Mest, op laten halen of gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liex

Mest, op laten halen of gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 15:50

Ik vroeg mij zo af wat jullie met de paardenmest doen(als je je paard aan huis hebt staan).
Wij strooien het 2 tot 3 keer per jaar over het land van de buurman, maar ik hoorde laatst ook dat je het op kon laten halen? Dat is dan wel als je meerdere paarden hebt maar toch.

Maargoed, wie laat hier z'n mest ophalen en hoe kom je aan het adres/tel.nummer van zo'n mestboer?
Dankje Lachen

Judje

Re: Mest, op laten halen of gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:34

Er zijn vast wel boeren bij je in de buurt met maisland, daar zou je het over kunnen laten strooien.
Dat doen wij de meeste maanden per jaar en wanneer er mais staat brengen we gewoon steeds een aanhangertje weg naar een intermediair (is van de man van mijn instructrice).

Mestboer-adressen kan je waarschijnlijk vinden door loonbedrijven in de buurt te bellen, zij zijn meestal wel goed bekend met de overige agrarische bedrijven.

passepartout

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:41

Bij ons komen ze het ophalen, maar we hebben ook 25 paarden/ponies staan.

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:43

Ik ken mensen, die wonen dicht bij een manege, en die mogen hun mest kwijt op de manege, daar kan je ook misschien nog naar kijken Knipoog

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:08

loonwerkers bedrijf??

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:28

Ohja, mijn vriend heeft pas ook nog zitten kijken en er zijn zelfs mogelijkheden dat je vanaf 5 paarden het elke maand op kan laten halen en dat je dan gewoon een container erbij huurt/least, dat weet ik niet precies, maar de container zit er dan bij.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 08:34

Je kunt de mest inderdaad op laten halen. Hier in Limburg ken ik twee bedrijven, Jan de Kleijn en Corsten. Maar ik weet niet of die door heel nederland ophalen.
Verder doen ze dat sowieso pas bij minimaal 3 paarden geloof ik.

Mest van je eigen paard op je eigen land uitrijden ben ik niet zo'n voorstander van. Ivm wormenbesmetting. Ik ontworm heel regelmatig, maar toch doe ik het niet. Ik krijg rundveemest voldoende dus ik voer de paardenmest af naar een vollegrond-bloementeler. Die is er heel blij mee. Je zou bv eens bij volkstuintjes een briefje op kunnen hangen. Dat mensen het bij jou kunnen afhalen.

Als je nameljk een transporteur moet laten komen kost dat vaak echt veel geld. Bij een manege zul je het ook niet gratis mogen komen brengen! Die moeten namelijk ook betalen voor afvoer!

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:05

Je kan het idd op laten halen
maar een vriendin van mij heeft kippen
en die hebben in de kippenren een mestbak gemaakt en die beestjes doen het uit elkaar en laten het zo een beetje wegverteren/regenen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:41

Wij hebben de mest op een aanhanger en eens in de zoveel weken dan brengen we die weg bij een boer heel vlakbij en dan mogen we het daar gratis dumpen Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 15:52

Ik heb voor 2 paarden een betonnen bak laten maken van 12 m², daar gaat een half jaar mest in (vlas) voor hij vol is. Dan komt een grondbewerker uit de buurt de bak legen. Kost me iets van 70 euro en ze vegen het straatje ook nog netjes schoon Clown

dekeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:04

als je bij boeren gaat vragen willen die het meestal wel hebben en in overleg kun je meestal wel het hele jaar de mest kwijt

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:31

Bojangles : Wij willen ook zoiets maar wat voor een aanhanger hebben jullie dan ?
En ho evaak moet je die legen ?

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:36

Wij kunnen de mest ook gratis naar een boer brengen. Maar in de winter hebben we het een keer op laten halen. Was best wel prijzig. 5 euro per kub en 90 voorrijkosten.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:59

De eigenaar van mijn verzorgpaarden gebruikt het om de wei van de buren, die hij in de zomer mag gebruiken.
Bij mijn andere verzorgpaarden geeft de eigenaar volgens mij ook aan de boer.

RosijnenMix_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 09:13

Iemand wil onze mest wel *LOL*
Dus houden we altijd een klein hoopje over en de rest gewoon met de container mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:20

Wij hebben gem. 35 pony's op stal staan, die behoorlijk wat mesten, en volgens mij word álles gewoon opgehaald.... Misschien dat we het ooit een keer een kléin deel zelf gebruiken, maar verder word het gewoon opgehaald.. Ja Knipoog

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 15:23

Wij hebben 2 paarden Lachen
Hebben thuis 2 groencontainers van de gemeente. Daar gaat een gedeelte in. En de rest gaat op een aanhanger die we 1x in de 2 weken uitstrooien op het land van een kennis Lachen