Nat/modderig stuk in de weide, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinne

Nat/modderig stuk in de weide, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 20:10

Elk jaar zit ik met hetzelfde probleem, een gedeelte van mijn wei wordt één grote modderpoel. Toen ik Ivanka alleen had viel het allemaal nog wel te overzien, maar aangezien er nu 3 stuks door mijn wei dartelen, wordt de wei natuurlijk compleet omgeploegd en met de natte herfst/winter is het helemaal een bende geworden.
Elk jaar denk ik in het voorjaar (zo ook nu Knipoog ): dit jaar gaan we er iets aan doen! Maar elk voorjaar droogt het op, groeit er gras (of onkruid Haha! ) en vind ik het wel prima. Maar elk najaar vervloek ik mezelf weer, want dan is het weer een bende.

Heb even gezocht naar een foto, zodat iedereen een beetje weet om wat voor stuk het gaat:
Afbeelding

Ik heb mijn stal dus op de wei staan, in de winter staan ze op stal en doet mijn oom 's ochtends de deur open en kunnen ze de hele dag de wei op. In de zomer staan ze 24/7 buiten.
In de winter staan de koeien van mijn oom binnen en mogen ze de grote wei op, een stuk van ongeveer 1.5 hectare, die ook een stukje hoger ligt dan mijn weides en waar ze in de winter prinsheerlijk van de ruimte genieten. In de zomer staan ze op een kleiner stuk.

Het stuk modder waar ik het dus over heb, gaat vanaf de bestrating tot waar je op de foto ziet waar de wei breder wordt. Denk dat het een stuk is van 20x60m, ben niet goed in schatten, maar daar komt het vast wel bij in de buurt dus. Best een flink stuk iig.
En eigenlijk ook een stuk wat ik niet graag mis als grasweide. In de winter geen probleem, maar in de zomer is het wel een fijn stuk.

Nou goed, wat te doen? Paarden op een ander stuk weide zetten is geen optie. Zat zelf te denken om de wei op te hogen met extra zand, maar geen idee of dat eigenlijk wel zin heeft. Draineren ben ik eigenlijk niet van plan, omdat ik geen idee heb hoe lang dit nog mijn weide blijft en omdat draineren ook een dure optie is. Mijn oom gaat met pensioen over 3 jaar en wellicht dat er dan wel het een en ander zal gaan veranderen.

Iemand een grandioos plan? Knipoog

viv77

Re: Nat/modderig stuk in de weide, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:11

Ik zou in een droge periode het proberen op te vullen met aarde en dit inzaaien..kan helpen dat het dan hogerkomt te liggen en minder snel drassig wordt.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 20:13

En moet ik dan ook de grond af laten graven die nu modderig is? Of is dat dan ook niet nodig?

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:17

Ik heb bij mijn weiland het bij het hek gedaan..dus gewoon erop gegooid( weiland was wel leeg op dat moment), inzaaien en als het opkomt een keertje maaien, ik had met schrikdraad met van die paaltjes het stuk afgezet zodat het kan groeien en de wortels sterk kunnen worden..

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:19

Op wat voor ondergrond zit je? Als het leem bijvoorbeeld is, dan moet eerst het leem worden afgegraven. Je kunt er wel zand dan bovenop gooien, maar het water komt niet door de leemlaag heen...

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-08 20:22

Ik heb werkelijk geen idee Myrdal... Ik zal het zo eens even aan mijn vader vragen, die weet het vast wel. Denk niet dat het leem is..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:31

Ik denk dat ophogen met zand toch wat te duur wordt, dat is meestal zelfs duurder dan drainagepijpen leggen.. Zeker een stuk van 20 x 60, daar ben je toch een paar duizend euro aan kwijt voor 20 cm zand.
Ik zou het stuk voor de helft afzetten, en inzaaien en platwalsen, en als het gras in de zomer goed is doorgekomen doe je de andere helft inzaaien en afzetten. In de zomer zal het niet snel kapot worden gelopen, dan lopen de meeste paarden toch naar de wei waar het meeste gras staat Lachen

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:32

Haha lastig nietwaar, ik weet dankzij de buren dat wij op zand zitten Blond

Maar als het zandgrond is, dan kun je volgens mij (maar ik ben geen expert) het gewoon ophogen zonder uit te hoeven graven.

Is het niet mogelijk om in de winter een looppad te creeëren naar de winterwei, dus na het verharde stuk het af te zetten behalve een pad aan de linkerzijkant?

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:19

Tinne wij zitten op leem.
Afgraven hier heeft geen zin. De leemlaag is wel een meter dik.

Ons hebben ze nu geadviseerd om op te hogen met zand en tegelijkertijd van die gele drainage buizen in de leem te leggen.
Moet je natuurlijk wel een plek hebben waar het water heen kan. Haha! dat uit de buizen komt.

Het begin waar de paardjes de stal uit komen is meestal het slimst of niet.
Tenminste bij ons wel.
Daarvoor heb je ook van die matten met gaten erin. Gras groeit erdoorheen, maar de grond wordt niet kapot gelopen. Is een mooie optie maar duur.
Achterop is de wei vaak minder kapot, daar zou je goed kunnen doorzaaien en zorgen dat de grasmat goed dicht wordt.

Maar het is en blijft lastig. Getuige ons drama blubber/zwembad.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:26

oef hier net zo'n drama Boos!
Het is gewoon een modderbende met hier en daar een polletje gras........... ga deze topic volgen Haha!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 21:30

Hoe lopen de sloten/greppels op of rondom de wei?

Als dat natte gedeelte ook het laagste deel van je wei is, dan is ophogen/volstorten misschien niet de volledige oplossing. Op een dikke leemlaag kan het water nog steeds niet weg.

Misschien is het beter om een greppel te graven zodat het water weg kan lopen naar de omliggende sloten.

Ik weet alleen niet hoe de wet- en regelgeving is m.b.t. het aanleggen of aanpassen van sloten, maar daarover zullen ze je bij het waterschap wel meer kunnen vertellen.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 12:14

Wij hebben ook hetzelfde probleem bij ons land... Ik staat er soms wel eens tot over mijn enkels in de blubber... Ook op het pad van land naar stal Boos!. Dan heb ik dr ook nog twee die zo lekker stampen af en toe of ineens heel hard dr vandoor gaan naar stal... Ze weten dat ik daar niet veel grip heb omdat ik dan bijna op mijn plaat lig (niet fijn in die modder).

Dus ik gaat dit topic ook maar even in de gaten houden... Een gedeelte bij ons is al bestraat, maar bij een aanstal stukken wil de eigenaar toch de wie behouden...

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 13:22

Ik ga ook geen stuk van 20x60 bestraten Haha! . Heb een stuk rondom mijn stal laten bestraten en meer wil ik eigenlijk niet.

Aan de rechterkant (op de foto gezien) loopt een sloot, we hebben al eens geprobeerd om met greppeltjes het natte weg te laten vloeien, maar dat werkte voor geen meter.
Het nadeel van mijn wei is dat het het laagst gelegen stuk land is van mijn oom.

Maar is zand storten zo duur ja? Ik weet nog wel toen ik mijn stal heb laten zetten, hebben we een stuk af laten graven, omdat daar ook steenpui in lag. Was een stuk van ongeveer 5x8m en geel zand op laten storten, was toen in totaal 120 euro kwijt (afgraven + zand laten storten).

Ik denk dat het beter maar gewoon wat minder kan gaan regenen Haha! .

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:57

Ik zou een klein stukje van je wei opofferen tot (gedraineerde?)paddock (eventueel met verstevigde bodem?) met een paadje van je paddock naar de stevigere wei zodat het probleem niet te veel verschuift naar net na het zand.

Als het dan echt te nat is houd je ze in de paddock. (Als de bodem niet stukgelopen wordt met diepe gaten droogt het veel sneller op en wordt het minder snel modder, als het gras wat langer blijft, dan neemt dat met warmere voor/najaar/winterdagen weer water op uit de grond waardoor het ook beter opdroogt)
Is je land verderop droog genoeg laat je ze via het paadje daarnaartoe lopen en is je hele voorste stukje ook droog genoeg dan zet je dat helemaal open.
Met een paar prikpaaltjes met eventueel op de hoeken zo'n stalen 3poot afrasterpaal (die buigen niet om dus ken je beter de draad opspannen zonder dat je vaste palen hoeft te slaan) heb je zo je paddock en je paadje tijdelijk afgezet.

Gras- of bodemroosters zijn inderdaad erg mooi (en prijzig!) en kun je weer inzaaien. Eventueel leg je ze op zand en vul je ze af met zwarte aarde en graszaad, dan is de ondergrond ook stevig. Dan heb je zowel stevigheid als gras in de zomer...