paardje buiten of binnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arakhan

paardje buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 20:36

Ik heb een paardje gekocht. Ze is pas 2, maar heeft even in een binnenbox in een manege gezeten.
Ik heb 2 grote stallen, maar ene is aan voorkant boerderij en andere ligt aan andere kant in de weide, zodat ze elkaar niet kunnen zien.
Nu vroeg ik me af of nieuwe paardje binnen moet vanwege slechte weer. Ik ben bang dat ze nerveus zal zijn als ze alleen in nieuwe stal opgesloten zal zijn. Ik durf haar echter ook niet hele tijd buiten te laten omdat ze dit weer niet meer gewoon is.
Wie geeft raad?

Nicole288

Re: paardje buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:39

Heeft ze een wintervacht? Dan gewoon naar buiten denk ik. Wat je wel kunt doen is eerst in de stal totdat ze daar rustig is, dan is ze daar ook maar vast aan gewend en aan jou, voordat ze weer vrijheid blijheid de wei in gaat.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 21:22

Ze heeft geen wintervacht.

RosijnenMix_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 09:17

Gmmm, misschien anders om de zoveel tijd gaan losgooien en controleren? Ook afleiding zoeken voor haar! Veel plezier er nog mee trouwens Lachen

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 09:22

Ik zou ze ook gewoon een paar uurtjes per dag buiten laten, ze moet toch beweging hebben! En als het weer erg slecht wordt en 'snachts kun je haar binnen zetten. Jammer dat je haar niet in een box kunt zetten waarbij ze de andere paarden kan zien, dan zou ze misschien rustiger blijven.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 09:24

zo veel mogelijk buiten. genoeg ruwvoer, dan houdt ze zichzelf waarschijnlijk al aardig warm...

tezza56

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:09

Ik zou haar ook zo veel mogelijk naar buiten laten gaan Knipoog

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:19

is het allemaal goed gegaan met de reis?

groetjes linda

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:27

Ik ze ze altijd gelijk lekker buiten desnoods met een dekentje. Buiten kunnen ze meestal het best hun ei kwijt op stal heb ik de ervaring dat ze juist wat zenuwachtig worden de buitenlucht is toch daar waar een paard zich het fijnst voelt.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:32

Ik der lekker buiten zetten Lachen
Als ze niet gewend is om met dit weer buiten te staan zou ik wel even een dekentje op doen.
En zoals hierboven al gezegd is houdt ze het met onbeperkt hooi ook al aardig warm.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 22:59

fique schreef:
is het allemaal goed gegaan met de reis?

groetjes linda

Hey Knipoog , ja hoor, afgezien dat we even zonder mazout gevallen zijn op de autostrade (gelukkig waren we juist naftestation gepasseerd, maar was toch wel even lopen om terug te keren Haha! ). Ik was beetje bang dat Joy zou panikeren, maar neen, ze bleef heel erg cool, echt een super toffe meid OK dan! , zo cool en zo lief!!
Nu zit ze in stalletje, met het Shetje die de wacht houdt voor haar deur.
Morgen laat ik ze even allemaal kennis maken, de Haflinger zal nogal show maken vrees ik, hij kwam bijna gek toen hij haar zag, heb hem jammer genoeg in de stal opgesloten omdat ik Joy niet nog meer wil stresseren.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 16:28

Ze staat nu al ganse dag in zonnetje en lijkt haar erg te amuseren met de kleine Shet. Heb even de Haflinger erbij gelaten, maar die is vreselijk jaloers. Weet niet hoe ik dit zal oplossen...hij valt haar echt aan. Heb hem direkt weer in z'n box gestoken, maar hij kan daar niet voor altijd blijven zitten...

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:44

Gewoon even rustig de tijd geven. Soms hebben ze wat meer tijd nodig om aan elkaar te wennen. Of zet er met prikpaaltjes een draadje tussen zodat ze elkaar wel zien en kunnen snuffelen maar niet meteen op elkaars lip staan.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 17:36

steffyentom schreef:
Gewoon even rustig de tijd geven. Soms hebben ze wat meer tijd nodig om aan elkaar te wennen. Of zet er met prikpaaltjes een draadje tussen zodat ze elkaar wel zien en kunnen snuffelen maar niet meteen op elkaars lip staan.

Dat dacht ik ook, maar was dan bang dat als ze even uithalen met hun voorbeen, ze dan in de draad terecht kunnen komen. Voorlopig steek ik afwisselend de Haf 's nachts buiten en de merrie overdag met de kleine Shet.

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:29

Bij mij staat er altijd stroom op en hebben ze voor de rest van de draden ook wel respect. Meestal gaat het wel goed of zet ze een aantal nachtjes snachts op stal naast elkaar dat kan ook wellis helpen. Veel suc6 ermee!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 18:35

ander kun je twee draadjes spannen, met een meter ertussen zeg maar, kunnen ze elkaar zien, maar niet raken...

Nijntje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 19:38

Wij hebben zelf een paar paarden zonder wintervacht de hele dag buiten staan met een winterdek dan wel regendek op staan. Gaat prima en is lekkere beweging voor ze.

En idd, langzaam aan elkaar laten wennen. Komt heus wel goed OK dan!

k8mb3rly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:39

uitloopstalletje ? mischien is dat iets Lachen

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 08:28

Ze heeft het zelf duidelijk aangegeven, IK WIL NIET OPGELSOTEN WORDEN! Ok, voor mij is dat goed, de deur staat open en als ze koud heeft kan ze erin, stal ligt dik in het stro. Heb gezien dat ze daar vannacht alle 2 toch wel even geweest zijn (om wat hooi te eten waarschijnlijk) maar ze is zo blij dat ze buiten kan en ze plakt aan de Shet. Als ze dat zo wil laat ik haar buiten, mevrouw beslist Haha! .

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 10:13

ik zet mijn paarden met dit slechte weer wat aangepast naar buiten.
ik ga sochtend pas tegen de middag voeren, dan gaan ze de wei in en krijgen ze hooi en ik zet ze dan tussen 6 en 7 weer binnen, aangezien het nu een zwembad is in de stal staan ze toch graag binnen dus als het echt constant regent of dergelijke dan wil ik ze ook wel eens een dagje binnen laten.
ik heb een 2 jarige, ik heb een 2 jarige en een 3 jarige en die doen het harstikke goed op deze manier.
strax als ze weer op de wei kunnen dan geven ze wat minder om de regen en merk je ok dat ze blijer zijn om na buiten te gaan, nu staan ze buiten in de modder endergelijke en wie vind dat wel fijn he Knipoog

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 23:46

Da's inderdaad ook een goeie manier Knipoog . Ik doe haar nu 's nachts toch binnen samen met de Shet omdat mijn Hafje dan ook eens buiten kan. Ik kan ze niet samen laten want hij valt haar aan en heeft haar al een lelijke trap verkocht. Gelukkig niet zo erg, maar ze had er wel nogal pijn van, toch veearts bij geroepen.
Mijn weide is redelijk groot en alleen het voorste gedeelte is slijkerig, voor de rest ligt het hoger en is dus ook niet modderig.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:48

ik zou haar binnen zetten.
je zei al ze heeft geen wintervacht dat is 1.
en ik zou haar ook even laten wennen.

Arakhan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 22:48

Overdag buiten en 's nachts binnen. Zo is zij het gelukkigst. Je ziet dat ze geniet van het buiten zijn samen met haar vriendinnetje en ze kan binnen als ze koud heeft.
Wennen zal een paard niet doen in een stal, daar horen ze feitelijk niet en zeker een jong paard niet.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 14:57

Groot gelijk heb je op een stal hoort een paard niet! Misschien een klein gedeelte van de dag uit nood. Maar anders lekker buiten laten in de heerlijke frisse lucht!