De levering van stro, nu pas echt rampzalig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

De levering van stro, nu pas echt rampzalig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 12:45

Er zijn al wat topics over de prijsstijgingen van stro, maar voor zover ik nu heb begrepen begint het nu pas echt rampzalig te worden? En dan bedoel ik niet zozeer de prijs maar wel de levering.

Onze staleigenaresse vertelde dat ze mega geluk hebben dat ze uberhaubt nog stro krijgen, maar dat er al bedrijven zijn die helemaal geen stro meer geleverd krijgen.

Omdat onze stal altijd meteen betaald hebben ze nog geluk, maar ze kunnen nu vaak geen hele vrachtwagen meer krijgen. Bedrijven die in het verleden wat minder snel en/of goed betaalden krijgen al niets meer.

Hoe zijn jullie ervaringen daar momenteel mee?

kebie

Re: De levering van stro, nu pas echt rampzalig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:49

Ik heb ruim 3 weken geleden een pallet vlas besteld en dat werd pas afgelopen donderdag geleverd. Ik begreep dat als ze vlas hadden ze een speciale ronde reden langs alle bestellers omdat anders mensen nog veel langer moesten wachten....De rekening heb ik nog niet gehad...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:51

Volgens mij is stro in Duitsland nog volop te verkrijgen. Misschien eens kijken of je het daar vandaan kunt krijgen.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:56

Katja schreef:
Volgens mij is stro in Duitsland nog volop te verkrijgen. Misschien eens kijken of je het daar vandaan kunt krijgen.

Nou nee, Ik woon in Duitsland en geen stro meer te krijgen in het gebied waar wij wonen, De boeren hebben in plaats van granen, mais enzo geplant voor de biogasindustrie, omdat dat meer geld opleverde.
Als er bij ons nog stro aan te komen is dan alleen tegen vreselijk hoge bedragen. Maar wij zijn inmiddels ook al overgegaan op strohmehl (einstroh) omdat het stro gewoon OP is.

En aangezien wij ook een paar pensionklanten hebben is dat inmiddels door alle verhogingen van stro en voer niet meer rendabel. Wij zijn bijv. ook voerleverancier en bij ons is het voer afgelopen jaar al 3 x verhoogd en dit jaar al 2 x, koste een zak muesli eerder 11,20, nu zitten we al op 16,80 En reken er maar niet op dat die prijzen volgens jaar weer naar beneden gaan als er weer genoeg granen en stro is.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 12:59

@cavaletti: wat is dat, einstroh?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:59

Dan zal het in Duitsland wel plaatsafhankelijk zijn. Ja

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 13:01

Maanling schreef:
@cavaletti: wat is dat, einstroh?

Einstroh is eigenlijk strohmehl, vlas endergelijke, dus wat in nederland vlas is daar hebben wij een soort fijn gehakseld stro voor in de plaats. Hier in Duitsland kennen ze niet echt vlas en als ze het al kennen is het vreselijk duur.
Een voorbeeld van hoe duur strohmehl is geworden. Vorig jaar betaalden wij INKOOP voor een zak stromehl 5,10 en nu 6,70 en dan praat ik over inkoop, verkoop ligt een baal strohmehl wat te vergelijken is met vlas nu op bijna 8 euro.

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 13:03

Katja schreef:

haha ja dat zou kunnen, Duitsland is stukkie groter dan Nederland, en ik heb geen idee hoe het een paar honderd kilometer verderop richting Midden of Zuid Duitsland is. In ieder geval zit ik in Niedersachsen (noord Duitsland) en daar is zowat geen stro meer aan te komen.
Laatst bijgewerkt door cavaletti op 28-03-08 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 13:04

Aha, weer iets bijgeleerd.

De prijzen die ik voorbij hoor komen op stal (al wil ik daar dit topic niet helemaal aan wijden anders krijg ik een slotje met 'bestaan al topics over') zijn eerst 60,- per ton, en nu meer dan 160,- per ton. Moet bijgezegd dat ze alleen voor HELE goede kwaliteit gaan. Laatst hebben ze zelfs een hele vrachtwagen slecht stro (veel te vochtig) weer op laten halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 14:11

Toevallig gaan we vanmiddag nog wat halen.
Zover begrepen was daar een vracht binnen gekomen Lachen

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 16:46

hmmmm ik moet over een maand of twee, als de veulens komen, toch wat stro hebben, hoop dat het nog te krijgen is.

Aps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 15:01

Bij ons op stal is de kwaliteit van het stro deze week ook slecht ( ook vochtig ). Ben er vandaag wat van wezen zeggen. Ik verwacht toch nog steeds droog stro!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 15:22

In asten heusden, voor diegene waar dat niet zo ver voor is, hebben we gisteren mooie pakken gehaald voor 3 euro.

Sayyid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 15:33

Katja schreef:

Ik woon in Westfalen en eerder koste een groot pak stro €25,-,dat is nu €40,- geworden!
Voor een groot pak hooi betaal ik nog steeds € 25,-.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 15:20

hier in het noorden van dld is ook amper stro te krijgen

gelukkig heb ik nog 3 ronde ballen kunnen kopen,heel toevallig via een boertje wat hooi bracht...

daar heb ik genoeg aan,is alleen voor mijn drachtige merrie,de andere paarden staan op rubber matten..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 15:57

er staat op marktplaats overigens nog best veel stro te koop advertenties,lijkt me dus wel dat mensen nog wel stro kunnen vinden Lachen

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:53

Ik denk als je kleine hoeveelheden verbruikt dat je nog wel redelijk goedkoop aan stro kunt komen.
Dat lukt mij ook ik haal in duitsland 1 paardentrailer vol met stro bij een boer in duitsland en betaal niet zoveel.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:57

Inderdaad, in Duitsland is bijna geen stro meer te krijgen. De boer waar wij onze kuil van kopen, heeft zelf amper stro kunnen krijgen en zegt dat het hier overal moeilijk is.
Gelukkig heb ik één van de rollen van Kimmie261 kunnen overnemen Haha! , maar daar ben ik ook zo goed als doorheen en over een week ongeveer verwachten we hier twee veulens.
Gelukkig heb ik nog iemand in de buurt kunnen vinden die stro verkoopt, pakjes voor 2,50 per stuk en we mogen een paardentrailer vol meenemen. Niet heel veel dus, maar beter dan niets.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:02

ik denk dat ik dit jaar er vlas ondergooi en een toplaag van stro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:04

vlas word ook elke maand duurder
En is ook vaak op...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:05

gaat voor mij maar om een paar baaltjes, ik heb ze maar een paar weken op stal staan snachts.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 07:21

Bij ons gaat het om 20 ton per keer... dat is toch wat moeilijker dan een paar baaltjes denk ik...