Probleem: Manen + Knotten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1994

Probleem: Manen + Knotten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 20:40

Jullie denken nu vast: Weer zo iemand die weer een bericht over de manen plaats etc etc. Maar ik heb echt een probleem met de manen van mijn pony. Ze zijn enorm dik! Ik heb ze daarom met de uitdunschaar uitgedunt maar nu krijg je dus weer dat er plukken uitsteken (vooral bij knotjes) en de bovenkant is dik en de onderkant dun! Trekken kan bij haar echt niet, ik doe het met zo'n mesje, maar haar manen zijn gewoon enorm lelijk nu! Knotjes maken wil niet lukken of het is niet echt mooi, ik baal er dus erg van!
Zelf dacht ik: Lang laten groeien (hengstenvlecht enzo..) Maar dat wil ik helemaal niet!
Fjordenkapsel: Dat al helemaal niet

Dusja? Weet iemand wat ik kan doen, enorm dikke manen maar ik wil wel mooie korte manen!!..
Misschien zeggen jullie wel? Ja jammer dan kan niet, ze heeft dikke manen dus ja, jammer dan ?? =(
Alvast bedankt !

Deleted

Re: Probleem: Manen + Knotten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 19:15

de enige optie die je dan kan proberen is het trekken anders zou ik het echt niet weten

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 14:27

als trekken te pijnlijk is is dat niet eerlijk voor je paard vind ik, mijn oudste wordt er iig helemaal panisch van, één keer geprobeerd maar nooit weer. nu heeft hij het kort, maar geen fjordenmodel. het staat wel zo goed als rechtop. bij de andere heb ik het gewoon lang.

horsesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:25

je kan waarschijnlijk het beste trekken. of lang laten groeien en een poosje met lelijke manen rondlopen. ik zou inderdaad geen fjordenmanen nemen als het geen fjord is.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:29

Als trekken te pijnlijk is doe je iets niet goed. Gewoon hele kleine plukjes trekken, ja je doet er wat langer over, dat klopt. Echt, het doet géén zeer als je goed en met kleine plukken trekt.

Binolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:49

Ik ben het met DresslOver eens, waarschijnlijk doe je iets verkeerd Lachen

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:52

Ik denk ook dat je iets niet helemaal goed doet,, kleine plukjes doen en wat ook helpt is na het rijden.. Anders weet ik het ook niet..

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:17

Ik heb al bij zoveel paarden de manen getrokken en nooit problemen gehad, maar bij die van mn eigen lukt het niet zelfs niet met kleine plukken.
Het hoeft dus echt niet zo te zijn dat je iets verkeerd doet.

TS een oplossing weet heb ik helaas niet voor je..
Ik knot wel met naald en draad, dat gaat met dikke manen wat makkelijker.

JopieXlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:59

heejj ik ben nieuw hier! ik heb een verzorgpony: jopie!
ik ben net nog bij hem geweest..toen was ik ook bezig met zijn manen..die zijn ook dik joh! en hij is in de rui. ik heb gewoon net zo lang gepoetst tot alles eraf was...
oh btw: ik ben 12 jaar....doeiii

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:18

JopieXlover schreef:
ik ben net nog bij hem geweest..toen was ik ook bezig met zijn manen..die zijn ook dik joh! en hij is in de rui. ik heb gewoon net zo lang gepoetst tot alles eraf was...

Volgens mij poets je manen niet eraf?
Heb ik nog nooit gehad!

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:56

JopieXlover schreef:

je bedoelt zeker zijn vacht want manen eraf poetsen kan idd niet Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 08:36

DresslOver schreef:
Als trekken te pijnlijk is doe je iets niet goed. Gewoon hele kleine plukjes trekken, ja je doet er wat langer over, dat klopt. Echt, het doet géén zeer als je goed en met kleine plukken trekt.

er zijn nu eenmaal paarden die er wél op reageren, mijn paard vindt het gewoon te pijnlijk, hoe klein de plukjes ook zijn. een ander paard hier op stal staat er gewoon van te genieten, maar de mijne (en nog een ander paard hier overigens ook) kunnen er echt niet tegen.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 12:57

Van trekken worden de manen idd dunner. Als je kleine plukjes trekt en dat na het rijden doet (dan heeft ie het warm en staan de poriën open), moet dat goed gaan.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:40

netjes trekken

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 08:13

Helaas gaat trekken echt niet altijd. Ken een hengst die ook direct begint te bloeden. Wij hebben een merrie waar de manen ook altijd bijzonder vast zitten. Trekken gaat bij haar alleen in de ruiperiode, of na flinke arbeid. Op de een of andere manier zitten ze ook na flinke arbeid iets losser.
Plukjes die later in het seizoen weer teruggroeien snijden wij eraf.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 08:19

ik dun altijd aan de onderkant van de manen uit (met een klittenkam voor honden), daardoor blijven de uitstekende haartje grotendeels aan de onderkant... Ook spuit ik de manen in met een speciale vlechtspray uit een afroshop, zodat de haren goed aan elkaar plakken en daardoor blijven de uitstekende haren ook braaf in het vlechtje zitten....

xSoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:34

Je kan de manen trekken of je kan ook met een uit dun schaar en veder weet ik het anders ook niet

lautje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:05

de plukken die uitsteken afknippen

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:10

Bij mijn paard zitten de manen ook erg vast, en hij vind het gewoon niet fijn. Geef hem eigenlijk eens ongelijk.. Clown
Nou zat ik zelf ook te peinzen hoe ik dat beste op kon lossen. En dit is de theorie die ik ga proberen.
Eerst op een lijn knippen. Dan de manen met kam goed uitkammen. Dan met uitdunmes (v. kapper) de uiteindes weer natuurlijker maken. Vervolgens dikke manen met uitdunschaar knippen. Denk er wel om dat je één keer per schaarlengte knipt, anders dun je te veel uit!! Ga maar eens trekken aan de pluk die je geknipt hebt, er komt al behoorlijk wat uit..

Proberen??

xxHHxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:31

Mijn paard heeft ook hele dikke manen.
Ik dun het altijd een beetje uit aan de onderkant of in het midden.
Dan heb je niet zo dat de plukjes uitsteken.

En ik vlecht altijd met naald en draad.
Ik neem dan altijs plukken van 7 a 8 cm ongveer denk ik.
Dat gaat dan precies goed.
Als je de plukjes namelijk breder maakt wordt de vlecht te dik om op te rollen.

Succes