Voor en nadelen weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberleyvg

Voor en nadelen weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 21:26

Hallo,

Ik ben een opdracht aan het maken over weidegang. Wat vinden jullie voordelen en nadelen in de wei te zetten. het agat erom je paard 4 6 of 8 weken dag en nacht in het land dus vakantie..

groetjes kimberley

Sietske94

Re: Voor en nadelen weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 10:45

het voordeel is dat je paard er erg van opknapt en het naar zijn zin heeft,
het na deel is als het veel geregend heeft heb je soms plassen in de wei, of blubber.
(omdat de meine 31maart op het land gaat, maakt ze der al wat blubber van *LOL*

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 10:48

Voordeel: Je paard staat lekker de hele dag buiten en kan lekker paard zijn en bewegen en spelen met andere paarden en eten wanneer hij dat wil.
Nadeel: Het kan blubberig zijn, maar dat vind ik absoluut geen reden om je paard niet op het land te laten Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:00

voordeel: paard is vrijer om natuurlijk gedrag te kunnen vertonen. kan lekker bewegen wanneer ie zelf wil. kan rollen als ie dat zelf wil. paard heeft minder snel mestvlekken omdat ie niet in zijn eigen stront hoeft te liggen

nadeel: ze worden eerder vies, paard met zomereczeem schijnt buiten eerder last te krijgen rond bepaalde tijdstippen als mugjes actief zijn (bij schemer)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:03

voordelen alleen maar, nadelen geen idee.
Ik kan geen nadeel verzinnen.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:14

Voordelen werden hier al genoemd.Nadeel : blubber bij de ingang maarja als ik mijn paardje zie genieten dan maakt mij dat niet zoveel meer uit . Lachen

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:13

Als de wei groot genoeg is zijn de voordelen:
- Het paard kan onbeperkt gras eten
- Het paard kan lopen wanneer hij wil
- Indien er andere paarden bij zijn kan het paard spelen met vriendjes. Indien er geen andere paarden in de buurt zijn kan het paard zich heel eenzaam voelen.
- Het paard kan rollen wanneer hij wil.
Aan een wei die groot genoeg is kan ik geen nadelen geven. (Als een paard zomereczeem heeft doe je hem een eczeemdeken op en smeer je hem tijdig in met speciale zalf).

Indien de wei aan de kleine kant is:
Zijn de voordelen:
- het paard kan lopen wanneer hij wil

Zijn de nadelen
- je moet hooi bijvoeren waardoor je weiland kappot gaat (er kan eventueel zandkoliek voortvloeien.
- je wei veranderd in een blubberplaats. (eventueel mok)
- Als er meerdere paarden in een wei staan en er is een heel dominant paard dan heeft het paard uit de laagste rangen minder gelegenheid om te gaan lopen en kan dit paard tot overmaat van ramp misschien geen hooi eten omdat hij altijd word verjaagd.

Tip: Als je echt gerichte antwoorden wil moet je jou thema meer afbakenen. Komt het paard in de kudde? Is het een grote wei? ...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 23:04

Canaletto schreef:
Hallo,
Ik ben een opdracht aan het maken over weidegang. Wat vinden jullie voordelen en nadelen in de wei te zetten.

Ik kan geen nadelen van weidegang ten opzichte van stalarrest bedenken. Een paard zou altijd de mogelijkheid tot weidegang moeten hebben en niet alleen tijdens 'vakanties'.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 23:09

voordelen paarden staan lekker los kunnen lekker bewegen en eten.
nadelen ze worden vies(ja voor ommige is dat een groot nadeel geld niet voor mij)
nadeel bij zomerexcemers die doe je geen plezier met zonop en ondergang buiten te zetten vanwege mugjes.
nadeel je weilanden gaan kapot als het te nat is
nadeel aard dat hoefbevangen en er gevoeilig voor is zou ik niet op een wei zetten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 23:24

lindake schreef:
(...)
- je moet hooi bijvoeren waardoor je weiland kappot gaat (er kan eventueel zandkoliek voortvloeien.(...)

Wel als je het hooi op de grond gooit. Wanneer je een veilingkrat (kuubkist/-krat) of iets vergelijkbaars gebruikt, dan kan een paard er ook gewoon bij (voor kleine shetjes zal dit natuurlijk niet mogelijk zijn), maar blijft er geen water in staan (hooi schimmelt dus minder snel als je het niet op tijd opruimt) en komt er geen blubber of zand in je hooi.