voeren, hoe het beste?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mychinook

voeren, hoe het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 11:19

ik ga volgende week verhuizen met mijn pony naar een stal waar ze weer lekker in ee uitloop komt te staan.maar waar ik nu zelf mijn voer moet kopen. al die jaren dat ze bij mij staat krijgt ze gewoon van die goedkope basisibrokken en wat musli per dag een half/heel schepje voor de afwisseling.

nou heb ik gisteren pavo basisbrokken gekocht met een lage energiewaarde.
ze is namelijk van zich zelf een hittepetit en ik wil kijken of het ook aan het voer kon liggen
dat ze vaak zo veel energie heeft. nou gaat ze ook weer vannaf eind mei op de wei.wat is het beste kwa voer om te geven in de zomer en eigenlijk vannaf nu. ik wil natuurlijk niet dat ze te dik word en ze word dagelijks ongeveer een uur gereden.en 1x in de week soms 2 uur in het bos.
verder geen hele zwaare training ofzo (nog niet te minste)

ook heb ik pavo musli gekocht zonder haver.nou heb ik gelezen in een topic over hoefbevangenheid dat als je musli en andere soorten voer geeft met veel suikers dat je paardje eerder kans heeft op hoefbevangenheid. wat is nou de waarheid?

als iemand tips heeft hoor ik het graag.

friesiszwart

Re: voeren, hoe het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:03

Een normale basisbrok (onderhoudsbrok) is voldoende lijkt mij. Qua hoeveelheid kan ik op afstand niets overzeggen. Zou in eerste instantie gewoon de voerhoeveelheid aanhouden als dat je paard nu gewend is. En dit op termijn vermeerderen of verminderen indien dit nodig mocht zijn. Ik denk dat ik die muesli ook achterwege zou laten.

Ginoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 11:29

Ik zou in de eerste plaats zorgen voor voldoende ruwvoer (hooi, kuil etc)

bij een heet paardje wat gemiddelde arbeid verricht is een onderhoudsbrok en wat muslie voor de vitaminen, meer dan genoeg.

ligt uiteraard aan je paard, maar meestal is een schep brok en een half muslie meer dan genoeg. Wat friesiszwart ook al zegt is het beter om je paard op de hoeveelheden te houden als hij nu al eet, als hij het hier goed op doet hoef je niets te veranderen.

Mocht je van voer wisselen doe dit dan heel gelijkmatig. niet in een keer ander voer of andere hoeveelheden.

haver is idd energie opwekkend maar niet als je het in kleine beetjes voert. een half schepje muslie waar haver inzit per dag hebben weinig paarden last van.

VEEL voer met VEEL suikers kan idd bijdragen aan eerder hoefbevangen worden.

Maar TE veel is nooit goed.

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 12:28

Ginoya schreef:
Ik zou in de eerste plaats zorgen voor voldoende ruwvoer (hooi, kuil etc)

bij een heet paardje wat gemiddelde arbeid verricht is een onderhoudsbrok en wat muslie voor de vitaminen, meer dan genoeg.

ligt uiteraard aan je paard, maar meestal is een schep brok en een half muslie meer dan genoeg. Wat friesiszwart ook al zegt is het beter om je paard op de hoeveelheden te houden als hij nu al eet, als hij het hier goed op doet hoef je niets te veranderen.

Mocht je van voer wisselen doe dit dan heel gelijkmatig. niet in een keer ander voer of andere hoeveelheden.

haver is idd energie opwekkend maar niet als je het in kleine beetjes voert. een half schepje muslie waar haver inzit per dag hebben weinig paarden last van.

VEEL voer met VEEL suikers kan idd bijdragen aan eerder hoefbevangen worden.

Maar TE veel is nooit goed.

dat Te veel niet goed is weet denk ik iedereen.
mijn vraag was dan ook watvoor hoeveelheid het beste zou passen bij een pittig ding zoal die van mij.
ik heb al paarden vannaf dat ik me kan herinneren maar nooit zelf hoeven voeren.
aan mijn vorige paarden gaf ik eigenlijk ook een halfje musli omdat het voor mijn gevoel was dat ze wat afwisseling heeft.

en kuil krijgt ze nu 3x per dag.straks 2x per dag. maar zodra ze op de wei gaat wil ik haar eigenlijk niet meer bijvoeren.hoe is het beste om af te bouwen zodat ik haar dan niet meer hoef bij te voeren(dag en nacht op de wei)?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:01

als je gaat kijken naar krachtvoeders dan zeggen de producenten dat het er op gemaakt is dat dieren met twee kg brok aan hun vit/min behoefte komen
maar helaas is voor genoeg dieren twee kg per dag te veel ...
misschien handig om te weten , hoeveel krachtvoer krijgt ze op de huidige stal? en hoeveel ruwvoer

dalijk buiten heeft ze waarschijnlijk sowieso al meer ruwvoer nodig (motor aan de gang houden, zichzelf warm houden )
waardoor de hoeveelheid brokken sowieso meestal wel flink omlaag kan
daarnaast kun je dna gaan kijken hoeveel krachtvoer je nodig acht, vaak is een kilootje wel genoeg
denk aan een halve kilo brok en een halve kilo musli per dag , omdat je toch beide hebt staan kun je dta prima gemengd geven
zorg daarnaast voor een liksteen ...

maar ja, dit is wel globaal gekeken natuurlijk
tis dna bij iedere pony individueel weer even kijken
sommige hebben minder nodig (tot geen brok) en anderen hebben weer wat meer nodig

dekeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 14:44

kracht voer zou ik voeren naar de behoefte van je paard als ze al heet van zich zelf is dan kun je met een half kilotje per dag wel toe en dan zou ik de meuslie zeker blijven voeren je hebt dan iets meer afwisseling in je voer

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 22:36

Mijn paardje is bij teveel voer ook snel te druk. Hij staat dag en nacht buiten. Ik geef ze swinters 1,5 kg basis brok van havers sochtends en savonds en 2x per dag een ton zo´n waterton hooi zodat het ook niet nat word in de wei. Als het erg koud is en er is helemaal geen grasprietje op de wei te vinden geef ik ze smiddags ook nog een ton hooi. Verder heeft hij een mineralen blok waar ze van nature ook aan gaan likken als ze tekorten hebben paarden kunnen dat redelijk goed zelf regelen. Naar de zomer toe bouw ik rustig af eerst met brok steeds een beetje minder en dan uiteintelijk als de wei echt vet word ook met hooi wel zorg ik altijd dat hij een mineralen blok heeft. En zomers red hij het zonder brok en hooi prima. Ik heb 1 paardje gehad die erg mager was van zichzelf ( zenuwpees die heb ik in de zomer 2x per dag een halfje basis brok gegeven en daar deet hij het prima op. Ikzelf heb bij dit voer schema een prima resultaat. En de paardjes doen het er goed op. Af en toe in de winter bij de boer wat wortels halen etc voor het vermaak en de vitamientjes Vork verdere mixen etc geef ik niet meer omdat hier meestal vrij veel suikers inzitten waar ze juist druk van worden.

mychinook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 09:49

bedankt voor je antwoord. hier word trouwens ook dagelijks een hand vol wortels gegeven. soms neem ik ook wat appels mee.verder lust mevrouw niet zoveel.zoals bijv. brood ofzo.

een liksteen die ligt maar te liggen in de wei of stal.ze kijkt er totaal niet naar om. maargoed bedankt voor de tips.