Opfok (kwelders) wie nog meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Opfok (kwelders) wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 14:40

Graag had ik wat ervaringen gehoord van mensen die hun paarden ook in de opfok hebben lopen in de zomer en dan meebepaald op de kwelders (of hoe het ook heet). Ik ken iemand waar je zo je paard kan zetten, maar ik vroeg me af wat nu net de voor-en nadelen zijn. Het lijkt me wel heel fijn voor jonge paarden, mooi tussen leeftijdsgenootjes en heel veel ruimte. Ik ben zowiezo volgend jaar van plan een jonge pony (type welsh) te kopen en hem dan nog een paar jaar in opfok te zetten. Ik wil niet dat hij hier ergens op een manege of pensionstal moet komen te staan waar hij alleen in een stukje paddock moet gaan staan, als hij al buiten mag. Dus ik ben echt op zoek naar een plaats met heel veel ruimte enzo. en liefst contact met leeftijdsgenootjes.

smurfje

Re: Opfok (kwelders) wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:43

onze merrie stons in grou bij de burd.
ik vond het ideaal. je bracht hem en 3 jaar later kon je haar weer halen,

afspraken zijn gemaakt, en daar hielden zij zich aan.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 14:51

ok dus positief. Hier zou het zijn, 6maand daar en dan weer 6 maand naar huis halen. vind ik ideaal. In die 6maanden hier thuis kun je wat basisdingen aanleren, waarna ze dan terug een half jaar buiten kunnen.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:26

als je zes maanden weer thuis en dan zes maanden weer weg. dan gaan ze toch weer vechten om plaatsen in de kudde,
ik persoonlijk zou kiezen voor tot 3 jaar gewoon in het land bij de leeftijds genootjes te zetten en lekker paard zijn,
als je paard 3 is dan is die nog jong genoeg om de basis te leren.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 14:37

Idd maar het is zo dat alle paarden er op dezelfde dag afgaan en op dezelfde dag erop. s winters ligt het land er nogal nat bij. dus alle paarden blijven er maar voor 6maand. en alles wordt samen op het land gedaan en er samen weer afgehaald om vechten te voorkomen. dus dat vormt normaal geen probleem

dekeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:00

i doe ze zomers ook altijd op de wei.
de hengsten gaan weer naar NH en de merries kan ik kort bij huis houden .
het bevalt mij prima zomers vanhuis af en swinters weer thuis

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:02

Je kunt ook prima je paard basisdingen leren als je zelf bij je paard langskomt. Maar dat is natuurlijk alleen mogelijk als je hem goed kan bereiken met de auto. Er zijn genoeg mensen die elke weekend ff bij hun paard komt om te kijken of hoe het gaat en beetje troetelen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 15:08

elke week zal een beetje veel zijn, aangezien het niet in de onmiddelijke nabijheid is. bij ons zijn er nl weinig van die goeie grote opfokgebieden te vinden. En ik wil niet zoals hier op een pensionstalling of manege stallen. dus het dan maar iets verder op zoeken.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:04

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 20:10

lijkt me wel een mooie plek ook. Mss de zomer aan de zee, winter op de plaats die jij aangeeft. Maar voorlopig ligt nog niks vast. Ik koop of volgend voorjaar een jaarling of 2 jaars, of het jaar erop een veulen. hangt een beetje van het moment af denk ik en hoe alles verloopt. En ik wil niks overhaast doen, en dan in problemen komen qua tijd enzo. Maar ik wil toch een keer alle mogelijkheden bekijken op tijd, dus niet kort voor ik iets koop. Gewoon op alles voorbereid zijn. Dus ik heb nog rustig de tijd om rond te kijken. Tegen het najaar volgend jaar werk ik met een beetje geluk. en dan weet ik ook al beter waar ik het best terecht kan met mn pony. Daarom dat het nu niet echt uitmaakt waar het ergens is.