Na 7 jaar een andere stal door verhuizing, goed of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Willemina_L

Na 7 jaar een andere stal door verhuizing, goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 09:17

Hallo iedereen,

Ik zit echt al maanden met een enorm dilemma als het gaat om stalling. Sinds 3 jaar woon ik op een oud schip in Lelystad, daarvoor in Putten. De afstand tussen Putten en Lelystad is zo'n 46 km. In deze drie jaar heb ik een half jaar mijn trekpaard merrie in Lelystad gestald gehad. Dit beviel mij en mijn paard totaal niet, wij konden niet aarden. Paard voelde het waarschijnlijk gedeeltelijk aan mij en gedeeltelijk omdat zij afgezonderd stond op stal van de anderen (was geen andere stal vrij). Overdag stond ze in de rijbak zonder water en eten, hier kon ik niet mee overweg. Bovendien zat er zeer geregeld schimmel in het stro en het hooi...

Dus weer terug naar Putten naar m'n oude pensionstalletje. Begrijp me goed, als ik nog in de buurt woonde of het schip dichterbij zou kunnen leggen zou ik hier nooit weggaan! Maar.... de afstand breekt op (45 min. rijden heen, 45 min. rijden terug) en de dieselprijs is zo hoog geworden (LPG is geen optie, nauwelijks goedkoper door aanzienlijk hoger verbruik dan diesel) dat ik ruim boven de 340 Euro per maand zit inc. stalling. Daarvoor kan ik in Lelystad voor 20 Euro minder iedere dag naar m'n paard.

Nu heb ik na veel tobben en wikken en wegen besloten om het in elk geval de komende maand te proberen in Lelystad op een andere pensionstal na echt maanden zoeken. Ze staat er nu sinds 2 dagen (erg gespannen nog). Zo graag zou ik wat meer meningen cq adviezen willen hebben van mede bokkers (lees al heel lang maar nog nooit geregistreerd.. sorry...) zodat de beslissing na deze maand weloverwogen is en vooral ook in het belang van het paard is.

Ik zal de voor- en nadelen van beide stallen op een rij zetten.

Putten
voordelen:
Stal van 3x4, uitloopstal, iedere dag weidegang, ook 's winters.
Goede sfeer, sta er al bijna 8 jaar met veel plezier.

Uitrijmogelijkheden goed, zij het dat ik niet alleen durf en er bijna nooit iemand is die met me meegaat.

Nadelen:
Kan hooguit 4x per week naar mijn paard, als het regent kan ik absoluut niet rijden tenzij naar buiten. Maar werk 5 dagen in de week, 's winters dus donker.. rijbak 80% niet begaanbaar.
Rijbak slecht, meestal niet begaanbaar en erg klein: 15x35 m
Voor half uurtje bij je paard ben je 3 uur verder. Ze krijgt van mij dus weinig aandacht.
Veel modder in weilandje

Lelystad
Voordelen:
Binnen en buitenbak, groot zat.
Weidegang in de zomer
Tot nu toe aardige mensen
Kan iedere dag lekker rijden en aandacht geven

Nadelen:
Onbekende stal, hoor verschillende verhalen, vind dit best eng.
Geen mooi uitgestrekt Veluwe bos, maar wel mensen die hopelijk mee willen naar buiten?? Afwachten.
Paard staat veel meer binnen, 3x3 box (wel groot genoeg) en 's winters enkel 2 uurtjes per dag paddock

Please help!!!

juval

Re: Na 7 jaar een andere stal door verhuizing, goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:21

gun het even de tijd in Lelystad... zowel jij als je paard hebben echt een paar weken de tijd nodig om te wennen, misschien zelfs langer.

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:22

Tja ik zou me paard ook wel willen zien, en zou dus gaan voor de pensionstal in Lelystad, mocht dat echt niet gaan dan zou ik nog verder zoeken maar wel in de omgeving waar je zelf woont..

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 10:12

Het is ongelooflijk moeilijk om een stal in Lelystad te vinden waar je paard toch overdag eventjes naar buiten mag... En waar je dan toch lekker kan rijden en met je knolletje bezig zijn.
Wat ik me afvraag is wat het paard leuker zou vinden, meer aandacht van baasje en op een leuke manier onder het zadel (ze heeft er nooit een hekel aan gehad, altijd leuk. Doet ook echt haar best!) of:
Hele dagen buiten, niet veel aandacht van mensen. Heeft wel een stal/weidegenootje hoor! Stonden echter wel gescheiden voor eigen veiligheid. Niet dat ik hiervoor kies, maar het gaat om het belang van het paard.

Maar reuze bedankt voor de reacties tot zover. Laat alsjeblieft weten hoe jullie erover denken!!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:27

tuurlijk is het belangrijk dat je paard zich lekker voelt. maar ik neem aan dat je zelf ook plezier aan je hobby wilt beleven. dat hoeft heus niet dagelijks rijden te betekenen.
Ik zou mijn paard toch wel elke dag willen zien, en hem niet alleen op een weiland ver weg willen hebben staan.
Jammer dat er in jouw buurt weinig mogelijkheden voor stalling/buitenrijden/weidegang zijn.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:36

En ergens anders in Flevoland? Bij Dronten in de buurt bijvoorbeeld? Of iets verderop in Kampen? (geen idee hoelang dat rijden is?)Het blijft lastig in die polders, daar is het land veel natter dan op de zandgronden van de Veluwe. Ik woon 15 autominuten van mijn paard vandaan, het lijkt me ook erg zwaar om 45 minuten heen en terug te moeten rijden.
Na 7 jaar op dezelfde stal is het voor je paard ook enorm wennen, dus kijk het gewoon nog even aan. Je paard is jarenlang gewend geweest om de hele dag buiten te zijn, dan is 2 uurtjes per dag wel even omschakelen. Persoonlijk zou ik dat niet willen voor mn paard, ze hebben dan zo'n ander leven door de stal. De mijne staat altijd in de wei, ik kom er lang niet elke dag, maar weet wel dat hij er warmpjes bij staat met al zijn kuddegenoten Knipoog

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 10:37

@ Juval: Ja, het is idd diep triest qua stallingsmogelijkheden in mijn ogen.

Maar wellicht dat mensen in Lelystad hier anders over denken... ben gewoon verwend met Veluwe zandgrond ipv klei denk ik.

Hoe dan ook, we gaan het een maand proberen en een definitieve beslissing nemen aan het einde hiervan. Input van bokkers helpt geweldig om de juiste te nemen!

jettaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:40

Ik zou het ook gewoon een tijdje aankijken

Nicoleee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:41

Gewoon even aankijken ja. het heeft tijd nodig om te wennen

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 10:49

We gaan het zeer zeker ook echt proberen deze maand, desnoods langer. En ja, jullie berichten helpen!!
Kampen is veeeel te ver, zuidkant van Dronten is zeker 20 min. rijden. Dat dus als laatste optie. Suggesties welkom!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:34

Het heeft beide voor en nadelen, op je nieuwe stal komt je paard veel minder buiten wat ik heel belangrijk vind voor een paard maar op je oude stekkie kun jij er heel weinig naartoe en dat is natuurlijk ook niet echt leuk want waar heb je je paard anders voor.
Ik heb zelf een half uur met de auto van mijn pony af gestaan en ook nog een druk stuk dus vaak vast staan en was dit dus spuugzat en ben verhuist.
Daarbij is ook nog eens je box kleiner op de nieuwe plek.
Ik zou dit heel moeilijk vinden.
Kijk hoe je paard erop reageerd.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 13:38

@kasparonda: Thanx, je ziet hoe moeilijk het is... ik ben ook heel benieuwd hoe m'n paardje dit allemaal vindt de komende maand... vreemd genoeg vind ik het toch het belangrijkst hoe zij zich voelt. Ik heb een keus en kan bewust dingen begrijpen. Zij niet..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:49

Ik vind het fijn dat er mensen zijn die toch goed na blijven denken en ook aan hun paard denken.
Heb je al eens bij een boer gekeken bij je in de buurt?
Vaak hebben zij nog een plek vrij.
Verder wens ik je veel sucses en kan ik geen keus voor je maken, zoals ik al zei hebben beiden voor en nadelen.
Zet deze eens op papier, de voordelen van beide stallen en de nadelen van beide stallen en kijk hoe je er dan tegenover staat.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 14:09

@kasparonda: Die voor- en nadelen op papier staan er al honderd keer, vandaar dat ik het nu een maand ga proberen. Anders heb ik nog geen goed vergelijkingsmateriaal. Natuurlijk hoop ik dat paardlief het leuk gaat vinden in haar nwe stal en zo relaxt als wat is over een weekje of twee. Maar... ik hou ook rekening met het feit dat ze niet kan wennen aan "op stal" staan.
We wachten af en natuurlijk zijn alle suggesties welkom mbt overige standplaatsen. Ik ben wel uitgeput in Lelystad qua overige opties... maar wellicht dat mensen uit de buurt iets weten mocht dit niet goed gaan?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:20

Moeilijk moeilijk...
Beide stallen hebben plus- en minpunten.
Persoonlijk zou ik op zoek gaan naar een stal die meer pluspunten heeft als minpunten, voor jouw gevoel dan..

Je kan natuurlijk altijd even verder blijven kijken, wie weet wat er op je pad komt. En een advertentie op marktplaats zetten is ook nog een optie..

Er zijn genoeg prive stallen die wel eens een box verhuren...

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:43

moeilijk idd...ik zou ook gewoon proberen, na een maandje kan je wel zien of je paard al rustiger word en het lijkt me toch prettig als je iedere dag kan komen

ninow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:48

Heee mijn paard is ook een tijdje geleden naar een andere manege gegaan het heeft even geduurt voordat ze gewend was maar je moet de tijd ervoor nemen en veel met je paard verkennen zodat ie goed went dus hoe meer tijd je ervoor neemt hoe sneller die went en dat het allemaal goed komt dus het is neit erg...!!!

groetjes nynkee..!!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 19:16

je paard heeft zo en zo 3 maanden nodig voor ze helemaal gewend is aan haar nieuwe stalletje
ik zou persoonlijk voor lelystad gaan.
ook al staat ze meer binnen jij kan er veel meer voor haar zijn,
ik denk namelijk dat als jij weinig komt ze dat opgeefment ook niet leuk vind

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 07:22

Hallo lieve mensen, paardje staat er nu een dag of drie en is eigenlijk heel vrolijk... ook relaxt zelfs... vreemd he? Had toch verwacht dat ze flink narrig zou zijn. Maar nee, ze lijkt alle aandacht heerlijk te vinden.
Sterker nog, ze stond in de paddock gisteren overdag. Na een half uurtje is ze onder het draadje doorgekropen en weer naar binnen gelopen! De stalhouders schrokken zich rot natuurlijk.
Vreemd paard... of niet?