Tips gevraagd voor inzaaien weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Torretje333

Tips gevraagd voor inzaaien weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 21:46

Wij krijgen voor het eerst eigen land en dus de kans om de paarden aan huis te houden, dus de hoogste tijd om eens iets te leren.
Het is een stuk land van ongeveer 3.5 hectare, het ligt nu braak, is omgeploegd en dus klaar om te zaaien.
Gras uiteraard, en ik dacht ook wat kruiden, maar welke?
Tips?
Het land kan nog in maart, anders begin april worden ingezaaid, maar wanneer is het land dan klaar voor de paarden, en hoe zit het met fructaan/eiwitgehalte als gras net gegroeid is?

8nnemiek

Re: Tips gevraagd voor inzaaien weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:43

Er zijn speciale paardengrasmixen te koop, met en zonder kruiden, tis maar net hoe duur je het wil maken..
Ik ben bang dat je het land deze zomer niet meer kan gebruiken. Het moet eerst goed groeien en een vaste grasmat worden, dat duurt zeker een half jaar, misschien zelfs een jaar.. daarna moet je het eerst een keer maaien, en daarna kunnen de paarden erop.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:51

Gewoon een loonwerker bellen en zsm inzaaien. Eerste snede laten maaien en daarna pas paarden erop. Kudde schapen erover tussendoor zorgt ook voor een stevige grasmat.

Torretje333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 21:11

Had ik inderdaad ook al ergens anders gevonden, dat het eerst gemaaid moet worden. Kan iemand uitleggen wat hier precies de reden van is? En moet je EN maaien EN schapen, of een van de twee?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 21:14

Schapen maken de grasmat sterker.

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 08:38

Als je een nieuw ingezaaide wei niet maait of schapen erop en je zet je paard erin dan is er binnen de kortste keren niets van over.
Omdat de wortels van het gras nog niet stevig genoeg zijn trekken ze dan het gras met wortel enal eruit.
Als je het maait of schapen erop zet dan gaat het gras beter wortelen. Schapen eten het mooi kort en voorzichtig zodat er weinig schade aan de wortels komt en je zo dus een mooie dichte grasmat krijgt.
Over eiwit in 't gras, jong gras is erg licht van kleur, en bevat weinig eiwit. Pas als je het een keer gaat bemesten gaat het echt eiwit bevatten.
Dat bemesten kun je beter in het voorjaar doen (volgend jaar dan wel) met drijfmest of kunstmest.
Kunstmest zou je eventueel dit jaar nog kunnen strooien, bv rond september als het al een buitje regent,want anders verbrand je grasmat.
Let wel op als je het bemest hebt, hou je paarden er vanaf! minstens 2/3 weken. En het mooiste is nog langer zodat het gras lekker groeit en je dan stripbeweiding toe kan passen.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 10:12

wij bezaaien het land elke jaar opnieuw. eerst word het gespoten om alle giftige planten te verwijderen. een week daarna zaaien we het land in met gewoon graszaad van de boer. wanneer we het hebben gezaait gooien we er een hoop water overheen zodat het kan inzakken/groeien. in de tijd dat het groeit maaien we het nog 2 keer kort. na een maand of 3 kunnen onze paarden er zonder problemen op!

let op: de grasmat is dan niet zo mooi dik begrast als je ziet op golfvelden. maar dicht en goed genoeg voor de paarden. wat wij elk jaar nog doen voor de stevigheid is het land bestrooien met kalk!
mesten doen we niet aangezien onze eigen mest van de paarden over het land word verspreid

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:22

Ja maar keeyzie, je zaait dan het weiland door neem ik aan? dus bij een bestaande wei?
Kalk is niet voor de stevigheid, dat maakt de grond minder zuur. En grond wordt zuur van bemesten.

dekeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:14

zo snel mogelijk inzaaien ,en als het uitgelopen is kun je er het best schapen op doen die lopen de zode gelijk matig aan en door het beweiden stoelt het gras uit zodat je een dichtere zode krijgt

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:51

rebati schreef:
Ja maar keeyzie, je zaait dan het weiland door neem ik aan? dus bij een bestaande wei?
Kalk is niet voor de stevigheid, dat maakt de grond minder zuur. En grond wordt zuur van bemesten.

ja daarom kalken we... en bemesten we niet. ons zuur op de wei is heel lang te hoog geweest ( geel gras ) dit gras was broos en snel omgeploegd. door het kalken is het zuur gezakt en is het gras weer stevig, dit bedoel ik ermee.
wij zaaien enkel het voorstuk en de zeikanten. de rest groeit gewoon aan met wat mest..( van eigen paarden )

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:01

En neem graszaad dat geschikt is voor een paardenwei, bijvoorbeeld Horsemaster van Barenbrug. Het gras is beter voor paarden en bovendien is het geschikt om korter af te grazen, wat paarden nu eenmaal doen.
Ik zou vooraf een grondmonster laten nemen, als je er dan bij vertelt dat het voor paarden is krijg je een daarop afgestemd bemestingsadvies.
En verder vind ik het al die kruiden in het gras maar niks, wij hebben wel eens wat geprobeerd, maar meestal is het éénjarig en moet je je kruiden ieder jaar bijzaaien. Beetje jammer geld!