Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Verder ook spiegels. En graag schuine houten wanden langs de muren, anders zit je te dicht op de muren.Lien2 schreef:Als je de mogelijkheid hebt tot 20 x 60 zou ik daar altijd voor kiezen.
Verder vind ik natuurlijk daglicht door dakpanelen altijd erg fijn (en een stuk milieuvriendelijker aangezien je niet altijd de verlichting aan hebt). In onze binnenbak hangen rijen TL verlichting en dit vind ik persoonlijk fijner dan die bouwlampen die wel eens gebruikt worden.
Ook goede ventilatie vind ik erg belangerijk.
Momenteel rij ik alleen in de buitenbak met eb en vloed bodem. Que vering en zwaarte vind ik dit een erg fijne bodem. Ik weet alleen niet of dit ook in een binnenbak kan.
Ook een hoefslagkering vind ik altijd erg prettig (dus dat je niet pal naast de muur rijd).
Ook van voldoende spiegels (bijvoorbeeld een hele korte zijde en nog bij A, E en B) ben ik een groot voorstander.
Nou, dit zouden mijn wensen zijn.
) maar ook Geopad bodems vind ik erg fijn!
Qua bodem zou ik voor zoiets als ze bij 't Edele Ros hebben kiezen 
joyce B schreef:Wat fijn, een binnenbak erbij!
Veel lichtplaten, misschien 1 open zijkant (wel bakrand) met windgaas dat omhoog kan bij mooi weer en dicht kan bij regen/wind. Je hebt dan het gevoel alsof je buiten rijd en het ziet er ook leuk uit vanaf de buitenkant. Beter dan zo'n dichte muur.
joyce B schreef:Een goede boden, stevig, maar wel veerkrachtig en niet glad. Denk dat dat bijna net zo'n investering is als de materiaalkosten van de binnenbak...
Verlichting: tip: Daglichtlampen, of gasomtladingslampen o.i.d. die laatste zijn erg zuinig en geven mooi licht. Wel wat duurder in aanschaf dan tl-balken.
Een spoeiinstallatie in de bakrand of in de lucht zodat je bodem niet te los wordt.
joyce B schreef:Stallen niet direct aan de bak laten grenzen ivm stofproblemen. slecht voor de luchtwegen van die paarden. Dus bak. Pad of wand (heb een stal gezien waarbij die wand van kunsstof was zodat je wel zicht had op de bak vanaf het gangpad van de naastgelegen stallen) Luiken (of dubbele boxdeuren) naar buiten aan die stalkant voor licht en uitzicht. Als je een ruime dakoverstek hebt aan de kant van die luiken waait de regen niet naar binnen dus kunnen de luiken vrijwel altijd openblijven.
joyce B schreef:Als je veel bouwruimte hebt, zo ik de bak zo groot mogelijk maken. Bijvoorbeel het gebouw 25 bij 70, met rijbaan van 20 bij 60 dus en dan in die 10 meter extra lengte een wachtruimte waar je kan zadelen en kantine en evt extra ruimte (hooi/stro-opslag of menwagenstalling etc.) en die 5 meter over de hele lengte gebruiken voor de extra boxen met gangpad/wasplaats/zadelkamer etc.
wordt moeilijk rijden anders in het donker..Frank schreef:Géén stof, goede verlichting.