Wel of niet het nieuwe paard bij mijn paard laten lopen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SJANNE_DARK

Wel of niet het nieuwe paard bij mijn paard laten lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 18:04

Bij mij op stal komt een nieuw paard. Hij word volgend weekend gebracht.
Mijn merrie is van natuure heel rustig en kijkt alles liever van een afstandje. De paarden staan bij ons dag en nacht buiten en hebben een schuilstal. Maar toen haar weide maatje weg ging en zij alleen stond is ze veranderd dit komt waarscheinlijk ook door haar zwangerschap. Er zijn weer 2 pony`s bij gekomen een oude merrie en een shetlander ruin. In het begin ging dit niet goed en dreigde mijn pony naar de anderen. Nu doet ze het alleen nog heel af en toe naar het ruintje. In het begin jaagde ze er achter aan en gaf ze en trap. Nu is het zo goed als afgelopen ze staan nu ongeveer 4 maand bij elkaar.

Maar er komt nog een bijna 3 jarige ruin arabier bij. Nou zou ik het niet zo erg vinden wand ze zullen het toch uit moeten vechten wie de baas is en zou het in het begin niet zo goed gaan maar mijn merrie is 10 maand zwanger. Ik ben dus bang dat ze een trap krijgt en dat het veulen schade op loopt.

Wat zouden jullie doen. Mijn merrie apart zetten tot na de bevalling of het er op wagen en kijken of het goed gaat. Wel heb ik gehoord dat een drachtige merrie niets van ruintjes en hengsten te maken wil hebben dat ze daarom misschien zo raar doet.

nienke.

Renee__

Re: Wel of niet het nieuwe paard bij mijn paard laten lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:35

Als het nu goed gaat met wie ze staat lekker zo laten, misschien later samen zetten. Zou er neit aan moeten denken dat er wat gebeurd.. Ach gut

Ze kunnen toch ook gewoon neuzen met een hek ofzo er tussen Knipoog

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 18:37

ja dat kunnen we ook het beste doen in het begin. Mijn vader zegt van gaat wel goed maar ik heb zo nog me bedenkingen.
maar we zullen eerst zien met een hek er tussen.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:38

Is het niet mogelijk dat ie een plekje krijgt afgezet met schrikdraad naast de andere om te wennen?????

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 18:43

De grote wei is bij ons dicht omdat dat aan het groeien is.
Heb nog 2 kleinere weides waarvan 1 met schuilstal en 1 zonder. Maar in 1 wei kan de shetlander nog niet wand die kan er onder door moet eerst aangepast worden. En de shetlander en ouder merrie kunnen niet zonder elkaar dus die blijven in de wei met schuilstal dan denk ik dat ik mijn merrie daar bij doe en die andere maar in de wei zonder schuilstal. Maar de nieuwe mensen met paard hebben bij ons gehuurd zodat die ook in de stal kan maar dat kan die dan tijdelijk niet. Maar dat moet ik maar even bespreken

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:26

ik zou mijn pony apart zetten tot na de bevalling.
zo en zo zou ik nieuwe paarden niet gelijk bij mijn pony zetten.
eerst laten wennen kijken hoe ze zijn.
en dieren arts controlle

Misty_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:45

Apart zetten zeker als je er zelf over twijfelt....
straks gaat het fout!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:47

eerst even aparts zetten, kijken hoe ze op elkaar reageren
als goe dgaat bij elkaar zetten
met dit weer geen schuilstal is niet prettig
daarbij gaan die mensen er nu vanuit dat ze die wel hebben ,e n betalen er evt ook voor.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:52

Het ligt een beetje aan het karakter van de ruin.
Is het een dominante jongen, of is het een zeer onderdanig typje?

Doorgaans is een merrie de baas, en zal ze dat ook duidelijk maken. Ook zoeken ruinen elkaar vaak op omdat die wat speelser zijn. Bovendien zullen de paarden die al bij elkaar staan een groep vormen waar hij als indringer bij komt. Kans is er dat ze elkaar gaan beschermen.

Maar het ligt helemaal aan het karakter van de ruin..

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:47

Ik zou het persoonlijk niet doen en wachten tot na de bevalling (en dat het veulen een beetje gewend is).

Het lijkt me eerlijker tegenover je merrie, want mocht die wel overdag bevallen terwijl ze buiten staat moet ze zich wel veilig en vertrouwd voelen met haar omgeving.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 20:12

Er is uitstel alvoor een week. En dan is me paard bijna zo ver dat het veulen levens vatbaar zou zijn. Ik wil haar zo i zo apart zetten met een lint door de wei zodat ze elkaar kunnen zien en besnuffelen als ze naar het draad wil maar dat ze wel de rust heeft voor de bevalling. En dan kan me merrie zo i zo niet naar binnen. Maar het word beter weer. Dus ik zie hoop en denk dat het wel goed komt. de ruin is heel rustig vertelde zijn baasje mij wat ze eerst niet verwachte toen ze hem ging kopen ( week geleden)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:19

ik zou even aankijken hoe die reageerd op andere paarden en dan toch proberen
als de merrie en de ruin goed samengaan, is dat ook fijn voor het veulen
als die nl geboren is, is de merrie vaak nog afwijender, en klan beter voordat ze het veulen heeft al rustig met de ruin overweg kunnen
hoe doet jouw merrie tegen vreemde paarden?

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 20:26

je zo als er boven staat toen de nog niet drachtig was vond ze het allemaal niet erg maar nu ze drachtis is en twee nieuwe er bij kwamen was het wel schreeuwen stijgeren bokken. en dat is nu wel afgelopen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:28

een draadje ertussen lijkt me een goede oplossing. mochten ze over het draad heen vriendschap sluiten, dan is het draadje zo weer weggehaald en mocht het niet klikken, dan kunnen ze zich veilig terugtrekken!
Is de ruin overigens beslagen? Vind ik ook wel belangrijk want met ijzers komt een klap veel harder aan.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 21:44

dat weet ik eigenlijk niet, geloof het niet maar zal dat voor de zekerheid even na vragen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 16:34

Ik zou persoonlijk nu geen nieuw paard bij mijn drachtige merrie laten, i.v.m. virussen e.d.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 17:50

gewoon een lijntje ertussen, kunnen ze wel snuffelen, maar ook weer weglopen

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 19:18

romeorowan schreef:
Ik zou persoonlijk nu geen nieuw paard bij mijn drachtige merrie laten, i.v.m. virussen e.d.

Hoe bedoel je met virusen ze worden toch allemaal geent en ontwormd ? meer zou ik dan toch niet kunnen doen.

chelleeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:51

het zou wel kunnen als het een grote wei is dat de pony/paarden veel reumte hebben als ze elkaar aan vallen maar jou paard is eigelijk de baas van de wei wat de jouwe was er als eerste

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 23:50

ja dat klopt. de schema is weer veranderd, ik ga maandag mee het paard ophalen en doen eerst met hek er tussen en met draat gaat het goed gaan ze bij elkaar en als het echt niet gaat, gaat me merrie apart maar dan krijg je er wel mee te maken dat ze heel erg beschermend tegen over haar veulen gaat doen als die geboren is.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:57

Als die mensen het paard net gekocht hebben kunnen zij nu nog niet goed weten wat het karakter zal zijn. buiten dat om, is het niet alleen een nieuwe omgeving voor het paard maar ook nieuwe baasjes en kan ook nogeens anders reageren dan hij normaal zou doen. Gewoon een paar daagjes met afscheiding ertussen en als dat goed gaat zou ik hem er wel bijlaten. Wellicht eerst alleen zonder je merrie om te kijken of het paard dominant doet tegen de oudere en shet?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 15:13

Een nieuw paard heeft weer andere virussen bij zich dan jouw paarden, dat heeft verder niets met enten te maken. Het is niet voor niets dat dieren vaak eerst een paar weken in quarantine gaan.
Het nieuwe paard kan iets bij zich hebben waar het zelf al antistoffen tegen heeft aangemaakt, maar waar jouw drachtige paard ziek van wordt.
Het hoeft niet hoor, maar het kan wel.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 17:18

ja maar als die dan eerst in quarantine gaat is dat na die tijd opeens die virus weg? dat lijkt me toch ook niet? maar begrijp wel wat je zegt hoor.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 18:18

Ben er net weer we hebben het nieuwe paard opgehaald. Heel leuk maar rustig paardje. eerst met lint er tussen en ze gingen allemaal eten. toen ze bij elkaar in gedaan. De shetlander ruin vind hem hellemaal geweldig en de ouder merrie en mijn merrie willen er niet veel van weten. Ze gaan niet naar elkaar jagen maar de merries jagen hem wel weg bij het hooi. Maar hij trekt er niet veel van aan en of loopt weg of blijft staan maar zal niet terug trappen.