Welke wensen voor een binnenbak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oOoKellyoOo

Welke wensen voor een binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 12:57

Aangezien wij binnenkort een binnenbak gaan aanleggen, wil ik graag weten wat een pension/manege klant graag ziet/ wilt.
Mijn vader gaat het zelf bouwen, van metalen spanten en platen dus standaart loods.
Daarbij komt er ook genoeg plaats voor extra boxen.
Nu mijn vraag dus,wat is de wens van de klant.
Wat voor een soort bodem en toplaag,
Doorzichtige dakpanelen of juist niet.
welke afmeting, (we twijfelen erg tussen 20 x 40 of 20 x 60
wat voor een soort verlichting (aangezien er verschillende soorten en en lichtkleuren wit gelig of helder)

Ik zelf ben al gauw tevreden met een dak boven mn hoofd voor als het regent. Maar hoe wil jij graag een binnenhal zien wat voldoet aan de wensen van ruiter en paard

We beschikken over een bouw plaats van 70 x 70m dus plaats zat.
Ook een buitenbak hebben we al. Maar hier in de omgeving willen de mensen liever ook een binnenbak, en ja iedereen heefd zijn wensen, en daar willen we dus rekening mee houden.

IEdereen bedankt die wilt meedenken en zijn of haar wensen wilt toevoegen.

groetjes kelly

Lien2

Re: Welke wensen voor een binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:08

Als je de mogelijkheid hebt tot 20 x 60 zou ik daar altijd voor kiezen.

Verder vind ik natuurlijk daglicht door dakpanelen altijd erg fijn (en een stuk milieuvriendelijker aangezien je niet altijd de verlichting aan hebt). In onze binnenbak hangen rijen TL verlichting en dit vind ik persoonlijk fijner dan die bouwlampen die wel eens gebruikt worden.

Ook goede ventilatie vind ik erg belangerijk.

Momenteel rij ik alleen in de buitenbak met eb en vloed bodem. Que vering en zwaarte vind ik dit een erg fijne bodem. Ik weet alleen niet of dit ook in een binnenbak kan.
Ook een hoefslagkering vind ik altijd erg prettig (dus dat je niet pal naast de muur rijd).
Ook van voldoende spiegels (bijvoorbeeld een hele korte zijde en nog bij A, E en B) ben ik een groot voorstander.

Nou, dit zouden mijn wensen zijn. Haha!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 13:10

ik vind het fijn net zoals Lien2 zei.
Ook zal ik geen 'open bakrand' zoals ik het noem nemen

mijn knieen/voeten komen er nog wel eens tegen aan en kunnen dan vasthaken

bij een dichte bakrand heb ik dat niet zo Knipoog

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:33

Het liefst ruime bak (20 bij 60) en doorzichtige dakplaten om een paar meter zou ook fijn zijn. Dat is fijn om te rijden bij daglicht of juist ramen in de muren, maar moet wel hoog zitten. Knipoog Verder ook spiegels. En graag schuine houten wanden langs de muren, anders zit je te dicht op de muren.

Tl buizen rijdt idd veel prettiger en voor besproeien kun je ook sproeiinstallatie aan het plafond hangen.

Heel belangrijk, goede bodem! Dus niet te zwaar of juist te glad. Ik heb zowel goede en slechte ervaringen met de bodems.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 14:38

Lien2 schreef:
Als je de mogelijkheid hebt tot 20 x 60 zou ik daar altijd voor kiezen.

Verder vind ik natuurlijk daglicht door dakpanelen altijd erg fijn (en een stuk milieuvriendelijker aangezien je niet altijd de verlichting aan hebt). In onze binnenbak hangen rijen TL verlichting en dit vind ik persoonlijk fijner dan die bouwlampen die wel eens gebruikt worden.

Ook goede ventilatie vind ik erg belangerijk.

Momenteel rij ik alleen in de buitenbak met eb en vloed bodem. Que vering en zwaarte vind ik dit een erg fijne bodem. Ik weet alleen niet of dit ook in een binnenbak kan.
Ook een hoefslagkering vind ik altijd erg prettig (dus dat je niet pal naast de muur rijd).
Ook van voldoende spiegels (bijvoorbeeld een hele korte zijde en nog bij A, E en B) ben ik een groot voorstander.

Nou, dit zouden mijn wensen zijn. Haha!

Hier kan ik me ook wel in vinden.
20 x 60 is een hele fijne maat om lekker in te kunnen trainen dus als het even kan zou ik die maten zeker nemen.

De bodem moet stevig verend zijn en mag zeker niet glad worden na het sproeien.
Het ideale is een Agterberg bodem maar dan moet je ook een ideale portomonee hebben. Knipoog
Anders zou ik me eens door diverse bedrijven laten adviseren over een goede bodem.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 15:09

Ik sluit me qua wensen ook bij Lien2 aan.
20 x 60 is in ieder geval ideaal! Qua bodem ben ik erg fan van Agterberg (wie niet Knipoog) maar ook Geopad bodems vind ik erg fijn!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 18:49

Spiegels daar had ik effe niet aan gedacht.
IK heb nu al een paar dingen gelezen waar ik het zeker mee eens ben. Agterberg is zeker het beste, we moeten effe kijken wat voor een budget we overhouden ervoor, anders denk ik eerst een zandlaag en achter een jaar ofzo dan alsnog Agterberg. In indergeval al erg bedankt,

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:55

Tja, gewoon een 20x60 bak, spiegels, altijd handig, sproeisysteem, goede verlichting. Dat soort dingen Lachen

btw: zo'n bak met van dat stof erin.. dat is ook echt super handig! Ik weet niet precies hoe het heet Clown

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 21:52

kijk erg goed naar het aanleggen van een buitenbak dit is moeilijker dan het lijkt , informeer hier veel over als je hier niets of weinig van weet. Zo heb ik hier ook geen verstand van Tong uitsteken

Ik vind veel licht in de stallen ook belangrijk en natuurlijk ruime weidegang.

Knollol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 22:33

Spiegels natuurlijk, en een bodem die eruit ziet als nat zand. Ik heb geen idee hoe deze bodem heet, maar het is heel zacht en nooit zwaar. En graag schuifdeuren bij de ingang en niet van die zware deuren die je helemaal open moet klappen. Ik weet niet of dat bestaat maar het lijkt me ideaal.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 22:36

O ja ik heb nog een tip. Ik heb ooit bij een stal gezien dat ze een deurbelletje bij de ingang hadden. Als iemand de bak in wilde belde hij/zij even en er klonk een lieftallig rinkeltje. Overige ruiters wisten dan dat ze de ingang even vrij moesten houden. Ik vond het erg handig!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 09:49

Zorg voor veel daglicht en een goede ventilatie. Gebruik lichte kleuren voor het dak en de wanden.

Waar ik woon hebben ze een eb en vloed bodem binnen, ideaal, maar wel wat duurder. Voordeel is dat je nooit een stoffige boel hebt.

monique1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 09:58

het allerbelangrijkste vind ik de bodem, laat je a.u.b. heel goed informeren, daar kan heel veel mee mis gaan.
Als die te zwaar is krijg je die heel moeilijk, zoniet gewoon niet meer goed.
Spiegels is natuurlijk ideaal, maar als je in de binnenbak ook paarden gaat los laten, moeten de spiegels afdekbaar zijn, er zijn paarde die in de spiegels springen (uit eigen ervaring).
Laat je ook goed informeren over licht, ik weet niet of jullie ook springen, maar dan moet je goed licht hebben i.v.m. schaduwen van de hindernissen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 12:06

Voor de bodem; als je tijd hebt moet je eens gaan kijken bij t Edele Ros in Beek (Genhout), daar hebben ze echt een superfijne bodem. Wij gaan daar elke woensdag rijden.
Ik weet niet wat het precies is, er zitten tapijtsnippers doorheen, en het zand is heel fijnkorrelig. Die bak is vrij hard, heel goed verend, en absoluut niet glad. Echt super. Maar dan moet je er wel aan denken dat tapijtsnippers bij het chemisch afval horen, en daardoor is het heel duur om ze af te voeren. Maar normaal kan die bodem echt heel lang blijven liggen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 15:51

Wat fijn, een binnenbak erbij!

Veel lichtplaten, misschien 1 open zijkant (wel bakrand) met windgaas dat omhoog kan bij mooi weer en dicht kan bij regen/wind. Je hebt dan het gevoel alsof je buiten rijd en het ziet er ook leuk uit vanaf de buitenkant. Beter dan zo'n dichte muur.

Een goede boden, stevig, maar wel veerkrachtig en niet glad. Denk dat dat bijna net zo'n investering is als de materiaalkosten van de binnenbak...

Verlichting: tip: Daglichtlampen, of gasomtladingslampen o.i.d. die laatste zijn erg zuinig en geven mooi licht. Wel wat duurder in aanschaf dan tl-balken.

Een spoeiinstallatie in de bakrand of in de lucht zodat je bodem niet te los wordt.

Stallen niet direct aan de bak laten grenzen ivm stofproblemen. slecht voor de luchtwegen van die paarden. Dus bak. Pad of wand (heb een stal gezien waarbij die wand van kunsstof was zodat je wel zicht had op de bak vanaf het gangpad van de naastgelegen stallen) Luiken (of dubbele boxdeuren) naar buiten aan die stalkant voor licht en uitzicht. Als je een ruime dakoverstek hebt aan de kant van die luiken waait de regen niet naar binnen dus kunnen de luiken vrijwel altijd openblijven.

Als je veel bouwruimte hebt, zo ik de bak zo groot mogelijk maken. Bijvoorbeel het gebouw 25 bij 70, met rijbaan van 20 bij 60 dus en dan in die 10 meter extra lengte een wachtruimte waar je kan zadelen en kantine en evt extra ruimte (hooi/stro-opslag of menwagenstalling etc.) en die 5 meter over de hele lengte gebruiken voor de extra boxen met gangpad/wasplaats/zadelkamer etc.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:54

Ik zou ook voor 20 x 60 kiezen, is meer plaats en kun je bijvoorbeeld een deel gebruiken om alleen te longeren. Verlichting heb ik geen idee van Bloos Qua bodem zou ik voor zoiets als ze bij 't Edele Ros hebben kiezen Ja

Spiegels vind ikzelf ontzettend fijn, bij mijn instructeur hebben ze de hele wand bij C een spiegel hangen, ideaal Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:25

joyce B schreef:
Wat fijn, een binnenbak erbij!

Veel lichtplaten, misschien 1 open zijkant (wel bakrand) met windgaas dat omhoog kan bij mooi weer en dicht kan bij regen/wind. Je hebt dan het gevoel alsof je buiten rijd en het ziet er ook leuk uit vanaf de buitenkant. Beter dan zo'n dichte muur.

Die lichtplaten in banen leggen, NOOIT in zo'n "dambord" opstelling!!! Zeker vier banen leggen en een open nok constructie voor de ventilatie.
Als je zgn damwandprofiel gebruikt voor de wanden, doe dan zeker één wand met geperforeerde plaat, dan heb je geen windgaas nodig; dat gaat altijd lubberen na een tijd. Vanaf de buitenkant lijkt het gesloten, maar van binnenuit kun je wel naar buiten kijken.
joyce B schreef:
Een goede boden, stevig, maar wel veerkrachtig en niet glad. Denk dat dat bijna net zo'n investering is als de materiaalkosten van de binnenbak...

Verlichting: tip: Daglichtlampen, of gasomtladingslampen o.i.d. die laatste zijn erg zuinig en geven mooi licht. Wel wat duurder in aanschaf dan tl-balken.

Een spoeiinstallatie in de bakrand of in de lucht zodat je bodem niet te los wordt.

Over bodems zijn veel meningen; eb-en-vloed is een vergaand systeem, wat overigens ook wel zelf te bouwen is. Bedenk wel dat hiervoor een bron noodzakelijk is; niet elke gemeente geeft daar zomaar toestemming voor.
Verlichting doe je het beste met gesloten lijnen TL-bakken (4 lijnen), welke je in groepen schakelt, afhankelijk van de gewenste hoeveelheid licht. Hoge druk gasontlading geeft een puntverlichting, hetgeen niet erg comfortabel rijdt (schaduwen), tenzij je er een heleboel ophangt, wat het weer fors duurder maakt.
Sproei-installatie is een noodzaak, tenzij je een eb-en-vloed systeem neemt.
joyce B schreef:
Stallen niet direct aan de bak laten grenzen ivm stofproblemen. slecht voor de luchtwegen van die paarden. Dus bak. Pad of wand (heb een stal gezien waarbij die wand van kunsstof was zodat je wel zicht had op de bak vanaf het gangpad van de naastgelegen stallen) Luiken (of dubbele boxdeuren) naar buiten aan die stalkant voor licht en uitzicht. Als je een ruime dakoverstek hebt aan de kant van die luiken waait de regen niet naar binnen dus kunnen de luiken vrijwel altijd openblijven.

Tja, wat moet ik toevoegen? Pas op voor tocht bij buiten- EN binnendeuren.
Ik zou stallen in principe open laten, ook geen trailiewerk. Dus stenen muurtjes tot 1,20mtr en de rest open, eventueel de helft van de muur wel optrekken, tralie of steen, zodat het paard een stukje "privé" heeft. Bouw stallen groot genoeg, 3,5x3,5m minimaal. Zorg voor vorstvrije watervoorziening, isolatie met eventueel automatische tracing. Doe voerbakken steeds aan dezelfde kant, geeft minder risico's op voernijd. Waterbak aan de andere kant van de stal ophangen, niet naast de voerbak.
joyce B schreef:
Als je veel bouwruimte hebt, zo ik de bak zo groot mogelijk maken. Bijvoorbeel het gebouw 25 bij 70, met rijbaan van 20 bij 60 dus en dan in die 10 meter extra lengte een wachtruimte waar je kan zadelen en kantine en evt extra ruimte (hooi/stro-opslag of menwagenstalling etc.) en die 5 meter over de hele lengte gebruiken voor de extra boxen met gangpad/wasplaats/zadelkamer etc.

Inderdaad, bouw zo groot als toegestaan cq kunt betalen.
Ga bij zoveel mogelijk lokaties kijken. Iedereen heeft zaken op zijn eigen manier opgelost; doe je voordeel met die kennis!
Zorg voor een goed uitgelegde elektrische installatie! Je wilt niet weten wat voor ellende je soms aantreft van aan elkaar geknoopte stukjes, waarvan niemand meer weet hoe het ook alweer zat. Maar ze vinden het wel raar als om de haverklap de stroom uitvalt.
Overweeg een noodaggregaat van voldoende capaciteit; zeker als je bijvoorbeerd de watervoorziening met een pomp uit eigen bron hebt en/of je ventilatie (deels) afhankelijk is van mechanische oplossingen (ventilatoren).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:35

Waar ik woon hebben ze een open nok systeem in de stallen en in de rijhal een soort lichtkoepel (helemaal in de lengte, hoe heet dat) met delen die je open kan zetten.
Van het najaar kwamen er heel veel bladeren door de open nok naar binnen, heel de stalgang lag vol. Dat wil je liever niet in de rijhal hebben.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:39

ik zou graag een 20X60 bak zien.
Met een hele omleinde bak van houten platen. En dus een poort erin. Het liefst ook spiegels. Doorzichte dakplaten zodat je het meeste natuur licht hebt

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 18:34

zo lang er een goede vochtige bodem in ligt en weinig tot geen rommel in en om de bak ligt, staat ben ik tevreden als klant..
En natuurlijk lampen Tong uitsteken wordt moeilijk rijden anders in het donker..

Maar ik zou toch enkele doorzichtige dakpanelen neer leggen anders kost het je een hoop elektriciteit als ook overdag de lampen aan moeten..

Verder vind ik het ook belangrijk dat een bak dagelijks goed bijgehouden word.. bij ons moet je naar het rijden de mest opruimen en zo houd je het netjes en schoon..

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 00:03

Effe update; we hebben vandaag nog eens overlegt en we denken nu aan een bak van een lengte 80 meter en breedte minimaal 20 en misschien nog wat breder. Daarbij zijn we aan het denken om de kantine op het dak te plaatsen met terras en in het dak boven de rijhal een grote lichtkoepel te plaatsen zodat je vanaf het het terras zo de bak in kunt kijken. Maar het is ook mooi natuurlijk dat vanaf de kantine meteen zicht heb op de rijbak, daar zitten we nog over te denken.

Ojaa en heel belangrijk ook, naast de rijbak komt een plek voor solarium en was plaats voor minimaal 2 paarden tegelijk of misschien 3.

We hopen dat we het in 2010 op hebben gebouwd. Eerst nog een tekening indienen.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 08:26

Géén stof, goede verlichting.

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:44

Frank schreef:
Géén stof, goede verlichting.

Helemaal mee eens!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:52

Nog een tip: kies voor een eb en vloed bodem.

Ik sta nu op een stal waar we binnen én buiten een eb en vloed bodem hebben en ik moet je zeggen: zo perfect heb ik het (zelfs niet met Achterberg bodems) meegemaakt!

Het wordt never nooit stoffig in de binnenbak en door het eb en vloed systeem wordt het ook niet zo achterlijk heet in de zomer in de binnen rijhal!

Als je wilt kan ik je de contact gegevens geven van de eigenaars zodat je misschien wat meer info over binnen eb en vloedsysteem kunt opvragen, hoe zij dat gedaan hebben enzo.

Verder natuurlijk gaan voor zo groot mogelijk. Kun je altijd nog een halve bak afzetten etc etc. en eventueel wedstrijden gaan organiseren, bak verhuren voor andersoortige evenementen etc.
Zoveel mogelijk daglicht proberen te laten binnenkomen.
Een deel openlaten aan de zijwanden (bovenin) of boven zou leuk zijn voor ventilatie maar is minder fijn met slecht weer, dan regent, hagelt of sneeuwt het gewoon je bak in namelijk.

Met de tegenwoordige regels (nooduitgangen etc.) kun je al genoeg ventilatie creeren en zeker omdat je in de zomer ook een buitenbak aan te bieden hebt.

Verder natuurlijk de zijkanten helemaal dicht zodat niemand kan blijven haken. Veiligheidsglas bij een eventuele kantine, etc. maar goed, daartoe ben je toch al wettelijk verplicht.

Vraag zo nodig ook de reglementen bij de KNHS/FNRS op voor als je in de toekomst wedstrijden wilt organiseren!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-08 14:41

@ Imago bedankt. JA als je me idd eens gegevens kunt doorsturen via pm.
Ik wil idd in de toekomst wedstrijden organiseren. Goed idd inderdaad om het knhs eens te bellen of te mailen