Welke tractor om buitenbak te slepen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poko

Welke tractor om buitenbak te slepen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 20:59

Na jarenlang aanmodderen (letterlijk) overweeg ik nu toch de aanschaf van een kleine, tweedehands tractor om de buitenbak met enige regelmaat te kunnen aanslepen. Nu vroeg ik me af of hier misschien iemand tips heeft over welke soort hiervoor geschikt is, bijvoorbeeld over hoe klein / weinig vermogen een tractor mag zijn / hebben om nog fatsoenlijk door een vaste bak te komen, welke merken aan te raden of juist af te raden zijn, en waar ik verder nog aan moet denken? Alle informatie is van harte welkom, ik ben hier helemaal niet in thuis en wil geen rommel in huis halen. Alvast heel erg bedankt voor mogelijke reacties!

Alicia2u

Re: Welke tractor om buitenbak te slepen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 08:39

Leer je paard in het tuig lopen en hang daar een stuk betonijzer achter. Dan kun je ook de bak slepen, het is leuk, goed voor je paard, kost minder en is milieuvriendelijker Knipoog

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 08:41

Wij hebben zelf een oude McCormick gekocht. een trekker van ik
geloof 35 PK (heb er zelf geen verstand van hoor). Met deze trekker doen
wij eigenlijk alles, van de bak slepen, mest afvoeren tot het land bewerken.

Greetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 08:47

Wij hebben een Kubota 7000 aangeschaft. Is een kleine tractor, echter heeft wel 4-wiel aandrijving. Is ook wel nodig wanneer de bak eens zwaar is! Wel prijzig in aanschaf, maar dan heb je ook een fijne tractor. We gebruiken 'm erg veel, ook voor andere dingen als de bak aanslepen. We hebben ook weideblooter erbij, hiermee kunnen we ook zelf het gras maaien.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:51

wij hebben een iseki van 35 pk. een oudje, maar werkt super. en ook vierwielaangedreven, dus komt goed weg.

Maar onze fjord loopt ook in het tuig en sinds kort is die meestal de 'sjaak' om de bak te slepen. Lostrekken doen we nog wel met tractor, maar dan mag de fjord hem netjes recht gaan leggen Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:48

Bedenk eerst eens goed waarvoor je het trekkertje nog meer kunt/wilt gaan gebruiken. Voor alleen bakslepen heb je niet heel veel nodig, maar je kunt met een voorlader je mesthoop beter hanteren, een bloter erbij voor je weidebeheer, etc. Laat je fantasie even gaan Tong uitsteken

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:04

wij hadden ook een kubota (nr weet ik zo niet), we hadden er een weidesleep (geloof dat hij zo heet officieel, is een soort rek met ringen die bij elkaar gehouden worden door een soort ster, rood met groen in elk geval). Ging echt super!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 08:24

Reken bij een splinternieuwe kubota met weidebloter ongeveer op 23000 Euro. Gelukkig is er in de regel ook genoeg tweedehand te vinden, maar dan weet je welke kant je op kunt gaan.

Het is inderdaad wel verstandig om even te kijken waar je de trekker nog meer voor wil gaan gebruiken en geloof me, zo'n ding is vaak handiger dan je je vooraf kunt bedenken (hier rondom huis tenminste wel!)

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 08:28

Poko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 19:52

Bedankt voor alle suggesties! De bak zit momenteel behoorlijk dicht/vast dus ik denk dat ik daar wel meer dan 1 pk voor nodig heb, maar kan me voorstellen dat wanneer je hiervoor een geschikt paard hebt dit een mooie optie vormt. Een 'accessoire' om de wei mee te maaien zou wel superhandig zijn, dus zeker een goed punt om daar rekening mee te houden, en ook voor zo'n hefbakje kan ik wel een aantal toepassingen verzinnen, dus ga daar zeker naar kijken. Maar goed, dat zal ook allemaal wel weer wat kosten en de bak heeft momenteel hoogste prioriteit. Gebruiken jullie naast een hulpmiddel voor het egaliseren van de bak ook iets om hem wat dieper 'los' te maken?

Nogmaals heel erg bedankt voor jullie antwoorden tot nu toe, alle andere relevantie informatie blijft natuurlijk welkom!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 13:51

Wij gebruiken een zelfgemaakte krabber. Een zware metalen plaat met daaraan gelast elke 10 cm ongeveer puntige staven ijzer van 15 cm. Toch is dat alleen niet genoeg. Vorig jaar heeft een vriend (boer) de bak losgetrokken met een ploegachtig ding (1 dikke pen met weerhaken waarvan hij de diepte zelf kan instellen, heb je megaveel pk's voor nodig). Hij ging net boven de drainage zitten, dus zo'n 60 cm. De bovenlaag reed hij met de trekker weer "stevig vast". Dat was echt super. Gewoon onderhoud doen we zelf met nu nog de trekker van m'n vader = 34 pk. Nu hebben we er zelf 1 gekocht met voorlader van 61 pk. Om bijv. te maaien of mest uit te rijden is 34 pk te weinig. Bedenk wel dat trekkers met voorlader er gewild en dus kostbaar zijn. Reken voor een oud beest wel op zo'n 5 tot 6 duizend euro.