heb ik liever een blije pony die naar hartelust kan rollen dan een minder blije pony die piekfijn proper is. Lachen Maar ik rijd ook geen wedstrijden dus Kashmir hoeft niet per se te blinken.

van mij hoeft een paard ook niet perse te blinken maar als er zand in ze vacht zit kan dit gaan schuren tijdens het rijden en dat is minder fijn voor je pony Knipoog

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:52

Onze paarden staan ook een halve dag in de paddock. Vooral de zwarte Merensruin heeft last van zand in z'n vacht ... wat ik altijd doe is .... met m'n 2 handen een 10-tal minuten overal op z'n lijf (vooral op de kont) kloppen gelijk je een tapijt uitklopt!

Je creëert een énorme stofwolk mee, maar het helpt echt wel ...én de paarden vinden het plezant, zo een -ahum- massage!

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:54

Als het te koud is om te wassen (het enige wat echt werkt) inderdaad schapenhandschoen Ja

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:55

Mijn pony heeft inderdaad een hele aparte vacht. Niet heel lang, maar wel heel dicht. Heb nog nooit zo'n vacht ook gezien eigenlijk. Als je haar ziet zou je niet zeggen dat ze vies is (terwijl ze dus hoofdzakelijk wit van kleur is ziet ze er ook spierwit uit), zet je er de slang op dan schrik je dus echt hoeveel (geel) zand eruit komt. Ik was wekelijks een boel wedstrijdpony's, ben behoorlijk ervaren in wassen, maar wat je dan ziet heb ik nog nooit meegemaakt, het is echt erg.
In de winter staat ze dus met dek op, iedere dag wassen is niet om te doen, zeker niet in de winter. In de zomer staat ze bijna dagelijks onder de slang. Er kan geen tuig op anders, het zand schuurt haar huid compleet kapot.
Babydoekjes zijn bij haar echt geen oplossing, je wilt niet weten hoeveel je er dan nodig hebt, dan kom je met dagelijks 5 pakjes niet toe. Bovendien is dat vettige ook niet ideaal voor haar haren als je het er zo in gaat wrijven.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 16:57

Hilde, dat klopt.
Maar die persoon die het zei, riep meteen dat het niet werkt.
En er zijn wel paarden waarbij het wel werkt Knipoog
Dus als het bij jezelf niet werkt, moet je niet zeggen dat het helemaal niet werkt vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:01

ik ken het probleem ook
ik begin met rossen en daarnaa en hele harde borstel en lang borstelen zo steeds fijner ik zelf heb wel 8 borstels ertussen.
maar als ik na 2 uur klaar ben is al het zand wel weg.

en zijn mijn armen verzuurd dus misschien niet de handigste oplossing.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:06

Jannepauli schreef:
Stofzuigen!

Deed ik vroeger bij mijn twee pony's regelmatig Clown, zeker als het voor een wedstrijd te koud was om ze te wassen (nja, pony's staan aan huis.. geen warm water, geen solarium). Ging prima!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:27

Stofzuigen lijkt mij ook het makkelijkst Ja

Die van mij heeft ook zo'n dikke, volle vacht, en vooral op de zwarte vlekken is die stof goed te zien. Maar toch glanst hij als een spiegeltje, ook zonder te poetsen Lachen Pas als ik met mijn handen er doorheen ga, of erop klop, dan komt de zand naar boven.
Babydoekjes of glanshandschoenen werken hier dus echt niet, je moet echt tot op de huid komen.
Ik doe voor het rijden meestal even met een borstel met harde haren de grootste korrels eruit borstelen, en dan even met de zachte borstel, en de rest van het zand mag van mij blijven zitten. Hij heeft er totaal geen problemen mee, nooit last van gehad, en als hij flink gezweten heeft dan neemt dat zweet het meeste zand mee, dan is hij ineens helemaal bruin/geel Tong uitsteken
Ik zou ook nooit elke dag wassen tegen het zand. Zand is juist heel goed voor de huid, tegen parasieten en tegen jeuk en tegen zweet en warmte.. En wassen is sowieso niet echt goed omdat je dan de natuurlijke vetlaag van de huid af haalt en dan in de vacht niet meer waterdicht als het regent

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 19:31

Mijn pony staat nu ook onder deken en heb haar een poos alleen laten rollen met deken om, maar dan komt het er nog onder.
Alleen mijn pony is niet zo'n fan van de waterslang, terwijl ze water op zich lekker vind.
Zowiezo was ik haar bijna nooit echt met zeep, maar spons haar wel regelmatig af en als het wil dan spuit ik haar af, omdat ze donkerbruin is en ze van zichzelf al warm genoeg heeft en omdat ze echt last heeft van vliegen. Niet in de zin van schuren maar gewoon zitten meer op haar dan op de rest, en dan is het lekker voor haar om als ze dan gaat rollen dat het zand blijft zitten. Want dan kunnen die vliegen er niet op, maar dat is na het rijden. voor het rijden is dat juist weer minder handig Tong uitsteken

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 19:38

Jannepauli schreef:
Stofzuigen!

Haha! Het klinkt heel grappig! Clown
maar gaan jullie dan met zo'n kruimelgeval zuigen? of met zo'n enorme?? (onze stofzuiger komt uit het jaar 0 dus hij is mega... Clown )
Ik had het eigenlijk nog nooit gehoord... je pony stofzuigen... Clown