dekens en scheren wel of niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miekelover

dekens en scheren wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 18:43

ik moet een onderzoek maken voor school

ik heb als onderwerp genomen.
waarom mensen hun paarden scheren en onder dikke dekens zetten
mijn stelling is: is dit allemaal wel nodig scheren en dekens omdat ze in de natuur niet geschoren zijn

ben jij voor of tegen scheren en dekens

ik maak binnenkort een enquete

sporter

Re: dekens en scheren wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:44

ik zou de zoek functie eens gebruiken ik denk dat je genoeg info vind dan Knipoog

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:38

mijn paar dis geschoren en heeft een deken.
het scheren doen we normaal eigenlijk neit, maar hij had schimmel en de vorige eigenaar had hem dus geschoren en helemaal gewassen.

Een deken krijgt hij volgend jaar wel weer. Hij gaat iedere dag de wei in en ik ben te lui om dan een zeiknat paard eerst te laten drogen. HIj krijgt geen dikke deken, een 100 grams. (nu een 200)

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:18

de reden waarom paarden tegenwoord geschoren worden is gemakzucht. niet meer en niet minder dan dat.

dekens vind ik persoonlijk dan weer een andere discussie. zo heb ik bv een ruin die geen wintervacht aanmaakt en niet geschoren wordt, maar wel hele dagen buiten moet lopen van mij. En dan ontkom je niet aan een deken, of het dier vreet zichzelf helemaal op (aan energie) om warm te blijven. en dat is nou ook weer niet de bedoeling.

Angel99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:06

Ik scheer mijn paard twee keer per jaar en zet haar onder een lekkere warme deken. Als ik dit niet zou doen kan ik niet eens rijden. Want na een kwartiertje rijden is ze drijf nat, en dat kost veel te veel energie. Ga zelf maar eens hard lopen met een bontjas aan. En bovendien blijft ze na het rijden uren lang nat hierdoor is ze een keer ziek geworden. Dus ik scheer liever. Met de dekens moet je niet overdrijven ik zie soms paarden onder drie dekens staan, lijkt me ook niet gezond (slecht voor doorbloeding) 1 goede warme deken is volgens mij voldoende.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:08

Het is niet nodig om je paarden te scheren of dekens op de te doen. Ze maken immers zelf een wintervacht aan..

Ik gebruik zelf wel dekens. Ik scheer niet. Zodat hij sneller droog is dan als hij een wintervacht is. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:11

Dekens doe je op zodat ze minder winter haren krijgen.
Daardoor minder snel zweten en minder lang nat blijven.
Ook merk je dat er paarden zijn die zelfs last hebben van een dikke vacht, die lopen dan niet zo fijn als met een dunnere vacht.

Helaas heb je paarden die ondanks optijd een deken opleggen nog een teddy vacht krijgen.
Die kun je dan scheren. Extra deken erbij voor het stuk aan vacht te compenseren.

Bij een paard dat minder intensief gereden wordt is een deken niet nodig.
Gewoon zomaar voor de kou is het op een enkeling na niet nodig en deken op te doen.
Dat kunnen ze zelf wel regelen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:18

Ik heb Anouar gedeeltelijk geschoren. Warmte is de grootste belemmering voor een paard bij inspanning. Het paarden lichaam kan heel veel warmte produceren wat de prestaties niet ten goede komt. Het lichaam doet er alles aan om die warmte kwijt te raken en pompt onder andere meer bloed naar de haarvaten vlak onder de huid om af te koelen. Bloed wat daarheen gepompt wordt wordt niet effectief gebruikt in de spieren.

Dus is het zaak je paard zo koel mogelijk te houden tijdens zware inspanning (daarom gaan er bij endurance wedstrijden liters water over een paard) en een dikke wintervacht helpt hier niet bij.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:52

Wiesje schreef:
de reden waarom paarden tegenwoord geschoren worden is gemakzucht. niet meer en niet minder dan dat.

.

Ja idd hoef ik niet zo vaak de da erbij te halen en aan de antibiotica te zetten
Sorry maar wat een onzin.
Wij trainen heel intensief met de haflingers en om ze nat op stal te zetten is gewoon niet te doen
Daarbij moeten ze hun warmte makkelijk kunnen kwijtraken
Zelfs in de zomer als het 30graden is scheer ik ze nog een keer, zodat ze niet te warm worden met de marathon..
Ga je zelf na of je de marathon met een tshirt of een trui moet lopen.

Je moet kijken wat er met de paarden wordt gedaan en dan pas een oordeel neerzetten.

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:55

Ik scheer mijn paard omdat ik haar elke dag(lees: 5 a 6 dagen in de week) train, ik heb het een poos met haar wintervacht geprobeert maar voor mijn paard was dat niet te doen, tijdens het rijden kon ze haar warmte niet kwijt en dat was ook niet prettig voor haar, daarom heb ik besloten om mijn paard te scheren, en nu staat ze lekker met een warm dekentje op het land.

Veder ga ik met Lenneke_ mee. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 10:56

Mijn paard is niet geschoren, ze staat wel onder een deken om haar wintervacht een beetje in bedwang te houden. Aangezien bij ons de lessen best zwaar zijn zou het niet lekker voor haar zijn om haar te rijden met een dikke teddyvacht en dan droogt ze ook voor geen meter.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:04

ik heb een van mijn min's ook geschoren, omdat ze zich ieder jaar weer haar hele huid open schuurt als ze wintervacht heeft, nu gaat het er standaard ieder jaar net voor de winter af lekkere deken op en mevrouw heeft nergens meer last van, wat is dan prettiger voor zo'n diertje scheren toch?

Ook scheer ik ze dadelijk in het voorjaar allemaal, zijn ze gelijk van die dikke vacht af en schuren ze zich niet meer en behouden ze hun mooie manen, en hebben ze tegen de zomer als de keuringen weer beginnen een mooie gezonde glanzende zomervacht, en diegene die nodig is scheer ik voor de keuring nog eens.
Ik zie niet in waarom dit schadelijk is voor de paarden, ze krijgen in de winter weer een normale wintervacht.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 11:08

Wiesje schreef:

Wat een onzin en kort door de bocht...
Mijn Haflinger zweet peentjes als ze in wintervacht een kwartiertje stapwerk moet doen, aan draf hoef ik niet eens te denken, daar moet ik haar echt in slaan. Die vacht is ook niet dunner te houden met een deken, bovendien zou ik dan in half augustus al moeten beginnen, dan begint de aanmaak van de wintervacht al. Ik scheer dus voor het welzijn van mijn paard, en alleen de hals, boeg en buik want meer is in mijn geval niet nodig.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:44

Ik ben niet voor of tegen dekens en scheren. Het is volledig afhankelijk van paard en omstandigheden of je wel of niet wilt scheren of met dekens wilt werken. En dan zijn er ook nog heel veel manieren om er mee om te gaan.
In veel gevallen wordt er onnodig geschoren en met dekens gewerkt, vaak omdat "iedereen het zo doet".

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 12:46

Die van mij krijgt al vroeg een deken op omdat hij verkrampt in zijn rug met regen en wind.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 14:09

Als je veel en serieus rijd, is het logisch dat je je paard scheert s'winters.
Die dikke bezwete vacht is echt niet fijn en zo kunnen paarden snel een verkoudheid oplopen.

Mijn pony is ook geschoren, en dat blijf ik ook doen Knipoog.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 17:04

Natuurlijk moet je ook naar het paard blijven kijken, ik ga mijn shet ook echt niet scheren omdat ze er dan misschien mooier uit ziet.
Maar het is niet per definitie onzin om je paard te scheren, er kunnen heel veel redenen zijn om dat te doen.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 23:17

bedankt voor de vele reacties. ik ga ze morgen op mijn gemak doorlezen en ik wil een enquete gaan maken.

ik ben ook opzoek naar een foto van een paard/pony voor en na het scheren.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:24

Die foto`s heb ik denk ik nog wel ergens op de computer staan als je ze wilt.
Ik ben voor het scheren van paarden die intensief sport lopen, omdat ze met vacht toch minder intensief getraind kunnen worden en ze slecht presteren met een dikke vacht in de verwarmde hallen, maar paarden scheren die alleen recreatief werken, alleen voor het mooie, vind ik onzin.
Ik merk dat als ik nog geen tijd gehad heb om een jong paard te scheren die duidelijk achterblijft bij zijn geschoren collega`s. Maar dan heb ik het wel weer over sportpaarden.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:28

Angel99 schreef:
Ik scheer mijn paard twee keer per jaar en zet haar onder een lekkere warme deken. Als ik dit niet zou doen kan ik niet eens rijden. Want na een kwartiertje rijden is ze drijf nat, en dat kost veel te veel energie. Ga zelf maar eens hard lopen met een bontjas aan. En bovendien blijft ze na het rijden uren lang nat hierdoor is ze een keer ziek geworden. Dus ik scheer liever. Met de dekens moet je niet overdrijven ik zie soms paarden onder drie dekens staan, lijkt me ook niet gezond (slecht voor doorbloeding) 1 goede warme deken is volgens mij voldoende.

en dat ben ik dus niet met je eens,je kunt niet dezelfde deken bij +15 op doen en ook bij -5. daar zit 20 graden verschil tussen, er moet op een gegeven moment een deken bij op.en mijn paard staat vanwege luchtwegirritatie met een luik altijd open,en krijgt bij -5 of kouder inderdaad een 3e deken bij op.een halsdek,zodat hij zelfs met luik toch mooi glad in zn vacht en beschermd staat.dit werkt voor mij , misschien dat het voor jou anders is maar een geschoren paard met de hele winter maar 1 dek vind ik sneu!!groetjes deess
ps en mijn paard is niet eens geschoren,maar mooi glad kort in de vacht, omdat hij zo onder dek staat..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 07:44

Niet iedereen heeft zoveel geld om stapels dekens in verschillende diktes te kopen (die hele dikke dekens zijn vaak hartstikke duur) Dus dan is combineren een stuk goedkoper.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 13:32

Enquête. PB de enquete door naar mij

1 draagt uw paard een deken

o Ja
o Nee

2: Is u paard geschoren

o Ja ga verder naar vraag 3
o nee ga verder naar vraag

3:Wat is de reden voor een deken

o Omdat hij geschoren is
o Omdat mijn paard anders kou vat
o Het is een ouder paardje
o Voor de mode omdat andere het ook hebben
o Voor het zweet naar het rijden
o Anders namelijk…………………………

4 Hoeveel dekens draagt u paard

o 1
o 2
o 3
o 4
o Meerdere

5 Komt u paard in de wei met dekens
o ja
o nee

6 Hoeveel dekens heeft u voor 1 paard
o 0
o 1
o 2
o 3
o 4
o 5
o Meer dan 5

o 7. Ben u van mening dat een paard een deken nodig heeft

o ja
o nee

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:48

Ik mis het één en ander in je enquete.

Bij je eerste vraag mis ik de optie "soms"

Bij je tweede vraag "is uw paard geschoren" kun je nog een aantal verschillende scheermethodes aangeven. Er is namelijk meer mogelijk dan "niet scheren" en "volledig scheren".
Verder mis ik de vraag "waarom is uw paard (zo) geschoren?"
Bij je vraag 7 mis ik ook de keuze "soms".
Verder mis ik nog hier en daar een "w" achter de "u" (uw paard)

Bij paarden is er heel weinig zwart/wit, dus als je een enquete wilt maken over zaken bij paarden moet je ruimte bieden voor grijstinten. Tong uitsteken
Succes met je enquete. Ik zou er trouwens wel een nieuw topic voor starten.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 14:20

oke dank je wel ik verander hem even

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:29

Slotje Lachen

Je kan beter een nieuw, duidelijk en overzichtelijk topic aanmaken. Wellicht is het ook een idee om je enquête eerst te bespreken voor je hem hier op Bokt plaatst . Vergeet je daarnaast ook niet je [ENQ] tag in de titel?