Niet onder de buik mogen poetsen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Caitje__

Niet onder de buik mogen poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 17:42

Heey,

Ik heb een verzorgpaard (een belg) van bijna 2 (in mei) en alles gaat heel goed.
Alleen als ik hem ga poetsen, dan mag ik niet onder de buik komen.

Weet iemand een manier zodat ik daar toen kan poetsen?

Groetjes

SJANNE_DARK

Re: Niet onder de buik mogen poetsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 17:56

beginnen met poetsen gewoon de nek rug dan kont. Hij moet je vertrouwen om er bij te komen. dus zo iets moet je langszaam opbouwen steeds verder na beneden poetsen.

Ook is het misschien mogelijk dat hij ( het is een hij toch ) last heeft van zijn koker omdat het misschien is ontstoken. Maar dat is het waarscheinlijk niet.

gewoon vertrouwen krijgen en steeds verder poetsen na zijn buik

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 18:00

Hij vertrouwt me wel, ik mag overal poetsen, maar onder zijn buik zitten allemaal klitten doordat hij aan het verharen is, en denk dat het daardoor komt (weet ik niet zeker hoor).

Koker is niet ontstoken.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 18:06

ja het kan zijn dat het zo erg klit dat als je er over heen borsteld of los wil halen met je handen dat het trekt aan zijn huid dat het gewoon gevoelig is. Als dit zo is is het misschien handig om er ontklittings spray op te doen. Misschien doet het dan minder pijn om het weg te halen. Pas dan wel op voor de koker dat je er niet in spuit dat lijkt me niet fijn voor je paard.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 18:13

Oké zal het eens proberen, en ik kijk wel uit voor zijn koker.

Nijntje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:31

Inderdaad anti klit of alles heel voorzichtig uitpluizen en daarna nog een keer borstelen. Heel langzaamaan en met veel geduld.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:03

Heel langzaam opbouwen, en eerst beginnen met een onwijs zachte borstel (geitenharen bijvoorbeeld) of een wollen poetshandschoen Lachen

Ninaomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:10

Mijn pony heeft er ook een hekel aan als ik onder zijn buik poets, hij zal niet naar me trappen of bijten maar blij kijkt hij er niet bij. Ik dacht eerst dat hij misschien last had van zijn buik maar volgens de d.a. vindt hij het gewoon niet prettig, daarom poets ik hem maar heel kort even met een zachte borstel opp die plek..Lachen

k8mb3rly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:27

mischien helpt het als je met zo'n zweet mes gaat krabben en dan steeds lager die van mij vind het zo lekker dat er al snel een brandweerslang uit die koker komt zetten ROFL

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 10:17

dat zul je heel langzaam moeten opbouwen.
het natuurlijke gedrag vertelt jouw paard dat het zich moet weren als iets onder de buik kont, in een gevecht bijten paarden zich vaak onder de buik en in de lies, dus vanzelf sprekend beschermd ze zich op die manier.
mijn jonge hengst van ook 2 jaar doet precies hetzelfde, als ik hem onder de buik poets of kriebel en dan iets te hard dan schopt ie naar voren.
maar voorheen deed hij dat al bij iedere aanraking, nu kan ik hem er redelijk aaien zonder dat hij uithaalt.
en zo oefen ik door, steeds wat meer en ik kriebel en poets steeds iets harder en kijk zo hoe ver ik kan gaan en zo bouw ik het op.
zo leren ze dat er niets ergs aan de hand is Knipoog

Meggieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 11:47

Gewoon langszaam opbouwen. Vanaf de buik steeds een stukje lager. Dan raakt ie er vanzelf aan gewent Knipoog

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:28

Oei dat heeft die van mij ook al jaren.
Ik doe zowieso niet met een harde borstel onder haar buik, maar altijd met een zachte. zit er echt modder dan heeft ze wat pech, want dat moet er echt weg Lachen
Ik zou ook rustig aan opbouwen

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 17:51

Ok bedankt!

Het is dus een belg en die verharen altijd vreselijk erg, dat gaat dus allemaal vastzitten en als hij dan ook nog even in de poep (is zijn hobbie) of modder gaat rollen, dat zit dat daar, maar die plukken zitten wel gewoon los zeg maar. Dus als je er alleen met je hand overeen gaat heb je al een paar plukken in je hand.

Maar ik ga het langzaam opbouwen!

gwenfflames

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:32

is het misschien een idee om hem eerst aan te leren dat je hem met een carrot stick/zweepje (zweepje alleen gebruiken in de zin van stokje!!!!) overal mag aanraken en hem belonen met je stem? Je paard moet toch leren dat er niets gebeurt als je hem aanraakt en dat t hem zelfs iets oplevert! Elke dag eventjes oefenen......gaat allemaal niet vanzelf natuurlijk. Succes met hem!!
Droom je al van een ritje op zn rug, geweldig lijkt me dat.......

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 19:33

Ik kan het de ene keer wel, de andere keer niet bij mijn jaarling. Heb haar nu bijna 3 maanden en het is een kwestie van vertrouwen en nooit iets mee gedaan zijn (in ons geval). Ik oefen het met haar om het consequent te doen, zodra zij aangeeft dat ze het niet fijn vind ga ik iets omhoog naar een plekje waar ze het wel fijn vind, en dan zak ik weer langzaam naar onder.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:54

ga rustig met je hand over zijn lichaam.
naar de buik.
probeer of je er met je hand mag komen
zodra dat paar keer lukt kan je proberen of je wat klitten met jj vingers weg kan halen.
als dat kan met een borstel probere

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 18:39

Ik heb heel rustig met mijn hand steeds iets lager gegaan (de eerste keer ging hij op mijn voet staan), maar het ging steeds beter en heb heel veel klitten er met mijn hand uit kunnen halen. Alleen in het midden van zijn buik zitten er nog wel.

@ gwenfflames: Ik probeer mij vooral voor te stellen hoe het zal zijn, heb 1 keer op een belg gezeten, maar toen was ik nog heel klein dus dat weet ik niet meer. Eigelijk zou de tijd wat sneller moeten gaan. Maar gewoon met hem klooien is ook geweldig. Wel jammer dat het zo'n slecht weer is.

smasters

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 22:01

Langzaam opbouwen en niets forceren! Het beestje is nog jong en moet er nog aan wennen, doe dat stapje voor stapje en zorg ervoor dat er een wederzijdse vertrouwensband ontstaat. Uiteindelijk moet je hem in principe overal kunnen aanraken zonder protest.