Hoe glanzende vacht krijgen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Hoe glanzende vacht krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 22:14

Hoe kan ik de vacht van mijn fjord wat glanzender krijgen?
Het is niet super dof of vies maar een beetje meer glans kan geen kwaad mits het op een goede manier is..

kaatje77

Re: Hoe glanzende vacht krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:17

Iets zonnebloemolie over het voer wil nog wel eens helpen of lijnzaad bijvoeren.
De paarden zitten nu ook in de rui, dus dat kan ook zijn dat je paard daarom dof is. Haha!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:54

beetje glansspray op je borstel spuiten en je pony daar mee borstelen,ik sla de plaats waar het zadel ligt wel over,doe ik al jaren en bevalt super,ook word je pony wat minder snel stoffig omdat de haren wat glad zijn,en smeer minder goed blijft plakken.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:55

Van binnenuit : lijnzaadolie
Van buitenuit : wassen en glansspray

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:58

zwitsal baby doekjes Haha!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 00:04

kijken of je paar goed gezond is en alles binnenkrijgt. mijn fries doe ik niks van lijnzaad zonnebloem olie enz en hij glast gewoon mega hard. poets hem nieteens elke dag.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 00:35

als je paard gezond is dan glimt iet als een glimworm. Mijn paard kwam vorig jaar iets tekort en was wat dof. Nu een jaar verder geef ik haar ander voer en een andere training en ze glimt uit zichzelf

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 00:40

Lijnzaadolie, goede conditie, glansspray, babydoekjes.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 08:56

MD-->VSW

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:41

zorg dat je paard alle voeding krijgt die hij nodig heeft en verder kan je het glimmen een beetje helpen met glansspray. ik gebruik de glansspray van cowboy magic, die werkt heel goed. ook van babydoekjes gaat je paard mooi glimmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:42

Lijnzaadolie door het voer, helpt bij het verharen en het geeft je paard een gezonde vacht Lachen

utopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:44

Zelf voer ik knoflook en zonnebloemolie bij en mijn paardje glanst heel mooi. Je kunt natuurlijk ook nog schapevacht gebruiken. Binnenkort kun je hier weer heel goed aankomen. De schapen worden weer geschroren en paardeneigenaren zijn hier vaak erg blij mee.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:08

knoflook is licht giftig, wees daar dus voorzichtig mee.

een gezond paard glanst van zichzelf, in deze tijd van het jaar zijn een hoop paarden dof door het loslaten van het oude winterhaar, dat haar sterft af dus ziet er niet zo mooi uit. niets om je zorgen over te maken, een beetje zonnebloemolie door het voer kan zowiezo nooit kwaad, maar een afstervende oude wintervacht wordt er niet beter van, de nieuwe zomervacht wel.

Carolienn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:11

In de Zomer, na het poesten Ga ik met Zwitsal doekjes over zijn vacht heen. Ruikt lekker & werkt goed!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:20

om die reden ben ik vorig jaar gestopt met knoflook. en wat blijkt zie totaal geen verschil in dat punt ze ziet er zelfs beter uit

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:21

knoflook is ook niet bedoeld voor de vacht. een paard scheidt een bepaalde lucht af als ie knoflook krijgt, en vliegen houden daar niet van. tegen vliegen heeft het nog weleens enig effect...

natuur5D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:27

poetsen met een dot ongewassen schapenwol, gaat de vacht ook mooi van glanzen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:33

merrieveulen schreef:
knoflook is ook niet bedoeld voor de vacht. een paard scheidt een bepaalde lucht af als ie knoflook krijgt, en vliegen houden daar niet van. tegen vliegen heeft het nog weleens enig effect...

nee dat weet ik maar het erd wel genoemd. Bij muggen etc heb ik geen verschil gezien met en zonder gebruik.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:34

ik heb één jaar goede resultaten gehad tegen de vliegen, toen was het zo erg dat ik het echt nodig vond, maar ik gebruik het verder niet...

Ameena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:43

Knoflook helpt voor een goede bloedsomloop toch? Ik vind het echt niet werken tegen vliegen/muggen of dazen.

Een gezond paard glimt vanzelf. Doet je paard dat niet, dan klopt er dus iets niet. Je geeft bijv net niet de goede voeding of je paard voelt zich niet thuis enz.
Probeer daar eerst eens achter te komen voordat je hem of haar gaat volgieten met olie enz Clown
Sommige olie zit vol met onverzadigde vetten , dat is ook niet goed. Kijk daar dus ook even naar
voordat je olie door het voer gaat geven!!
Heb je een liksteen in de weide/stal? Dat kan ook wel eens helpen.
Lijnzaadolie is bijna hetzelfde als zonnebloem olie alleen is het veel duurder.
Wanneer je dus olie gaat 'voeren' zonnebloem olie kopen dus Knipoog

Succes!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:46

precies, hoewel in deze tijd van het jaar een hoop paarden dofjes worden, Faram heeft het elk jaar weer... zijn oude haar ziet er dan niet uit. knoflook werkt bloedzuiverend, maar een beetje azijn werkt hetzelfde en is niet giftig. ook bijv. rooibosthee helpt om het lichaam te schonen.

maar goed, een gezond paard glanst van zichzelf, daar hoef je niks extra voor te doen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:47

idd is lijnzaad olie duurder. Trouwens mag je alle plantaardige olie's geven. Dus zonnebloem olie, lijnzaad olie, mais olie, soja olie, sla olie, olijf olie etc etc

Al je besluit lijzaad olie te nemen kan je het zelf ook koken daarmee kan je evt zand ook een beetje weg krijgen door de drap die erin zit

Ameena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:01

merrieveulen schreef:
precies, hoewel in deze tijd van het jaar een hoop paarden dofjes worden, Faram heeft het elk jaar weer... zijn oude haar ziet er dan niet uit. knoflook werkt bloedzuiverend, maar een beetje azijn werkt hetzelfde en is niet giftig. ook bijv. rooibosthee helpt om het lichaam te schonen.

maar goed, een gezond paard glanst van zichzelf, daar hoef je niks extra voor te doen.

Lijkt me ook dat dat een beetje aan het weer ligt en in sommige gevallen aan de dikke vacht?
Of zit ik dan echt helemaal verkeerd Koe

Binolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:45

Lijnzaadolie door het voer werkt heel goed Ja Verder gewoon goed en vaak poetsen (behalve als je paard met dit koude en natte weer 24/7 in de weide staat!), en na het poetsen kan je ook een vochtige doek over de vacht heen halen Lachen

JopieXlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 20:17

natuur5D schreef:
poetsen met een dot ongewassen schapenwol, gaat de vacht ook mooi van glanzen

idd Pling