Ervaringen met ombouwen grupstal naar paardenstalling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laurentius

Ervaringen met ombouwen grupstal naar paardenstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 12:52

Hoi allemaal,
Ik ga binnenkort een koeienstal - grupstal ombouwen naar een paardengroepsstal maar ik kom er niet goed uit hoe ik het beste de giergoot kan verhogen zodat hij wel vocht blijft afvoeren. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik had ergens iets gezien dat iemand dit met speciaal hout had opgehoogd? Als de vloer eenmaal gelijk is komen er rubbermatten in.
Tips en ervaringen zijn super welkom!
Groetjes,
Laurien

dekeizer

Re: Ervaringen met ombouwen grupstal naar paardenstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:51

hoe diep is de grup dan en hoe breed.
en dan ligt het aan hoe veel ruimte je hebt in de hoogte,is dat voldoend dan zou je eerst beton roosters er in kunnen leggen en daar jr rubber matten op

laurentius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 14:05

Het is een standaard goot in een "wagenloods" van 13 meter breed. Dus ik gok zo'n 40 cm diep en 1,50 m breed?
Betonroosters? Die liggen er wsl al over de gierkelder. Overbruggen die veel hoogte?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:16

Betonroosters roesten weg, weet ik uit ervaring.
Denk dat je ze beter eerst kunt laten galvaniseren.
Wij hadden daarop van die doorlaatbare rubber tegels liggen..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:38

Je hebt van beton speciale 'planken' met gaatjes erin. Die zijn 50/60 cm breed en verschillende lengtes. Dik ong. 15/20 cm.
Deze zijn sterk genoeg om een paard te dragen. Hierover kun je idd vchtdoorlatende rubber matten leggen.

Persoonlijk zou ik niet met hout of metaal werken, dat rot weg en kan gevaarlijke situaties geven.

laurentius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-08 12:42

Dat klinkt inderdaad goed, dat moet werken, dank je wel!
Is er niemand die hier zelf ervaring mee heeft?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:11

mmm, op een manege waar ik gewerkt heb waren de schuren eerst een koeien en een varkensstal
daar is een hoop puin in de goot gestort, zeil over de rooster en beton erop gestort , met betonijzer erin
maar op die manier is de vochtafvoer dus wel weg wat betreft de goot....
wat Dubbeldun aangeeft als oplossing klinkt me ook wel goed in de oren trouwens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:14

Wij hebben onze stallen ook omgebooid van oude koeienstal naar paardenstal.
Bij ons stonden er ook van die beugels waar ze aan vast stonden en ook waar ze eten kregen was weer een andere hoogte.
Wij hebben er gewoon alles uit gehaald. Zo was het weer 1 hoogte en dat hebben we betegeld.
Dus geen plas gootje oid. Was bij ons eigenlijk onmogelijk

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:17

In zulke situaties komt er bij beton wel betonrot voor. Laat je daar even over informeren.
Wij hadden er roosters overheen liggen speciaal voor dat doeleinde. Daarover heen hadden we rubber matten met gaten er in. Dat werkte perfect.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:19

@Malenka : die roosters worden speciaal voor paardenstallen gemaakt, dus men zal met het maken van de gaten en de plaats van het betonijzer wel rekening houden met voldoende afstand.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 08:17

De gewapende betontegels met afvoersleuven die je ter afdichting van de grup kan gebruiken rotten na een pakweg 5 jaar weg. dan loop je de kans dat de paarden er door zakken. Wij hebben goede ervaring met hardhouten planken van Azobe; die kunnen goed tegen ammoniak en blijven sterk.
Dank zij de grup blijft je stal beter droog, maar het leeghalen er van zo nu en dan is een zwaar en smerig karwei. Ik zou geen matten er overheen leggen, dat verstopt alleen maar en je kan ze slecht reinigen. Een grup werkt alleen met stro, als je vlas of zaagsel wilt gebruiken zal je wel aan de matten moeten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 09:18

@Albert. ik doel op die speciale betonplaten met gaatjes, niet met sleuven. Hier liggen ze bij een buurstal ook en die doen er al dik 10 jaar mee. Soms moeten even de gaatjes weer doorgeprikt worden Haha!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 14:53

Wij hebben op de oude grupstal in huis 3 paardenstallen gemaakt. We hebben eerst de gietijzeren roosters weggehaald en het randje waar deze oplagen verbreed. Was eerst slechts 2 cm en nu ruim 10 cm. Wij wilden graag de put behouden, omdat hij ruim 10m x 1m is en ruim 1,50m diep. Over de put hebben we planken van Bankirai gelegd, die worden keihard als ze in aanraking komen met vocht en zullen nooit verrotten. We hebben de planken gelegd met een ruimte van 0,5cm ertussen, zodat de gier en makkelijk tussendoor kan lopen en we altijd hele droge stallen hebben. De planken liggen niet vast, maar zijn ontzettend zwaar en liggen recht, zodat een paard ze niet van z'n plaats kan krijgen. We hebben de stallen nu 5 jaar op deze manier en ik zou het zo weer doen. Het bevalt heel erg goed!! Als je graag foto's wilt zien, laat het me dan even weten dan kan ik ze naar je opsturen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 18:08

Is het echt zo'n ouderwetse grup?
Dan zou je er van die ijzeren roosters overheen kunnen leggen (die ook al vaak op de grup worden gebruikt), ook omdat je verteld rubberen matten te gebruiken. Zo kan het gier goed weg en kun je er (als het moet) ook nog goed bijkomen.

Wil je het niet meer gebruiken, dan zou ik gewoon alles dichtstorten met beton.