sportpaard vakantie geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joepiejee

sportpaard vakantie geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 09:22

Wie geeft zijn paard 's zomers vakantie? En dan bedoel ik een maand (of langer/korter) dag en nacht op de wei. Zet je hem dan in een groep of met zijn tweeen? Voer je je paard nog biks bij? Haal je er nog wel eens een borstel over of komt hij een maand de wei niet uit? Heeft hij een schuilmogelijkheid op de wei? Als hij normaal gesproken alleen overdag in de wei staat zet je hem dan in 1 keer 24 u p/d op het land? Hoe lang duurde het na die vakantie voor je je paard weer op niveau hebt voor concours? Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen!

Alicia2u

Re: sportpaard vakantie geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:50

Mijn paard staat in de zomer 24/7 buiten, maar een week (of meer) niets doen, daar maak ik hem niet blij mee. Wij gaan als vakantie lekker langer ritten maken door het bos enzo. Dat vind hij hardstikke leuk, andere omgeving, andere paarden. Van alleen in de wei staan (met z'n maatjes) heeft hij te weinig uitdaging.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:56

Ligt eraan wat jij een sportpaard noemt? Een paard een paar keer per week gereden wordt, dat elk weekend L gestart wordt en zo af en toe daarmee eens een winstpuntje mee naar huis neemt?
Of een paard dat rustig en regelmatig getraind wordt, een paard dat af en toe gestart wordt, inmiddels Z of hoger is en grossiert in winstpunten?

De laatste zou ik nooit een maand de wei op gooien, tenzij je verder geen enkele ambitie hebt. De eerste... geen probleem zou ik zeggen.

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 11:23

Waarom zou je die nooit een maand op de wei zetten LDRD? Het paard is nog jong (4) en doet het allemaal erg makkelijk. Nu wil ik het eigenlijk een beetje vertragen. Ik ben juist geneigd te denken dat het goed is voor 'm om een maand alleen te spelen op de wei. Misschien groeit hij dan ook nog een beetje of maakt dat niet uit?

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:24

LDRD schreef:
De laatste zou ik nooit een maand de wei op gooien, tenzij je verder geen enkele ambitie hebt. De eerste... geen probleem zou ik zeggen.

In Engeland is dat een heel normale zaak, daar worden veel toppers regelmatig 3 maanden op het land gezet. Maar daar hebben ze ook vervanging waar ze mee verder rijden.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:45

Op mijn oude stal stond mijn pony 's zomers dag en nacht op de wei. Als ik dan op vakantie ging, stond ze dus gewoon in de wei. Ik reed L2 met Tara en trainde fanatiek. Dan bouwde ik de training af naarmate mijn vakantie naderde. Er was geen schuilstal en ze werd in de tijd dat ik weg was wel een paar keer gelongeerd door iemand. Ze werd niet bijgevoerd, omdat ze snel dik wordt op de wei als ze niet veel doet.
Sinds 1 januari 2006 ben ik gestopt met wedstrijden vanwege mijn lengte. Omdat ik gelukkig niet te zwaar ben voor Tara rijd ik wel nog gewoon en best nog wel fanatiek. Sinds vorig jaar ben ik ook verhuisd van stal en dit wordt Tara's eerste zomer op de nieuwe stal. Hier gaan de paarden 's zomers van ongeveer 09.00 tot 17.00/18.00 uur de wei in en staan 's nachts dus op stal. Deze zomer ga ik drie weken op vakantie met mijn vriend en schoonouders en mijn pony staat dan dus stil. Ze wordt elke dag uitgemest door mijn pony of een stalgenoot en wordt waarschijnlijk ook weer een paar keer gelongeerd. Ik vind fijner dan bij mijn vorige stal, omdat ze tenminste onderdak heeft en er sowieso naar haar omgekeken wordt. Knipoog

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:47

LDRD schreef:
Ligt eraan wat jij een sportpaard noemt? Een paard een paar keer per week gereden wordt, dat elk weekend L gestart wordt en zo af en toe daarmee eens een winstpuntje mee naar huis neemt?
Of een paard dat rustig en regelmatig getraind wordt, een paard dat af en toe gestart wordt, inmiddels Z of hoger is en grossiert in winstpunten?

in het eerste geval is mijn Noob bijna! train 5 tot 6 x per week, rij 1x per maand een wedstrijdje en kom altijd met winst thuis.
Hij krijgt in de zomer 4 weken vrij. Komt dan overdag in het land met 2 andere paarden en staat 's nachts op stal. Krijgt nog krachtvoer, maar slechts 1,5 kg per dag en komt na die 4 weken weer tonnetje rond uit de weide. Die 4 weken ben ik er zelf ook niet, dus wordt hij niet gepoetst en krijgt hij weinig menselijke aandacht.
Na 4 weken is hij dan ook echt weer toe aan een kriebel- en kroelbeurt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:23

Ik vind het verstandiger om gewoon lichtjes door te trainen, ook als het allemaal heel snel gaat.
Let wel, zeg het nogmaals, dit ligt ook sterk aan je ambitie hoor. Als je geen ambitie richting topsport hebt, dan vind ik dat toch anders liggen. Wij lassen ook altijd periodes in van relatieve rust, trainen dan ontspannen door en gaan niet op wedstrijden.
Vakantie haalt ze alleen maar uit het ritme en conditie.

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 12:33

Ik ben wel van plan met hem verder dan het Z te komen, het gaat tot nu toe er goed en een maand minder de tijd maakt voor mij echt niet uit. Hij hoeft niet nationaal te starten op zijn 6e. Als hij voor zijn 10e de basissport uit is vind ik 't best.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:35

Mijn paarden hebben vorige zomer drie maanden vakantie gehad.
Ik had ze volop in training en super in conditie (en zeer ambitieus wedstrijden rijden). Wekelijks wedstrijden (mennen en onder het zadel), drie keer in de week les: dressuur, springen, mennen. Dus echt pittig.
Toen liepen we tegen ons droomhuis aan het bos op de Veluwe aan. We wilden bij dat huis het één en ander verbouwen en er moest een paardenstal bij gebouwd worden. Aangezien we begin juli de sleutel kregen, besloten we dat we de zomermaanden alles aan de kant zouden zetten, in dienst van de verbouwing. Zodat we na drie maanden echt helemaal klaar waren en in het huis konden en dan direct genieten van alles, zonder nog tijden in de rommel te zitten. Dus...even een periode volledig focussen op het huis.
Dit betekende voor de paarden dat ik de training in juni afgebouwd heb. De paarden hebben de hele zomer op de weide gelopen. Wel 's nachts op stal, maar dat had te maken met de locatie van de weide: juist in de zomermaanden kwam daar regelmatig dronken jeugd 's nachts langs, die nog wel eens rotzooi in de weide gooide en dat soort dingen. Om te voorkomen dat ze op het idee kwamen om rottigheid met de paarden uit te halen, zetten we ze daar 's nachts altijd binnen.
Dus...in die drie maanden zijn ze goed verzorgd...hebben ze van 's ochtends vroeg tot 's avonds in de wei gelopen, is hun voerschema daarop aangepast (vrijwel niks extra's, alleen 's nachts op stal hooi en een klein beetje krachtvoer voor extra vitaminen en mineralen), maar heb ik niet gereden of gemend.
Na de verhuizing heb ik het zoetjes aan weer opgepakt. Bij het nieuwe huis heb ik een eigen bak, dus rustig aan weer begonnen met longeren, daarna rijden in de bak en korte stukjes in het bos en dat weer uitgebouwd. En ze waren eigenlijk vrij snel weer in vorm! Zowel qua uithoudingsvermogen als qua oefeningen.
Ik heb het idee dat de paarden zich er ook lekker bij voelden. Maar dat kan ook te maken hebben met dat ze verhuisd zijn en dat ze zich hier goed voelen. (ik ben de hele dag nu in de buurt en de stal en de weide ligt veel rustiger).
Laatst bijgewerkt door polly2 op 31-03-08 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:35

Vanaf wanneer is hij zadelmak dan?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:25

LDRD schreef:
Ik vind het verstandiger om gewoon lichtjes door te trainen, ook als het allemaal heel snel gaat.
Let wel, zeg het nogmaals, dit ligt ook sterk aan je ambitie hoor. Als je geen ambitie richting topsport hebt, dan vind ik dat toch anders liggen. Wij lassen ook altijd periodes in van relatieve rust, trainen dan ontspannen door en gaan niet op wedstrijden.

Ik heb van Eric van Breda begrepen dat dit niet helemaal klopt Lachen
Spieren (en dus conditie) bouw je op door prikkels. Uitschieters zorgen ervoor dat je verder komt, niet de onderhoudsprikkel. Lichtjes doortrainen is daarmee minder effectief dan een rustperiode gevolgd door een trainings-opbouw-periode. Een opbouwperiode duurt volgens hem acht weken, als het paard daarna nog niet z'n zwakke punt aankan (waar je in die periode op hebt getraind), kom je in het blessuregevoelige gebied. Variatie is het sleutelwoord. Fysiologisch gezien kun je in trainingsperiodes van 2 maanden een stap hoger komen.
Eric sprak daarbij over rustperiodes van maximaal drie weken, daar gaf hij een fysiologische reden voor, maar die ben ik vergeten en staat ook niet in m'n aantekeningen Bloos Het heeft in ieder geval met supercompensatie te maken, dat proces treed niet op bij een continue onderhoudstraining, wel bij pieken en dalen waardoor je uiteindelijk meer effect bereikt met minder vaak/regelmatig trainen maar wel op het juiste moment.
Juist als je topsportambitie hebt, lijkt me dat je gaat trainen met het oog op supercompensatie. Daarbij gaat het dan niet om één keer per jaar een lange tijd vakantie geven, maar om de acht weken training een periode van één tot drie weken vakantie. De duur is daarbij afhankelijk van het doel van de vakantie.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:32

Spierafbraak gaat ook megasnel als er niets meer gedaan wordt Knipoog .
Daarom naar mijn mening rustig doortrainen, met de nadruk op rustig, gewoon conditieonderhoud, behoud van souplesse e.d. Dit kan natuurlijk ook heel goed met enige regelmaat aan de longe bijvoorbeeld. We trainen niet alleen op spieropbouw toch?

Nicoleee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:33

Mijn paard staat in de zomer 2 weekjes stil, vind dat hij ook wel eens lekker in de wei mag staan.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:34

Voor de duidelijkheid, mijn paarden komen alle dagen buiten tenzij het écht te nat is.
Weidegang vind ik ook essentieel.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:44

LDRD schreef:
Daarom naar mijn mening rustig doortrainen, met de nadruk op rustig, gewoon conditieonderhoud, behoud van souplesse e.d. Dit kan natuurlijk ook heel goed met enige regelmaat aan de longe bijvoorbeeld. We trainen niet alleen op spieropbouw toch?

Ik denk ook dat het type paard dat jij noemt, de ontspannen conditie onderhoud ahw als 'vakantie' kan zien.
Als een profwielrenner 3 weken lang elke dag een tochtje maakt van een km of 30 is dat vakantie, maar blijft hij wel fitter dan wanneer hij 3 weken volledig thuis gaat zitten. Daarna zal hij inderdaad weer gaan oppakken zoals Aimee beschrijft.
Zo dus ook voor LDRD's paarden gok ik.

Een basissport paard die M loopt, zal meer rust nodig hebben om 'vakantie' te voelen dan een dier dat nationaal loopt.

Overigens, ook mijn M paard gaat niet volledig vakantie krijgen. De maand juni bouw ik hem even af, krijgt hij simpeler werk en gaat meer aan de longe. Daarna weer gewoon opbouwen. Volledig stilzetten vind ik geen optie, zeker gezien zijn verleden met spierproblemen. Daarnaast, dat paard kan je ook niet volledig stil zetten, dat vindt hij echt het ergste dat er is.
Ook deze komt trouwens het hele jaar door buiten in de paddock (tenzij het echt slecht weer is)
Laatst bijgewerkt door Noukie op 31-03-08 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:45

Om mijn eigen vierjarige ruin als voorbeeld te nemen.
Hij is eind oktober op stal gekomen na de castratie. In januari is de training begonnen met longeerwerk. Na 5 weken is hij voor het eerst gereden, waarop een periode van 3 weken volgde waarin hij 3 keer in de week gereden werd naast 1 á 2 keer (zéér kort) longeren. Daarna volgden 9 dagen "vakantie". Eigenlijk niet helemaal gepland, maar achteraf gezien kwam dat helemaal niet nadelig uit.
Wat bleek? De twee belangrijkste zwakke punten waarmee we in januari begonnen met de training, kan hij nu aan. Dat was vooral ná de korte rustperiode goed te merken.
We zijn dus nu bezig met de tweede trainingsperiode, zou leuk zijn als het lukt om dit verder zo op te bouwen tot augustus. Dan volgt in ieder geval echt een vakantie van drie weken op de wei ('s nachts op stal).

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:49

[quote="Noukie"]Ik denk ook dat het type paard dat jij noemt, de ontspannen conditie onderhoud ahw als 'vakantie' kan zien.
Als een profwielrenner 3 weken lang elke dag een tochtje maakt van een km of 30 is dat vakantie, maar blijft hij wel fitter dan wanneer hij 3 weken volledig thuis gaat zitten. Daarna zal hij inderdaad weer gaan oppakken zoals Aimee beschrijft.
Zo dus ook voor LDRD's paarden gok ik.

[quote]

Dat bedoel ik inderdaad te zeggen en daarom vind ik het ook afhankelijk van het niveau en de ambitie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:49

Dept, inmiddels 5, heeft vorig jaar en het jaar ervoor vakantie gehad.

Toen hij 3 was: in April zadelmak (toen kwam die hele hete zomer) en juni-juli-aug buiten in een groep. Snachts binnen.

Toen hij 4 was: Liep zeer verdienstelijk L1 dressuur en B springen. heel de maand juli vrij buiten in een groep snachts binnen.

Inmiddels 5: Loopt nu zeer verdienstelijk L2 dressuur (per 06-04 M1) Loopt zeer verdienstelijk L springen (waarschijnlijk tegen de zomer M)

Deze zomer ben ik in juli ongeveer de gehele maand niet thuis, dan gaat hij overdag lekker de weide op en snachts binnen. Hij wordt dan niet getraind maar zal wel onder het zadel naar de bossen gaan 1 a 2 keer per week.

Lekker even die kop leegmaken en niks doen. Vorig jaar kwam hij er super uit!!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:50

joepiejee schreef:
Wie geeft zijn paard 's zomers vakantie? En dan bedoel ik een maand (of langer/korter) dag en nacht op de wei. Zet je hem dan in een groep of met zijn tweeen? Voer je je paard nog biks bij? Haal je er nog wel eens een borstel over of komt hij een maand de wei niet uit? Heeft hij een schuilmogelijkheid op de wei? Als hij normaal gesproken alleen overdag in de wei staat zet je hem dan in 1 keer 24 u p/d op het land? Hoe lang duurde het na die vakantie voor je je paard weer op niveau hebt voor concours? Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen!

Mijn paard gata mee op vakantie. naar katwijk aan zee. dus lekekr aan het strand. ik doe hem meer plezier met een rit over het strand door de duinen (en ijs bij het koffiehuisje waar hjij perse wat van moet hebben), dan 24/7 op het land. hij gaat 5uur precies bij het hek staan hinniken en hij wil er dan ook echt uit hij duwt zelfs tegen het schrikdraad! En hij staat er met zijn beste vriendjes. Dus mijn conclusie hieruit bij mijn paard dan is lekker van alles blijven doen. hij heeft liever een dagje vrij met overdag op het land/ paddock en buiten gaan wandelen en evt zwemmen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:58

LDRD schreef:

Dat is dus niet waar.
Spierafbraak gaat alléén snel als de spieropbouw niet juist was. Een goed getraind paard, dat met supercompensatie de spieren op heeft gebouwd, gaat pas na 5 weken rust de spieren weer afbouwen! Dit is fysiologisch bepaald, de spierstofwisseling zit zo in elkaar en niet anders. Als jou paard(en) dus spierafbraak hebben als ze een korte periode rust hebben, is dat voor jou een meetpunt dat jou training niet juist is.

Waar train je nog meer voor dan? Wat is conditie? Wat is souplesse?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:01

ik moet zeggen dat ik noob na 4 weken zomerrust altijd wat buikig vind van het gras, maar aan spieren boet hij niet in. ook merk ik niet dat hij stijf is en veel conditie heeft verloren.
meestal ben ik met een week of 3 weer waar we voor de vakantie ge-eindigd zijn.

als noob een week vrij heeft (gebeurt regelmatig, ivm zijn rug), merk ik eigenlijk alleen maar dat het hem goed doet.

Jilly__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:03

Volgens mij vee arts, worden de spiermassa met 2 weken al minder.
heb niet alle berichten gelezen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:07

Voor zover ik weet bouwen spieren al rap af inderdaad na 2 weken, is bij mensen niet anders.

En Aimee, wat souplesse en conditie is hoef ik toch niet echt uit te leggen?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:14

LDRD schreef:

Dat is dus helemaal niet waar. Het is alleen niet gebruikelijk in de dressuur.
In de endurance gaan veel paarden een maand of langer op vakantie. En dan zijn ze echt niet alle spieren en conditie kwijt...

Het verhaal over supercompensatie legt het goed uit. Soms is minder meer.

Spieren worden niet na 2 weken minder, dat is na ongeveer een ruime maand pas!