Paard gooit hooi nat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vaatwasser

Paard gooit hooi nat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 10:16

Goedemorgen!!
Wat een zalig weer is het!
Mijn paard zit met het volgende probleem en ik dus ook Lachen
Hij gooit zijn hooi nat! Reuze vervelend want zijn stal is elke keer een zwembad, wat ik niet erg fijn vind voor mijn paard, maar ook voor mezelf niet. Hoe zou ik dit kunnen oplossen? Is dit gewoon stereotype gedrag (net zoals luchtzuigen), of vind hij zijn hooi nat gewoon lekkerder?

Groetjes!

Marchador

Re: Paard gooit hooi nat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:19

Waarscheinlijk vind hij het te droof en maakt hij het nat zodat het voor hem lekkerder is.
Die van mij doet het ook altijd, wat ik heb gedaan is een zwarte speciekuip neergezet in de stal en regelmatig het water verversen. Als ze het hooi niet kan dopen in het water eet ze het helemaal niet Lachen

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:20

Gewoon nat hooi voeren dus Haha!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:20

kan je niet het hooi vochtig mken en zo voeren
blijkbaar vind hij het droog niet lekker
mijn merrie doet dat ook, als ze gewoon hooi krijg,t ( krijgt nu voorroog ivm bronchites)

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 10:44

Ik kan het hooi wel natmaken, maar ik in de trailer eet hij het ook droog... Dus ik heb niet het idee dat hij het lekkerder vindt als het nat is, ik heb meer het idee dat het een gewoonte van hem is.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:46

In de trailer kan hij het natuurlijk niet natmaken.
Het kan zijn dat hij het droog wel eet, maar niet lekkerder vind dan wanneer het nat is.
Lachen

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:46

Mijn ene merrie die nu vanwege dracht `s nachts op stal staat neemt afentoe ook een pluk en doopt dit in het water Nagelbijten / Gniffelen niet continu maar misschien lekker voor de afwisseling haha.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 12:33

Ik ken een aantal paarden (van een bedrijf waar ik heb gewerkt) die doen dit ook. Als ze geen water tot hun beschikking hebben, eten ze het gewoon normaal op.
Oplossing: zorgen dat ze in de periode dat ze hooi eten geen water tot hun beschikking hebben (of iedere dag je stal helemaal uitgooien, dat kan natuurlijk ook Haha! )

puzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 12:34

leer hem dippen haha. dan is het hooi nat en geen zwembad

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 12:35

Mijne deed het ook. Nu zet ik het hooi wat verder weg (in een andere hoek van de stal dan de drinkbak). Het was gelijk over.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 12:37

Mijn ruin heeft het ook een tijdje gedaan die sopte zijn hooi in zijn drinkbak, ik leg nu het hooi aan de andere kant van de stal en nu doet hij het niet meer.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 12:39

Vaak hebben ze gebitsproblemen als ze hooi gaan soppen

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 12:39

mijn merrie doet het ook.
Die pakt een pluk hoor, dipt het in haar waterbak en eet het op. Geen water, dan eet ze ook geen hooi.
Waarschijnlijk vind ze het dan te droog.. Ik snap haar wel, vind hooi ook te droog Knipoog

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 14:06

Wiesje schreef:
Ik ken een aantal paarden (van een bedrijf waar ik heb gewerkt) die doen dit ook. Als ze geen water tot hun beschikking hebben, eten ze het gewoon normaal op.
Oplossing: zorgen dat ze in de periode dat ze hooi eten geen water tot hun beschikking hebben (of iedere dag je stal helemaal uitgooien, dat kan natuurlijk ook Haha! )

Dat is lastig, hij staat mij bij thuis en krijgt hooi als ik naar mijn werk ga, onder de middag, en om 22 uur vlak voordat ik ga slapen.

elibeest schreef:
Vaak hebben ze gebitsproblemen als ze hooi gaan soppen

Hij is nog jong, en gaat gewoon elk half jaar naar de tandarts, een maand geleden is hij nog geweest en toen was er nog niks aan de hand, zelfs weinig tot geen haken.

Letsdunit schreef:
Mijn ruin heeft het ook een tijdje gedaan die sopte zijn hooi in zijn drinkbak, ik leg nu het hooi aan de andere kant van de stal en nu doet hij het niet meer.

Dan doet mijn paard zijn mond vol met water en sleep het water wel naar het hooi :S Vork. Het is net een neger met hele dikke lippen Cool

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:47

Wuahaha sammie Haha!

Een paard van mij manege sleept alles naar de drinkbak en neemt een hap en drinkt onder het eten door Tong uitsteken

xx

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:50

Citaat:
Dan doet mijn paard zijn mond vol met water en sleep het water wel naar het hooi :S . Het is net een neger met hele dikke lippen

Hahah... Mijn paard doet het andersom, hij sleept het kuil naar zijn waterbak toe! Ook mijn paard gaat regelmatig naar de tandarts en heeft dus geen gebitsproblemen... Knipoog

vallyke_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 23:04

Misschien als je het geen zwembad wilt laten lijken kun je de emmer misschien vast zetten of andere drinkbak zoeken

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 17:40

Mijn paard sopt hooi en kuil in zijn waterbak, maar maakt gelukkig niet zijn hele stal tot een waterbak.

repie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 18:51

Susy_Q schreef:
mijn merrie doet het ook.
Die pakt een pluk hoor, dipt het in haar waterbak en eet het op. Geen water, dan eet ze ook geen hooi.
Waarschijnlijk vind ze het dan te droog.. Ik snap haar wel, vind hooi ook te droog Knipoog

Handig en slim van de paarden

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:15

Een van mijn paarden doet het ook.
Als hij op stal staat brengt hij het hooi naar de emmer met water.
Nu doe ik het zo, iik schud het hooi op en ga met de gieter erover maak het zo lekker nat.
Hij gaat nu ook niet meer naar de emmer heen met het hooi.
De tandarts is pas nog geweest hij heeft een goede gebit.

wwr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:27

Letsdunit schreef:

Het paard van ons 'legt' het hooi dan gewoon aan de andere kant van haar stal Tong uitsteken.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:48

ilovetrusha schreef:
Wuahaha sammie Haha!

Een paard van mij manege sleept alles naar de drinkbak en neemt een hap en drinkt onder het eten door Tong uitsteken

xx

Wat zijn paarden toch slim! Haha!

Je zou eens kunnen proberen het hooi te laten weken in water, en het dan aan hem geven. Als die het dan opeet, vind ie vochtig/nat hooi misschien wel gewoon lekkerder. Als jij het dan elke keer voor hem vooraf in het water laat weken, help je hem erbij en is hij ook weer tevreden! Haha. Of hij doet het gewoon om te spelen ofzo, uit gewoonte. Je zou het even moeten uitproberen, kijken of die nat hooi zo lekker vind en als dat zo is weet je het meteen! Knipoog
Mijn paard doet dit trouwens niet.. Hij krijgt het hooi altijd in een hooinet, en hij heeft een automatische drinkbak, dus dan zou die bij elke hap hooi naar de drinkbak moeten gaan om het hooi nat te maken, haha.. ik zie het al voor me! Vork

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:01

maak zijn hooi dan zelf nat

Bora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 20:12

nat hooi is helemaal niet erg, misschien heb je heel stoffig hooi en vind je paard dit fijner.

ReflexionS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 12:46

Misschien kan je het in een hooi-net laten weken in water. Goed uit laten lekken en dan aan hem geven. Dan hoeft hij zelf niet meer te soppen....