Wat bij te voeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bosefoso

Wat bij te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 15:47

Hallo bokkers,

Ik zit met een vragje, waarop jullie mij hopelijk een antwoord kunnen geven. Het volgende;

1 van mijn merries is na het afspenen van haar veulen af blijven vallen. Nu, een half jar later, is ze echt veel te dun.
De merrie krijgt 3 kilo sportbrok (2 kilo in de ochtend, 1 in de avond). Ruim voldoende hooi (ook 1 keer in de ochtend en 1 keer in de avond). 1 keer in de week geef ik haar slobber en ze heeft ten aller tijde de beschikking over een mineralenblok.

De merrie word dagelijks ongeveer 1 uur getraind, waarvan een half uur tot drie kwartier intensieve training. Verder heeft de merrie zo'n 7 uur per dag weidegang.

Wat zou ik haar nog bij kunnen voeren, of hebben jullie een idee voor ander voer?
Meer brok is geen optie, merrie is vrij heet.

Hopend op veel reacties!

Groetjes!

Kymalin

Re: Wat bij te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:51

Hoi. Ik vind 2x per dag hooi vrij weinig. Mijn paarden krijgen 4x per dag een flinke plak hooi. Als je er vanuit gaat dat het spijsverteringskanaal van een paard er op gebaseerd is dat een paard de hele dag door kleine beetjes eten krijgt dan kun je misschien snappen dat 2 x daags voeren een beetje summier is. Ik zou eerst eens beginnen met in plaats van 2x per dag naar 4x per dag hooi, en als je na een paar weken nog geen verschil ziet dan naar 5 x per dag.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:00

Je kan best 2x per dag voeren hoor, als het maar veel hooi is Knipoog Hoeveel voer je haar aan hooi? Een flinke halve baal per dag is niet overdreven.
Kan ze tegen voordroog? Dat is over het algemeen net wat voedzamer dan hooi.

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 16:04

@ Kebie. Voordroog eet ze helaas niet, kuilgras ook niet... We hebben hier te maken met een pitser Knipoog
Ze krijgt meer dan een halve baal per dag, is dus behoorlijk veel! Wij hebben hooiruiven ten grote van 2 a 3 gemiddelde hoofruiven, en die zitten iedere keer helemaal vol. Bedankt voor je reactie!

@ Kymalin, jij ook bedankt! Zal inderdaad eens gaan kijken naar meerdere keren per dag voeren, meer dan 3 keer is helaas niet mogelijk, vanwege mijn werk etc (paard staat achter mijn huis, en ben de enige voerder). Maar het is absoluut een optie! Bedankt!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:44

wij geven jonge paarden en merries die een veulen hebben gehad en die aanleg hebben om te dun te worden altijd van dat koeien voer wat je bij de koeienboer kunt halen.
het is een soort lucerne, die boeren hebben dat hele bergen met zwart plastic erover heen op hun erf liggen.
hier zitten verder geen stoffen in waar ze heet van worden maar ze worden er wel snel dikker van en blijven makkelijker op gewicht.
hoe het precies benoemd word durf ik je niet te zeggen maar ik zou gewoon eens bij een koeienboer een belletje geven en navragen, je kunt er vast een grote zak kopen, het is niet duur en vaak doen ze niet moeilijk en kun je steeds terug.
het voer werkt echt super Knipoog

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 16:47

pre, dat is een goed idee! ik zal eens naar de buurman lopen Knipoog

xxxivitaxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:53

pre schreef:
wij geven jonge paarden en merries die een veulen hebben gehad en die aanleg hebben om te dun te worden altijd van dat koeien voer wat je bij de koeienboer kunt halen.
het is een soort lucerne, die boeren hebben dat hele bergen met zwart plastic erover heen op hun erf liggen.
hier zitten verder geen stoffen in waar ze heet van worden maar ze worden er wel snel dikker van en blijven makkelijker op gewicht.
hoe het precies benoemd word durf ik je niet te zeggen maar ik zou gewoon eens bij een koeienboer een belletje geven en navragen, je kunt er vast een grote zak kopen, het is niet duur en vaak doen ze niet moeilijk en kun je steeds terug.
het voer werkt echt super Knipoog

bij ons heet dat snijmais

maar wij voeren in de winter de ponys bij met een mais brok