Waarom stalbandages???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Waarom stalbandages???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 00:52

Heb nog een vraagje, wat is het nut eigenlijk van stalbandages? Dienen deze enkel om de paardenbenen te beschermen, of hebben ze nog een ander (medisch) nut? Bij bv peesproblemen of stijfheid verminderen?

rakni

Re: Waarom stalbandages???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 01:00

deze werken tegen stalbenen (dikke benen door vocht wat zich ophoopt)
lees: paarden die hebben beweging nodig. Staan ze de hele dag op stal, kunnen ze stalbenen krijgen. Er zijn mensen die dan ipv hun paard meer beweging te geven, stalbandages omdoen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:05

Stalbandages is de grootste onzin die ooit bedacht is.
Rakni geeft de goede uitleg, maar beweging zou veel nuttiger zijn voor een paard met stalbenen.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:12

kasparonda schreef:
Rakni geeft de goede uitleg, maar beweging zou veel nuttiger zijn voor een paard met stalbenen.

stalbenen komen niet altijd omdat paarden te weinig beweging krijgen... dit kan meerdere oorzaken hebben, bv een virusinfectie, slecht werkende nieren enz... stalbandages (mits ze goed zijn aangebracht) kunnen dan de zwelling iets tegenhouden... t
Je moet ondertussen natuurlijk wel de oorzaak laten bestrijden door de veearts. Knipoog

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:23

Dat kan maar daarmee knel je op dat moment de benen ook mee.
Mijn vader heeft dit ook door zijn lever die niet meer goed werkte, vocht in zijn benen.
Hiervoor kreeg hij van die kousen die superstrak worden gemaakt.
Maar als mijn vader meer liep was het vocht in zijn benen vanzelf minder.
dan hadden die kousen ook weinig effect meer.

xxKayleigHxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:20

ja ik gebruik geen stalbandages eigelijk omdat ik ook niet weet waar ze voor zijn maar ik ben zowiezo geen grote fan van bandages want ik ben niet zo handig met ze..

LoveMooniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:24

ik gebruik alleen stalbandages als een paardstalbenen heeft én alleen als dat niet komt door te weinig beweging, ook heb ik wel eens een paard gehad die zoon last van een been hand dat er ijs op moest en toen heb ik ook wat ijs onder een stalbandage gedaan zodat ze zwelling minder werd.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 19:08

Bedankt voor jullie uitleg. Hieruit kan ik dus afleiden dat stalbandages enkel voor stalbenen dienen, en dus niet bij stijfheid (artrose, ...). Mijn paard heeft nooit stalbenen, maar na een gewrichtskwetsuur (zonder zwelling of zo) heeft mijn veearts mij 3 weken stalbandages geadviseerd. Ik vroeg me gewoon af wat voor nut die dan hadden (heb het toen niet gevraagd ...)

Mz_Lipgloss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:09

kasparonda schreef:

Eens met Kasparonda.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 06:57

een stalbandage bij een paardmet artrose is helemaal slecht want een paard met artrose moet juist bewegen om het zo soepel mogelijk te houden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 07:01

Waarom moet een paard toch altijd op stal blijven als er iets mankeert, wat ik wel zou doen is niet met een hele groep op een grote wei zetten maar een tijdje in een kleinere weide of paddock alleen of met niet meer dan 1 vriendje.
Als wij iets hebben bijv arm gebroken en zit in het gips moeten we evengoed af en toe met de arm bewegen en met de vingers, dit is beter voor de doorbloeding en dus ook voor het herstel, plus het wordt minder dik.
Ik zeg niet dat je het advies niet moet volgen van je da, maar ik vraag me dat wel vaak af.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 18:52

kasparonda schreef:
Waarom moet een paard toch altijd op stal blijven als er iets mankeert, wat ik wel zou doen is niet met een hele groep op een grote wei zetten maar een tijdje in een kleinere weide of paddock alleen of met niet meer dan 1 vriendje.
Als wij iets hebben bijv arm gebroken en zit in het gips moeten we evengoed af en toe met de arm bewegen en met de vingers, dit is beter voor de doorbloeding en dus ook voor het herstel, plus het wordt minder dik.
Ik zeg niet dat je het advies niet moet volgen van je da, maar ik vraag me dat wel vaak af.

Oei, ik denk dat ik me niet helemaal duidelijk heb uitgedrukt. Mijn paard staat enkel 's nachts op stal. Overdag staat ze afwisselend in een paddock en loopt ze met 1 Merensvriendje op de wei.

Het was dus enkel gedurende die nachturen dat de stalbandage om moest, maar ik vraag me af waarom.
Want nogmaals, mijn merrie heeft nog nooit stalbenen gehad, maar de DA zei van 'dan zou ze iets minder stijf uit de stal moeten komen in de ochtend' (ze sukkelde toen met gewrichtskwetsuur).
Vandaar dat ik me afvroeg wat het 'medisch' nut er nu van was ...

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:56

Onder de bandages worden de benen warm, op het moment dat benen warm worden, zal de stijfheid verminderen. Kijk maar eens naar mensen die heel stijf uit bed komen na het slapen, en dan vervolgens even wat gaan wandelen en gaan doen(en dus opwarmen), dan zijn zij ook een stuk minder stijf.

Dat zal dus vast ook de redenatie van de DA zijn Knipoog

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:51

na een paar stappen is dat stijve vanzelf wel weg.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 19:21

rakni schreef:
deze werken tegen stalbenen (dikke benen door vocht wat zich ophoopt)
lees: paarden die hebben beweging nodig. Staan ze de hele dag op stal, kunnen ze stalbenen krijgen. Er zijn mensen die dan ipv hun paard meer beweging te geven, stalbandages omdoen.

vind het het indd onzin stal bandage's
geen nut, en het werkt ook niet voor ieder paard hoor bij stalbenen.
mijn pony had er helemaal niets aan namelijk
benen bleven even dik!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 19:28

kasparonda schreef:
Dat kan maar daarmee knel je op dat moment de benen ook mee.
Mijn vader heeft dit ook door zijn lever die niet meer goed werkte, vocht in zijn benen.
Hiervoor kreeg hij van die kousen die superstrak worden gemaakt.
Maar als mijn vader meer liep was het vocht in zijn benen vanzelf minder.
dan hadden die kousen ook weinig effect meer.

Op diverse springstallen waar ik heb gewerkt hadden sommige paarden ook stalbandages.
En het heeft niet altijd nut, ben ik het mee eens, beweging is natuurlijk altijd beter.

Maar het correct aanleggen van stalbandages, (iets wat niet iedereen kan!), is een kunst, en dan knelt het ook niet. Uiteraard worden er wel dikke onderlappen gebruikt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 00:33

Ik gebruikte nog wel eens stalbandages na het wassen van witte benen de avond voor een wedstrijd zodat ze dan niet gelijk helemaal vies werden.

Als je ze gebruikt tegen stalbenen moet er op gelet worden dat je ze met onderlappen gebruikt en van onder naar boven gaat. Anders druk je het vocht juist naar beneden.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 16:14

Als ik ze gebruikte,was dat inderdaad met onderlappen, maar nogmaals, ze heeft van d'er leven nog nooit stalbenen gehad. Alleen maar wat stijfheid 's morgens.