Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

LDRD schreef:De laatste zou ik nooit een maand de wei op gooien, tenzij je verder geen enkele ambitie hebt. De eerste... geen probleem zou ik zeggen.
LDRD schreef:Ligt eraan wat jij een sportpaard noemt? Een paard een paar keer per week gereden wordt, dat elk weekend L gestart wordt en zo af en toe daarmee eens een winstpuntje mee naar huis neemt?
Of een paard dat rustig en regelmatig getraind wordt, een paard dat af en toe gestart wordt, inmiddels Z of hoger is en grossiert in winstpunten?
De laatste zou ik nooit een maand de wei op gooien, tenzij je verder geen enkele ambitie hebt. De eerste... geen probleem zou ik zeggen.

LDRD schreef:Ik vind het verstandiger om gewoon lichtjes door te trainen, ook als het allemaal heel snel gaat.
Let wel, zeg het nogmaals, dit ligt ook sterk aan je ambitie hoor. Als je geen ambitie richting topsport hebt, dan vind ik dat toch anders liggen. Wij lassen ook altijd periodes in van relatieve rust, trainen dan ontspannen door en gaan niet op wedstrijden.
Vakantie haalt ze alleen maar uit het ritme en conditie.

Het heeft in ieder geval met supercompensatie te maken, dat proces treed niet op bij een continue onderhoudstraining, wel bij pieken en dalen waardoor je uiteindelijk meer effect bereikt met minder vaak/regelmatig trainen maar wel op het juiste moment.
.LDRD schreef:Spierafbraak gaat ook megasnel als er niets meer gedaan wordt.
Daarom naar mijn mening rustig doortrainen, met de nadruk op rustig, gewoon conditieonderhoud, behoud van souplesse e.d. Dit kan natuurlijk ook heel goed met enige regelmaat aan de longe bijvoorbeeld. We trainen niet alleen op spieropbouw toch?
joepiejee schreef:Wie geeft zijn paard 's zomers vakantie? En dan bedoel ik een maand (of langer/korter) dag en nacht op de wei. Zet je hem dan in een groep of met zijn tweeen? Voer je je paard nog biks bij? Haal je er nog wel eens een borstel over of komt hij een maand de wei niet uit? Heeft hij een schuilmogelijkheid op de wei? Als hij normaal gesproken alleen overdag in de wei staat zet je hem dan in 1 keer 24 u p/d op het land? Hoe lang duurde het na die vakantie voor je je paard weer op niveau hebt voor concours? Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen!
LDRD schreef:Spierafbraak gaat ook megasnel als er niets meer gedaan wordt.
Daarom naar mijn mening rustig doortrainen, met de nadruk op rustig, gewoon conditieonderhoud, behoud van souplesse e.d. Dit kan natuurlijk ook heel goed met enige regelmaat aan de longe bijvoorbeeld. We trainen niet alleen op spieropbouw toch?

LDRD schreef:Vakantie haalt ze alleen maar uit het ritme en conditie.