Wat is nou de beste stalling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rozanne

Wat is nou de beste stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 07:50

Je hebt een paard, in mijn geval 1 met voernijd. Wat zou de beste stal voor mijn paard zijn? Mijn paard is een 4 jarige KWPN'er. Niet dat dat veel uitmaakt.

Stalling 1:
Zomers:
-24/7 buiten
-Niet bijgevoerd, geen bix wel muslie. (geef ik zelf)

s'Winters:
-Van 8 tot 4 in de paddock, overdag niet bijgevoerd
-s'Nachts op stal.
-Stallen met trailies (kunnen mekaar wel zien, maar niks doen. Met de voernijd is dat voor mij niet de ideale omstandigheid.)

Stalling 2:
Zomers:
-Van 8 tot 5/6 op de weide
-s'Nachts op stal.
-Stallen van steen, aan de zijkant.
-Wel bijgevoerd.

s'Winters:
-3 uur paddock
-(Stapmolen)
-Veel binnenstaan
-3x per dag gevoerd
- Komt per dag maar 5-7 uur uit de stal

Mijn paard heeft niks tegen op stal staan (toen ik haar kocht stond ze 24/7 zomers en swinters op stal, ze wist niet beter). Maar voor een paard is het natuurlijk veel lekkerder om buiten te staan, daar zullen ze ook zeker een voorkeur voor hebben.

Maar is een dagje is een paddock zonder voer beter dan een stal met voer? En dan 3 uur in een paddock?
Zou het niet evenveel verveling zijn?

Ook de stallen met steen hebben wel mijn voorkeur, omdat ik een paard met voernijd heb.

Ik sta dus op Stal 1, waar ik het erg naar mijn zin heb. Maar stal 2 trekt me wel erg aan.

Wat zouden jullie doen?
Laatst bijgewerkt door Rozanne op 12-03-08 07:53, in het totaal 2 keer bewerkt

tiffiepiffie

Re: Wat is nou de beste stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 07:51

Ik zou stal 2 kiezen, net wat luxer en meer mogelijkheden.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 08:35

Ik zou voor de eerste stal gaan. Dat is waarschijnlijk beter voor het welzijn van je paard en zijn gezondheid. De stal met trailies zou je ivm voernijd een stuk af kunnen zetten door een plak ertegenaan te knopen. De stalhouder kan daar niets op tegen hebben; het is namelijk ook zo weer weg.
Het is enkel jammer dat ze paarden in de paddock niets bijgevoerd krijgen, het zou beter zijn als er wat hooi of kuil beschikbaar was.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 08:38

Ik denk dat ik niet zo weg ben van beiden.
Dat zal komen door de paddocks, persoonlijk zal ik dus geen van beiden kiezen.

Je weet wat je nu hebt en wat krijg je ervoor terug op de andere stal.
De stenen muur is inderdaad ideaal voor je voernijd, ik weet niet hoe erg je paard dat heeft. Maar is er geen oplossing voor op de stal waar je nu staat?

Succes met je keuze! Knipoog

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 08:40

Mijn merrie heeft ook voernijd, maar omdat de paarden van de eigenaresse eerder gevoerd worden dan de mijne is dat probleem grotendeels opgelost. Ook kan je voernijd afleren, ik ben langzaamaan bij haar gaan staan, steeds een stapje dichterbij, en uiteindelijk kan ik nu mijn hand in haar voerbak leggen zonder dat ze me opeet. Dat kost wel tijd, als ze het toelaat belonen met stem en teruggaan. Zo leert ze dat niemand het voer afneemt en ze rustig kan blijven eten. Wel heeft ze het nog met hooi, daar ben ik nu ook mee bezig.

Bij stal 2 is mijn bezwaar dat de paarden veel voer krijgen en weinig naar buiten... gevolg: veel energie en weinig tijd en plaats dat te uiten. Ik kies zelf nooit voor luxe voor mezelf, een stalling is voor mijn paard zijn welzijn, niet voor de kantine ofzo want daar kan mijn paard toch niet binnen. Knipoog Haha!

Knollol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:27

Ik zou voor stal 2 gaan, vanwege het bijvoeren, als je dat wil kan het tenminste. En het is toch een moment dat het stalpersoneel je paard ziet, er is meer 'controle'. Dat zijn voor mij al twee voordelen. En de beweging kan je altijd aanvullen, met wandelen, buitenritten enzovoort. Succes met kiezen!

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 10:35

Breghje schreef:
Mijn merrie heeft ook voernijd, maar omdat de paarden van de eigenaresse eerder gevoerd worden dan de mijne is dat probleem grotendeels opgelost. Ook kan je voernijd afleren, ik ben langzaamaan bij haar gaan staan, steeds een stapje dichterbij, en uiteindelijk kan ik nu mijn hand in haar voerbak leggen zonder dat ze me opeet. Dat kost wel tijd, als ze het toelaat belonen met stem en teruggaan. Zo leert ze dat niemand het voer afneemt en ze rustig kan blijven eten. Wel heeft ze het nog met hooi, daar ben ik nu ook mee bezig.

Bij stal 2 is mijn bezwaar dat de paarden veel voer krijgen en weinig naar buiten... gevolg: veel energie en weinig tijd en plaats dat te uiten. Ik kies zelf nooit voor luxe voor mezelf, een stalling is voor mijn paard zijn welzijn, niet voor de kantine ofzo want daar kan mijn paard toch niet binnen. Knipoog Haha!

Mijne heeft geen voerijd bij mensen, maar alleen bij paarden..

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:36

Stal 1.
Je paard moet toch zoveel mogelijk buitenkomen, en je kunt moeilijk 3 uur per dag met hem gaan wandelen.

Overigens TeM ik even, want dit hoort hier niet Lachen

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 10:37

Marchador schreef:
Ik denk dat ik niet zo weg ben van beiden.
Dat zal komen door de paddocks, persoonlijk zal ik dus geen van beiden kiezen.

Je weet wat je nu hebt en wat krijg je ervoor terug op de andere stal.
De stenen muur is inderdaad ideaal voor je voernijd, ik weet niet hoe erg je paard dat heeft. Maar is er geen oplossing voor op de stal waar je nu staat?

Succes met je keuze! Knipoog

Er hangt nu een deken aan de kant van haar voerbak, maar dat paard ernaast gaat met zijn hoofd door zijn stal "luik" en dat helpt dus ook niet..

desney8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:38

onze stal:

z'omers:

altijd buiten.
niet p stal
zonder deken of wat dan ook
s'ochtends en s'avonds voer(hooi met brok)

winter:

savond's op stal
overdag altijd buiten!

xx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:39

Ik denk dat een hele dag in de paddock zonder voer net zo verveelt als een dag in de stal. Wat moet een paard nu in z'n eentje in de paddock als hij niets te doen heeft? Dan heeft hij helemaal pech als het weer zoals vandaag is, storm en regen. Zonder schuilmogelijkheden maak je veel paarden er niet echt blij mee om ze dan te laten staan.

Daarbij ben je 1 belangrijk punt vergeten: Zorg. Persoonlijk hecht ik heel veel waarde aan een stal waar (medische) zorg voorop staat. Ik zou mijn paard dan ook nooit bij een boer zonder verstand van paarden zetten die dan af en toen door de stal loopt. Wat als je paard 's ochtends koliek krijgt en er is niemand die dat merkt? Dan kom je er pas 's avonds achter als je overdag werkt. Bij mij op stal word er heel goed op de paarden gelet, ze merken het meteen als er iets niet goed gaat. En ook wordt ieder paard als individu gezien, dat is ook belangrijk want ieder paard is verschillend. Daarnaast komt de hoefsmid iedere dinsdag en de tandarts iedere 3 maanden. De DA wordt meteen gebeld zodra er word gemerkt dat er iets niet helemaal goed is met een paard. Persoonlijk vind ik dat heel belangrijk.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 10:40

desney8: Dat is niet de bedoeling van dit topic Knipoog

MissEvil: Waar moet het dan staan?

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 10:41

Miss_Montana schreef:
Ik denk dat een hele dag in de paddock zonder voer net zo verveelt als een dag in de stal. Wat moet een paard nu in z'n eentje in de paddock als hij niets te doen heeft? Dan heeft hij helemaal pech als het weer zoals vandaag is, storm en regen. Zonder schuilmogelijkheden maak je veel paarden er niet echt blij mee om ze dan te laten staan.

Daarbij ben je 1 belangrijk punt vergeten: Zorg. Persoonlijk hecht ik heel veel waarde aan een stal waar (medische) zorg voorop staat. Ik zou mijn paard dan ook nooit bij een boer zonder verstand van paarden zetten die dan af en toen door de stal loopt. Wat als je paard 's ochtends koliek krijgt en er is niemand die dat merkt? Dan kom je er pas 's avonds achter als je overdag werkt. Bij mij op stal word er heel goed op de paarden gelet, ze merken het meteen als er iets niet goed gaat. En ook wordt ieder paard als individu gezien, dat is ook belangrijk want ieder paard is verschillend. Daarnaast komt de hoefsmid iedere dinsdag en de tandarts iedere 3 maanden. De DA wordt meteen gebeld zodra er word gemerkt dat er iets niet helemaal goed is met een paard. Persoonlijk vind ik dat heel belangrijk.

Ze staan met een (grote) groep paarden in een paddock..
De zorg is op bijde stallen goed Lachen

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:43

Ik zou niet zo snel voor een stenen stal kiezen. Een paard heeft toch behoefte aan sociale contacten. Kan het paard door de trailies van stal 1 heen bijten? Wat is het probleem van de voernijd? Trapt ze te veel of....? Want even boos kijken door de trailies heen is niet zo erg toch?

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 10:43

Ze trapt en bijt idd.
Levert haar stress op die tralies..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:47

Kan je er niets op verzinnen dat die tralies worden afgedekt op de een of andere manier zodat ze de andere niet ziet?

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 10:51

Aan beide kanten? Dat doe ik aan 1 kant al met dekens, maar dat staat hierboven ook al uitgelegt.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:53

En als je de voerbak aan ergens anders in de stal neerzet?
Mijn paard heeft ook licht voedernijd en bij in de lucht en hapt naar de buurvrouw. Maar zet ik bijvoorbeeld de voerbak achter in de stal of aan de muurkant (ik heb een stal met gedeelde stenen muur en tralies), dan eet ze heel rustig en wordt ze niet 'gestoord'.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 10:55

Zo ziet onze stal eruit: Dus gaat niet echt.. (andere kan dus ook tralies)
Afbeelding

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:14

--> VSW

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:17

Ik zou echt voor 1 gaan..

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 14:18

Oke, daar sta ik nu al.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:22

Wat ik mis in je omschrijvingen is of de paarden in een groep buitenkomen of in aparte paddocks. Voor mij is een groep heel belangrijk, dat zijn de broodnodige sociale contacten. Je hebt een 4-jarige, dus die zal nog wel wat speels zijn, dan moet er natuurlijk wel een speelpartner te vinden zijn.

Wat betreft die voernijd, je zou eens kunnen proberen of het minder wordt als ze andere buurpaarden heeft of als ze in een andere box staat. Een stal op het eind van een rij geeft het paard al een stuk rust op, doordat er nog maar 1 buurpaard is. Als dat buurpaard nou ook nog een vriendje kan zijn, heb je grote kans veel minder problemen. Maar als dat niet kan, zou ik kijken of je een deel van de tralies aan beide kanten zou kunnen dichtmaken met een plaat, zodat je paard wat meer privacy heeft. Sommige paarden hebben een wat grotere "eigen ruimte" dan een box toestaat en dan is een stukje tussenwand vaak rustgevend.

Wat Miss_Montana aangeeft is ook heel belangrijk bij je keuze: is je stalbaas een paardenman (m/v) of niet.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 14:31

Ik geef wel wat meer info:
De stalling waar ik nu sta, daar is geen paardenhoekstal, alleen maar pony hoekstallen. Daar zet ik haar niet in.
Ook waar ze nu staat ze met een stuk of 20 paarden in 1 paddock (goed voor sociale contacten maar wel een beetje vol/ krap)

Bij stal 2 zal ze met 1/2 andere paarden in de paddock/ weide staan.

Ze is een dominant paard, en staat meestal alleen in de weide (voernijd, graag er eigen plekje etc) in de paddock 1 vriendje.

Bij beide zijn de stal eigenaren zeer oplettend op de paarde, bij stal 1 zeer goede ervaringen mee. Stal 2 waarschijnlijk ook (personeel/eigenaren woont daar ook).

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:07

Ik zou echt blijven staan.
Dat je paardje gewend is aan veel op stal staan wil niet betekenen dat je paardje het ook leuk vindt.
Daarnaast: jij vind stenen muren misschien wel wat, maar dat is NOG saaier voor je paard.
Voernijd heb je maar een paar keer per dag last van en het paard staat er wel de hele tijd.