Schurende graaskorf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Schurende graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 20:13

Omdat mijn Haflinger veel te snel te dik word heb ik een graaskorf voor haar gekocht. Dat ding werkt echt perfect, maar nu zag ik vandaag dat ze wat schuurplekjes heeft. Bij de verbinding van de keelriem zat een plekje, en haar kin wordt kaal. Niet dat het echt open of geïrriteerd was, maar daar wacht ik liever ook niet op.
Dit model heb ik:
Afbeelding

Hebben jullie hier ervaring mee/ oplossingen voor?

Ik was van plan om de korf eraf te slopen en een enkele (nylon) band als kopstuk te maken. Maar dan kan ze hem natuurlijk wel makkelijk af doen... Maar dat zou dan afwachten zijn.
Voor haar kin wou ik een stukje stof ofzo erin naaien. Maar dat wordt vies, en gaat dan ook schuren. Plus dat bijvoorbeeld badstof ofzo ook al schuurt...

Heeft iemand van jullie een goed idee? Ze heeft hem nu niet om, maar zo is ze binnen no-time weer een wandelende skippybal...

jesito

Re: Schurende graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:25

Ik vind dit ook de minst fijne graaskorf bij de paardendrogist heb je ook nog een andere variant die volgens mij fijner is voor je paard.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 11:30

Ze hebben daar dezelfde als ik, maar ook de greenguard... Ik denk dat ze daarmee alleen alsnog erg snel kan eten...
En die moet je gewoon aan een halster maken toch?

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:43

ja die moet je idd aan het halster doen Ja

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:52

ik bedoelde idd de greengaerd

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:09

Misschien zou je met klitteband (bij de doe-het-zelf zaak kan je HELE sterke kopen) stukjes stof vast kunnen maken aan de graaskorf en dan kan je de stof er zo weer van af halen om te wassen.
Die 1 of 2 dagen lijken me dan niet heel erg zonder stof.
Maar je hebt ook gewoon bondjes, die je er omheen zou kunnen doen bijv.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:10

ik heb zeg maar alleen een korf, die maak is vast aan een goedpassen halster
daar heb ik alleen een neusbontje onder, voor de rest schuurt ie niet

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 20:45

Die bontjes waren erg duur, dus ik heb nu een zachte longeerlijn gekocht en daar gaan we een kopstuk van maken. Kijken of dat verschil maakt.
Maar de korf is een beetje gescheurd (het rubber op het stuk waar ze eet) dus ik ga een nieuwe bestellen, en dan een maat groter. Dan hoeft niet alles op zijn langst, en heb je minder dikke knobbels waar hij nu schuurt. Misschien scheelt dat al... Dus ik ga nu een nieuwe bestellen Lachen .

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:53

ja dan krijgt mijn merrie hem te makkelijk af, heb geen zin om elke keer 2 hectrare af te zoeken naar die korf
das dan maar een neusbontje van 15 euro

DixievdKaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:57

Geef dat paard een kleiner stuk wei en laat die korf af.
dit is toch een beetje dierenmishandeling in mijn ogen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:59

waarom is het in jouw ogen dierenmishandeling?
onderbouw je argumenten eens

niet iedereen kan een kleinere wei geven, vooral niet als het over een mini shet gaat die onder alle draadjes door gaat

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:02

DixievdKaal schreef:

Ik vind dit een beetje een vreemde opmerking, maar goed, zal wel aan mij liggen.
Misschien heeft de TS daar wel geen mogelijkheis voor.
Niet iedereen heeft de luxe om zoiets te regelen en daarom zijn er muilkorven uitgevonden. Vork

Ik heb ook dezelfde als TS gekocht.
Het is toch die van HH?
Voor mijn shetje.
Die is ontsnapper 1e klas en als de paarden straks op de weide gaan kan ik:
of
De shet 24/7 op stal zetten omdat ie ander hoefbevangen raakt van teveel gras. (dat is pas dierenmishandeling)
of
haar een muilkorfje omdoen, zodat ze lekker bij haar kameraadjes kan staan en toch nog iets binnen krijgt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 21:03

Evelli schreef:
ja dan krijgt mijn merrie hem te makkelijk af, heb geen zin om elke keer 2 hectrare af te zoeken naar die korf
das dan maar een neusbontje van 15 euro

De mijne deed hem eerst ook af, maar de laatste tijd niet meer. Maar ik wil zo min mogelijk riempjes. Deste kleiner de kans dat het gaat schuren.

DixievdKaal schreef:

Misschien is het verstandig om eerst te vragen hoe het zit voordat je commentaar gaat geven!
Zoals hierboven gezegd: Op deze stal is geen mogelijkheid om voor elk paard (ongeveer 30 in totaal), in alle wensen te voorzien. Een optie is dus een andere stal. De enige stal waar mijn paard niet 24/7 in de wei staat (die een redelijke prijs vraagt) is een stallig waar ze in de winter in 20 cm blubber staan. Plus dat ze daar dan dus alleen staat.
Ook als ik een stuk of zou zetten staat ze alleen. Dat is ook precies de reden waarom het niet mag. Een paard alleen zetten, dat is dierenmishandeling. Die korf vind ze niet erg, maar ik zag beginnende schuurplekjes. Dan doe ik er dus meteen wat aan...

Dat je mij uitmaakt voor iemand die haar paard mishandeld, daarmee kwets je mij echt. Ik ben een student van 19, en heb mijn ultieme droom om naar Canada opgegeven voor mijn paard. Elke cent die ik verdien gaat naar mijn paard. Ik zit er nu zelfs over te denken mijn studie voor haar op te geven... Ik heb in 1,5 jaar tijd meer dan 3500 euro uitgeven aan osteopaten, tandartsen, zadelpassers (terwijl ze niets zichtbaars mankeerde, maar gewoon om te controleren) etc om het voor mijn paard zo goed mogelijk te maken... Een bit van 100 euro, de smid kijkt om de maand naar haar voetjes... Maak mij niet wijs dat ik niet goed voor mijn paard zorg!
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 31-03-08 21:09, in het totaal 3 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:05

even je quote fixen Knipoog
nu klopt hij niet

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 21:10

Goll darn gone and done it Knipoog .

DixievdKaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:17

[

Dat je mij uitmaakt voor iemand die haar paard mishandeld, daarmee kwets je mij echt. Ik ben een student van 19, en heb mijn ultieme droom om naar Canada opgegeven voor mijn paard. Elke cent die ik verdien gaat naar mijn paard. Ik zit er nu zelfs over te denken mijn studie voor haar op te geven... Ik heb in 1,5 jaar tijd meer dan 3500 euro uitgeven aan osteopaten, tandartsen, zadelpassers (terwijl ze niets zichtbaars mankeerde, maar gewoon om te controleren) etc om het voor mijn paard zo goed mogelijk te maken... Een bit van 100 euro, de smid kijkt om de maand naar haar voetjes... Maak mij niet wijs dat ik niet goed voor mijn paard zorg![/quote]

Ik zeg helemaal niet dat jij je paard mishandelt.
maar ik vind dat er ook andere oplossingen zijn

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:25

Ik zou een bodemblinker halen (neusbontje) of meerdere en die op de schuurplekken met klittenband bevestigen aan dit ding. Misschien helpt het en het is ook niet zo duur...dus als het niet helpt ben je niet veel geld kwijt.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:51

Ik heb dezelfde maar mijn poony heeft hem nog niet opgehad in de wei.
Kan je niet het onderste gedeelte eraf halen en klipjes eraan maken, zodat je hem aan het halster zelf kan bevestigen? Zo kan je hem makkelijk op en af doen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 13:58

DixievdKaal schreef:
Ik zeg helemaal niet dat jij je paard mishandelt.
maar ik vind dat er ook andere oplossingen zijn

Je zegt dat je het dierenmishandeling vind....

Poco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:44

Ik heb verleden jaar op de plekken waar de korf wat schuurde aan de binnenkant stukjes bont genaaid.
Was trouwens een prima oplossing die korf want zo kon ze lekker met de andere paarden de wei op zonder zich bevangen te eten. Ze was er ook snel aan gewend en toch niet zo zielig als ik eerts dacht.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 19:04

Waarom vind je het zo zielig DixievdKaal?

Mijn haflingermerrie krijgt deze lente ook voor het eerst een graaskorf om. In het begin is het even wennen misschien, maar ik denk echt dat dit de beste oplossing is voor haar. Ze heeft de ziekte van cushing waardoor ze een behoorlijk verhoogd risico heeft op hoefbevangenheid. Ik wil haar die pijnlijke aandoening graag besparen.

Een stukje wei afzetten met prikpaaltjes is helaas geen goede oplossing, aangezien ze een ster is in uitbreken. Daarnaast wil ik haar gewoon graag met andere paarden hebben (sociaal contact) en is kort afgegraasd/gestresst gras juist gevaarlijk voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid!
In haar eentje in de uitloop blijven vind ik geen optie, daar wordt ze doodongelukkig van.

Natuurlijk is het kiezen tussen twee kwaden, maar de graaskorf lijkt me dan nog de meest vriendelijke oplossing.

Eilleen, ik zou inderdaad proberen om er een bontje of gelonderlegger in de maken.
Werkt dat niet, dan een ander merk proberen? Ik heb zelf de graaskorf van Best Friend. Ik heb ook wel eens de graaskorf van de divoza in mijn handen gehad, maar die vond ik een een stuk stugger aanvoelen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 21:10

Ireen_ schreef:
Eilleen, ik zou inderdaad proberen om er een bontje of gelonderlegger in de maken.
Werkt dat niet, dan een ander merk proberen? Ik heb zelf de graaskorf van Best Friend. Ik heb ook wel eens de graaskorf van de divoza in mijn handen gehad, maar die vond ik een een stuk stugger aanvoelen.

Ik heb nu eerst een grotere maat besteld, zodat de gespen die verstelbaar zijn op een andere plek komen. Als dat niet werkt probeer ik het met zachtere banden (kopstuk en als het nodig is een keelriem). Als dat ook niet werkt, dan ga ik met de bontjes werken. Heb ze in eerste instantie laten liggen, omdat ze toch wel erg dik zijn, en dan verdwijnt straks het hele hoofd van mijn paard in dat ding Tong uitsteken .
Maar eerst probeer ik de grotere maat. Moest toch een nieuwe hebben. Ik had het graasgat van de korf iets groter gemaakt (uitgesneden), omdat ze anders het kuil niet binnenkreeg. Maar door het rammen over de grond met dat ding is hij helemaal afgesleten, en het gat is een beetje uitgescheurd. Dus ze eet er nu weer veel te snel mee (gras). Dus ik moet sowieso een nieuwe korf hebben.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 17:21

krijgt het paard met deze graaskorf wel eten binnen? Omdat er zo een klein gaatje in zit lijkt het me niet dat hij hiermee ook maar enigsinds kan grazen?
En zijn er nog andere graaskorfen behalve deze en de greenguard?
Mijn paard heeft er eigenlijk ook 1 nodig hij is tonnetje rond Bloos

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-08 19:32

Eerst at ze er niet mee, toen heb ik het gaatje wat groter gemaakt. Inmiddels eet ze hier zo goed mee, dat het bijna even snel gaat. Dus als de nieuwe binnen is, dan wacht ik even met het gaatje groter maken, ze weet nu dat ze met een korf kan eten, en dan moet ze gewoon weer wat meer moeite doen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:56

mijn mini merrie krijgt er nog zat mee binnen hoor
ze worden er erg handig in Haha!