scheren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

newton

scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 21:58

heb gehoord dat de nieuwe wet is (of gaat worden) dat je een paard niet meer zijn neus, oog en oorharen mag scheren als je hem scheert. In engeland schijnt (naar zeggen) het al verboden te zijn en nu zou deze wet ook naar nederland doorgevoerd worden.
Ik scheer mijn paarden wel maar laat zijn hele hoofd altijd zitten en probeer de lijn achter de kaak zo mooi mogelijk over te laten vloeien. de plukjes die echt uit de oren steken knip ik wel iets af.
De wedstrijdpaarden op de stal waar ik gewerkt heb werden wel volledig geschoren ook de oren ogen en neus. vind het persoonlijk wel mooi maar het oogt niet natuurlijk.
Hoe scheren jullie en wat ik jullie mening hierover.

Zou ook wel graag willen weten of jullie je paard een praam opzetten of spuiten zodat ze rustiger zijn.
Heb bij mijn paard de eerste keer er 6dagen over gedaan om hem helemaal te scheren, telkens stukje voor stukje zonder wat te gebruiken. als ik hem nu wil scheren blijft hij de hele tijd netjes staan en vind het heerlijk. als ik voor anderen een paard moet scheren probeer ik zo lang mogelijk zonder maar als het echt niet wil gebruik ik wel eens een praam, met spuiten heb ik geen ervaring.

Nano05

Re: scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 10:32

Mijn haflinger scheer ik helemaal, maar laat zijn neusharen en oogharen gewoon zitten (haal mijn eigen wimpers ook niet weg).
Dit doe ik zonder praam, spuit of wat dan ook... neem er de tijd voor, als ik merk dat hij het stilstaan zat is, ga ik even wandelen met hem of zet hem even op stal.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 10:35

Bij arabieren was het al verboden voorzover ik weet. En terecht, die tastharen hebben ze hard nodig om afstand te kunnen inschatten naar bijv. hun voerbak. Paarden zien rechtvooruit/dichtbij alleen maar vage vlekken. Dus hebben ze de tastharen zeker nodig. Nooit begrepen trouwens waarom men ze afscheert, heb ik nog nooit gedaan, ook niet voor wedstrijden.

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 11:20

ik snap het ook niet, het is wel mooier maar ze zijn dan wel de tast kwijt.
ik laat alles lekker zitten en hou het wel bij het lijf.
en als je het doet om de wedstrijden dan moet je bedenken dat er ook een jury kan zitten die die mening niet met jou deelt en dus een aantekening op je coupon kan krijgen

newton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 14:37

vind het ook onnatuurlijk om de haren weg te halen, ze zitten er niet voor niets (al is dat met een wintervacht natuurlijk ook wel een beetje zo, maar goed). Zou het er ook helemaal mee eens zijn als ze dit werkelijk verboden hebben, maar kan hier niets over vinden..

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:15

Niet echt een medisch probleem en dus verplaatst van MD --> VSW.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:59

scheer zomer's alleen me pony der benen, oren en der staart.
de tast haren knip ik altijd kort omdat ik het echt lelijk vind.

k8mb3rly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 23:28

ik scheer mijn paard niet maar ik knip af en toe wel de oren bij.. niet speciaal omdat ik het mooi vind maar omdat hij soms best last heeft van al dat haar, Ik merk het aan de schuurplekken en aan de iritaties die duidelijk merkbaar zijn als dat niet meer zou mogen denk ik dat ik het gewoon aan de dierenarts vraag

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 08:30

Ik scheer me pony helemaal. Waarom zou je de neus en oorharen niet mogen scheren ? Komen ze dan heel nederlands stal aan stal om te controleren ? Clown

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:55

@ Buckje: Je kan het beste de neusharen(tastharen) laten zitten. Omdat het paard daarmee voelt. Dus als hij die haren niet heeft. Zou hij zich dus vaker stoten aan de voerbak e.d.