Hoefjes optillen en uitkrabben

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deleted

Hoefjes optillen en uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 21:54

Hoe kan ik dit doen?

Ik wil graag de hoefjes van mijn veulen uit kunnen krabben,
over een maand is hij alweer 1 jaar.
Maar de voorbenen durft hij wel het is mij van de week gelukt om ze uit te krabben,
maar de achterbenen blijven een probleem. Als ik ze wil pakken,
trap hij met veel kracht naar achter.
Hoe kan ik dit oplossen?
Want hij vind het toch wel eng als ik zijn benen wil oppakken!
Hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Alvast bedankt! Bloos

PenP

Re: Hoefjes optillen en uitkrabben & benen afspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:57

probeer hte eens met een zacht touw om de kogel. Het achterbeen dan langzaam optillen en niet loslaten als de pony slaat. Ze moet leren dat de aanraking niet weggaat als ze slaat. succes.

Danique07

Re: Hoefjes optillen en uitkrabben & benen afspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:00

Misschien iets met vertrouwen. Dat je vanaf de buik steeds meer naar achter gaat en langzamerhand toch het beetje vast pakt en dan natuurlijk er voorzichtig naast of zelfs meer aan de voorkant gaan staan. Je pony moet natuurlijk eerst wennen dat er ook aan die plek nog iemand zit om hem op te tillen en dat is best raar dus ik denk gewoon vertrouwen en steeds iets veder en als je beneden ben ook niet gelijk optillen, maar eerst nog een keer naar beneden en bijv dan een stukje op tillen. Mijn veulen is a.s. maandag 2 weken kan de hoefjes gewoon al super optillen door al best veel te oefenen en te belonen (voor hoe ver dat kan met 2 weken) voor als ze haar voetje op tilt. Veel succes. Volg dit bericht even.

Deleted

Re: Hoefjes optillen en uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 22:33

Dankjewel Danique voor de tip. Wel fijn dat je nu met 2 weken als zijn beentjes kan optillen.
Ik heb mijn veulen sinds dat hij 8 maanden is en ben al die tijd al aan het oefenen met beentjes optillen. Afgelopen week is het me gelukt met de voorbenen. Voordat ik hem had is er gewoon heel weinig dat hij heeft geleerd. Omdat hij niet echt in de handen van mensen kwam. Maar nu gaat het stukken beter met hem en ben ik blij dat ik gewoon met kleine stapjes hem alles kan leren wat hij in zijn leven goed kan gebruiken. Ik dank je erg voor deze tip, ga het morgen gelijk eens een beetje toepassen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 11:34

Mijn shetter was in het begin heel bang, dus ik heb eerst vertrouwen opgebouwt. Veel aaien over zijn hele lichaam en ook zijn benen. Toen dat er helemaal in zat ben ik met de benen begonnen. Eerst een klein stukje optillen en praten tegen hem. Gelijk neerzetten als hij het braaf doet. Vervolgens het achterbeen steeds iets hoger oppakken en op den duur ook langer. Toen hij het niet meer eng vond, begon hij me uit te proberen, been hard los trekken en kont omhoog gooien. Ik hield zijn been gewoon vast en sprak hem streng toe en natuurlijk belonen als hij het wel goed deed. Toen had hij het snel genoeg door.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 11:35

Ik ben er eigenlijk mee begonnen op dag 3. Niet uitkrabben, maar wel alle beentjes een voor een optillen.
Met veel geduld en veel herhaling kom je er zeker wel.

sarangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 11:40

Mijn veulentje vond het ook heel moeilijk om de achterbenen te doen, khad ook t idee dat dat ook kwam omdat ze wat ongecontroleerd was met dr achterbenen. Maar ook gewoon veel oefenen. Ik ben eerst begonnen met gewoon beetje aanraken aan de onderkant en gewoon vasthouden en dan heeeeeeeeeeeeeeeel goed belonen als ze braaf was en toen wat steviger vasthouden en toen even oppakken en zo verder. Lastig, heb ook al aardig wat trappen moeten ontwijken, maar nu doet ze het heeeel braaf, maar je moet wel ffies de tijd nemen en geduld opbrengen... Knipoog

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 12:19

Je had van mij best eerder mogen beginnen met hoefjes optillen.
Maar ik zou het niet met touwen en toestanden gaan doen.
Begin eens gewoon rustig met aanraken aan achterhand en dan eens het been en zo steeds een stukje verder.
Je moet ervoor zorgen dat hij je gaat vertrouwen.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 12:48

kasparonda schreef:
Je had van mij best eerder mogen beginnen met hoefjes optillen.
Maar ik zou het niet met touwen en toestanden gaan doen.
Begin eens gewoon rustig met aanraken aan achterhand en dan eens het been en zo steeds een stukje verder.
Je moet ervoor zorgen dat hij je gaat vertrouwen.

In mijn vorige berichten stond dit ook al,
maar ik heb hem sinds dat hij 8 maanden is,
en sindsdien ben ik al aan het oefenen met de beentjes optillen,
sinds vorige week kan ik nu zonder dat hij het eng vind zijn voorbenen optillen en rustig aan uitkrabben,
maar nu ben ik dus aan het proberen met zijn achterbenen.
Dus ben ik nu heel rustig alles aan het opbouwen zodat hij het niet eng vind.
Daarom heb ik ook dit topic geplaatst zodat ik er wat ideeen uit kon halen,
hoe jullie het doen Lachen

dekeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:06

ik begin altijd al als ze nog maar een week oud zijn .dit omdat hoe eerder je er mee begint ze nog niet zo sterk zijn dus ji bent sterker.
heb je een oudere dan doe ik het altijd met een touw en hou dit vast tot ze uitgetrapt is en dit het liefst 2 x perdag .
dit doe ik net zo lang tot ik het been op kan pakken

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 16:30

Ik vind dat zelf niet zo'n fijn idee geven met een touw.

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 16:41

ik heb het een 2 jarig verzorgpaard geleerd. toen ik daar voor het eerst kwam werd mij verteld dat het altijd een drama was met de hoefsmid.. het werd dan ook met een touw gedaan. ik vond dat zelf ook niet zo fijn, dus ben wat anders gaan proberen.
ik heb eerst geleerd m op commando en een duwtje op rust te laten staan. toen dat gewoon rustig ging ben ik terwijl hij nog op rust stond zijn benen aan te raken. eerst werd er dan ook getrapt, maar na een paar keer weer op rust zetten en herhalen ging dit ook goed. op het moment dat je de benen gewoon kan aanraken alsie op rust staat, en je paardje dan ontspant kan je heel even het been oppakken en gelijk weer neerzetten. (dat neerzetten al voordat hij uberhaupt zijn spieren aan kan spannen) dit kan je steeds een beetje uitbreiden(langer vasthouden en daarna wat hoger vast houden) totdat je de hoeven gewoon uit kan krabben. ik denk dat deze manier wel wat langer duurt als met dat touw, maar ik vond het een hele fijne manier. ik ben nu met het 2de paard bezig en die pikt het ook al aardig op.. nouja.. suc6!

edit. en natuurlijk heel goed belonen alsie ook maar iets goed doet! vergeet ik het belangrijkste Vork maar dat lijkt me ook best logisch.. en nooit boos worden. gewoon geduldig blijven. behalve als hij het al kan en snapt.

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 16:54

Toevallig heb ik het hier gister met de hoefsmid over gehad! Aangezien ik op t moment ook bezig ben met een bijna 3 jarig monster.. Zij gooit heel haar gewicht op het been dat ik wil pakken en met dr achterbenen durft ze ook nog te slaan.
De hoefsmid zij het volgende:
Voorbenen, ga bij de schouder staan en knijp een beetje in de pezen desnoods met je nagels. Als ze dan nog geen voetje geeft moet ik een beetje aan die zwilwrat draaien want daar zijn ze heel gevoelig op. Als ik het voetje heb moet ik ze meteen bij de voorkant van de hoef vastpakken en t voetje zogezegd knikken, dan heeft ze geen kracht meer.
Achterbeen, ga ongeveer ter hoogte van de schouder staan en pak het been direct vanaf de buitenkant vast (alle vingers bij elkaar want als je duim er nog 'om zit' slaat ze die dr zo af). Als ze het been optilt trek je het naar je toe en knik je het hoefje weer net zo om als bij het voorhoefje, op deze manier kunnen ze niks!
Hij zei tegen mij dat ik absoluut nooit met mijn hand over de rug naar het been moet gaan want dan schieten ze meteen in de stress!
Bij mij werkt dit perfect! Omdat ik bij de schouder sta kan ze me dus nooit raken!
Suc6!

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 19:07

aliesjeh schreef:
ik heb het een 2 jarig verzorgpaard geleerd. toen ik daar voor het eerst kwam werd mij verteld dat het altijd een drama was met de hoefsmid.. het werd dan ook met een touw gedaan. ik vond dat zelf ook niet zo fijn, dus ben wat anders gaan proberen.
ik heb eerst geleerd m op commando en een duwtje op rust te laten staan. toen dat gewoon rustig ging ben ik terwijl hij nog op rust stond zijn benen aan te raken. eerst werd er dan ook getrapt, maar na een paar keer weer op rust zetten en herhalen ging dit ook goed. op het moment dat je de benen gewoon kan aanraken alsie op rust staat, en je paardje dan ontspant kan je heel even het been oppakken en gelijk weer neerzetten. (dat neerzetten al voordat hij uberhaupt zijn spieren aan kan spannen) dit kan je steeds een beetje uitbreiden(langer vasthouden en daarna wat hoger vast houden) totdat je de hoeven gewoon uit kan krabben. ik denk dat deze manier wel wat langer duurt als met dat touw, maar ik vond het een hele fijne manier. ik ben nu met het 2de paard bezig en die pikt het ook al aardig op.. nouja.. suc6!

edit. en natuurlijk heel goed belonen alsie ook maar iets goed doet! vergeet ik het belangrijkste Vork maar dat lijkt me ook best logisch.. en nooit boos worden. gewoon geduldig blijven. behalve als hij het al kan en snapt.

Dit is wel een hele fijne manier zo te horen!
Deze kan ik wel proberen ook. En ja dat van het belonen ik vind dat zelf ook erg fijn,
bij alles wat hij goed doet altijd een krabbeltje op zijn hals, vind hij heerlijk,
en hij weet dan dat hij iets goed heeft gedaan. Haha!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:12

Ik heb een bijna 2jarige, nu 3 maanden. Nooit tot heel weinig in handen geweest voordat ze bij mij kwam. Ik ben nu zover met haar dat ik haar overal wel kan aaien, alleen buik en benen moeten stukje voor stukje. Ze trapt ook, maar niet continue... het is ook écht een kwestie van vertrouwen, dus ik doe het lekker rustig aan, het komt vanzelf Lachen

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-08 21:59

Oke dat ben ik ook zeker van plan,
om alles rustig aan te doen!
Ik ben zelf helemaal niet zo iemand waarbij alles snel snel moet! Haha!

Reckless86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 19:34

Je kan het proberen op te lossen door iemand anders te vragen hem af te leiden. Bijvoorbeeld door hem op zijn neus te kriebelen. Dan heeft hij meer aandacht voor degene die hem aan het kriebelen is. Een andere manier is om te oefenen met hem. Door gewoon steeds zijn hoefjes op te pakken en als hij trapt proberen niet los te laten. Zo went hij er snel aan, en leert hij dat het normaal wordt. Bij mij hebben alle 2 de methodes gewerkt. Succes! Knipoog

Wieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:25

Mijn vorig paardje kocht ik toen hij 2 jaar was.
Zijn toen begonnen met voetjes vragen, nou dat was een totale ramp. zowel voor als achter.
ik ging altijd rustig met mijn hand over zijn been heen tot aan zijn hoef, ik tilde hem nog niet op. dat deed ik een paar keer en dan probeerde ik zijn voetje te vragen. (moest hem wel echt optillen) Nou dat ging in het begin ook altijd gepaart met trappen. Dit heb ik echt elke dag gedaan probeerde wel elke dag alle vier de hoefjes. Op een gegeven moment gaf hij zijn voetje wel een beetje, maar niet lang. Als hij zijn voetje gaf hoefde hij hem niet lang omhoog te houden ik was al blij dat hij hem gaf. Na veel oefenen en geduld lukte het me om te beginnen met uitkrabben. Deed eerst een klein beetje dat hij ook kon wennen aan de hoevenkrabber. Ik dacht dat het nooit zou lukken, maar dan was daar toch het moment dat het helemaal goed ging. O wat voelde ik me trots naar veel moeite, geduld en pijntjes was het me gelukt.
Dus het is gewoon een kwestie van geduld.
Veel succes ermee.

Walzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 09:19

hoi ciara,
leuk dat je zo met hem bezig bent! maar weet je, bij ons was hij altijd super braaf met voetjes optillen! en we zijn echt heel vaak met hem bezig geweest, vooral met zijn oogje toen. en al de kinderen die kwamen lessen, deden ook altijd vanalles met hem, omdat ze zo dol op hem waren. ook liepen we vaak met hem over de weg, soms terwijl we zelfs nog een kruiwagen erbij hadden! alleen op het laatst toen hij te koop stond, hadden we bijna geen tijd meer voor hem. daarom is hij ook verkocht, zodat hij weer de aandacht kreeg, die hij verdiende. dus eigenlijk snap ik het niet zo goed, waarom hij nu geen voetjes meer optilt. misschien omdat hij wat meer hengst wordt, en probeert om de macht in handen te nemen? veel succes nog met hem!!

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 09:24

Wat je zegt over dat meer hengst worden klopt helemaal.
Hij is mij nu ook heel erg gaan vertrouwen en ik kan nu zijn hoefjes optillen. Ik denk ook dat het nog een beetje lag aan het vertrouwen zoeken bij mij! Maar alles is nu opgelost en daar ben ik erg blij mee. Bedankt voor je berichtje Lachen

vevonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 12:00

1 tip.
je moet er zowiezo voor zorgen dat het veulen op een harde bodum staat. het beste is beton. en voor jou zelf is het het makkelijkst om het veulen tegne de muur te plaatsten het is ook het beste voor het veulen zelf. dan heeft hij het meeste steun. en leerd dus ook op 3 benen in balans te blijven. verder kan i kje niet echt verder helpen Geld, geld!
sorry.
succes ermee Knipoog

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 12:01

Dankje vevonia

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:25

ik zet mijn verzorgpaard juist niet tegen de muur, want dan raakt ze in paniek. ik heb het namelijk wel een keertje geprobeerd, maar ze doet dan zon mega pas opzij en dan lig ik er half onder.. Clown volgens mij is het zo dat een paard in paniek raakt bij het hoevenkrabben doordat je de vrijheid wegneemt. je paard kan namelijk minder makkelijk vluchten als jij zijn hoef vast hebt Knipoog . ik denk dat als je je paardje tegen de muur aan zet dat 'opgesloten en niet meer makkelijk weg kunnen' gevoel allee maar wordt versterkt al je m tegen de muur aanzet.. en voor jonge veulens is het denk ik wel makkelijk omdat die nog helemaal geen evenwicht hebben. maar aangezien jouw paardje al wat ouder is zou ik het als ik jou was niet doen Tong uitsteken .
ik las net ook dat het bij de vorige eigenaar wel goed ging toen ze nog wat jonger is.. maar ik denk dat een paardje zoiets ook wel snel kan verleren. jij weet toch ook niet meer wat je als baby gedaan hebt? wel kan je nog de woorden zeggen dat je toen hebt geleerd, want dat heb je steeds herhaald en dat is dus bijgehouden. ik denk dat als jouw veulen elke week een paar keer de hoeven uitgekrabt werden er nu geen probleem geweest zou zijn. hij moet het gewoon opnieuw leren denk ik. maarja ik kan het natuurlijk ook helemaal fout hebben en dat hij je gewoon uitprobeerd ofzo.. naja het is alweer een heel verhaal Tong uitsteken .. ik moet nu even huiswerk maken.. Haha! veel suc6!

edit. ik lees net dat het allemaal al goed gaat! wat fijn! gefeliciteerd Tong uitsteken Pling
Laatst bijgewerkt door AliesMeijer op 25-03-08 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 15:31

Het probleem is helemaal opgelost,
hij heeft me al die tijd gewoon uitgeprobeerd,
hij doet nu keurig zijn hoefjes optillen en kijk zelf toe hoe ik het sta te doen Tong uitsteken
Bedankt voor al jullie tips!

AliesMeijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:34

ik heb even geedit Tong uitsteken