Boek over weidemanagement?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Boek over weidemanagement?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 12:14

Ik ben op zoek naar een boek over weidemanagement, het liefst speciaal voor paarden, met antwoorden op vragen als: Wanneer en waarmee kun je het best bemesten? Hoe zit het met kalk? Op welke manier kun je het beste omweiden? etc.

Heeft er iemand een tip?

_Marianne

Re: Boek over weidemanagement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 12:23

Ik denk dat je dan niet bij paardenboeken moet zoeken, maar meer bij agrarische boeken, dus voor boeren etc. Lachen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 15:16

LindyH schreef:
Ik ben op zoek naar een boek over weidemanagement, het liefst speciaal voor paarden, met antwoorden op vragen als: Wanneer en waarmee kun je het best bemesten? Hoe zit het met kalk? Op welke manier kun je het beste omweiden? etc.

Heeft er iemand een tip?

Een interessant artikel over het onderhoud en het belang van bemesting van paardenweides. Veel adviezen ook over de voedingswaarden en het belang van een gezonde bodem. http://library.wur.nl/ebooks/1845893.pdf
Ook tips over bijzaaien, weide vernieuwen en grassoorten geschikt voor paarden, giftige planten etc.
Op mijn website staan ook wat artikelen over paardenweiden en management.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 15:21

interessant stuk

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 15:41

Super! Thanks!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:39

""Natuurlijk paard houden" van Jo Bird.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 23:47

Ja, dat ken ik wel, maar het leek mij heel idealistisch. Beetje zo van "koop een steppe" Haha!. Maar dat is maar een indruk hoor... En gelden de dingen die daarin staan wel voor Nederland, qua grond, klimaat en (gebrek aan) ruimte?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:57

LindyH schreef:
Ja, dat ken ik wel, maar het leek mij heel idealistisch. Beetje zo van "koop een steppe" Haha!. Maar dat is maar een indruk hoor... En gelden de dingen die daarin staan wel voor Nederland, qua grond, klimaat en (gebrek aan) ruimte?

Zo in detail weet ik dat niet meer, het is alweer een tijd geleden dat ik dit boek gelezen heb. Wel vond ik het toen heel nuttig. Het gaat zeker niet alleen uit van vrijheid en steppes, maar juist hoe je op een zo natuurlijk mogelijke wijze je paard kunt houden (omgang, stalling, weide) in de huidige tijd.