Hoe weidegang opbouwen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjurlieee

Hoe weidegang opbouwen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 10:30

Hallo,

Ik heb een vraagje. Ik heb sinds juni 2007 mijn 1e eigen paard en ik probeer mij zoveel mogelijk in zaken te verdiepen maar toch zijn er nog een aantal zaken waar ik geen kennis van heb.

Toen ik haar in de zomer kocht stond zij bij de vorige eigenaar 24 uur buiten, zij is altijd fokmerrie geweest. Ik heb haar vervolgens bij een pensionstalling gezet waar ze 12 uur buiten stond en de rest van de tijd op stal. Dat was geen probleem. Vervolgens werden per 1 oktober de weides gesloten. Daarna heb ik haar verhuisd naar een stal dichterbij mijn huis. De weides gaan hier weer per 1 april open.

Nu hoor ik veel over hoefbevangenheid, fructaan in het gras en graskoliek, op de site van paardnatuurlijk heb ik ook al gekeken. De eigenaar zegt dat hij dit nog nooit heeft meegemaakt; hij zet gewoon alle paarden direct de hele dag op de het gras. Het gras is wel vrij kort moet ik zeggen. Ik heb i.v.m. werk geen tijd om mijn paard tussentijds van de weide af te halen.

Ik ben echter bezorgd dat dit problemen zal geven. Hij zegt dat in april nog niet veel fructaan in het gras zit. Ik wil het zekere voor het onzekere nemen en de weidegang opbouwen. Hoe doe ik dit ?

Er zijn mensen die zeggen dat je moet starten met 10 minuten per dag, andere zeggen met een uurtje per dag. Medestalgenoten zeggen dat zij hun paard gelijk de hele dag buiten zetten en dat dit geen probleem is.

Ik neem aan dat dit met de gevoeligheid van het paard te maken heeft ? Mijn paard is erg gevoelig en bovendien eterig. Als ik haar op een weide zet, stopt ze niet meer met eten tot ik haar er af haal. Rennen en spelen met andere paarden zal ze niet veel doen.

Iemand nuttig tips ?

Alvast bedankt.

Amadeo

Re: Hoe weidegang opbouwen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:40

Tja, dat ligt ook aan je paard. Wordt ie snel dik? Dan zou ik rustig aan beginnen met ongeveer 2 uurtjes naar buiten per dag, en dan dus wel het voer dat hij op stal krijgt wat verminderen. In vers gras zitten veel eiwitten, maar de meeste paarden raken niet zomaar bevangen hoor.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:47

Mijn DA adviseert iedere week de weidegang te verlengen met 1 uurtje per week en in de eerste week dan ook maar een weidegang van 1 uur per dag.

Ik zie ook heel veel anders gebeuren en inderdaad gaat het vaak goed.
Fructaan in het gras is voornamelijk 's morgens een probleem. 's Winters, wanneer het 's nachts heeft gevroren bijvoorbeeld, moet je erg uitkijken met het 's morgens op de wei zetten van de paarden.

Over het eerder binnen halen: het lijkt mij wel verstandig, zeker wanneer je zegt dat je paard gevoelig is. Misschien kan je wel andere stalgenoten vragen je paard binnen te zetten, wanneer ze er overdag komen. Of: dat ze juist overdag je paard pas buiten zetten.

Over het rennen en spelen met anderen: waarom zal ze dit niet veel doen? Heeft ze dit op het vorige pension ook niet gedaan?

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:50

Lees even mee, heb ook een eterige pony die ooit hoefbevangen is geweest. Spelen interesseert haar niet, enkel lekker gras Lachen

Op haar pension nu komt ze slechts 3x per week enkele uurtjes buiten (als het weer meezit) en ik kan er echt niet meer tegen. Ik wil haar zo snel mogelijk naar huis halen maar dan moet ze meteen fulltime op de wei want ik heb geen stal, dus effe binnenhalen zit er niet in..

(Sinds ik haar heb heeft ze 24/7 buiten gestaan tot het weer te bar werd - van juni tot half november).

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:53

Lieke_M schreef:
Lees even mee, heb ook een eterige pony die ooit hoefbevangen is geweest. Spelen interesseert haar niet, enkel lekker gras Lachen

Op haar pension nu komt ze slechts 3x per week enkele uurtjes buiten (als het weer meezit) en ik kan er echt niet meer tegen. Ik wil haar zo snel mogelijk naar huis halen maar dan moet ze meteen fulltime op de wei want ik heb geen stal, dus effe binnenhalen zit er niet in..

(Sinds ik haar heb heeft ze 24/7 buiten gestaan tot het weer te bar werd - van juni tot half november).

Zou je haar niet al naar huis kunnen halen en haar dan elke dag een stukje meer wei geven?
Dan doe je een soort van strokenbeweiding, zodat ze toch aan huis kan staan en zich niet te vol kan vreten.

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:55

Ik zou het opbouwen met een uurtje per dag om de omschakeling te prikkelen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 11:52

Als je begin met 1 of 2 uurtjes, dan gaat dat prima. Eventueel later op de dag weer 1 of 2 uurtjes. Toen ze van 2/3 uurtje op naar 6 uur op vollere wei kwamen ging het niet goed. mijn paard werd erg winderig en 1 van de anderen kreeg gaskoliek.
Zou dus wel erg oppassen en liever 2 keer wat korter met een periode hooi/paddock ertussen, dan 1x lang achterelkaar.

Vooral als het gras wat langer is en ze daar langer achter elkaar op komen hebben ze in het begin de neiging zich zat te eten en dan kun je dus problemen krijgen.

Met kort gras zal dat vast minder snel gaan omdat ze langere tijd erover doen om dezelfde hoeveelheid binnen te krijgen en ze niet kunnen schrokken. Bijvoeren met hooi op het land is ook aan te raden. Of 's ochtends eerst flink hooi op stal of in de paddock en dan pas het gras is, zodat ze al geen grote honger meer hebben.