Schuilstal verplicht ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hilde_q

Schuilstal verplicht ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 12:51

Iedere dag als ik naar de paarden fiets kom ik langs een grote wei waar 1 paard staat ( alleen dus), er zijn meerdere weiden maar daar staat geen paard in. Het paard staat dus 24-7 nu al zeker 3.5 week buiten . Er is geen schuilstal --> dus ook geen hooi. De weide is wel van degelijke kwaliteit --> gras en weinig blub.

Maar toch vraag ik me af of dat beestje wel genoeg heeft aan voedsel. en vooral met het natte weer staat hij dag en nacht buiten zonder schuilmogelijkheid ( ook geen bomen)

Nienke (check pro) staat ook dag en nacht buiten maar ze heeft wel een schuilstal met hooi en kuil en op zijn tijd een pavokoek en na het rijden een stal als ze nat is.

Graag jullie mening ( dit hoeft geen discussie te worden tussen de mensen die wel voor 27/7 buiten staan zijn en degene die hun paard 24/7 op stal willen Knipoog

groetjes Hilde

Liiesjjj

Re: Schuilstal verplicht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:57

Als ik een paard zou hebben zou ik ook zeker een inloop stal erbij zetten.
In de winter voor het koude weer, neerlag en wind.
In de zomer voor de warmte, dat ze schaduw hebben om in te gaan liggen/staan.
Ik weet niet hoe het beestje eruit ziet, misschien dat de eigenaar midden op de dag/'s avond er een hoop hooi neerlegt.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 12:58

Liiesjjj schreef:
Als ik een paard zou hebben zou ik ook zeker een inloop stal erbij zetten.
In de winter voor het koude weer, neerlag en wind.
In de zomer voor de warmte, dat ze schaduw hebben om in te gaan liggen/staan.
Ik weet niet hoe het beestje eruit ziet, misschien dat de eigenaar midden op de dag/'s avond er een hoop hooi neerlegt.

hij staat er pas sinds 3.5 week Lachen Hij ziet er verder niet slecht uit
totaal niet zelfs ! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:59

Je mag niet zomaar een inloopstal op een weiland plaatsen. Verplicht is het dus zeker niet, eerder het tegenovergestelde:verboden.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 13:00

Ik zou dat zelf niet kunnen hoor..mijn paardje zo helemaal alleen op een stuk land..ik zou er zeker wel een stalletje bij willen hebben! Waar die zelf voor kan kiezen of ie er in wil of niet..en wanneer paarden mee lopen in de sport vind ik een stal een must!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 13:00

Ik vind dat je aan je paard verplicht bent hem een schuilstal te geven, voor de regen ,extreme kou of voor de dazen en de felle zon.

Een paard kan er op zich wel tegen, zeker de jonkies die een dikke vacht hebben. Maar een paard wat in training staat heeft minder weerstand (elke keer word de vetlaag immers weggeborsteld Knipoog )

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 13:01

crossmonster schreef:
Ik vind dat je aan je paard verplicht bent hem een schuilstal te geven, voor de regen ,extreme kou of voor de dazen en de felle zon.

Een paard kan er op zich wel tegen, zeker de jonkies die een dikke vacht hebben. Maar een paard wat in training staat heeft minder weerstand (elke keer word de vetlaag immers weggeborsteld Knipoog )

er is geen stal/huis in de buurt Lachen
het is vroeger gebruikt als opfok volgens mij, maar het is geen jonkie Knipoog

theire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 13:09

Zonder schuilstal is niet ideaal, maar als het paard een dikke
wintervacht heeft kan het wel.
Zomers in de zon zonder schaduw is denk ik vervelender.
Ook vind ik dat een paard niet alleen hoort te staan.
Maar misschien is het slechts een tijdelijke noodoplossing dat het paard daar staat?

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 13:10

theire schreef:
Zonder schuilstal is niet ideaal, maar als het paard een dikke
wintervacht heeft kan het wel.
Zomers in de zon zonder schaduw is denk ik vervelender.
Ook vind ik dat een paard niet alleen hoort te staan.
Maar misschien is het slechts een tijdelijke noodoplossing dat het paard daar staat?

ik zou het niet weten maar vroeg het me af Knipoog Aangezien het al dagen regend hier in brabant Knipoog

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 13:15

In belgie is het verplicht een schuilstal te hebben
In NL niet!
hier doen ze juist ontzettend moeilijk om iets te bouwen
ook tijdelijke stal, een container of verplaatsbare stal mag hier niet, maar ik denk dat dat snel gaat veranderen

ik heb illigaal een stalletje gemaakt, gemeente weet ervan maar staat het gelukkig toe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:26

Maar hoe weet je zo zeker dat het paard daar 24/7 staat? Ik neem aan dat je 's nachts toch niet gaat kijken? Knipoog

Wat is sowieso niet vind kunnen is dat het paard alleen staat, maar de rest kan best in orde zijn hoor.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:28

een schuilstal is niet verplicht...
Buiten dat denk ik dat je het wel heel negatief stelt... geen schuilstal, dus geen hooi?
Wie weet wat er achter in de wei ligt of hoeveel keer per dag hij hooi krijgt. Tegen kou en regen etc kunnen ze prima, mits er niet elke dag volop gepoetst wordt.

Dat een paard alleen staat, vind ik niet fijn, maar voor de rest zou ik me maar wat minder druk maken

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 16:20

RedPassion schreef:
Maar hoe weet je zo zeker dat het paard daar 24/7 staat? Ik neem aan dat je 's nachts toch niet gaat kijken? Knipoog

Wat is sowieso niet vind kunnen is dat het paard alleen staat, maar de rest kan best in orde zijn hoor.

Omdat er niks in de buurt is Knipoog En ik ga vaak om 11 uur savonds er nog langs na mijn werk Knipoog

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 16:21

_rosita_ schreef:
een schuilstal is niet verplicht...
Buiten dat denk ik dat je het wel heel negatief stelt... geen schuilstal, dus geen hooi?
Wie weet wat er achter in de wei ligt of hoeveel keer per dag hij hooi krijgt. Tegen kou en regen etc kunnen ze prima, mits er niet elke dag volop gepoetst wordt.

Dat een paard alleen staat, vind ik niet fijn, maar voor de rest zou ik me maar wat minder druk maken

ik veronderstel niks, dat kon zo zijn Knipoog

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:22

je mag niet zomaar overal wat neerzetten, dat probleem hebben wij namelijk ook en als het paard het gewent is kan het prima

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 16:23

Nelleke1 schreef:
je mag niet zomaar overal wat neerzetten, dat probleem hebben wij namelijk ook en als het paard het gewent is kan het prima

ik vroeg het me alleen af Knipoog
Ook door het weer namelijk Knipoog

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:23

Jullie kunnen wel zeggen dat het verplicht moet worden, maar de gemeente denkt er niet zo over, dus dat gaat niet lukken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:24

Lynn_Nikita schreef:
In belgie is het verplicht een schuilstal te hebben
In NL niet!
hier doen ze juist ontzettend moeilijk om iets te bouwen
ook tijdelijke stal, een container of verplaatsbare stal mag hier niet, maar ik denk dat dat snel gaat veranderen

ik heb illigaal een stalletje gemaakt, gemeente weet ervan maar staat het gelukkig toe

In Belgie zie ik anders ook veel schuilstallen, die zo lek als een mandje zijn, hoor.
En ik ben me daar rot geschrokken van de enorm slechte omheiningen Rolleyes . Daar mogen ze dan ook wel eens iets aan doen daar..... Scheve mond

Schuilstal is fijn, maar niet noodzakelijk. Bomen/struiken zijn wel fijn om te hebben. Of een hoge schutting of muur om tegen de wind te kunnen schuilen. Of eventueel een winddichte regendeken......

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 16:24

Udella schreef:
Jullie kunnen wel zeggen dat het verplicht moet worden, maar de gemeente denkt er niet zo over, dus dat gaat niet lukken.

wie zegt dat dan ? Nagelbijten / Gniffelen

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:25

Hilde_q schreef:
Udella schreef:

wie zegt dat dan ? Nagelbijten / Gniffelen

Ik lees veel reacties dat mensen het vinden dat het verplicht is voor een paard om een schuilstal neer te zetten.

Misschien even topic doorlezen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:26

Ach, die mensen die dat vinden mogen best eens een dagje bij mijn paard rondkijken, hoor. Kunnen ze zien dat hij het echt niet slecht heeft zonder schuilstal. Haha!

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 16:26

ow zo, begreep je bericht niet helemaal..

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:28

Jeanine84 schreef:
Ik zou dat zelf niet kunnen hoor..mijn paardje zo helemaal alleen op een stuk land..ik zou er zeker wel een stalletje bij willen hebben! Waar die zelf voor kan kiezen of ie er in wil of niet..en wanneer paarden mee lopen in de sport vind ik een stal een must!

Die van mij liep M springen en L SGW toen hij gewoon de hele zomer op het land stond zonder schuilstal. HAd ie niets van... Sterker nog, hij zou er eerder in een boog omheen lopen.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 16:31

ik zeg ook dat nienke vaker buiten staat dan binnen, maar ze kunnen wel naar binnen als ze echt willen Ja

Maar nienke staat gewoon op een pensionstal, dus er zijn gewoon stallen als ze koliek of iets dergelijks krijgen

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:33

Die van mij staan van april tot september/oktober buiten zonder schuilstal... Zo doe ik het al jaaaaaaaren en daar hebben ze niets van hoor... In de natuur liepen ze vroeger ook over de steppe Knipoog

Inde winter vind ik het een ander verhaal...