in juli op vakantie, paard week stil laten staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

in juli op vakantie, paard week stil laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 17:30

Vorig jaar op mijn oude stalling had ik mijn paard een week lang lekker vakantie gegeven. Aangezien daar het weiland al kaal was gevreten in augustus, maakt ik me geen zorgen om hoefbevangenheid.

(ze kregen wel volop kuil)

Nu sta ik op een andere stal, waar ze wel genoeg weiland hebben en minder paarden, Dus volop gras. Zolang ik mijn hafje begweging geeft maak ik me niet zo zorgen om hoefbevangheid (hij staat nu nog in een paddock overdags)

Van de zomer gaat hij dus 24 uur naar buiten. overdags op weiland en savonds in de paddock.Nu las ik laast dat in het begin dat in het jonge gras veel eiwitten zitten enz.

Nu vroeg ik me af hoe het zit met de eiwitten in juli? ik ga 11 juli tot en met ong 18 julie op vakantie. Kan ik dan met een gerust hard me paard op weide zetten? of moet je dan nog oppassen voor hoefbevangheid.

Hij heeft het nog nooit gehad hoefbevangen. Maar de afgelopen 2 jaar, heeft hij op kale weide's gestaan.

Ze houden het ook in de gaten daar. Maar ik wil graag jullie mening. Anders gaat hij die week de training in,En krijgt hij later een weekje rust

ikenindi

Re: in juli op vakantie, paard week stil laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 17:38

ik kan je geen antwoord geven. durf dat ook niet aan. sowieso is elk paard anders.

maar om even mee te denken: kan ie niet die week ook in de paddock?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 17:44

Ik zou met de stalhouder overleggen! Misschien is er wel een al afgegraasd stuk land waar je pony op kan lopen terwijl jij weg bent.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 09:49

Ik zou het risico niet nemen. Probeer een kaal stuk te regelen of een padock.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 09:53

Vanaf elf juli lijkt het mij vrij normaal dat ze gewoon de wei kunnen hoor hij gaat zelfs s'nachts nog in een paddock?
Nou dan moet het helemaal geen probleem zijn.
In het begin van het seizoen moet je gewoon ff opletten dat je het rustig opbouwt maar in juli zijn ze al zo aan het gras gewend dat dat naar mijn mening makkelijk zou moeten kunnen.
Mijn paarden lopen dan 24/7 op het gras hoor en ik geef ze ook weleen een week vrij!

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 09:57

Je paard word niet hoefbevangen van de eiwitten in het gras maar van het fructaan gehalte in het gras.
Zomers zal dat juist minder zijn want bij temperaturen boven de 15 graden zowel overdag als 's nachts met overdag stralende zonneschijn is het fructaan gehalte in de ochtend laag en 's middags iets toenemend.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 09:59

Ik zou het wel aandurven. Tegen de tijd dat jij op vakantie gaat is hij waarschijnlijk al lang gewend aan het gras. Rustig aan beginnen, en halverwege juli hoef je je geen zorgen meer te maken, dan reageert hij niet meer op de eiwitten.
Als hij tot je vakantie 24/7 in een box stond en dan ineens een week in de wei, oké, das geen slim plan. Maar als hij ervoor ook al in de wei staat zie ik geen reden voor problemen!

Noraa4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 09:59

hoefbevangenheid word niet veroorzaakt door eiwitten maar door fructaan.
er is altijd gedacht dat het door eiwit kwam maar ze zijn er nu achter dat het door het fructaan gehalte komt wat in het gras zit.
om uit te leggen hoe en waarom is een beetje ingewikkeld.
kijk maar op http://www.paardnatuurlijk.nl daar word het uitgebreid beschreven en uitgelegd.
fructaan is een suiker wat met name de koudbloed achtige paarden niet goed verwerken in het lichaam. voer je ernaast ook nog eens meusli/bix enz enz waar veel mellase ( is ook suiker) in is verwerkt dan ben je hoefbevangenheid aan het opbouwen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:00

Citaat:
Samengevat:

Als de temperatuur rond of onder het vriespunt is (geweest) blijft het risico het hele etmaal hoog.
Bij warm zonnig weer is de beste graastijd 's nachts en 's ochtends.
Bij warm bewolkt weer is de beste graastijd 's middags en 's avonds.
Gevaarlijk is het grazen:

In de namiddag of vroege avond op een zonnige dag
Op een zonnige dag waarbij de temperatuur onder de 15 graden Celcius blijft
De hele dag na een nacht waarbij de temperatuur onder de 5 graden Celcius is gekomen
Wanneer het gras een gebrek aan water of voedingsstoffen heeft
Wanneer het gras kort is afgemaaid of afgegraasd
Veilig is het grazen:

Vroeg in de ochtend als de temperatuur 's nachts niet onder de 5 graden Celcius is gekomen
Tijdens een bewolkte dag wanneer het warmer is dan 15 graden Celcius
Uitsluitend wanneer het gras genoeg water en voedingsstoffen ter beschikking heeft

http://www.paardnatuurlijk.nl

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 10:31

dankje.

De weidegang wordt opgebouwd. Het is niet dat hij in 1x 24 uur op de weide staat. Snachts gaan ze zowiezo de paddock in.

hij krijgt gwn basis brok, en een klein schepje meusli. (speciaal voor sobere rassen)

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:00

ik denk dat als hij 2 jaar op een kale wei heeft gestaan, en nu opeens volop gras.
dat dat niet goed gaat.
ik zou zo en zo met iemand die zijn paard er ook heeft staan afspreken (als dat kan) dat hij op jj paard/pony let.

en als het niet gaat dat hioj de verzorging over neemt van je paard/pony.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:27

Jouw paard kan ook hoefbevangen worden als jij evengoed rijd en hij staat overdag op het gras dus daar hoef je het voor te laten.
Hoefbevangenheid heeft met fructaan maar ook met veel eiwitten/suikers te maken.
Dus teveel aan vers gras kan je paard wel degelijk hoefbevangen van raken ook al is het zomer.
Want als het te droog is en het gras niet genoeg vocht krijgt om te groeien slaat het ook fructaan op.
Ik zou je paard niet zomaar op een volle wei zetten zeker de koudbloeden niet door vervetting krijgen ze vaak ook andere problemen.

viervoeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:30

je kunt ook zo'n muilkorfje omdoen van ijzer. Dan kan ie wel grazen, maar lang niet zoveel. Succes en fijne vakantie alvast.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:36

Maar fructaan zit toch in de toppen? Dan krijgt hij met een graaskorf alsnog zat binnen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:28

Je paard zal niet hoefbevangen worden van een weekje vakantie en niet rijden. Hoogstens een beetje dikker worden.
Als hij hoefbevangen wordt of koliek krijgt door het gras kan dat ook gebeuren als je wel rijd.

dekeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:52

ji neemt toch ook vakantie waar om je paard niet.
en van een week volop eten worden ze niet hoef bevangen dat duurd wel iets langer ,dus lekker alle 2 vakantie

superXmacho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:45

Als ik jouw was zou ik hem wel geweeon in het land zetten.
Maar wel iedere dag ff iemand naar zijn hoefen laten kijken..

(zo staat mijn kwpn ook elk jaar een week stil)

WandaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 20:30

Op tijd je paardje aan gras laten wennen.
In mei is het gras vaak veel krachtiger(gevaarlijker) dan in july.
Misschien is er in july al een keer gehooid, is het gras daarna minder pittig.
Een week wel of niet rijden maakt voor hoefbevangenheid niet zoveel uit. Jij vakantie, je paard ook.
Dag en nacht in de wei met veel gras loop je eerder het risico dat hij koliek krijgt.
Prima dat hij 's nachts in de paddock staat.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 07:45

Mijn 2 shets staan als ik op vakantie ben helemaal stil. Ze worden alleen uitgemest binnen en buiten gezet.

De rest wil ik altijd graag zelf doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 08:32

genoeg paarden die vrijwel hun hele leven slijten als grasmaaier en die lopen ook niet "allemaal" hoefbevangen rond Knipoog

Je moet alleen niet een stalpaard dat nooit op gras staat ineens een week in een volle vette wei gooien als je op vakantie gaat, dat is vragen om problemen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:24

Daar heb je wel een punt, ik had daar overheen gelezen en dacht dat de haf wel al hoefbevangen was geweest. Maar aangezien dit niet het geval is, moet het goedkomen als je hem rustig laat wennen.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:01

gewoon lekker buiten zetten joh die week, snachts in de pad-dock zou niet eens hoeven maar is wel fijner.. omdat het paard neit gewend is aan zoveel gras... in juli zijn de toppen er alang afgegeten door andere paarden en is het gras niet meer zo voedzaam als in het begin..!! gun je paard gewoon een lekker stukje gras joh!

galisarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:36

Laat iemand ernaar kijken of alles goed gaat die er verstand van heeft dan moet alles goed komen.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:55

Mocca schreef:
Ik zou het wel aandurven. Tegen de tijd dat jij op vakantie gaat is hij waarschijnlijk al lang gewend aan het gras. Rustig aan beginnen, en halverwege juli hoef je je geen zorgen meer te maken, dan reageert hij niet meer op de eiwitten.
Als hij tot je vakantie 24/7 in een box stond en dan ineens een week in de wei, oké, das geen slim plan. Maar als hij ervoor ook al in de wei staat zie ik geen reden voor problemen!

Helemaal mee eens!

xKarrlynnnxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:06

Ik zou het gewoon rustig aan gaan proberen. En anders kun je ook nog met je Staleigenaar overleggen. Stel dat het dan niet goed gaat dat jullie een regeling treffen.