Dan hoor je mensen heel enthousiast zeggen wat een paard wel/niet mag.
Oke, ik hou een toespraak bij Cerise over de regels.
Maar wat als ze zich er niet aan houdt?
Hoe straffen, of beter gezegd, corrigeren jullie je paard?
Ik denk dat dit ook heel erg ligt aan wat voor paard je hebt.
Cerise is een behoorlijk krengetje, een echte trakhener met nog een flinke dosis humor en ondeugd erin.
Veel van haar streken heb ik aan mezelf te danken, het feit dat ik niet consequent genoeg geweest ben.
Dan ben ik ECHT te moe om door te zetten, of geduld te hebben en uiteindelijk 'het gevecht' te winnen, mede door de beruchte chemo...
Op de huidige stal is ze al een stuk braver geworden doordat de stalhoudster veel geduld heeft en met veel liefde maar volhoudendheid haar de regels leert. }>
Hoe doen jullie dat als je moe en ziek bent?
En je paard vast staat om gepoetst te worden en gewoon 'om' gaat met de achterhand en jou dwars omver duwt?
Ik straf haar dan wel maar een schreeuw of beweging als waarschuwing, daar lacht ze om. Bang? Nee.
Uiteindelijk doet zelfs een schop in haar buik haar niks meer, ja ze raakt over de zeik omdat ik kwaad word.
En op haar hoofd WIL ik haar niet slaan.
Bij een schop:
Ze weet wel dat ze stout is maar staat met kop in de lucht mij kwaad en gestressed aan te kijken!
Dan hoor ik haar vragen:
Hoe ik het in Godsnaam in mijn bolle kop haal om zo shaggie te doen?
En dan maar doorzetten terwijl je je voelt alsof je 39 graden koorts hebt maar dan niet zo warm gelukkig...
Ik heb het haar nu met een vriendin samen afgeleerd, ze loopt me tijdens poetsen al een stuk minder omver.
Maar nog steeds als ze vast staat buiten en er gebeurt iets verderop... HUP kop omhoog en ze draait zich zo zodat ze ALLES goed kan zien.
Interessant hoor, die buurman die er net aan komt lopen!
Dat het vrouwtje toevallig op de plek stond waar nu haar kont staat, ach, das niet van belang....
Met naar de wei brengen enz. gaat alles goed, loopt ze netjes schuinachter mij, en met in/uit de stal halen, alles perfect.
Alleen stil staan... pffff
Wie heeft tips?
Hoe straffen jullie je paarden in het begin, en wat als ze toch 'doordrammen'?
Jammer dat ik zo gauw moe ben, hoop dat het gauw beter word.
Ik ga voor mezelf batterijen kopen! Die van Duracell, die gaan extra lang mee!
)
), en als het paard zijn hoefje helemaal uit mijn handen trekt, resulteert dat in een klap met de platte hand onder de buik, maar wel hard genoeg dat het paard er echt van schrikt. Meestal gaat dat gepaard met een grote mond...Bud is namelijk nogal onder de indruk van een grote mond...heerlijk