Hallo iedereen,
Ik zit echt al maanden met een enorm dilemma als het gaat om stalling. Sinds 3 jaar woon ik op een oud schip in Lelystad, daarvoor in Putten. De afstand tussen Putten en Lelystad is zo'n 46 km. In deze drie jaar heb ik een half jaar mijn trekpaard merrie in Lelystad gestald gehad. Dit beviel mij en mijn paard totaal niet, wij konden niet aarden. Paard voelde het waarschijnlijk gedeeltelijk aan mij en gedeeltelijk omdat zij afgezonderd stond op stal van de anderen (was geen andere stal vrij). Overdag stond ze in de rijbak zonder water en eten, hier kon ik niet mee overweg. Bovendien zat er zeer geregeld schimmel in het stro en het hooi...
Dus weer terug naar Putten naar m'n oude pensionstalletje. Begrijp me goed, als ik nog in de buurt woonde of het schip dichterbij zou kunnen leggen zou ik hier nooit weggaan! Maar.... de afstand breekt op (45 min. rijden heen, 45 min. rijden terug) en de dieselprijs is zo hoog geworden (LPG is geen optie, nauwelijks goedkoper door aanzienlijk hoger verbruik dan diesel) dat ik ruim boven de 340 Euro per maand zit inc. stalling. Daarvoor kan ik in Lelystad voor 20 Euro minder iedere dag naar m'n paard.
Nu heb ik na veel tobben en wikken en wegen besloten om het in elk geval de komende maand te proberen in Lelystad op een andere pensionstal na echt maanden zoeken. Ze staat er nu sinds 2 dagen (erg gespannen nog). Zo graag zou ik wat meer meningen cq adviezen willen hebben van mede bokkers (lees al heel lang maar nog nooit geregistreerd.. sorry...) zodat de beslissing na deze maand weloverwogen is en vooral ook in het belang van het paard is.
Ik zal de voor- en nadelen van beide stallen op een rij zetten.
Putten
voordelen:
Stal van 3x4, uitloopstal, iedere dag weidegang, ook 's winters.
Goede sfeer, sta er al bijna 8 jaar met veel plezier.
Uitrijmogelijkheden goed, zij het dat ik niet alleen durf en er bijna nooit iemand is die met me meegaat.
Nadelen:
Kan hooguit 4x per week naar mijn paard, als het regent kan ik absoluut niet rijden tenzij naar buiten. Maar werk 5 dagen in de week, 's winters dus donker.. rijbak 80% niet begaanbaar.
Rijbak slecht, meestal niet begaanbaar en erg klein: 15x35 m
Voor half uurtje bij je paard ben je 3 uur verder. Ze krijgt van mij dus weinig aandacht.
Veel modder in weilandje
Lelystad
Voordelen:
Binnen en buitenbak, groot zat.
Weidegang in de zomer
Tot nu toe aardige mensen
Kan iedere dag lekker rijden en aandacht geven
Nadelen:
Onbekende stal, hoor verschillende verhalen, vind dit best eng.
Geen mooi uitgestrekt Veluwe bos, maar wel mensen die hopelijk mee willen naar buiten?? Afwachten.
Paard staat veel meer binnen, 3x3 box (wel groot genoeg) en 's winters enkel 2 uurtjes per dag paddock
Please help!!!