welke bodembedekker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

swiftyfreak

welke bodembedekker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 14:20

Ik ben opzoek naar een nieuwe bodembedekker voor in de stal. Vanacht heeft mijn paard koliek gehad van de houtkrullen op te eten en bij de vorige eigenaar heeft ze zware koliek gehad van het stro op te eten. Deze vallen dus weg. Nu heb ik gelezen dat ik vlas kan nemen en daar iets over spuiten zodat ze het niet eten, maar wat moet je dan spuiten?
Ik ben ook nog opzoek naar andere alternatieven en misschien de kostprijs er van. Iemand ervaringen?

geerke

Re: welke bodembedekker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:22

kun je niet flink wat hooi geven,zodat ze niet aan de houtkrullen gaat?als ze houtkrullen eet gaat ze vlas ook eten denk ik....

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:22

Ik heb zelf vlas..een pony op stal staat ook op vlas en die at er dus ook van. Wij doen daarbij het nieuwe vlas door t vieze mengen en dan blijft hij er vanaf.
heb ook gehoord dat je er azijn of groene zeep over kan doen zodat ze er niet aankomen.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:27

Wij gebruiken sinds een jaar of 3 vlas van het merk lavor, al 7 paarden/pony's hebben hier op gestaan en niet een at of eet ervan!!!

Aan de ander kant zijn wij er verdeeld tevreden over! Het is vrij glad, zeker als je voor het eerst op een droge bodem (moet je ook niet doen) opstrooit. Als je een van nature "vies" paard hebt is het niet ideaal, want dan wordt het ECHT heel snel vies. En na 3 maanden potten, wat eigenlijk de bedoeling is, ben je een halve dag bezig alles eruit te scheppen. Maar daar staat dan weer tegenover dat je die drie maanden ervoor, er relatief weinig werk aan gehad hebt.

Wat wel prettig is, is dat je weinig opslag ruimte nodig hebt, ook je mest put kan zeker de helft kleiner, of gaat een keer langer mee! Het neemt ook veel vocht op en is veel minder stoffig dan hooi!

Van spul wat je erover kan spuiten heb ik nog nooit gehoord, en kan me er ook niet zoveel bij voorstellen, want een paard woelt het vlas steeds om, dus dan kun je blijven spuiten!

Ik zou eens proberen hoe het paard erop reageert, gewoon eens kijken of hij ervan eet, dan weet je het! Je moet bij een vlasbox zo wie zo meer hooi geven om ze bezig te houden!

Succes Pling

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 14:33

Mijn paard heeft jaren op stro gestaan, sinds kort op vlas. Zelf vind ik vlas niet alles, maar heb het niet voor het kiezen waar hij op staat.
Je hebt verschillende soorten stro, van de ene eten ze meer dan van de andere.
Ruim voldoende hooi/kuil bijvoeren wil ook verschil maken in het eten van de bodembedekking. Mijn paard heeft de eerste paar dagen ook een aantal keren geprobeerd of het vlas niet eetbaar was. Nu is dat over (zie het tenminste niet meer...)
Als je vloeistof over het vlas gaat spuiten kan je inderdaad aan de gang blijven, de paarden woelen er wel in en als je zoveel spuit dat hij overal vanaf blijft heeft de werking van vlas ook niet echt nut meer denk ik.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:15

Mijn vriendin haar paard staat op speciale "matten" omdat die ook alles opat als bodembedekker, zelfs vlas. Die matten zijn wel vrij duur in aankoop, maar daarna heb je er ook geen kosten meer aan, en ze zijn heel gemakkelijk schoon te houden.
Natuurlijk moet je stal wel lichtjes hellend zijn, zodat het vocht eraf kan lopen, in een gootje.

Dat paard krijgt veel hooi bij, dus hij verveelt zich echt niet en doet het prima op zijn matten!

swiftyfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 15:29

wanneer ze enkel op matten staan, schuift dit dan niet erg?

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:37

ik heb een tijdje azijn gespoten over me stro.
en dat werkte goed.
of het stro mengen met wat beplast stro ofzo.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:41

geerke schreef:
kun je niet flink wat hooi geven,zodat ze niet aan de houtkrullen gaat?als ze houtkrullen eet gaat ze vlas ook eten denk ik....

Ik zou ook eerder meer hooi geven dan een andere bodembedekking.
Als ze stro en houtkrullen eet, gaat ze waarschijnlijk ook vlas eten.
En mischien is het wel verveling of krijgt je paard te weinig eten?
Als je dan op matten gaat heeft je paard helemaal niks meer te doen/te eten.. Knipoog

Natasja22_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:42

Hennep kan ook..
weet niet precies wat het is..
maar een vriendin van mij had dat altijd voor haar paard..
Jelle6 hier op bokt..
als je meer wilt weten kun ja haar wel ff pb-en

swiftyfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 21:21

ze krijgt de hele dag door hooi en 3x per dag ander voer, dus te weinig eten krijgt ze normaal niet.
Van hennep had ik ook al iets gelezen, maar ik vind er niet heel veel info over.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:52

swiftyfreak schreef:
ze krijgt de hele dag door hooi en 3x per dag ander voer, dus te weinig eten krijgt ze normaal niet.
Van hennep had ik ook al iets gelezen, maar ik vind er niet heel veel info over.

Laat ze der hooi dan liggen en begint ze dan met haar hooi/houtsnippers?

swiftyfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 21:57

xMariekee schreef:
swiftyfreak schreef:

Laat ze der hooi dan liggen en begint ze dan met haar hooi/houtsnippers?

ja, ze neemt soms pauzes tussen het eten door en dan eet ze van de houtsnippers en een beetje later eet ze gewoon terug van het hooi.
In de avond is het hooi soms op, als ik bv een beetje later kom dan voorzien en dan eet ze ook van de houtkrullen.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:01

swiftyfreak schreef:
ja, ze neemt soms pauzes tussen het eten door en dan eet ze van de houtsnippers en een beetje later eet ze gewoon terug van het hooi.
In de avond is het hooi soms op, als ik bv een beetje later kom dan voorzien en dan eet ze ook van de houtkrullen.

Oke, wel raar.. mischien vind ze het hooi gewoon minder lekker..
Maar je zou dan wel matten kunnen proberen, zolang je wel zorgt dat ze steeds hooi heeft Knipoog

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:32

swiftyfreak schreef:

Nee, daar heeft dat paard eigenlijk totaal geen last van, die gaat er zelfs op liggen!

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:05

swiftyfreak schreef:

Nope, niet op die van mij tenminste. Deze worden waterdicht en vast gelegd. Zijn slip en slijtvast en zeer comfortabel voor het paard, scheelt je heel veel strooiselen werk. En het paard wordt er alleen maar beter van.
Meer info? Kijk es op mijn site. Knipoog