Soort en lengte balken grondwerk/springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bijke

Soort en lengte balken grondwerk/springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 10:26

Ik zou graag gewone ronde houten balken kopen om om te vormen tot grondwerk- en springbalken.

Welke balken neem ik daarvoor best (lengte - dikte - houtsoort -...)

Heeft iemand al zelf dergelijke balken gemaakt?
Kan die eventueel een foto (best in link) tonen?

Zijn er dingen waar ik zeker op moet letter bij het aanschaffen van balken en verf?

Mogen de balken al behandeld zijn tegen vocht?

Divine

Re: Soort en lengte balken grondwerk/springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:51

Hoi,
Ik heb balken gehaald bij zo'n zaak voor tuinhout. De balken waren niet voorbehandeld. Dan zijn ze ook niet zo makkelijk te schilderen.
Ik heb balken van 3 meter lang, en 10 cm dik. Dit zijn de afmetingen waar maneges meestal ook mee werken (soms 4 meter lang, maar die zijn meteen een stuk zwaarder). Wat voor soort hout het is weet ik niet (heb ze al weer zo lang), maar dat kun je het beste even bij de betreffende winkel vragen.
Ik heb ze geschilderd met gewone verf, voor hout geschikt. Om en om rood-wit en blauw-wit. Ik heb er zo geen foto van, maar ik heb de uiteinden gekleurd, en het middenstuk ook. 7 gekleurde stukken, met daartussen 6 witte stukken. Dat is dus gewoon een kwestie van even de meetlat er langs en zo'n balk verdelen in 13 gelijke stukken.
Maar je kan ze natuurlijk elke gewenste kleur en patroon geven.
Waar je op moet letten is dat de balken niet krom zijn, en dat er geen grote barsten in zitten.
Ik zou geen balken nemen die al behandeld zijn met wat voor goedje dan ook, want dan kun je ze minder makkelijk schilderen.

Succes er mee!

Judje

Re: Soort en lengte balken grondwerk/springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:55

De meeste springbalken zijn 10 cm doorsnede en 3 meter lang, maar 4 meter wordt ook nog gebruikt.

Houtsoort kan ik zo snel niet voor je vinden.