Probleempjes met schuren e.d. te maken met voeding?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CKdamour

Probleempjes met schuren e.d. te maken met voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 16:55

Ik heb mijn mini bij een vrouwtje van 84 op de boerderij staan. Ze is zelf opgegroeid met dieren (paarden, schapen, koeien) en zou er dus wel wat van weten. Maar op een of andere manier denkt ze er goed aan te doen de pony's zoveel mogelijk te voeren. Nu was mijn mini een tijd terug tegen het hoefbevangen aan (terwijl ik hem dus al heel minimaal op gras had staan). Dus ik heb haar erop aangesproken en oke.. ze zou erop letten. het ging een hele tijd beter. Hij kwam ook weer mooi op gewicht (zij vond m toen ie kwam een scharminkel terwijl hij toen perfect was). Verder heeft die hoefbevangenheid niet doorgezet dus ik was er blij mee.

Nu ineens zie ik hem weer veel dikker worden en sinds kort is meneer aan het schuren. Nu hoorde ik dat het schuren kan komen door een te hoog suikergehalte en daar wilde ik eigenlijk meer van weten.
Gisteren heb ik eens met haar gepraat over wat ze die paarden nu allemaal nog geeft 'achter mijn rug om'.
Val je bijna stijl van achterover.

*brood
*haver (nog vrij veel - geen wonder dat ik er nog amper mee aan het halster kan lopen omdat ie dan in mijn nek hangt.. ik vroeg me al af wat ermee aan de hand was)
*al het restafval van haar eten (dus fruitschillen, aardappelschillen, zelfs afval van uien!)
*appels
*wortels
* hele kroppen sla
*pepermuntjes
*en wat mij betreft toch wel het toppunt: gisteren heeft ze een hele pak speculaas gevoerd!!!!

Ik heb er totaal geen controle op wat ze de pony's geeft en dat vind ik al erg genoeg. Het vervelende is dat wanneer ik zeg dat ze hem dat niet moet geven ze gewoon erom lacht. Maar in haar ogen is het 'verwennen' goed en ik krijg dat niet aan haar verstand. Ik zie hem nu ook in no time weer veel te veel aankomen. Naast dat zij voert zijn er ook nog (volgens de buurman) mensen die op een dag onderhand 2 tot 3 hele broden in de wei gooien.

Ik heb nooit problemen met hem gehad.. en ineens dus bijna hoefbevangen en ook ineens schuren.
Nu staat er een andere pony.. die schuurde al heel lang. Ze staan nu meer dan 1 1/2 jaar samen.
Heeft ook een haf bijgestaan en die begon vlak voor hij wegging 6 maanden geleden ook ineens te schuren (toen deed die van mij het nog niet).

Hij schuurt vooral zijn nek - achter zijn oren, en zijn hoofd. Op wel meer plekken maar daar is het niet al te extreem, maar zijn hoofd is onderhand kaal! Zijn manen zijn niet geschuurd op zijn voorpluk na. En als ik onder die voorpluk kijk (waar ik ineens van hem ook niet echt aan mag zitten) zitten er allemaal witte schilfers.
Ik weet niet of dit van het schuren komt dat de schilfers er zitten of dat juist het schuren door de schilfers komt.

Ik hou het wel goed bij wat betreft de haren uitborstelen nu en hij krijgt lijnzaad. Het haalt tot nu toe niet superveel uit. Ik heb ook teer shampoo gehaald maar het is nu veel te koud om hem te wassen (heb geen gelegenheid hem binnen te zetten) en hij haat daarnaast water dus gaat ook nog een heel gevecht worden.

Wie kan hier wat meer over zeggen. Kan dit door de voeding komen die hij dus van haar krijgt?
En kan het kloppen wat ik hoorde over het suiker.. iemand vertelde dat dit jaar veel pony's schuren omdat er een te hoog suikergehalte in oa. het hooit zou zitten.

aerdenhout1

Re: Probleempjes met schuren e.d. te maken met voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:02

Ik zou sowieso mijn paard niet laten staan bij iemand waar je niet van op aan kan. Dat wordt dus zoeken naar een andere plek.Schuren heeft natuurlijk lang niet altijd met het voer te maken. Zeker een shet heeft een zeer dichte vacht en daar kan b.v luis in zitten, maar ook een schimmel, of schurft zijn mogelijk.
Wil je het zeker weten dan zal je de dierenarts moeten bellen zodat hij div. dingen op kweek kan zetten.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 17:09

Ja.. ik kon verwachten dat die reactie zou komen van een andere plek zoeken.
maar als je een beetje geschiedenis van mijn berichten zou kennen, zou dat een ander verhaal worden.

Ik heb al een hele heisa achter de rug vanaf het begin van aanschaf met de eigenaresse en de wei waar hij toen stond.. met veel pijn en moeite deze plek kunnen krijgen. Zij keek in eerste instantie ook nooit om naar de pony's. Ik kwam er... een man had daar twee pony's staan en die kwam elke dag en deed daar al het werk.. ook voor haar.. en er kwamen een hoop verzorgsters.
Verzorgsters komen niet meer, omdat ze sleutels bij lieten maken en die aan iedereen gaven en omdat er spullen verdwenen. En die man is overleden vorig jaar. Zijn pony staat nog bij die van mij.

Zijn pony heeft altijd al geschuurd. Ook voordat ik daar stond. Toen kwam de haf erbij.. die ging het na een jaar of 2 pas ook doen..,. en nu dan ineens die van mij.
Ik denk dat wanneer je bij iemand op de wei staat je wel eeuwig kan blijven verhuizen om allerlei redenen. Dat die man zou overlijden kon ik niet weten (die was nog niet zo oud)... en dat zij vervolgens zou besluiten te gaan voeren op eigen houtje kon ik ook niet weten.

Maar zo is er altijd wat.. op die manier zou je alleen nog fatsoenlijk op een pension terecht kunnen en dat is me toch echt wat te duur voor een mini.

En nee, ik vind dit niet prettig.. er wordt ook aan gewerkt.. de buurman spreekt ook met haar hierover dat dit niet de bedoeling is.., nu hopen we nog dat het kwartje gaat vallen. Nadat de dierenarts was geweest voor die bevangenheid ging het een hele tijd goed dus ze kan het wel degelijk.
En daarnaast ligt het anders omdat het niet met opzet is... dat vrouwtje denkt gewoon echt dat ze het goed doet en vind het al snel zielig als ze zo weinig krijgen of als ze wat slanker zijn. Ze is verder gewoon super gehecht aan de beestjes. Gaat ze borstelen met haar eigen haarborstel enzo Tong uitsteken haha
Laatst bijgewerkt door CKdamour op 09-03-08 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 17:11

Ik heb er wel aan gedacht de dierenarts te bellen, maar omdat ik eigenlijk steeds hoor: het kan hieraan liggen en daaraan liggen kan het ook de moeite zijn dat eerst uit te proberen.

Zo schuurde de pony van de buurman voor het eerst en hij stopte met hooi voeren en het was over.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:12

je paard kan gaan schuren als ze teveel eiwitten binnen krijgen, maar dit verschilt bij elk paard, de meeste paarden gaan nu ongeveer wel ruien dus automatisch meer jeuk!

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-08 17:14

Nelleke1 schreef:
je paard kan gaan schuren als ze teveel eiwitten binnen krijgen, maar dit verschilt bij elk paard, de meeste paarden gaan nu ongeveer wel ruien dus automatisch meer jeuk!

Maar veel eiwitten zitten nu niet meer in het gras..
wat hij wel eens wil eten is eikels... zit daar iets in dat het schuren kan verklaren?

Ik begrijp dat ze jeuk hebben vanwege de rui maar hij heeft dit voorgaande jaren nooit gedaan en dan was hij nog erger in de rui dan wat hij nu is. Haal ook elke dag netjes zoveel mogelijk haren eruit.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:59

Je woont in Brabant...hoe moeilijk moet het zijn om daar een weilandje te vinden waar iemand bij woond die wel goed met je pony omgaat? Een vrouw van 84 ziet de dingen soms een beetje anders en kan vaak niet meer zo best nadenken over hoe en wat. Zoek een ander adres, of haal er een dierenarts bij...jeuk is n.l veel erger dan pijn en vanuit hier kan niemand zeggen wat er nu aan de hand is met de paarden die bij deze mevrouw staan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 23:28

erhm, je zou verbaasd staan hoe moeilijk het is weide te vinden in welke vorm dan ook, ook in noord brabant ...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 08:33

ga nog es met die mevrouw om de tafel zitten, en leg uit waarom al dat voer niet zo goed is voor je kleintje.
snapt ze wel wat hoefbevangen inhoudt?
neem desnoods wat boeken mee waar het een en ander instaat,dan kan ze dat rustig doorlezen.

misschien moet je wat harder optreden en haar aansprakelijk stellen voor de dierenartskosten?
per slot van rekening komt het waarschijnlijk door wat zij ze allemaal voert.

als ze zo graag al haar fruit en groente afval kwijt wil kan ze misschien beter een varken kopen?
niet flauw bedoeld hoor,maar daar gaat een hoop in zonder dat ze er last van krijgen, of een paar geiten?

ga in elk geval es op zoek of je ook luizen kunt vinden,misschien schuurd je dier daardoor.
nou moet ik zeggen dat er momenteel heel veel dieren staan te schuren, er is er bij ons ook een die vreselijke jeuk heeft,maar dat komt puur door het verharen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 14:20