paddock aanleggen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

paddock aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 17:07

Ik wil bij mijn stallen graag een paddock aanleggen.

De bedoeling is dat de pony's (heb het over shetlanders) hier in de winter kunnen staan voor de beweging en als het land te nat is om even uit te razen en in de zomer voor bijvoorbeels 's nachts om het dichtgroeien een beetje te voorkomen.
De ondergrond bestaat uit klei.
Ik wil er graag windbreekgaas (zo heet dat toch?) omheen zetten om het ook in de winter wat behaaglijk te houden, ze staan op een behoorlijk open stuk waar het nog best guur kan zijn als het waait.

Iemand ervaring hoe ik dit het beste kan aanpakken, wat voor bodem ik erin moet leggen en wat me dat ongeveer gaat kosten.
En misschien zie ik nog wel wat over het hoofd waar ik nog aan zou moeten denken..

dekeizer

Re: paddock aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:19

shetlanders kunnen tegen kou dus windbreek gaas zou ik niet doen (dus geen kosten maken).
wat ik wel zou doen is zorgen dat ze over harde bodum (stenen of beton)laten lopen naar de drink bak hierdoor slijten hun hoeven altijd iets en dat scheelt je weer met het bekappen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 19:22

mmm, kleigrond...joepie Rolleyes (hebben wij hier ook , is nie fijne grond )

hier hebben we een paddock die we als bak gebruiken, hier is puur een dikke laag and op gestort
wonder boven wonder is ie de hele winter door te gebruiken geweest, maar paarden staan er alleen even in als we erbij zijn
verder staan ze snachts op de verharde paddock (klinkers) en overdag op de verharde en houtsnipper paddock

de verharde paddock ligt op een flinke laag zand die blijfr goed liggen, de snippers verdwijnen heel langzaam, maar toch zeker in de erwtensoep die natte klei heet
en de bak/paddock blijft ook vrij goed moet ik zeggen

persoonlijk zou ik denk ik kiezen om een paddock te omranden met dikke spoorbielzen , een laag grind storten, , goed worteldoek overheen en dan een goeie laag goed zand , en als je er een schuilhok bij hebt zou ik voor het schuilhok nog een stuk verharden
waar je ook een hooiruif op kunt zetten

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:32

Ik zit hier dus ook aan te denken. Want in de winter is het echt een drama nu Boos!
Ik zat dus te denken om van de zomer..dan ook bielzen rondom te doen + daaronder van dat wortel doek of zoiets en daar dan gewoon een laag geel zand op te doen.
Alleen moet nog even kijken hoe veel zand ik nodig zou hebben en wat voor zand. Zit dus ook op klei Boos! zit wel dranaige onder..maar dat werkt nog voor geen meter..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 21:05

de bielzen heb ik al liggen OK dan!

Dat shetlanders winterhard zijn weet ik, ik heb alleen geen normale shetlanders.
Mijnes (is dat Nederlands? Nors opkijken) worden geschoren en zelfs met 2 dekens op gaan ze vast liever niet naar buiten, en scheren wil ik blijven doen ivm het werk wat ze doen.
De 2 die niet geschoren worden kunnen heus een stootje hebben, maar op een of andere manier lijkt het me prettiger en als ik het dan doe doe ik het liever goed.

Is windbreekgaas erg duur??
Wil het wel in overweging houden, het is echt niet grappig zo guur als het is als het waait.

Een verhard stuk voor de stal hebben ze, alleen dat is dus niet groot genoeg om ze bv een week te laten staan als het zo slecht is dat het land niet begaanbaar is, vandaar een paddock om ze toch wat beweging te geven in die tijd en dus in de zomer zodat ze niet 24/7 in het gras staan.

Thnx iig voor de reacties tot nu toe..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:35

Draumpje geeft goede afviezen. Je moet er alleen wel voor zorgen dat je paddock dan hoger koomt te liggen als de kleilaag, zodat het water weg kan lopen.
Op zich is windgaas niet zo'n slecht idee. Enkel houdt het ong. 50% wind tegen, dubbel iets meer, maar dan heb je ook meer weerstand en ondanks dat het erg sterk is kan het heus wel kapot,.
Het is overigens niet duur, ik denk 3/3,5 euro per strekkende meter van 2 meter breed. Overigens is het ook makkelijk te bewerken. Als je bijv. metalen buizen hebt zou je er een zoompje in kunnen naaien om de buis door te doen. Hierdoor blijft het dan mooi strak staan. Ik heb het enkele jaren voor mijn paddock gehad om het overmatige blad tegen te houden.

Angelshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:38

onze paddock hebben we eerst worteldoek neergelegd en toen grof zand eroverheen, ik moet zeggen dat hij ook heel gauw weer droog is.
we hebben ook shetlanders erop lopen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:43

Zaak is wel om dat worteldoek goed diep te leggen (30 cm) anders graven ze het zo omhoog Haha!

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:47

Hmzzz..Ik wilde eigenlijk gewoon dat worteldoek op de wei leggen en dan gewoon een laag zand erop.
Dus dan zou t eigenlijk uitgegraven moeten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:54

Worteldoek direkt op de wei heeft geen zin, dan kan het water niet weg.
De bedoeling is dat je eerst een laag grind/puin eronder doet zodat het water weg kan, dan worteldoek om het grind/puin op zijn plaats te houden en dan het zand.
Laten je in bovenstaande het worteldoek weg dan heb je binnen no-time het grind/puin door je zand heen zitten en dat wil je zeker niet.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:57

Dus gewoon nog een extra keer grind?
Waarschijnlijk zit dit er al, Naja in de grond dan. Omdat er drainage onder zit..die werkt alleen niet echt super.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:01

Drainage is zo moeilijk om goed aan te leggen, daar kun je zowat op afstuderen Haha!
Als er nu aarde bovenop je drainage ligt moet dat er eerst af. Als je nl grind met drainagebuizen hebt, dan moet dat ook afgesloten worden met een laag doek anders loopt je grind vol en draineert de boel niet meer.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:05

Hoe het precies zit weet ik ook niet. Het zat er al toen we hier op kwamen. 1 buis loopt wel heel goed maar die andere wat zachter en 1 helemaal niet meer.die buis is nergens te vinden.
Het zit onder heel mijn wei zegmaar. Dus kan moeilijk heel mn wei af gaan graven. Denk ook niet dat dit van de gemeente zomaar mag?