MENING GEVRAAGD

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
shardy
Berichten: 20
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Werkendam

MENING GEVRAAGD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-02 15:54

Sinds twee maanden heb ik een prachtige welsh cob van 2.5. Nu was ze helaas al ingereden. Wat nu te doen doorgaan of wachten? De dierenarts vind haar sterk genoeg om door te gaan. Nu doe ik op dit moment ivm de vorst weinig met haar Ze groeit op dit moment erg hard ( 5 cm in twee maanden!!! en dan ook nog in de breedte) Als ze onder het zadel is doet ze geen stap verkeerd en is ze erg braaf. Wat nu te doen?????


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 16:04

Lekker een jaartje het land in. JUIST omdat ze nog zoveel groeit. Vraagje: heb jij soms dezelfde veearts als Stef? Die spoort volgens mij niet helemaal hoor....

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 16:39

Ik zou zeker nog een tijdje wachten. Welsh-Cobs groeien door tot hun achtste. Ze zijn ook laatrijp. Dus nog even geduld hebben met je Cobje.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 16:42

Zet hem nog een half jaartje/jaartje in de wei?
Kun je van de zomer rustig aan beginnen. Dit weer is toch niets Knipoog

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 16:43

Inderdaad laat d'r lekker een jaar in het land staan!! Cob's zijn pas rijp met 4 jaar. Juist omdat ze nu zo hard groeit en ook nog drachtig is heeft ze haar energie hard nodig!!

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 17:00

Lekker terug de wei in met haar. Zeker nu ze hard groeit is er een risico dat ze een doorgezakte rug gaat krijgen. ik zou nog wachten.

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

shardy
Berichten: 20
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-02 17:10

youngster schreef:
Inderdaad laat d'r lekker een jaar in het land staan!! Cob's zijn pas rijp met 4 jaar. Juist omdat ze nu zo hard groeit en ook nog drachtig is heeft ze haar energie hard nodig!!


Ze is niet drachtig hoor!! Met groeien in de breedte bedoel ik dat ze forser wordt ze is namelijk van het oude type (vader is thordon park prince) o ja ik hoop niet dat ze zo door blijft groeien tot haar achtste ze is nu al 1.55 mtr Maar het zo braaf zijn onder het zadel is toch een teken dat ze er klaar voor is???

O ja ik weet niet of ik dezelfde dierenarts heb als stef volgens mij wel hoezo spoort deze niet?

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 17:26

Lekker nog een tijdje laten staan, is zowiezo lekker als ze net ingereden zijn. En helemaal als ze zo hard groeit.
Ik had een verzorgpony die ook zo vroeg was ingereden, toen ze 3 was kwam ik en heb er lekker op gereden, ze was harstikke braaf (net als de jouwe). En laatst kwam ik erachter, van de nieuwe eigenaar, dat ze rugproblemen heeft, rara hoe kan dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 17:42

shardy schreef:
O ja ik weet niet of ik dezelfde dierenarts heb als stef volgens mij wel hoezo spoort deze niet?


Die raadde Stef ook gewoon aan om op Jamaica te gaan rijden, terwijl hij zelfs de leeftijd niet goed kon inschatten.... Frusty Wie adviseert z'n klanten nou in vredesnaam op om tweejarigen te gaan rijden? Dan spoor je dus imo niet.

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 19:12

Ik ga mee met de rest, laat nog maar lekker staan. Of ga er mee longeren of wandelen ofzo. Veel plezier!

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 20:40

Idd is het verstandig om je paardje nog lekker minimaal een half jaartje te laten staan. Dan kan ze nog lekker doorgroeien en heb je later minder risico op allerlei gezondheidsklachten.

* To Belg, or not to Belg *

pompom

Berichten: 367
Geregistreerd: 05-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 20:55

Zeker nu ze zo hard groeit lekker met rust laten....dat ze nu braaf is is mooi meegenomen .......Lekker even volwassen laten worden en over een jaar nog eens kijken

Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 21:23

Ik zou niet helemaal stoppen met rijden... af en toe een keertje om het een beetje bij te houden kan helemaal geen kwaad.... elke dag zou ik niet rijden maar een paar keer in de week om het een beetje bij te houden (hoeft dan ook geen uur!!) lijkt me beter dan een jaar helemaal wegzetten en niet meer mee rijden.

Er gaat niets boven een Tinker met goede achtergrondmuziek....

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 22:56

kan je daar argumenten voor geven nijntje? BTW, zelfde DA trouwens. Ik weet wat de meningen daar over zijn, maar ik vraag me dan tegelijk af, WAAROM zou hij dat goedkeuren (niet adviseren trouwens)

Kabouterdans
Berichten: 5083
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 23:01

over welke dierenarts hebben we het hier?

als het die uit sleewijk zijn dan weet ik genoeg

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 23:05

Nijntje schreef:
lijkt me beter dan een jaar helemaal wegzetten en niet meer mee rijden.


Waarom? Hij is toch braaf, dan is ie dat over een jaar nadat ie een stuk gegroeid is en volwassener geworden is ook nog wel.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Kabouterdans
Berichten: 5083
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 23:08

inderdaad, laat hem nog maar even jong zijn
hij kan nog lang genoeg iemand op z'n rug dragen

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 02:03

De meeste sportpaarden worden met drie ingereden en daarna minstens een half jaar op de wei gezet om uit te groeien. Daarna zijn ze heel gemakkelijk weer op te pakken.
Als je een ouder paard een half jaar rust moet geven hoef je hem daarna toch ook niet opnieuw in te rijden?

En daarnaast, wat zou het probleem van opnieuw beginnen zijn? Een paard van 2 is simpelweg nog te jong om belast te worden.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 14:26

laat hem lekker nog even in het land staan.
de meeste dierenartsen hebben weinig verstand van rugproblemen, inclusief de jouwe lijkt het.
als je een paard te vroeg inrijd, krijg je (nouja, je paard dan) misschien niet meteen te maken met rugproblemen, maar later in de toekomst haast zeker weten wel.
misschien is ie dan niet meer bij jou, maar je wilt toch het beste voor je paard?

dan kan ik maar 1 advies (en zelfs in 1 woord uitdrukkend) geven:
WACHTEN!!!

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 14:28

Laat hem lekker nog even in het land staan met andere paarden en pony's.
De meeste dierenartsen hebben weinig verstand van rugproblemen, inclusief de jouwe lijkt het.
Als je een paard te vroeg inrijd, krijg je (nouja, je paard dan) misschien niet meteen te maken met rugproblemen, maar later in de toekomst haast zeker weten wel.
Misschien is ie dan niet meer bij jou, maar je wilt toch het beste voor je paard?

Dan kan ik maar 1 advies (en zelfs in 1 woord uitdrukkend) geven:
WACHTEN!!!

Oftewel, ik ben met een boel bovenstaanden eens...

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 15:31

Ik zou ook wachten. Dat ie heel braaf is zegt niets. Er zijn paarden die om 7 jarige leeftijd ingereden worden en absoluut niet braaf zijn, terwijl die er wel lichamelijk klaar voor zijn. Want daar gaat het tenslotte om. Als je hem nu te veel belast kan het kraakbeen niet goed uitgroeien en heb je later eerder kans op artrose (waaronder ook hoefkatrolontsteking). Lekker minimaal een half jaar op de wei en dan gelijkmatig beginnen. Liever elke dag 20 minuten dan 3 keer per week 1 uur.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 15:43

Sonja"]
[quote="shardy schreef:
O ja ik weet niet of ik dezelfde dierenarts heb als stef volgens mij wel hoezo spoort deze niet?


Die raadde Stef ook gewoon aan om op Jamaica te gaan rijden, terwijl hij zelfs de leeftijd niet goed kon inschatten.... Frusty Wie adviseert z'n klanten nou in vredesnaam op om tweejarigen te gaan rijden? Dan spoor je dus imo niet.
[/quote]


Mijn veearts heeft ook gezegd toen Passion net 2 was dat ik al kon beginnen met longeren enzo en over een half jaartje er zeker al op de rijden en doen.
terwijl ik echt wel kan zien dat Passion er nog lang niet aan toe is.
lichamelijk niet en geestelijk al helemaal niet.
ook was Passion volgens haar een isabel Verward

zo te horen zijn er dus meer van die VA's, gelukkig ben ik niet zo stom geweest om naar hun te luisteren.

ontopic: Ik ben het met de rest hier eens, gewoon nog even lekker laten groeien, dan heb je er straks nog het meest aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 17:43

Je hebt veeartsen en veeartsen, maar mensen die zoiets goedkeuren of zelfs adviseren, zijn geen PAARDENMAN, en daar gaat het ook om..... Alleen diagnoses kunnen stellen en prikjes geven is niet voldoende....

shardy
Berichten: 20
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-02 23:32

Nu had ik al besloten een half jaar te wachten mede ook omdat ze mei volgend jaar naar de keuring moet en ik geen nut zie van haar nu te leren netjes laag en rustig te lopen en dan als ze naar de keuring gaat weer dat ze de kop in de lucht moet gooien enz. Maar ik ben het er niet mee eens dat ze er niet klaar voor is Ze meet nu 1.56 mtr en ze is erg fors gebouwd (zeg maar een mini trekpaard) ik kan je garanderen dat ze die nog geen 60 kilo van mij makelijk kan dragen !! en ook geestelijk vind ik haar er klaar voor als ik gewoon met haar aan het halster loop wil ze best nog wel het een en andere doen maar zadel ik haar dan is echt heel erg braaf en leergierig en geconcetreerd dat is voor mij toch een teken dat ze er klaar voor is Het zal bij elk paard wel verschillen bij ons op stal staat een 3.5 jarige en als ik die zie zo opstandig en ongeinterreseerd die is er echt nog niet klaar voor. Maar ja wees gerust ze krijgt haar half jaar rust en we gaan pas met haar verder als ze de drie is gepasseerd.

Miran

Berichten: 4431
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 21:17

Juist een fors paard is vaak nog lang niet sterk genoeg. Ze zien er breed uit, maar de botten zijn nog lang niet uitgegroeid. Haflingers, Fjorden en dit type paarden zijn laat rijp en kunnen beter dus ook wat later aan het werk.
Als ze zo rustig is, betekent het ook niet dat ze al klaar is. Ze kan ook gewoon overdonderd of geintimideerd zijn, een teken dat ze er juist nog helemaal niet klaar voor is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 4 bezoekers