Schimmel wit krijgen en behouden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anniick

Schimmel wit krijgen en behouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 20:28

Hallo, ik heb een (vieze) schimmel. Het is een echte viespeuk, elke dag heeft hij wel mistens 1 mestvlek. hij is nu echt heel geel.. ik heb hem al een keer met zilvershampoo gewassen, maar dat hielp niet echt. hij heeft ruim 3 maanden op een stal gestaan waar ze geen warm water hadden waardoor ik hem niet kon wassen. mijn paardje is bang voor Spray's.. hij heeft geen deken op stal op maar dat ben ik wel van plan om te doen. ik hoop dat hij dan wat minder vies wordt. maar dat heeft geen nut als hij nog niet eens wit ís. Dus heeft iemand tips hoe ik hem echt wit kan krijgen en ook wit kan behouden?
alvast bedankt.

Daan1982

Re: Schimmel wit krijgen en behouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 00:49

ik heb een bonte die zijn kleur niet mooi vindt.... om hem wit te houden heeft hij wel een deken op anders is het echt niet te doen, natuurlijk bij beter weer, doe ik dit niet maar was ik de vieze plekken, dus niet helemaal maar plaatselijk. ik krijg hem superschoon met mijn paardenshampoo, op paardenmelkbasis, bizar eigenlijk he? maar het werkt.

Meggieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:16

Tsja, ik heb ook een witte. Ik was na het rijden altijd zn benen. Ik gebruik altijd Zilvershampoo van de Kruitvat. (Tip; ( Als je hem neemt ) dun hem wat uit met water, die shampoo komt er heel moeilijk uit en het schuimt niet lekker. Zodra je er wat water bij doet, schuimt ie lekker Haha!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:21

Wit houden gaat niet Lachen

Ikz ou niet dagelijks met zeep aan de gang gaan.
Wat je wel kunt doen, elke dag de nieuwe plek even afspoelen met gewoon water. Een verse plek krijg je daar eigenlijk bijna helemaal mee weg Lachen

Meggieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:33

Hoezo wit houden gaat niet ? Ik bedoel, een paard moet vóór het rijden verzorgd worden, maar daarna ook. 'Naverzorging'. Kijk, ik was mn witte paard ook niet 'helemaal' maar sowieso na het rijden de benen wel. Zodra er zand nog zit in de kol ofzo. En dat is btw niet alleen met witte paarden . Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:35

Ja, hij moet verzorgt worden... alleen bij een bruine zie je een gele plek niet, bij een witte wel.
Dan is hij toch al geel en niet meer wit? Dus wit houden gaat niet Lachen

En nee ik was met geen enkel paard de benen daarna... vind dat helemaal niet gezond Lachen

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:39

haha mijn bonte paardje hou ik ook echt niet wit Knipoog maar ach als het het zand enzo er maar af is is t goed toch?
Die van mij krijg ik op dr rechterachterbeen na altijd vrij makkelijk schoon en 1x in de zoveel tijd was ik haar en gebruik zo'n blok en doe ik equishine op een spons zodat je het resultaat langer blijft zien Lachen

Meggieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:50

runningkawa schreef:
Ja, hij moet verzorgt worden... alleen bij een bruine zie je een gele plek niet, bij een witte wel.
Dan is hij toch al geel en niet meer wit? Dus wit houden gaat niet Lachen

En nee ik was met geen enkel paard de benen daarna... vind dat helemaal niet gezond Lachen

Tsja, ieder zn eigen mening. Ik vind nadat ze hard gewerkt hebben dat wel verdienen. Soms staat hij gewoon onder het solarium. Niet om droog te worden, maar gewoon om lekker even te staan . Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:52

Verzorging verdienen ze ook...krijgen ze ook bij mij
Maar dat is bij mij niet wassen Lachen

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:54

bij mij ook niet altijd hoor, als het te koud is is dat volgens mij ook niet zo goed.

Meggieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:55

elcke schreef:
bij mij ook niet altijd hoor, als het te koud is is dat volgens mij ook niet zo goed.

We hebben ook warm water . Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:57

Ik heb ook warm water...maar dan nog Lachen

Verder tast je elke keer de huid aan. En mijn paardens taan de hele dag buiten...ben ik veel te bang voor mok Lachen

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:59

ik heb ook warm water Knipoog maar ja daarna staan ze nog steeds in een koude stal want benen krijg ik niet helemaal droog

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:13

Tjah een schimmel wit houden gaat moeilijk Knipoog ze weten altijd nog in een drol te gaan liggen ook al maak je 3x zijn stal schoon per dag.

Voor de staart en manen (manen niet te vaak) gebruiken wij altijd biotex groen, krijg je een superwitte staart en manen van, lijf is moeillijker, ik ben er ook niet voor om lijf vaak te wassen, vooral in de winter, je haalt het vetlaagje weg, krijgen het dan te snel koud, een deken erop voor de ergste vlekken lijkt mij het verstandigste, en er bestaat een poetsblokje waar je de mestplekken mee weggepoetst krijgt, maar een schimmel is ontzettend veel werk, dat is nu eenmaal zo.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:15

op het land zetten Knipoog

bij ons zijn de paarden die het witst zijn, de paarden die 24/7 buiten staan

Isab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:17

Ik wilde altijd een schimmel, nu ben ik blij dat het een bonte is geworden haha, je poetst je helemaal suf. Ik heb wel zo'n soort steen (komt van de boerenbond) daarmee krijg je er veel vlekken vanaf en haalt ook veel losse haren weg.

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:27

euh..tja..ik denk dat je je er toch ook een beetje bij neer moet leggen dat een schimmel of een paard met veel wit(zoals die van moi) dat daar eerder vieze plekken op te zien zijn dan op een andere kleur..
niet te veel wassen, haal je de vetlaag/huidlaag ter bescherming tegen bacteriëen en schimmels weg.
Ik heb een shampoo voor als het echt te ranzig wordt:van Oster white van de paardendrogist, schuimt goed, weinig van nodig en spoelt goed uit(beter dan vh kruitvat) en kost voor bijna een liter 11 euro geloof ik.
(En ik denk niet dat naverzorging van je paard te maken heeft met het wel of niet wassen van de vlekken of benen na het rijden bijvoorbeeld.. Clown zoals sommige hier beweren..)ohoh als we nu maar niet op tere zieltjes trappen want dat is nu ook weer niet mijn bedoeling van mijn mening geven.. Ach gut
wellicht als je een wedstrijd of show hebt kun je die witspray(niet dat dat echt helpt bij die van mij) op een spons doen en dan op zijn/haar huid smeren..niet net naast je paard op de spons doen dan is ie nog bang vh geluid namelijk..denk ik.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:36

Mijn schimmel staat dag en nacht in het land en maakt zich in de winter veel viezer dan zomers.
Dan is hij namelijk spierwit en hoef ik er weinig aan te doen.
Af en toe was ik de manen en staart als het weer het toelaat, want wij hebben ook alleen maar koud water, maar in de winter was ik m nooit.
Als ik m was, dan doe ik dat met de goedkoopste shampoo en sop m daarna met goedkoopste crémespoeling in, anti-klit in de manen en staart en ik heb de hele zomer een prachtig mooi wit paard.
Maar ik zou m niet te vaak wassen, want dat is slecht voor de huid en de vetlaag.
Je hebt ook inderdaad van die poetsblokken, maar die gebruik ik niet.
Toen hij in het verleden nog op stal stond 's nachts had ie een deken op, maar zelfs dan hij had hij vlekken onder zijn buik.
Stal proberen goed schoon te houden wil ook wel helpen, maar ja van nature maken ze zich vies om een schutkleur te behouden en niet op te vallen voor prooidieren dus....

Maar is je doel met je paard?
Rijdt je wedstrijden waar je mooi moet verschijnen of is het alleen maar omdat je het graag wilt dat hij schoon is?!
Als je geen wedstrijden rijdt, zou ik m gewoon poetsen en laten voor wat het is.
Teveel van die rommel gebruiken is gewoon niet goed voor je paard.
Laatst bijgewerkt door Miska op 13-03-08 11:59, in het totaal 2 keer bewerkt

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:49

mijn bonte is nu 10 kleurig bont zo vies.
Ik zit alleen niet met wedstrijden enzv. omdat hij nog veulen is en ik vind dat hij gewoon veulen mag zijn.
Dus ga hem niet elke dag wassen of iets af en toe een borsteltje er over en klaar.
Ben wel benieuwd naar de tips die hier nog allemaal komen misschien makkelijk voor later.

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:13

denk toch wel dat je gewoon moet accepteren dat wit een streven is wat niet altijd te halen valt Knipoog gewoon borstelen en voor een wedstrijd wassen en een deken om

Margot__X

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:58

ik was mijn schimmel altijd met groene zeep en ze heeft een deken op met hals en ik zorg er voor dat er geen of heel weinig mest in de stal licht mest meestal smiddags en savonds zo blijft ze heel netjes schoon en ik zeg altijd mijn pony is wit dus die hoefd niet altijd schoon te zijn

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:56

tja ik vind dat je daarvoor kiest als jj een schimmel koopt.
maarja alsnog ik zou niet elke dag gaan wassen enzo.
probeer vooral met een borstel.
en voor wedstrijden wassen en op een schone of lege box houde

Ravell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:32

Ik heb ook een schimmel, maar die was ik alleen als ik wedstrijd moet en het mooi weer is. Gelukkig ben ik niet iemand die zich al teveel stoort aan vieze plekken. Ik poets hem natuurlijk wel, maar gele plekken krijg je met poetsen niet weg. Ik ben er niet voor om een paard teveel te wassen en zeker niet in de winter.

Bora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 21:11

Een scheurblok werkt echt enorm tegen vlekken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:09

Helaas krijg je je schimmel nu niet meer wit. De haren zijn namelijk hol, en dat gele zit echt in de haren, en niet erop. Dit krijg je er met shampoo ook niet afgewassen, tenminste, zelden.
De enige oplossing is bijhouden. Iedere mestplek afdoen met gewoon water, zo snel mogelijk, zodat het nog niet in de haren kan trekken. Er komt nu een ruiperiode aan, nieuwe haren, dus een goed moment om ermee te beginnen.