De sokken van je tinker schoonhouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sanne_Lieve

De sokken van je tinker schoonhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 14:18

Hoe houden jullie de sokken van je tinker schoon? Bloos

Mendi

Re: De sokken van je tinker schoonhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:55

Afspuiten Lachen
Ik was ze eigenlijk niet (eventueel als het zomer is, niet in de winter) en na het rijden even afspuiten is voldoende om ze de volgende dag weer wit te hebben.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:40

Schoon houden is een illusie Nagelbijten / Gniffelen
Schoon maken zijn meerdere manieren voor:
- Gewoon afspuiten
- Afscheren Tong uitsteken
- Wat ik zelf 's zomers nog wel eens deed en voor wedstrijden wanneer ze ECHT schoon moeten is: inzepen met paardenzeep (ik gebruik altijd dat paarse spul, maar je kan ook de goedkopere variant voor oude mensjes gebruiken) en dan LANG in laten trekken.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 16:41

Ik heb dan geen Tinker maar wel een sokkenpaard. Hij heeft 2 witte sokken. Als ik ze echt wit moet hebben dan de dag ervoor even lekker door de zee rijden. De volgende dag zijn ze superwit. Anders was ik ze met keratoshampoo.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:17

waarom zou je ze schoon willen houden? t'is toch een paard en die mogen best vies zijn Ja

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:21

Inderdaad, waarom moeten ze schoon zijn?
De sokken horen vettig te zijn, zodat er geen water in de koten komt.
De sokken van mijn tinker zijn met dit weer altijd helemaal zwart, maar als het een tijdje droog is valt het zand er vanzelf uit en zijn ze weer een stuk witter.
En als ik eens naar de keuring moet, of stel je wil een wedstrijdje rijden, dan zet je de hoef in een emmer met water en soda, even laten inwerken, dan uitspoelen, dan inzepen met cowboy magic yellow out, 10 minuten laten inwerken, uitspoelen, en dan zijn de spierwit. Maar dat moet je echt niet te vaak doen, zoals ik al zei, dan zijn ze niet meer waterdicht.

Sanne_Lieve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-08 12:34

Pellie schreef:
waarom zou je ze schoon willen houden? t'is toch een paard en die mogen best vies zijn Ja

MysticTinker schreef:
De sokken van mijn tinker zijn met dit weer altijd helemaal zwart, maar als het een tijdje droog is valt het zand er vanzelf uit en zijn ze weer een stuk witter.
En als ik eens naar de keuring moet, of stel je wil een wedstrijdje rijden, dan zet je de hoef in een emmer met water en soda, even laten inwerken, dan uitspoelen, dan inzepen met cowboy magic yellow out, 10 minuten laten inwerken, uitspoelen, en dan zijn de spierwit. Maar dat moet je echt niet te vaak doen, zoals ik al zei, dan zijn ze niet meer waterdicht.

Oke, dan heb ik mijn vraag misschien verkeerd geformuleerd, het is ook niet de bedoeling om ze spierwit te houden.
Laat ik de vraag anders formuleren: hoe zorgen jullie ervoor dat jullie tinker geen mok krijgt, aangezien de mok toch wel erg fijn verstopt zit onder de sokken...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:45

Je kan eens gaan rondkijken in het tinker-subforum Lachen Daar staan verschillende topics helemaal over hun sokken en over mok.

Mok komt meestal van binnenuit. Je moet dus zorgen dat je tinker niet te veel suikers, fructaan en eiwitten binnenkrijgt. Dat betekent: hooi in plaats van kuil, niet te veel brok (beter nog, brok zonder melasse, zoals subli zonder), niet te veel wortels, en oppassen met jong gras vol fructaan.
Verder moet je zorgen dat de huid bij de benen niet geïrriteerd raakt; zo weinig mogelijk wassen, niet te veel kammen.. Als de sokken lekker vettig blijven dan kan je tinker ook makkelijk in de modder staan, kijk maar eens; als hij in de modder heeft gestaan, en je tilt de sokken op, dan zijn deze op de huid nog helemaal wit en droog (hooguit een beetje warm en klam), er komt dan dus geen viezigheid op de huid, die raakt niet geïrriteerd: dus minder kans op mok Lachen

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 11:50

Een beetje biotex !! Bloos

En dan wassen maar !! .. Haha!

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 11:58

Sanne_Lieve schreef:
Pellie schreef:

MysticTinker schreef:

Oke, dan heb ik mijn vraag misschien verkeerd geformuleerd, het is ook niet de bedoeling om ze spierwit te houden.
Laat ik de vraag anders formuleren: hoe zorgen jullie ervoor dat jullie tinker geen mok krijgt, aangezien de mok toch wel erg fijn verstopt zit onder de sokken...

Deze vraag is toch heel anders dan de eerste hihih.

Whis van mij heeft Mok van binn uit.
Dus voor haar maakt het niet uit hoe de sokken eruit zien.