Zware buitenrit, hoe verzorg je benen het best?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Zware buitenrit, hoe verzorg je benen het best?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 18:18

Ik maak regelmatig zware buitenritten (4 tot 5 uur, mulle zand, veel galop, wat draven op beton, ...)

Nu vroeg ik mij af of ik dan best een extra verzorging aan de benen geef na een dergelijke rit?
Koelen doe ik sowieso, maar misschien ook klei? Kamferzalf? Stalbandages?

Heeft er iemand nuttige tips?

RianneH

Re: Zware buitenrit, hoe verzorg je benen het best?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:21

Na die rit van zoveel uur, zet je je paard dan weer in stal? Of heeft die een weiland/uitloop oid?
Dat lijkt mij het minste punt hieraan, om eerst een lange rit te maken en dan weer stil of nouja bijna stil te zetten..

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:22

Ja idd goed koelen .. ik doe het altijd met koud water (niet ijskoud hoor!) verder lekker in de wei of paddock laten lopen Lachen

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 18:30

RianneH schreef:
Na die rit van zoveel uur, zet je je paard dan weer in stal? Of heeft die een weiland/uitloop oid?
Dat lijkt mij het minste punt hieraan, om eerst een lange rit te maken en dan weer stil of nouja bijna stil te zetten..

Ze mag dan nog een half uur de wei op, om even te rollen en wat te grazen. Maar meestal is het dan laat op de avond, dus dan zet ik ze op stal (die is wel heel ruim, 4 op 5) met wat kamferzalf op haar voorbenen en stalbandages.

In de zomer mag ze erna wel langer de wei op, maar nu in deze periode, met die wind en regen, is het moeilijk haar dan nog buiten te zetten. Ze is dan behoorlijk bezweet (en die deken is niet bestand tegen de regen).

De dag erna loopt ze de hele dag buiten, en maak ik meestal een stapwandeling van een uurtje.

Maar is dit nu goed of doe ik het verkeerd?

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:52

Niets doen is het beste, als het paard normaal tenminste ook nergens last van heeft. Lachen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 19:08

Dan is het idd al een minder probleem. Van 4 uren lopen in eens stil zetten, dat slaat wel op de benen.
Als ze zelf kan kiezen, onbelast kan bewegen en zo'n ruime stal heeft zou ik me daar niet zo zorgen over maken. Vooral omdat ze de dag erna ook weer goed beweging krijgt.

Eerlijk gezegd zou ik niet zo snel bandages gebruiken. Als je haar zonder bandages zet, heeft ze dan snel of de volgende ochtend dikkere (stal-) benen?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 19:32

Nee hoor, ze heeft nooit opgezette benen (ook nooit gehad). De eerste passen 's morgens uit de stal zijn wat stijfjes, maar dat is na een meter of 2 al helemaal weg.
Ik doe die stalbandages enkel aan de nacht na zo een rit, omdat ik me ooit heb laten vertellen (wijsmaken?) dat een paard dan minder kans heeft om stijf te worden?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:13

Na een intensieve rit (bv met de kar en veel draven op het harde) spuit ik de benen af, stap ik haar nog even, mag ze in de bak rollen en beetje rondscharrelen en zet ik haar vervolgens op stal eventueel met koelinggel.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 20:59

Is er een verschil met koelingsgel, klei ed? Sorry maar ken er niet zo veel van ... die koelingsgel koop je gewoon in de ruitershop?