Efileerschaar hoe werkt dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blue9

Efileerschaar hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 14:10

Even een vraagje voor de kenners (A).
Zo'n efileerschaar, hoe gebruik je die? Alleen onderste haren of alles of alleen boven in de manenkam?
Groetjes.

sharon_16

Re: Efileerschaar hoe werkt dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:24

Een efileerschaar word meestal gebruikt als je haren wilt uitdunnen. Het verschil met een gewone schaar is dat een gewone schaar alles ineens weg knipt en deze dunt het wat uit. Dus wil je de manenkam wat uitdunnen kun je die gebruiken. Het werkt net als een gewone schaar. Je moet zelf bepalen waneer het genoeg is.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:25

Zelf gebruik ik een effileerschaar voor de onderste haren, om de bos net een beetje dunner te maken, zonder dat het er onnatuurlijk uit ziet.

kers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:03

Bij mijn vorig paard deed ik boven op de manenkam omdat ik ze knipte en ze dikke manen had en dan zag het er al beter uit.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 19:33

Aah okay dankjullie wel!! Het is me wel duidelijk, denk dat ik dan het beste de onderste plukken kan doen voor uit te dunnen!

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:03

zorg wel dat je de gekartelde kant van de schaar onder houdt. doe je dat niet, dus de gekartelde kant boven dan krijg je kleine rechtopstaande haartjes!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 21:04

Ligt eraan, Zelke, ik heb bijv. een efileerschaar die aan twee zijden kartels heeft.
Ik trek nooit manen (ben ik geen voorstander van), daarom gebruik ik een gewoon een huishoudschaar om alles op lengte te knippen en daarna pak ik de manen in plukjes (wel alles goed doen) en ga er flink met de efileerschaar door. Zo heb je heel makkelijk, hele mooie manen.

Zelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 22:45

ja idd je hebt er met aan beide kanten, maar de meeste zijn er maar met 1 kant. 2 kanten dunnen echt te fel uit vind ik persoonlijk.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 09:16

Mwa, ik vind dat wel meevallen. Nu heeft mijn paard best wel wat maan, dus ik kan er prima mee werken.
En de andere paarden die ik ermee bewerkt heb (haha, dat klinkt wel grappig) hadden zowel dunne als dikke maanbossen en geen negatieve ervaringen ermee gehad.