Verbouwing van grupstal tot paardenstal.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Verbouwing van grupstal tot paardenstal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 19:15

Steeds vaker zie ik hier de vraag opduiken of mensen tips hebben voor het verbouwen van een grupstal tot een paardenstal. Het kan prima! Ik heb mijn stallen nu ruim 5 jaar en het bevalt mij zeer goed! Omdat ik voor iemand die de stal gaat verbouwen foto's heb gemaakt dacht ik dat het misschien voor anderen die dit willen gaan doen ook interessant zou kunnen zijn. Vandaar dat ik de foto's hier plaats.

De stallen 3x vooraangezicht. Gekocht bij Seegers in Halle en allemaal op maat gemaakt. Standaard 2,20m hoog.
Afbeelding

Bij de voorschotten kwamen we dus in de knoei, omdat de stallen 2,20m hoog zijn en het plafond door de balken maar 2m. We hebben dus een goot moeten maken.

Het voorschot onder de balken:
Afbeelding

En de goot die we hebben gemaakt voordat het nieuwe beton werd gestort door er een balk in te plaatsen.
Afbeelding
Afbeelding

Bij de tussenschotten gaf dit geen probleem omdat die tussen de balken zijn geplaatst.
Afbeelding

De grup hebben wij dichtgelegd met Bankirai planken. De grup is ongeveer 1m breed en de planken liggen zo'n 0,5cm uit elkaar.
Afbeelding
Afbeelding

De planken liggen gewoon los, maar kunnen eigenlijk geen kant op, omdat de rand zeer strak is afgewerkt. Wel hebben we de ophangrand die 2cm was toen de roosters erop lagen, uitgebikt tot een ophangrand van ruim 10cm.
Afbeelding

De ramen hebben we vervangen door een gegalvaniseerd binnenwerk waarin we luiken hebben geplaatst. Helaas was 1 raam niet meer aan te passen door een eerdere verbouwing en is dit rechthoekig gebleven.
Van binnen:
Afbeelding

En alle stallen van buiten:
Afbeelding

En 1 raam van dichtbij:
Afbeelding

De deurtjes waardoor de koeien vroeger de grup verlieten hebben we vervangen door 2 deelbare deuren. Hier is 1 deur te zien:
Afbeelding

En de deelbare deur van binnen gezien:
Afbeelding

Ik hoop dat je zo een beeld hebt gekregen van onze verbouwing. Wij hebben het ook gezien bij iemand en hebben ook op deze manier ervaring opgedaan.

_Eskimo_

Re: Verbouwing van grupstal tot paardenstal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:00

Dat hebben jullie mooi omgebouwd zeg! Ik hoor ook regelmatig van mensen dat ze het ombouwen..

bonheur90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:16

Hartstikke leuk die fotos
Veel succes met jullie nieuwe stal Doei!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:44

Dit is de 2e keer dat ik het topic bekijk en nu snap ik pas wat je bedoelde met die uitgebikte ophangrand Tong uitsteken Haha, dat is natuurlijk de rand waarop die bankirai planken steunen in de breedte zodat z meer steun hebben en niet snel weg kunnen glippen de grup in... Hihi, ben blond ja.

Erg leuk in elk geval dat je dit zo uitgebreid met uitleg geplaatst hebt.

hooiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:32

Netjes omgebouwd!
klikte topic onder het mom aan van '' he wat bedoelt ze!?''
Maar nu snap ik het.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:47

He suffie, wat een goed idee om anderen op deze manier te informeren. Zo hoeft niet iedereen het wiel opnieuw uit te vinden OK dan! .

Ook wij zijn volop bezig om van een voormalige koeienstal een paardenstal te maken. Zojuist hebben we gehoord dat de bouwvergunning hiervoor is verleend en nu kunnen we dus officieel verder Bloos .

Vaak is de zoldervloer in voormalige koeienschuren te laag en zodoende wordt die dus bij ons ook verhoogd. Al met al een ingrijpende klus, omdat deze vloer ook constructieve invloed heeft.
De planning is dat in juni de boxen worden geplaatst.

Als we zover zijn dan plaats ik graag ook foto's en voor wie er belang bij heeft een constructietekening, maar ook een tekening van de boxen zijn bij me op te vragen.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:51

Ik wil nog wel iets anders van je weten. Waarom heb je ervoor gekozen om de voormalige grup dicht te leggen met bankira? Waarom heb je er niet voor gekozen om bijv deze dicht te storten met beton (door middel van stekken en wapening)?
Ben benieuwd naar je antwoord.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:43

Ik zou het niet met hout dichtgelegd hebben. Je kunt bij diverse betonboeren betonplaten kopen die je over de oude grubvloer kunt leggen, met goede afvoergaten erin. Werkt uitstekend en die gaten zijn gemakkelijker schoon (en dus doorlatend) te houden dan spleten tussen planken. Levert perfect droge stallen.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:31

Waratje; ik zou het ook niet met alleen hout dichtgelegd hebben. Ondanks dat het hier om hardhout gaat, hout rot immers altijd door. Met hardhout duurt het iets langer.
Ook trekt er veel vocht (plas, e.d.) in het hout, wat natuurlijk niet bevordelijk is voor de stalhygiene. Ook kunnen de planken (doordat hout nou eenmaal werkt onder invloed van temperatuur en vocht) grootte naden krijgen en niet te vergeten glad worden.

Er zijn meer mogelijkheden die een veel langere levensduur hebben.

1. Een bekisting voorzien van wapening en beton storten. Gezien een grupstal een prima oplossing.
2. Stekken inboren, underlayment erop met daarop wapening en beton storten. Uiteraard rot de underlayment weg, maar door de stekken en de wapening is dat geen probleem
meer. Beton is tegen die tijd voldoende uitgehard.
3. jouw plan, maar ook dan zul je een rand (staal) moeten maken waar je deze betonnen roosters (tenminste ik neem aan dat je dat bedoelt) op bevestigt.

TS het is zeker niet mn bedoeling om jouw stal af te kraken of je onderuit te halen. Er zijn meerdere manieren mogelijk en dat is een afweging die we allemaal voor ons zelf maken. Ook het kostenaspect speelt een grote rol.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 11:47

Wij hebben voor deze manier van dichtleggen gekozen, omdat beton nooit sterk genoeg zou zijn over een lengte van ruim 1m en slechts 5 cm dik. We hebben diverse aannemers een kostenbereking laten maken en allemaal kwamen ze met dit alternatief!! Vergeet niet dat onze kelder onder de hele stallen doorloopt en een behoorlijke inhoud heeft. De planken zijn absoluut niet glad en werken ook niet onder invloed van kou/warmte, vocht/droogte. Ze liggen er nu 5 jaar en er is nog geen enkele plank verschoven. Als ik kijk hoeveel ruimte er is door het gebruik van deze planken om het vocht in de kelder te laten lopen denk ik dat je dat met rooster met gaten nooit zo'n grote afvoer zult krijgen. Dichtslippen van de gleuven valt enorm mee en met de 2 jaarlijke schoonmaakbeurt spoel je zo alles schoon met water.

Het plafond hebben wij niet verhoogd, omdat de zolder nog steeds in gebruik is als hooizolder. Eventuele aanpassingen zouden nooit zo sterk zijn om al het gewicht te kunnen dragen. Wij ondervinden van het lage plafond geen hinder, ook de grote paarden kunnen hier goed in staan.

Idd, wij hadden een budget en dit plaatje pastte daar heel goed binnen en daarnaast hebben we veel zelf gedaan.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 12:54

suffie schreef:
Wij hebben voor deze manier van dichtleggen gekozen, omdat beton nooit sterk genoeg zou zijn over een lengte van ruim 1m en slechts 5 cm dik. We hebben diverse aannemers een kostenbereking laten maken en allemaal kwamen ze met dit alternatief!! Vergeet niet dat onze kelder onder de hele stallen doorloopt en een behoorlijke inhoud heeft. De planken zijn absoluut niet glad en werken ook niet onder invloed van kou/warmte, vocht/droogte. Ze liggen er nu 5 jaar en er is nog geen enkele plank verschoven. Als ik kijk hoeveel ruimte er is door het gebruik van deze planken om het vocht in de kelder te laten lopen denk ik dat je dat met rooster met gaten nooit zo'n grote afvoer zult krijgen. Dichtslippen van de gleuven valt enorm mee en met de 2 jaarlijke schoonmaakbeurt spoel je zo alles schoon met water.

Het plafond hebben wij niet verhoogd, omdat de zolder nog steeds in gebruik is als hooizolder. Eventuele aanpassingen zouden nooit zo sterk zijn om al het gewicht te kunnen dragen. Wij ondervinden van het lage plafond geen hinder, ook de grote paarden kunnen hier goed in staan.

Idd, wij hadden een budget en dit plaatje pastte daar heel goed binnen en daarnaast hebben we veel zelf gedaan.

Je hebt gelijk dat een betonvloertje van maar 5cm niet sterk genoeg is. Zeker niet als dit het dikste punt is. Bij aanstorten moet er een goede wapening ingebracht worden dmv lewisplaten of door stekken boren. Daar komt bij het aanstorten van een betonvloer een kostbare zaak is. En gezien dat de planken er 5 jaar zonder problemen in liggen, lijkt het een prima alternatief. Ondanks dat je met verloop van tijd (bijv. 20 jaar) weer een nieuwe houten vloer zou moeten leggen, maak je op deze manier volop gebruik van je kelder. Wat natuurlijk als voordeel heeft, dat je lekkere droge stallen houdt.

Ook bij ons loopt er een kelder in de stal (liggen wel roosters op). De kelder is circa 2x22x3 (bxlxd). Aan beide zijden van de schuur loopt zo'n kelder. Wij maken van deze kelder vwb de paarden weinig gebruik. Behalve bij de spoelplaats en dat wij zelf lozen op de kelder ipv een IBA-systeem.

Wij hebben onze hooizolder verhoogd omdat daardoor in de stal de luchtstroming beter is. Nadat we de zolder hebben verhoogd is er nog voldoende bruikbare ruimte over. Wij zullen ook de opslag van hooi en stro, kantine en zadelkamer voor de pensionklanten op zolder hebben.
Het verhogen van deze vloer is wel een zeer ingrijpende (en kostbare) klus. Ook wij doen veel zelf, want anders is het onbetaalbaar.