Hoe kun je de manen het beste verzorgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSwanHeart

Hoe kun je de manen het beste verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 17:33

Hée!
Mijn haflinger heeft na 3 jaar eindelijk manen die langer zijn dan 5 cm, en dat wil ik graag zo houden.
Hoe kan ik voorkomen dat hij ze afschuurt, vernachelt of op enige andere manier naar de knoppen helpt?
Ook wil ik graag weten hoe je ze het beste schoon kunt houden. Mijn pony is niet spuit en waterproof,
dus ik zoek het liefst oplossingen zonder spuit of water. Hoe krijgt iedereen de manen van een Haf zo
mooi wit? Het is mij nog altijd niet gelukt, zelfs niet mét water en shampoo. Als je iets weet, ik hoor het graag!
xx Marjolein

Alicia2u

Re: Hoe kun je de manen het beste verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:52

Ik heb een zwart paard, dus met witte manen kan ik je niet echt helpen, behalve dat je ze moet wassen.

Ik borstel de manen van mijn paard (30 cm ongeveer) elke dag met een gewone haarborstel van de kruidvat. Als er erge klitten inzitten dan eerst met m'n vingers eruit en daarna goed borstelen; zowel de bovenkant als de onderkant (die tegen de nek aanligt), want door de dikte van de manen kom je niet zover met de borstel.
Met rijden vlelcht ik de manen altijd in in een hengstenvlecht, anders zit ik met de teugels en de manen in de knoop en zo kan ik z'n mooie koppie ook beter zien. Ook moet je daarvoor de klitten er goed uithalen.'
Éen keer per jaar was ik z'n manen met gewoone shampo. Hij is ook niet gewend aan wassen, dus ik zet hem niet vast en kies een warme dag in de zomer (want ik wordt zelf ook nogal nat). Goed uitspoelen en wat antiklitspray erin.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:24

Zo weinig mogelijk mee doen, dan blijven ze het mooist en dikst Lachen
Hoe meer je gaat borstelen, hoe meer haren je uittrekt. Als je wel borstelt zou ik eerst wat cowboy magic detangler erin doen (dat is de enige fijne anti-klit die het haar ook echt sterker maakt).
Witte manen krijg je schoon door te wassen met zilvershampoo of cowboy magic yellow out. (goed inwrijven, minstens 10 minuten laten intrekken, uitspoelen en nog een keertje herhalen, dan zijn ze spierwit)
Zonder water krijg je ze echt niet wit, maar je zou eventueel wel droogshampoo kunnen proberen als wassen een keer echt niet lukt. Een fijne droogshampoo is cowboy magic greenspot remover. Dan moet je erop sprayen, even laten intrekken, en met een vochtige doek eraf wrijven. Maar dit werkt vooral op vieze plekjes op de buik. In de manen zie je niet zo gek veel verschil.

Majbritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:17

ik zou anti klit gebruiken en dan om de dag of om de paar dagen een beetje borstelen

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:22

Mijn paard heeft haar manen zo goed als altijd ingevlochten, als de vlechten niet meer netjes zijn haal ik ze eruit, borstel ik ze door, wat antiklit erin en gelijk daarna weer vlechten maken.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 17:06

Okée! Ik zal eens kijken of een van deze dingen werkt. 'k Zou het heel fijn vinden.
Werkt antibijt trouwens goed om een ander paard van zijn manen af te laten blijven?

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:34

shine and silk spray.
en ik kam de hele dunne staart van mijn pony uit met een echt harenborstel.
ze kosten wel 17 euro.
maar is beter voor het haar!

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 20:37

Een borstel voor 17 euro?
Een normale haarborstel [voor mensen, vd etos ofzo] kun je toch al krijgen voor 2 euro?
Wat is het verschil, als ik vragen mag?

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:50

ja maar een ECHT haren borstel is gemaakt van varkensharen.
werkt anti-statisch en trekt er minder haar uit dan plastic borstels die jij bedoelt.
deze borstels waar ik het over heb zijn ook eigenlijk voor mensen en worden in kappers zaken verkocht.
ik vind het ook gewoon een stuk fijner omdat als er een klit is jj niet erin blijft trekken maar de borstel zeg maar stopt zodat je de klit kan verwijdere

DiezelPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 23:29

anti klit van gliss gur !!
werkt super, het haar word gevoed en blijft uit de klit en gaat mooi glanzen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 09:53

Mijn paard heeft haar manen bijna altijd ingevlochten. Hierdoor zijn ze ook ontzettend gegroeid en ze beschadigen minder snel Lachen

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:18

Ik gebruik ook de anti klit spray van Gliss Kür, werkt prima.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 13:24

Misschien een gekke vraag, maar mag je bij een KWPN-er een hengstenvlecht maken voor de wedstrijd?? Want je ziet het wel vaak bij haflingers enzo, maar nooit bij kwpn-ers.. (hij heeft nu denk ik manen van 40 cm lang..

Ik gebruik eigenlijk blijna altijd anti-klit en dan vlecht ik een losse hengstenvlecht, als hij bijvoorbeeld met z'n neus op de grond staat, dan komt er geen spanning op zijn manen te staan..

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 19:55

Hmmm... Ik vind 17 euro wel érg duur voor een borstel.
Is een 'gewone' borstel met haren niet vrijwel hetzelfde? [dus niet een plastic]
En heeft je paard er geen last van [jeuk of weetikwat] als je 'm altijd met een hengstenvlecht laat lopen?
En hoe voorkom ik dat 'ie z'n manen afschuurt? Ik zit nog vol vragen, haha Tong uitsteken

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:46

Een gewone borstel met haren lijkt me ook prima! Als je paard last heeft van de hengstenvlecht merk je dat vanzelf door schuren, maar ik denk dat t wel meevalt!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:49

Een hengstenvlecht kun je het beste invlechten terwijl het paard hooi eet vanaf de grond, dan zit de vlecht lekker los en kan het paard zich geen haren uittrekken

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 10:04

Okée, ik zal eens wat proberen Lachen
Heeft iemand ervaring met anti-bijtmiddelen voor de manen?
Want de jaren hiervoor had mijn pony altijd enorme gaten in z'n manen,
en dat vind ik zo zonde. En zijn er goede anti-jeukmiddelen? Hij schuurt
namelijk zó veel

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:59

heyhey

ik hoor heel veel commentaar/reactie op mijn "dure" haarborstel
nee het is niet het zelfde als een gewoon haren borstel.
dat zijn namelijk synthetische haren(sorry me nederlands is erg slecht)
en die is zwijnen/varkens haar en dat werkt anti-statisch
verder wil ik er wel bij zeggen dat me pony zomer exceem is en door het krabben/overheen gaan met die andere borstels stimuleer je de jeuk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:05

Ahja ik weet al welke je bedoelt, die had ik vroeger ook voor mijn eigen haar.
Maar bij mijn paard zou ik met zo'n borstel niet door het haar heen komen, is veel te dik en pluizig Tong uitsteken

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:08

Ik gebruikt zelf Rider"s magic.
Zit in een flesje en is een soort van gel.
Je moet een beetje op je handenen doen en dan in de manen en staart maseren.
Werkt heel goed.
En ik gebruik ook regelmatig anti klit spree en zo.
Maar die gel vind ik fijner.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:35

MysticTinker schreef:
Ahja ik weet al welke je bedoelt, die had ik vroeger ook voor mijn eigen haar.
Maar bij mijn paard zou ik met zo'n borstel niet door het haar heen komen, is veel te dik en pluizig Tong uitsteken

mijn paard heeft hele dunne en maar handlengte manen dus gaat perfect:D

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:23

Ten eerste eens laten wennen aan water! Anders krijg je ze gewoon niet (goed) schoon. Elk paard heeft water heus wel eng gevonden en in principe kan elk paard er overheen komen maar het ligt ook vooral aan de manier waarop en hoe de ruiter/persoon het doet.

Probeer eens te wassen met betadineshampoo, zilvershampoo of nog goedkoper -> groene zeep Ja.
Verder wil vlechten in doen ook goed helpen, hier groeien ze ook erg van is mijn ervaring Ja. Af en toe even een dag de vlechten eruit en dan weer nieuwe erin. En soms even sprayen met anti-klit. Dit doe ik eigenlijk niet als ik weer vlechten maak want dan zijn ze te glad en gaan de vlechten er zo weer uit.
En als je haflinger eczeem heeft raad ik je zeker een eczeemdeken aan Ja. Behoud van de manen/staart.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 11:53

Hoe kan ik hem dan het beste aan water laten wennen, volgens jou?
Zodra je met een spons of iets dergelijks aankomt wordt hij al helemaal wild, en in het bos gaat hij ook met geen mogelijkheid door plassen heen. Ook krijg ik hem [op de manege] niet op de spuitplaats, ook niet met voer erbij of hoe dan ook. Echt vreselijk Tong uitsteken

Groene zeep ben ik een beetje angstig voor geworden, want mijn andere paard heeft daarvan onder de bulten gezeten. Ik had alles wel goed uitgespoeld, dus ik weet niet of het kwam door een reactie op de zeep of dat het kwam door de combinatie zeep + vliegenbulten.

Vlechten ga ik zowieso proberen! Alleen, als 'ie dan schuurt, schuurt 'ie dan niet heel snel álles eraf? Dat lijkt mij namelijk zo Tong uitsteken

Hij heeft niet echt eczeem, maar wel heel veel jeuk. Is een eczeemdeken niet erg warm voor hem? Vraag ik me af Tong uitsteken