natuurlijkhouden, shet scheren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

natuurlijkhouden, shet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 23:42

Dat klinkt vreemd ?
natuurlijk houden, en dan toch scheren?
nou kijk
de shet heeft ZULK lang haar, het is zo'n verschrikkelijke klitboel aan haar buik, oksels voor en achter en tussen de benen voor en achter.
Ik krijg eigenlijk het idee, ookal zie ik dat niet aan dr, dat ze pijn heeft . bedoel raskatten, of honden met onhandelbare vacht schijnen ook een trekgevoel te krijgen als de vacht niet goed verzorgt word en vast komt te zitten.

Bij de shet zit het ook erg vast, door de modder.
ze worden dus natuurlijk gehouden, maar nu is alles blubber. meest van de winter is dit wel. ik mag haar bijna niet borstelen (nu is ze ook neit van mij, maar eigenaar lukt het ook niet) maar dit kan ook nog komen omdat ze nog geen 3 jaar oud is dus nog niet zo goed stil kan staan Lachen maar toch , ik weet dat het niet prettig is, als dr buik met misschien wel 5 cm lange haren keihard is door de blubber en dat er dan iemand met een borstel doorheen komt. en dat gaat niet makkelijk hoor!
vanmiddag weer bij de bovekant benen alles losgeborsteld, buik gaat niet eens zo'n plakkaat van blubber is dat.

Nu dacht ik, er zijn paarden die worden geschoren. of een deken opgelegd om vacht tegen te gaan.
maar het druist zo tegen mn gevoel is. een deken op? bij een shet??? maar, als ze daardoor nou beter beweegt en niet zo'n last heeft ervan?
Of misschien alleen de oksels scheren voor? en de buik bij houden? Maar zou ze het dan niet koud krijgen ? Want je scheert de vacht af, terwijl ze die aanmaakt voor de kou.

Ik vind het moeilijk, zijn er mensen die dit ook hebben met de shet? Of is die van ons gewoon extra langharig?

Mijn pony van 1.50 heeft het niet. maar die staat ook niet zo dicht opde grond, die heeft wel vieze buik, maar flink borstelen en het is er af. ook omdat ze niet zulke lange haren hebt zoals de shet.

ik hoop op tips/verhalen etc!

kaj

Re: natuurlijkhouden, shet scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 08:08

Tja nu nog scheren lijkt me geen nut meer hebben. Die van mij verharen al als een gek dus over een niet al te lange tijd is alles er wel af.

Ik denk dat je toch eerder moet kijken naar de omstandigheden waarin de shet staat want ik vind het niet normaal dat er hele plakkaten modder blijven zitten.
Ik heb ook een e-pony en een shet samen op het land lopen en geen van beide hebben dat. Natuurlijk zijn ze weleens vies (meeste van de tijd wel Knipoog ) maar niets wat er moeilijk af gaat. De e-pony wil ik nog weleens een beetje borstelen (gewoon met een harde borstel geen ros- of iets dergelijks) en ik veeg de opgedroogde modder er dan zo af.

De shet heeft wel een keer z'n staart ondergepoept (diarree) dus de staart is wel erg vies maar die was ik over een tijdje gewoon een keer.

Dus nee ik ken het probleem niet. Ik heb 1 keer gehad dat mijn e-pony ook echt een plakkaat onder zijn buik had enzo en dat was toen hij in de winter op stal heeft gestaan. Verder heeft hij daar nooit meer last van gehad.

Mijn advies zou dus zijn om ze op een droger stuk land te zetten en niet de shet te scheren.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 09:23

Ik begrijp het, van het op droog stuk land zetten.
maar hier is geen enkel stuk land droog.
Ik zou alleen voor volgende winter een bak kunnen opzoeken bij iemand, maar dan moet ik de ponies dus ipv aan huis, bij iemand anders gaan zetten?
Wij hebben hier kleigrond, dus in de winter is dat blubber.
Ik wil ze ook nu absoluut niet scheren, maar ik dacht voor volgende winter alvast na te denken wat te doen.

De pony van 150 heeft het ook nooit, omdat zij hoger van de grond staat en niet van die lange haren heeft. De shet staat dicht opde grond, dus een lekker rondje door de wei racen en ze is helemaal nat op dr buik, maar dan droogt het op en dan is het super vies. het is niet 1 plak, maar wel 1 stuk allemaal harde plekken en vies.

Het stuk land aan huis is wel gehuurd, vandaar dat er geen zand zomaar in mag. We hebben we een stuk getegeld, want die kun je zo weer er uit halen.

Maar is jou land niet nat en kapot dan? Want zoals jij over je pony schrijft, zo kan ik ook over de mijne praten. maar alleen de shet heeft het zo erg omdat ze ZULK verschrikkelijk lang haar heb..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 09:31

De paarden staan dag en nacht buiten zonder een droge plek om te liggen? Dan zou ik daarmee beginnen... Paarden zijn niet van suiker, maar een droge plek is toch wel een must...

Verder zou het er als het goed is wel af moeten vallen, omdat hij nu toch gaat haren. Nu scheren heeft idd niet zoveel zin... Je zou de ergste plukken ev ook weg kunnen knippen. Afhankelijk van hoeveel het is (dat er geen belangrijke delen koud kunnen worden)

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 09:36

Mijn shetlander is ook geschoren!
Hij heeft 's winters zó veel haren, dat hij na een kwartiertje stappen al helemaal nat is, en dat is gewon niet fijn voor hem. Ook ziet hij er heel slordig uit 's winters, hij houd ervan zichzelf vies te maken!
En het gaat super goed, hij heeft gewoon een dikke waterdichte deken op, en 's nachts een dikke staldeken! En als het onder de 10 graden is word hij gereden met uitrijdeken, en hij heeft er geen last van!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 09:36

Nu scheren is geen goed plan.
De zomervacht komt er dan nooit meer goed door. Bovendien, als het echt zo'n modderplakkaat is, kom je daar met de scheermachine ook niet doorheen.
Wat je kunt doen, is even wachten totdat het wat warmer weer is en dan de shet even flink wassen onder de buik, om de haren te helpen loslaten.
Voor volgende winter: scheren en een deken opdoen lijkt me gezien de omstandigheden waarin het dier gehouden wordt niet verstandig: de deken komt dan onder de drek en is nat en klef en dat is nog veel slechter dan dat het met de vacht gebeurt.
Voor volgend jaar misschien flink zand opbrengen op de paddock waar ze staan?
Bij mijn vorige woonplaats had ik ook een stuk van de weide als paddock gemaakt en ieder najaar lieten we een berg geel zand komen om het voor de winter voor te bereiden en droog te houden. En dat werkte goed. Bielzen hielden het zand op zijn plek.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 09:37

Heb je wel eens een paard geschoren?
Je kan een dik behaard paard met ZULKE lange haren die vol in de plakkaten modder en klitten zit niet zo scheren namelijk.
Dan zal je eerst alle modder er af moeten poetsen,om daarna de haren te kunnen scheren.
(en de modder kluiten zijn nu juist het probleem toch?)
Als je nu de buik al niet kan poetsen omdat ze niet wil stilstaan,hoe dacht je dan de buik vrij van modder te krijgen en daarna ook nog te scheren?
En als je de modder ervan af hebt hoef je dus ook niet meer te scheren. Clown

[edit]polly2 was me net voor zie ik..
Laatst bijgewerkt door GeneralFlynn op 30-03-08 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 09:38

lieve mensen ik wil NU niet scheren
maar zit al te denken over volgend jaar
ik ben niet dom Gestoord dan zou ze bevriezen t arme beest Knipoog

en ook staat er dat ze een stal hebben (is dus droog)
en een stuk betegeld (is dus droog)

eileen333; Dus ja ze staan dag en nacht buiten,maar op nat en op droog! (lees droog vooral wanneer ZIJ dat alleen willen)

want die stinkerd gaat heerlijk in de blubber rollen.
onze paarden zijn absoluut dus niet van suiker (vooral die kleine niet) en ze hebben een droge plek. maar zelf kiest ze ervoor in de blubber te gaan liggen, of buiten te gaan staan in de regen.
daar maak ik me ook absoluut niet druk om, maar wel om het feit dat NA dat leuke speeluurtje of dutje alles opdroogt en misschien te vast zit? Maar ik weet het nog steeds niet OF het wel "te vast zit" omdat ze niet kreupel loopt ofzo of afvalt dat ze pijn heb of stil blijft staan en niks wilt doen. Ze is de vrolijkste van de twee (mag ook wel als nog geen 3jarige).
Ze doet alles gewoon zonder problemen, maar ik begon zelf gewoon te twijfelen of het niet vervelend zou zitten.

Ze zijn aan het verharen nu ja.
En dat knippen, had ik zelf ook bedacht, maar het gaat vooral om haar voorbenen boven aan, dus zegmaar de oksels. zou ik daar zonder enig probleem de vacht weg kunnen knippen? Zou dat niet een belangrijkdeel zijn dat warm moet blijven?
en onder op dr buik zou ook wel prettig zijn, maar als ze dan gaat liggen dan heeft ze geen bescherming meer dus dan zit het misschien te snel op dr huid?

alvast bedankt voor verdere tips

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 09:40

Nettieejj schreef:
Mijn shetlander is ook geschoren!
Hij heeft 's winters zó veel haren, dat hij na een kwartiertje stappen al helemaal nat is, en dat is gewon niet fijn voor hem. Ook ziet hij er heel slordig uit 's winters, hij houd ervan zichzelf vies te maken!
En het gaat super goed, hij heeft gewoon een dikke waterdichte deken op, en 's nachts een dikke staldeken! En als het onder de 10 graden is word hij gereden met uitrijdeken, en hij heeft er geen last van!

Ok dat klinkt goed maarrr
staat die van jou ook altijd buiten? weer en wind? dus ook in de blubber? zoals volgend bericht ook iemand zegt dan zit de deken er helemaal onder dat is toch ook niks? word die deken dan niet heeell zwaar etc?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 09:41

FahyaFemke schreef:
eileen333; Dus ja ze staan dag en nacht buiten,maar op nat en op droog! (lees droog vooral wanneer ZIJ dat alleen willen)

Ok, dan had ik dat verkeerd begrepen. Je zei eerder nl dit:
Citaat:

Daaruit concludeerde ik dat de paarden 24/7 aan het wadlopen waren Knipoog

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 09:43

polly2 schreef:
Nu scheren is geen goed plan.
De zomervacht komt er dan nooit meer goed door. Bovendien, als het echt zo'n modderplakkaat is, kom je daar met de scheermachine ook niet doorheen.
Wat je kunt doen, is even wachten totdat het wat warmer weer is en dan de shet even flink wassen onder de buik, om de haren te helpen loslaten.
Voor volgende winter: scheren en een deken opdoen lijkt me gezien de omstandigheden waarin het dier gehouden wordt niet verstandig: de deken komt dan onder de drek en is nat en klef en dat is nog veel slechter dan dat het met de vacht gebeurt.
Voor volgend jaar misschien flink zand opbrengen op de paddock waar ze staan?
Bij mijn vorige woonplaats had ik ook een stuk van de weide als paddock gemaakt en ieder najaar lieten we een berg geel zand komen om het voor de winter voor te bereiden en droog te houden. En dat werkte goed. Bielzen hielden het zand op zijn plek.

nee volgende winter dan scheren dacht ik. maar wat je zegt, omstandigheden zijn nu eenmaal nattigheid! maar als je waterdichte deken hebt? zou dat dan niet een goede oplossing zijn? En meerdere dekens zodat je ze kunt laten drogen? bedoel ze worden 2 keer per dag een uur vertroetelt , in die tijd kunnen er ook dekens gewisseld worden Lachen

dat zand lijk mij ook het beste idee. Ik ga toch nog eens met de eigenaar land praten. Maar je kunt niet zomaar vanalles in een huur land storten...dat is het probleem.
en daarbij: dan heb ik een stuk minder wei? Ik zou wel een kleine paddock maken, maar dan heb ik weet het idee dat ze neit genoeg vrijheidsbeweging hebben. Wat ik wel voor mezelf bedacht had is een kleine paddock maken waar het eten is en schuilplek (die staan vast), en dat afzetten. en dan overdag op de wei (of hekje open) . dus dat ze snachts droog MOETEN staan zodat de volgende dag goed geborsteld kan worden Lachen

Dus niet scheren want, ik hoorde ook wel eens dat een vacht dan NOG dikker word, weet iemand of dat waar is?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 09:45

eilleen333 schreef:
FahyaFemke schreef:

Ok, dan had ik dat verkeerd begrepen. Je zei eerder nl dit:
Citaat:

Daaruit concludeerde ik dat de paarden 24/7 aan het wadlopen waren Knipoog

ohja. haha
zei ik dat? Tong uitsteken ik weet niet meer wat ik doe!
maar ik bedoelde daarmee, dat niemand zijn weiland droog is! Zelfs van de paarden die snachts op stal worden gezet, is de wei een zooi. maar daar kunnen ze natuurlijk in de nacht even opdrogen en goed geborsteld worden elke dag. wij kunnen soms meerdere dagen niet borstelen omdat vacht helemaal nat is en dan mag je niet borstelen want dan kun je zwaaien naar bescherming vacht!
Wat ik vergat er bij te zetten is dat stal om straatje er omheen droog is Lachen

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 09:46

FahyaFemke schreef:
ohja. haha
maar ik bedoelde daarmee, dat niemand zijn weiland droog is! Zelfs van de paarden die snachts op stal worden gezet, is de wei een zooi. maar daar kunnen ze natuurlijk in de nacht even opdrogen en goed geborsteld worden elke dag. wij kunnen soms meerdere dagen niet borstelen omdat vacht helemaal nat is en dan mag je niet borstelen want dan kun je zwaaien naar bescherming vacht!
Wat ik vergat er bij te zetten is dat stal om straatje er omheen droog is Lachen

Weer een misverstand de wereld uit Lachen .

Tsja, ik weet niet of een deken handig is. Hier rollen ze ook wel met dekens in de blub, maar die paarden gaan 's nachts ook op stal... Blubber is ook niet zo erg, maar plassen natuurlijk wel...

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 09:48

eilleen333 schreef:
FahyaFemke schreef:
ohja. haha

Weer een misverstand de wereld uit Lachen .

Tsja, ik weet niet of een deken handig is. Hier rollen ze ook wel met dekens in de blub, maar die paarden gaan 's nachts ook op stal... Blubber is ook niet zo erg, maar plassen natuurlijk wel...

zucht...
wij hebben blubber.. EN plassen uiteraard! Ook omdat de er van de gemeente ineens perse midden in de winter, de slootskant gemaaid moest worden. 2 mega diepe sporen in de wei!!!!
maarja... wat doe je er aan? huurland moet het er mee doen! Ben ook wel heel tevreden, kan alles zelf bepalen. maar begin steeds meer te twijfelen of de shet er toch geen last van heb. ookal laat ze het niet zien, ik begin weer te menselijk te denken Knipoog

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 09:50

Is er geen andere stalling met droger land of waar je meer inbreng hebt over het land zelf?
Wij hadden namelijk een enorm natte stalling. Paarden 's nachts op stal en overdag in 20 cm diepe blubber... Dat wilden we niet meer, dus toen hebben we ze verhuisd naar een land met heuvels. Altijd droog genoeg dus Haha! !

Maar ja, dan moet je wel de mazzel hebben dat zoiets beschikbaar is.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 09:52

Tinkerloos schreef:
Heb je wel eens een paard geschoren?
Je kan een dik behaard paard met ZULKE lange haren die vol in de plakkaten modder en klitten zit niet zo scheren namelijk.
Dan zal je eerst alle modder er af moeten poetsen,om daarna de haren te kunnen scheren.
(en de modder kluiten zijn nu juist het probleem toch?)
Als je nu de buik al niet kan poetsen omdat ze niet wil stilstaan,hoe dacht je dan de buik vrij van modder te krijgen en daarna ook nog te scheren?
En als je de modder ervan af hebt hoef je dus ook niet meer te scheren. Clown

[edit]polly2 was me net voor zie ik..

Nee ok. eerst zal ze in de zomer goed gewassen worden en dan ..... als de zomervacht helemaal door is, en wanneer de tijd is van scheren... dacht ik..scheren dan maar?
maar wat je zegt, als de modder er af is...hoef je niet meer te scheren, omdat het nu weer schoon is Knipoog
maar NU, zit het best vast en zou het eventueel..vervelend kunnen zitten. als ik daar dan van de zomer aan denk, aan de tijd van nu Knipoog dan denk ik misschien ach beestje niet nog zo'n winter!!

en het stilstaan, gaat wel beter, maar mij lijkt dat ze zo wiebeld omdat het toch niet prettig is zo'n borstel lang klithaar. als ik me eigen gezicht nog herinner met mn lange lange haren en klitten oei. dan begrijp ik haar wiebelkont best, jij ook? Lachen maar als blubber en kluiten (daar gaat het inderdaad het meest om!!) er af zijn, is er niks aan de hand mag je wel borstelen..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:01

Geregeld poesten dat het zover niet kan komen wil ook nog wel helpen.
Verder zou ik een shet niet scheren en dan zeker een dekentje erop.
Mijn shet staat ook dag en nacht buiten en ook met droge en natte plaatsen en die gaat zich ook heerlijk in de natte tattie liggen maar ik heb geen last van klitten omdat ik hem poets.
Nog niet eens iedere dag.
En als je een klit ziet meteen wegknippen of lospulken.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:43

FahyaFemke schreef:
Wij hebben hier kleigrond, dus in de winter is dat blubber.

Wij zitten ook op kleigrond maar zolang de wei groot genoeg is blijven er genoeg droge stukken over. Vooraan waar ik ze voer en waar het water staat is het ook een en al blub. Maar de rest van de wei is droog. Of nou ja blubbervrij. De stal is ook droog maar daar staan ze nooit in.

FahyaFemke schreef:
Maar is jou land niet nat en kapot dan? Want zoals jij over je pony schrijft, zo kan ik ook over de mijne praten. maar alleen de shet heeft het zo erg omdat ze ZULK verschrikkelijk lang haar heb..

Nee zoals ik al zei is bij mij maar een gedeelte van het land ontzettend vertrapt. Ik kies er elk jaar bewust voor om een strook vooraan te gebruiken om te voeren en dergelijke en dat trappen ze kapot. De rest van de wei gebruiken ze wel voor sprintjes en dergelijke maar dat is groot genoeg zodat ze het niet zo snel kapot trappen. Als ik vind dat het te erg wordt vooraan dan trek ik een draadje door de wei en zet het af.

Ik heb vorig jaar in de winter toen het op het allerergst was foto's gemaakt van de blubberzooi ik zal ze hier eens bijplaatsen. Ook heb ik nog foto's van mijn pony's in de winter een paar jaar geleden, daar zie je dat ze eigenlijk vrij schoon zijn en dat komt niet omdat ze nooit in de blub rollen hoor Haha! Die van mij zit vaak tot de puntjes van zijn oren onder de blub maar als het een keer droog is dan gaat dat er wel weer af.

Hierbij de foto's:
Hier de hele wei waarbij de foto gemaakt is vanaf het modderige gedeelte (achteraan zie je de stal):
Afbeelding
Hier een foto van het blubgedeelte zelf (zoals je kunt zien heb ik al eerder een stukje afgezet en daarachter is het alweer droog
Afbeelding
Hier een foto van de pony's dit is een foto van een paar jaar terug en de shet was er toen net dus die is nog niet zo relevant maar die e-pony ziet er toch prima en redelijk "schoon" uit?
Afbeelding

Dus ik denk toch dat je misschien een ander weiland moet gaan zoeken. Ik heb het al eens eerder op bokt gezet maar ik denk dat in de meeste gevallen van blubberwei dit gewoon veroorzaakt wordt door een te klein stuk. Veel mensen hier in de buurt zetten expres een kleiner stuk af zodat ze niet de hele wei vertrappen maar juist zo'n klein stukje wordt helemaal vertrapt.
Ze gaan hier echt niet de hele dag op die blubzooi staan. Ze lopen vanzelf naar een droger gedeelte. Je schrijft dat de stal droog is een een betegeld stuk ervoor? Dan verklaart dat een hoop. Want zoals je zelf al aangeeft ze gaan toch niet op stal staan uit zichzelf en een stuk tegels nodigt ook niet uit om te gaan liggen dus ze kunnen niet anders dan in de blub te gaan liggen. Die van mij rollen weleens lekker door de blub maar ze kiezen er niet voor om er een hele tijd in te gaan liggen dan zoeken ze toch echt een droger stuk op. Dus mijn tip zou zijn op zoek naar een droger land of groter stuk land Lachen

Tempiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:44

Mijn shetlander heeft ook best lang haar,maar dat gaat niet zo vast zitten!
anders moet je em wassen als het wat warmer word Knipoog

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 13:28

@kaj
jou wei ziet er echt 10 keer beter uit. je zegt zelf als het te erg word zet ik de wei een stukje af met draad. dat doen wij dus ook.
we hebben 3 weides. en 1 lopen ze kapot, en die is nu ook weer door de helft gezet. dat is dus helemaal kapot en ondersteboven gelopen. dus veel erger dan jou blubber stuk vooraan. ik krijg bijjou foto's niet het idee dat wij zelfde ondergrond hebben. want zelfs van de weides waar de paarden alleen overdag paar uurtjes opstaan zijn al helemaal omgeploegd. het is ECHT heel nat hier.
@kasparonda :Elke dag borstelen zou beste zijn. maar is jou shet dan niet nat? want dan mag je de vacht niet borstelen? Gister heb ik haar weer goed gepoetst, heb alleen haar buik niet meer helemaal gedaan omdat ze al zo braaf bleef staan bij benen en oksels dat het na een dik halfuurtje wel weer genoeg was voor haar doen Knipoog
vandaag zie je dat alles voor niks lijkt geweest te zijn. weer helemaal nat! Maar dan kunnen we niet poetsen. dus wachten tot de vacht droog is.
Maar ik denk dat dat nog de beste oplossing is, elke dag proberen te poetsen. Ikzelf ben er niet elke dag, maar om de dag, eigenaar shet lukt het zelf nog niet helemaal het goed te poetsen (beginnend paardengek;)) maar ik ga dat nu voorlopig eens proberen.
Mijn eigen pony haar ik borstel over en het is weg! dat is stuk makkelijker.

we hebben trouwens net gewandeld, en ze schijnt nergens last van te hebben ze draaft lekker mee en huppelt alle kanten op.
scheren en dekens vond eigenaar toch ook niet zo'n goed idee. we kijken of er toch zand rond de stal mag.

Ohja @kaj;
ze liggen wel degelijk inde stal! dus dat stukje valt ook weer af dat het daar zou kunnen komen... ook om hooiruif ligt wat hooi, dat is nu nat en ze piesen het nog extra nat ook haha. maar zodra dat opgedroogd is, en de wei nog blubber is ; lekker in de blubber slapen! Dat komt gewoon omdat een paard daar niet om geeft. maar de baas wel na het dutje om te poetsen, en de menselijke gedachte of het toch niet zeer doet. maar goed; hier wil ik nogmaals op zeggen; ze is super vrolijk en huppelt lekke rmee op de weg, dus dan zal er toch niks aan de hand zijn??

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 15:04

@FahyaFemke: je hebt ze nu dus op een klein stukje wei staan begrijp ik? Dat is precies wat ik bedoel. Hoe kleiner het stuk weiland hoe meer ze het kapot lopen.
Als ik een stukje afzet dan geef ik ze meestal ook een stuk "nieuw" weiland erbij. Ze hebben dus altijd zoveel ruimte dat ze het niet kapot lopen.
In de stal liggen ze hier nooit maar toen ze dat nog weleens deden strooide ik elke dag op zodat ze daar in ieder geval droog lagen.

Ik zeg niet dat je het slecht doet hoor, absoluut niet, maar ik denk dat je ze beter een groter weiland kunt geven want dan vertrappen ze het echt niet allemaal hoor. Ik heb ze in de winter weleens op alle vier de weides tegelijk gehad (het weiland op de foto grenst aan een even groot weiland alleen hier liggen er twee naast elkaar en nog 1'tje overdwars achter. Nou dan gingen alle hekken los en reken maar dat er niets vertrapt werd. Ja de het stuk waar ze telkens door het hek heen liepen om terug te gaan naar de voerplaats Knipoog
Nu is het niet nodig om ze te verweiden want ze hebben genoeg droog land.

Maar als jouw weiland tien keer erger is (wat jezelf zegt) dan zou ik toch daarnaar kijken want dat is de oorzaak.
Natuurlijk houden heb ik niets op tegen maar ik vind wel dat ze altijd droog moeten kunnen staan of liggen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 15:37

nou kaj, je blijft zeggen ze moeten droog kunnen staan of liggen,. dat kunnen ze! dus er is voor de rest niks mis (zoals je zelf wel aangeeft dus dit is geen terugaanval, want zo ervaar ik je bericht ook niet:)).

Toch begrijp ik je tips,
ik wil alleen dat ze iets minder in de blubber hoeven te staan, voor de shet dan vooral (en die is niet eens van mezelf).

De weides zijn niet groter, en in de buurt is er niemand die de paarden altijd buiten houdt.
Het enige wat ik vanaf volgende winter wel hoop te kunnen doen is vaker verweiden, en de "stalwei" zoals we die nu noemen (die inderdaad klein is en vertrapt), naar de overige 2 weides. Nu moeten we wachten tot ze gespoten hebben voor het JKK. kan ze nu nog niet wisselen omdat mijn paard jkk eet, en ik de weides niet kan afzetten met draadjes omdat de boer onverwacht kan komen spuiten en dan de wei niet in kan.

shetlady moet gewoon nog even volhouden.. met droog weer gaan we weer poetsen Lachen en warm weer wassen erbij.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:39

Als je het volgend jaar anders kunt doen is het probleem toch opgelost? Dan hoef je de shet ook niet te scheren Lachen

Het is lastig als je niet meer weiland tot je beschikking hebt maar als je dat volgend jaar anders kunt regelen dan ben je van het probleem af.
En voor nu is het inderdaad even het betere weer afwachten. Zodra ze goed verharen zijn die kluiten ook zo weer weg.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 18:26

Zouden die kluiten dan de verharing niet tegengaan trouwens?
Of, bedenk ik net, kun je de kluiten juist zo... er af plukken omDAT de vacht los laat.
oh dat zou fijn zijn voor haar:)
we hebben haar nog maar een jaar er bijstaan. vandaar dat we hier ook nu pas achterkomen. andere paarden waren altijd groter, en niet zo'n mega vacht;)

ALS we het volgend jaar anders kunnen doen is probleem opgelost ja! Lees wel als!
Maar we zijn goed aan het nadenken Lachen

groetjess

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:31

Ik lees nu dat de pony op kleigrond staat.
In mijn vorige woonplaats in Flevoland zaten wij ook in de dikke vette klei.
Ik schreef al eerder dat wij daarom een paddock omheind met bielzen en hekwerk hadden gemaakt met ieder najaar vers zand opgebracht.
De paarden waar ik mee sport heb ik namelijk onder een deken staan. En in het begin liepen die ook op de kleigrond. Als ze dan eens gingen rollen, en de klei droogde op de deken op...dat was ook een ramp. Dan kon je die deken ook rechtop zetten! En de singels waren helemaal stijf. Ik had meerdere dekens...maar op een gegeven moment zag alles er niet meer uit.
Bovendien ging de klei nog steeds ongelofelijk in de staart en manen zitten en bij onze Fries in de vetlokken. Dus nadat we dit hadden ondervonden, hebben we die paddock gemaakt.
Ik vond het geen doen...de paarden op de klei in de winter en vooral die ene smeerpoets die we toen hadden niet...
Ik heb toen toch maar gekozen voor iets minder bewegingsvrijheid in de winter.
En...wat wel handig was...de paddock was ook te gebruiken als longeerbak...dus op die manier had ik er ook nog profijt van (ook in de zomer).
Gelukkig woon ik nu op de veluwe op de zandgrond. Dat is een stuk prettiger!