Tja wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sieppus

Tja wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 19:18

Ik heb vorige week gekeken bij een man die iemand zocht om te helpen bij zijn paarden. Hij heeft 18 paarden staan in veel te kleine hokken, geen zaagsel of stro eronder. De paarden zijn heel erg mager, krijgen geen eens biks, alleen hooi, zijn heel erg vies sommigen 'wiegen'in hun box , omdat ze alleen maar stil staan. De paarden gaan nooit naar buiten . Gewoon te erg, eigelijk wil ik wel aangifte doen maar wil geen gezeur achteraf, politie en dat soort dingen. Ik zit er heel erg mee in mijn maag. Zijn er ook nog andere oplossingen?

ikenindi

Re: Tja wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:19

anoniem een melding maken.... hij hoeft niet te weten dat jij het was...

je kan ook hem aan zijn verstand proberen te krijgen hoe je WEL voor paarden moet zorgen... wie niet waagt wie niet wint...

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 19:21

ikenindi schreef:
anoniem een melding maken.... hij hoeft niet te weten dat jij het was...

je kan ook hem aan zijn verstand proberen te krijgen hoe je WEL voor paarden moet zorgen... wie niet waagt wie niet wint...

Ik heb hem met grote ogen aan staan kijken toen hij me vertelde dat de paarden geen biks kregen! Was niet nodig omdat ze geen beweging kregen!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:22

die man zocht dus iemand voor zijn paarden en op die manier ben je er gekomen?

als ik jouw was zou ik zeggen dat het zo niet kan. misschien is het echt wel onkunde van de man.
verder er dus op aandringen dat deze paarden het zo niet goed hebben.

en als je aangifte doet.. weet wel zeker of het nodig is.

wat het biks betreft is opzich wel waar.. als ze maar genoeg ruwvoer krijgen.

succes ermee

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:22

opzich kan een paard zonder biks. hooi en mineralensteen zijn genoeg, maar zonder beweging kan een paard niet gezond leven. zoiets heet welzijn....

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:23

mijn paard krijgt ook geen biks (haflinger) maar daarvoor krijgt ze wel musli, genoeg hooi en wortels brood en een pavo koekje. zou er ook anoniem een melding van doen. volgens mij is de politie verplicht om het dan te controleren.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:24

heeft die man helemaal geen land of iets verders? en zomers dan. als ze zomers op het land staan en ze krijgen genoeg ruwvoer denk ik dat aangeven weinig zin heeft.

ik zou eerst heel zeker van de zaak zijn. paarden die niet uit de stal komen, maar wel genoeg eten krijgen (en beetje schone stallen) dan doen ze er niks aan.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 19:26

jolentinus schreef:
die man zocht dus iemand voor zijn paarden en op die manier ben je er gekomen?

als ik jouw was zou ik zeggen dat het zo niet kan. misschien is het echt wel onkunde van de man.
verder er dus op aandringen dat deze paarden het zo niet goed hebben.

en als je aangifte doet.. weet wel zeker of het nodig is.

wat het biks betreft is opzich wel waar.. als ze maar genoeg ruwvoer krijgen.

succes ermee

Zo ben ik bij die man gekomen, via het internet zocht hij iemand om hem te komen helpen met mesten. Ik zei tegen hem dat ze mager waren en dat het misschien wormen konden zijn?
Ze kregen niet genoeg ruwvoer, ze waren echt mager.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:28

mm kan de situatie niet beoordelen zo. maar ik denk dat ik die man er nog op aan zou spreken. zeggen dat ze ontwormt moeten worden en meer ruwvoer moet geven

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 19:30

jolentinus schreef:
heeft die man helemaal geen land of iets verders? en zomers dan. als ze zomers op het land staan en ze krijgen genoeg ruwvoer denk ik dat aangeven weinig zin heeft.

ik zou eerst heel zeker van de zaak zijn. paarden die niet uit de stal komen, maar wel genoeg eten krijgen (en beetje schone stallen) dan doen ze er niks aan.

De paarden staan constant binnen, in stallen van nog geen 2 bij 2! Ze hebben echt geen ruimte, de mest klit gewoon in de vacht!
Ze staan het gehele jaar binnen. De man had vroeger 2 dochters die erop reden , maar die hebben nu vriendjes en die man kan denk ik niet afstand doen van de paarden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:31

nouja, als je genoeg tijd hebt, kan je mooi gaan uitmesten en zorgen dat de paarden er dus schoon bij staan.
als die man land heeft kan je aanbieden dat je de paarden overdag wel even los wilt gooien (gewoon doen alsof je neus bloed)
als hij daar tegenin gaat, en niet open staat voor situatie verbeterende ideeën, dan is het misschien wel nuttig om hulp in te schakelen ja.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:32

jolentinus schreef:

stallen zijn niet schoon en lag geen zaagsel ofzo in toch?

i_kasperr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:33

ik zou het ook tegen die meneer zeggen, dat een paard niet alleen maar op stal moet, dat ze ook naar buiten moeten
misschien kun je ook zeggen dat er vast wel genoeg meisjes zijn die de pony's willen rijden en borstelen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:34

indd. je kan er energie in steken. dan heb je lekker wat paarden om te rijden Tong uitsteken

verder haalt de dierenbescherming voor mijn gevoel niet zo snel beesten bij een bedrijf vandaan. dus dan heb je er niks aan.

verder vraagjes. hoe oud ben je zelf? en wat was je van plan daar te gaan doen (uitmesten voor loon of iets anders??)

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 19:47

jolentinus schreef:
indd. je kan er energie in steken. dan heb je lekker wat paarden om te rijden Tong uitsteken

verder haalt de dierenbescherming voor mijn gevoel niet zo snel beesten bij een bedrijf vandaan. dus dan heb je er niks aan.

verder vraagjes. hoe oud ben je zelf? en wat was je van plan daar te gaan doen (uitmesten voor loon of iets anders??)

Ik zou die man helpen met uitmesten, omdat het toch wel veel werk was voor hem alleen. Ik wou dat er graag bij gaan doen, aangezien ik zelf part-time werk, maar ik zie er geen heil in ben echt geschrokken en geloof me ik schrik niet snel. Ik ben 29, en ben al mijn hele leven met paarden bezig, dus ik weet hoe het moet. Ben geen beginner om het maar zo te zeggen.

nd423

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:02

Zou het kunnen zijn dat het die man allemaal teveel wordt? Daarom zoekt hij nu iemand om hem te helpen. 18 paarden is ook niet niets om voor te zorgen.
Wanneer je denkt dat het moedwillig is en je wilt zelf niet bijspringen, bel dan de dierenbescherming. Dat kan trouwens niet anoniem, maar ze gaan wel discreet met je gegevens om.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:17

je kunt gewoon bij de landelijke inspectie dienst aangifte/beklag doen , ze gaan kijken en jij blijft anoniem
krijg je geen enkel gezeur achteraf merr

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:54

Kun je niet bij de plaatselijke manege een groepje meiden verzamelen die samen deze man gaat helpen?
1 persoon is waarschijnlijk niet voldoende en zo komt er tenminste meer sociale controle en misschien iemand die wèl durft te bellen met de Dierenbescherming.
Dit is namelijk schandalig maar nog schandaliger is het als mensen die weten hoe die dieren lijden NIET meteen bellen met de Dierenbescherming/AID.....
Trouwens ik snap die 2 dochters niet??
En waarom 18!!!??

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 22:54

oke.. mag het niet zeggen.. maar was je iemand van 14, dan had ik wat anders verwacht.

dan mijn tip denk er nog goed overna en anders gewoon de AID bellen of zo. als het niks is maakt het ook niet uit.

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 08:23

Ik denk ook dat je een anonieme melding moet maken!
Of neem eerst 1 paard over
verzorg die totdat hij/zij weer gezond is.
Dan breng je hem/haar terug en maak je hem wijs wat hij wel en niet moet doen!

Huubkepuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 08:41

Heeft deze man helemaal geen land?

Ik denk dat het ook wel onkunde/onmacht is.... Waarschijnlijk zorgden zijn dochters altijd voor de paarden en moet die man het nu alleen doe en weet die man zelf niet veel van paarden af. Ik zou het proberen en kijk het een tijdje aan. Wil de man niet meehelpen voor een beter welzijn voor de paarden, dan kun je alsnog iemand inschakelen.
Maar pas wel een beetje op. Zo ben ik ooit bij iemand in het dorp waar ik woonde naar puppies wezen kijken. Piep klein huis, veel te veel hondjes liepen er rond en schoon was het er bepaald niet. Een paar weken later kwam ik die vrouw tegen en ze vroeg mij of ik de dierenbescherming had ingeschakeld. Omdat ze controle had gehad en ik de laatste was die daar binnen was geweest (kheb er geen puppie gekocht by the way). Dus ze verdacht mij ervan. Ik heb dat niet gedaan en heb dat ook gezegd. Daarmee was het ook afgedaan maar voor het zelfde geld was ze me telijf gegaan oid.

Succes! groetjes Cynthia

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 08:50

bekend verhaal Knipoog
zo kwam ik jaren bij een boertje die het ook allemaal zelf niet aan kon.
pony's stonden daar in de winter ook 5 maanden op stal en heeft me echt veel moeite gekost voor hij het nut en voordeel van buiten lopen in zag

wat je kunt proberen is om die man te vragen of hij een hoek van zijn land
( als hij dat heeft) op wil offeren zodat de paarden daar buiten kunnen lopen.
dat scheelt hem weer aan uitmesten en modder krijg je makkelijker uit de vacht dan mest.

verder kun je misschien eerst proberen of je samen met hem en iemand anders die je wel wil helpen om eerst alles weer op de rails te krijgen.

niet meteen van alles gaan verwijten,maar draag bruikbare oplossingen aan.

paarden op een hoek naar buiten,dat mest makkelijker uit en scheelt hem dus weer.
vaak zitten ze namelijk ook erg op hun centjes Knipoog
dan hem zover zien te krijgen dat de paarden meer ruwvoer krijgen.
biks hoeft inderdaad niet perse maar voldoende ruwvoer is wel nodig.
stippel eventueel een plan met hem uit.

deze man vraagd al hulp he?
en dat is goed.

mocht hij nou niet willen meewerken en zie je er eigenlijk helemaal geen toekomst in dan kun je altijd nog een anonieme melding gaan maken

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 14:31

Ik zou die man gaan helpen bij de verzorging, dat is beter voor de paarden, krijgen ze wat aandacht enz. En dan kun je het er idd met hem overhebben, of ze iig niet naar buiten kunnen want dat is toch wel erg belangrijk! En zou ook even nagaan of de paarden wel worden ontwormt enz.. Dus tis juist mooi dat jij er kan helpen, kun je alles navragen en de paarden controleren.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:44

Ik zou het niet zelf gaan doen. 18 paarden is te veel voor die man, maar ook voor jou in je eentje. Daarbij is deze man strafbaar, het klinkt als mishandeling. Je kunt aanbieden om er 16 te verkopen en dat je wel wilt helpen met de overige en dit goed aan te pakken. Ik zou sowieso melding maken! Het kan je altijd later nog helpen. Als iemand anders later melding maakt en jij helpt daar mee, dan houd de eigenaar jou straks nog medeverantwoordelijk omdat je niets hebt gezegd ofzo. Je weet nooit wat voor gekke dingen er aan je broek hangen.

Naamloos1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 20:49

Ik ben toch eigenlijk ook wel benieuwd of die man land heeft ? Zo niet is het toch lastig uitmesten met paarden in de stal, en je kan toch ook geen paarden houden als je geen land hebt?