Zaagsel of stro

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

You_Turn

Zaagsel of stro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 11:29

hee mensen ,
Wat denken jullie dat paarden het fijnst vinden om op te staan ?
Op Zaagsel of Stro ?

Ik bedoel als je heel dun Zaagzel heb staat het echt niet lekker
en als je heel dun stro heb staat het denk ik altijd wel lekkerder dan Zaagsel !

maar als je heel dik zaagsel heb dan is dat wel heel lekker zacht maar het is wel heel flexibel bijv. als je paard gaat rollen dan ligt meteen dat zaagsel aan de kant !
en met stro is dat niet zo ...

Dus wat denk jij ?

boemel

Re: Zaagsel of stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:32

Ik vind zaagsel of vlas het fijnst. Dan een goede laag in de stal en een klein beetje stro erbij om te knabbelen.
Stro vind ik nogal stinken en ook lastiger uitmesten.

You_Turn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 11:34

boemel schreef:
Ik vind zaagsel of vlas het fijnst. Dan een goede laag in de stal en een klein beetje stro erbij om te knabbelen.
Stro vind ik nogal stinken en ook lastiger uitmesten.

jaa want je kan de poep er makelijker uithalen bij vlas zaagsel !

maar ik denk dat stro wel lekkerder staat voor een pony !
behalve als je natuurlijk veel vlas erin doet

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:48

Vlas met wat stro vind ik het fijnst Lachen

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:11

Ik ben helemaal voor de vezels. Vlas vezels of hennep vezel. Maakt mij niet zoveel uit. Zowiezo een comfortabele dikke laag. Ik denk ook dat mijn paard het prettig vind, het staat veel stabieler als een dikke laag stro. En het is veel makkelijker in onderhoud als stro.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:12

Ik vind zaagsel het fijnst, neemt erg goed vocht op en is makkelijk te mesten. Alleen wel erg duur

Mz_Lipgloss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:32

Stro..

Maar das idd wel moeilijker schoonmaken..

Annja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:43

Mijn pony staat op stro

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:44

Zaagsel, wel het duurst maar wel het fijnst vind ik !!

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 12:47

Stro neemt geen vocht op en zaagsel wel. Vlas neemt nog béter vocht op en daar staat mijn merrie dan ook op. Een lekker dik pak in de stal, ze mag er gráág in liggen! Bijkomend voordeel vind ik dat paarden schoner blijven door zaagsel of vlas en aangezien ik een schimmel (in wording) heb is dat een bijkomend voordeel. Stro wordt vaak zo'n smeerboel.

Eef_Sissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 13:06

Ik heb er een klein laagje zaagsel en daarboven stro in liggen,
makkelijk uit te mesten.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:40

Mijn paard heeft een stofallergie en móet zelfs op zaagsel, omdat dat schoner is. Ik moet haar nu wel meer (natgemaakt) hooi geven, zodat ze iets heeft om op te knabbelen als ze op stal staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 18:42

zaagsel of vlas
En als je er genoeg indoet liggen ze nooit op de harde grond Lachen

Verder vind ik het fijner mesten en merk ook dat het schoner blijft omdat het beter vocht opneemt.

En verder geef ik veel hooi en een plakje stro dat ze altijd wat te doen hebben

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 08:29

Ik heb mijn paarden sinds vrijdag op zaagsel staan, tot nu bevalt het me erg goed stal ruikt veel frisser en ze blijven veel schoner! Voor mij geen stro meer.

Lou_Lou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 08:38

Ik ga ook voor zaagsel / vlas.

Als je een goede onderlaag hebt, dus een goede dikke laag, dan liggen ze absoluut niet op de harde ondergrond.Ook na het rollen is er niks aan de hand.Stro ligt veel eerder aan de zijkanten.Maar goed, dan moet je wel een dik pak vlas in je stal hebben.Als je begint met vlas dan zal het nog wel verschuiven, maar dat is na een paar dagen voorbij.
En ik vindt het persoonlijk fijner en makkelijker afmesten.

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 13:53

Ik heb een dikke laag stro in de stallen met een goede afvoerput voor het vocht, zodat het goed droog blijft.
Ik vind stro fijner voor de paarden, kunnen ze lekker knabbelen. Het is alleen wel wat lastiger uitmesten.

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:15

Ik zelf ben voor rubberen matten (nemen ook goed vocht op en is zooo makkelijk) met daarop een laagje vlas en anders een laagje stro.

Kiki27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:19

Ik heb mijn paard op vlas staan en dat bevalt prima. Ik vind het beter dan stro. Bovendien vreet mijn paard in 1 nacht zijn stal leeg als er stro in ligt Haha!
Ik vind vlas ook makkelijker mesten dan stro en het neemt de urine goed op.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:20

Ik ben meer een stro-mens. Kan je lekker dik opstrooien en dan wordt het zo'n lekker bedje. Als je elke dag uitmest blijft het echt wel schoon. Als ik een stal zie met een dik strobed krijg ik bijna zelf zin om er in te gaan liggen, en dat heb ik zeker niet met zaagsel of vlas.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:23

Laat ik voorop stellen dat mijn paard vooral buiten staat!!!

Maar hij heeft net door ziekte een paar weken binnen gestaan. Op zaagsel. En dat wil ik nooit meer!!!
Zijn hoeven droogden er van uit en de hoefwanden in zijn zolen begonnen ineens los te laten. Dat laatste kan ook met het voer te maken hebben, dat weten we niet zeker. Hij kreeg weinig krachtvoer, al was ik er niet altijd bij. Hoe dan ook, sinds hij weer buiten staat, zijn de hoefwanden gelukkig niet verder ingescheurd.

Hoe hij het op stro doet, geen idee. Al vrees ik dat hij dat allemaal uit verveling op zal eten. Ik heb een apart paard, die op stal niet functioneert. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 15:44

heeft dat ook niet met de plotselinge overgang te maken?

Afkloppen, Kawa en Zanda staan altijd op zaagsel en hebben gewone hoeven Lachen
Kawa heeft in pension even op stro gestaan, maar zijn hoeven zijn niet veranderd

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:15

runningkawa schreef:
heeft dat ook niet met de plotselinge overgang te maken?

Afkloppen, Kawa en Zanda staan altijd op zaagsel en hebben gewone hoeven Lachen
Kawa heeft in pension even op stro gestaan, maar zijn hoeven zijn niet veranderd

Oh ja, dat kan ook best, hoor. Knipoog
Maar ik heb laatst ergens gelezen dat sommige hoefsmeden denken dat loslatende hoefwanden ook meer voorkomt bij paarden op zaagsel.
Dus vandaar...... Qua voeding was vooral veranderd dat hij geen gras meer kon eten. De rest bleef relatief hetzelfde (alleen was zijn ruwvoer sneller op, omdat hij nu alleen voor zichzelf kreeg en niet zoals in het land, voor de hele kudde).

Overigens, zijn hoeven droogden wel echt uit van het zaagsel (en ik hield zijn stal ook nogal schoon Clown ). Iets wat in de zomer bij extreem droge periodes ook wel eens bij hem voorkomt. Zijn hoeven zijn gemaakt voor de prut/blub. Haha!
Daar gedijen ze prima op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:17

Het is denk ik wel wat ze gewend zijn.
Ik hoor dat idd sommige smeden wel zeggen en denk ook wel dat er dan vast een kern van waarheid inzit.
Maar heb die ervaring dus niet. Maar goed ik heb dan altijd op pensionplaatsen gestaan waar paarden elke dag buiten komen, ook als het regent en dan niet voor een uurtje maar gewoon de hele dag.

Denk dat dat wel enorm scheelt met de paarden die de hele dag op stal staan, of een uurtje in de bak.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:20

Sam moest in die paar weken helaas vooral op stal staan. Zou best hebben gescheeld als hij overdag gewoon buiten had gestaan, hoor, in plaats van fulltime op het zaagsel.
Hij is een keiharde buiten, maar wat zijn hoefjes betreft, is het blijkbaar nogal een 'watje'. Knipoog
Ben blij dat hij weer gewoon buiten staat en dat ik geen stal meer hoef uit te mesten. Haha!

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:22

Ik ga voor zaagsel of Vlas... Omdat ik stro zo lastig vind met uitmesten.
Daarnaast kies ik Vlas weer boven zaagsel omdat Vlas op de composthoop mag.. (En iets goedkoper is Clown )