Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
femmefatale1 schreef:Ik ga iets vervelends zeggen...
Begin met de sok af te knippen...!
Mok heeft met bacteriën te maken, die heel makkelijk in de sok kunnen blijven zitten.
Bovendien kan je de mok veel beter behandelen als je er goed bij kan, en zuurstof is nodig voor het herstel...
Verder zou ik ze nu gewoon op vlas laten staan..
)Dagelijks goed droog houden. Eerste paar dagen goed desinfecteren en daarna lekker ouderwets Sudocrem erop. Ik zou em persoonlijk op zaagsel zetten. Vlas is scherp en stro absorbeert slecht.SuuZzel schreef:Ik zou de kootholtes uitscheren.
Aangezien je in Den Helder woont, 1x per week door de zee lopen met de benen.. Een beter middel bestaat niet..
femmefatale1 schreef:SuuZzel schreef:Ik zou de kootholtes uitscheren.
Aangezien je in Den Helder woont, 1x per week door de zee lopen met de benen.. Een beter middel bestaat niet..
Idd... door de zee stappen.. schijnt super te helpen...
,
MysticTinker schreef:Er zijn een aantal handige topics in het tinker subforum:
[TI] Sokken eraf scheren vanwege mok
[TI] Welk voer voor (mokgevoelige/chronisch zieke) tinker?
[TI] Napoleons' mok update
De meeste tinkereigenaren raden aan om de sokken niet te scheren, dan gaan die korte haartjes namelijk irriteren en dat is ook niet goed. Beter is om de kootholtes met een schaar wat uit te knippen, maar niet té kort, zodat het behandelen makkelijker is, maar er geen korte haartjes gaan irriteren.
Verder is de voeding heel erg belangrijk. Wat voer je nu?
Voer zonder suikers/eiwit is heel belangrijk, dus ook geen kuil maar wel veel hooi, geen sportbrok maar brok zonder melasse zoals die van pavo, of subli zonder, en verder oppassen met jong gras vol fructaan, en niet te veel snoepjes en fruit/groente.
Ulissa schreef:Ik heb niet alles gelezen.
Wat meestal wel effectief helpt is een smeersel op hormoonbasis met daarin een pesticide. Anders komt het helaas vaak weer terug.
Spuiten tegen mok daar ben ik niet zo'n voorstander van, (omdat direkt in de bloedbaan gespoten moet worden) want als je pech hebt valt je paard dood in de stal neer. Het gebeurd niet zo vaak maar het kan wel.