Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Breghje schreef:Mijn merrie heeft ook voernijd, maar omdat de paarden van de eigenaresse eerder gevoerd worden dan de mijne is dat probleem grotendeels opgelost. Ook kan je voernijd afleren, ik ben langzaamaan bij haar gaan staan, steeds een stapje dichterbij, en uiteindelijk kan ik nu mijn hand in haar voerbak leggen zonder dat ze me opeet. Dat kost wel tijd, als ze het toelaat belonen met stem en teruggaan. Zo leert ze dat niemand het voer afneemt en ze rustig kan blijven eten. Wel heeft ze het nog met hooi, daar ben ik nu ook mee bezig.
Bij stal 2 is mijn bezwaar dat de paarden veel voer krijgen en weinig naar buiten... gevolg: veel energie en weinig tijd en plaats dat te uiten. Ik kies zelf nooit voor luxe voor mezelf, een stalling is voor mijn paard zijn welzijn, niet voor de kantine ofzo want daar kan mijn paard toch niet binnen.![]()
Marchador schreef:Ik denk dat ik niet zo weg ben van beiden.
Dat zal komen door de paddocks, persoonlijk zal ik dus geen van beiden kiezen.
Je weet wat je nu hebt en wat krijg je ervoor terug op de andere stal.
De stenen muur is inderdaad ideaal voor je voernijd, ik weet niet hoe erg je paard dat heeft. Maar is er geen oplossing voor op de stal waar je nu staat?
Succes met je keuze!

Miss_Montana schreef:Ik denk dat een hele dag in de paddock zonder voer net zo verveelt als een dag in de stal. Wat moet een paard nu in z'n eentje in de paddock als hij niets te doen heeft? Dan heeft hij helemaal pech als het weer zoals vandaag is, storm en regen. Zonder schuilmogelijkheden maak je veel paarden er niet echt blij mee om ze dan te laten staan.
Daarbij ben je 1 belangrijk punt vergeten: Zorg. Persoonlijk hecht ik heel veel waarde aan een stal waar (medische) zorg voorop staat. Ik zou mijn paard dan ook nooit bij een boer zonder verstand van paarden zetten die dan af en toen door de stal loopt. Wat als je paard 's ochtends koliek krijgt en er is niemand die dat merkt? Dan kom je er pas 's avonds achter als je overdag werkt. Bij mij op stal word er heel goed op de paarden gelet, ze merken het meteen als er iets niet goed gaat. En ook wordt ieder paard als individu gezien, dat is ook belangrijk want ieder paard is verschillend. Daarnaast komt de hoefsmid iedere dinsdag en de tandarts iedere 3 maanden. De DA wordt meteen gebeld zodra er word gemerkt dat er iets niet helemaal goed is met een paard. Persoonlijk vind ik dat heel belangrijk.