Peesbeschermers op in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jilly__

Peesbeschermers op in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 10:56

hallo,

Omdat mijn paard nog al eens gek doet in de wei en nu dus een deel van zijn voorbeen gekneusd heeft omdat hij waarschijnlijk zijn achterbeen tegen zijn voorbeen heeft geschopt ofzo iets dacht de hoefsmid. Nu vroeg ik me af is het niet veiliger zijn peesbeschermers om te doen in de wei? En welke peesbeschermers zijn het luchtigst voor het paarden been?

Groetjes Jilly

playboysches

Re: Peesbeschermers op in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:07

heej,

mijn paard heeft vooral in het begin van het weide seizoen en als hij heel druk is peesbeschermers om.
ook hij kan echt de raarste sprongen maken, waardoor hij soms met wondjes en blessures uit de wei komt.
ik heb die van mij peesbeschermers om van harrys horse. die met 'air' deze laten lucht door zodat het onder de peesbeschermers niet te warm wordt.

let wel goed op dat je ze niet strak vast maakt, anders krijg je van die witte vlekjes.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:09

Is het geen optie om je paard vaker in de wei te laten? Dan zal hij wellicht niet of minder gek doen, omdat hij zijn energie dan beetje bij beetje kwijt kan. Dan barst de bom niet zo plots.

Jilly__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 15:52

Hij staat van smorgens tot savonds in de wei dus veel vaker zit er niet in heb hem snachts liever op stal.

OnlyLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 15:57

Ik zit eigenlijk ook een beetje met die vraag Knipoog het lijkt mij geen probleem, als je ze niet te strak maar ook niet te los doet.. 's avonds als hij weer op stal staat gaan ze weer af dus hij heeft ze niet 24 uur per dag om.
Peesbeschermers geven voornamelijk bescherming en weinig ondersteuning, dus de spieren/pezen zullen niet zwakker worden door de peesbeschermers. Of zie ik dat verkeerd?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:09

denk er goed aan dat de peesbeschermers de bloedtoevoer naar de hoeven tegenhoud. Als je paard maar een kwartietje naar buiten gaat is dat geen probleem, maar een hele dag...dat is niet goed, krijg je idd witte vlekjes van.

Jilly__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 16:18

En als ik ze losser doe dan normaal want moet er wel iets aan doen?

OnlyLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:24

Het houdt de bloedtoevoer toch niet helemaal tegen..?? Dat lijkt me sterk.. De binnenkant van de peesbeschermers is niet hard en de sluiting is van elastiek, dus daar zit ook wat speling in. Tenzij je ze super strak vastdoet natuurlijk, dan is die speling weg..
Je moet ze natuurlijk ook neit te los doen want dan kunnen ze afzakken. Knipoog

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:56

Ik heb het nooit gedaan .. vind het onzin
Je hebt 90% kans op druk plekken dus witte haren ..
En ik vind dat je zo mietjes van je paarden/pony,s maakt
Dit is mijn mening maar iedereen zijn ding .
Wil je ze toch om doen doe dan eerste half uurtje en haal ze dan af benen worden ook onnodig warm

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:58

de hele dag met peesbeschermers rondsjouwen lijtk me niet direct bevordelijk voor een paard

er komt de hele dag vuil bij, in, onder, tussen
bijkomend probleem , 's ochtend doe je ze om , dan zijn de benen slank en droog, of wat dikkig door nachtje stal
einde van de dag kan de situatie precies andersom zijn
vocht van de nacht is eruit gelopen , dus de peesbeschermers zitten iets los
of juist iets dikkere benen door de hele dag staan lopen liggen en doen waardoor de beschermers te strak zitten ,

te los aandoen is geen optie doordat de kans op schuiven etc dna te groot word
te strak ook niet vm afknellen

andere optie is, wanneer doet paard zo maf
als ze net de wei op gaat? dan zou je kunnen kiezen voor , peesjes aandoen , half uurtje maf kezen, peesjes af

Lady_Mad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:25

Hoeveel uur staat je paard in de wei?
Lijkt me niet goed om de hele dag om te doen..

Winegum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:41

Ik heb altijd te horen gekregen dat het niet verstandig is om het te doen. Als je het al doet heb je kans op drukplekken. En als je ze in een wei zet en het heeft geregend, op sommige plekken is de weide misschien stukgelopen, heb je kans op modder en vuil (vooral als je ze wat losser doet Knipoog) En ik denk eerlijk gezegd dat de peesbeschermers niet veel uitmaken, dat je paard nu iets heeft gekneusd dàardoor (wat dus niet eens zeker is?), komt niet zo heel vaak voor, denk ik dan hè? Knipoog

nd423

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:51

Mijn paard staat overdag ongeveer 8 uur lang buiten.
Aangezien hij, wanneer hij aan het spelen is, niet echt om zijn eigen benen denkt heb ik voor hem de N.E.W. Airoflow Sport boot gekocht bij http://www.canter-equipment.nl
Ze staan onder de cross country beenbescherming. Dit zijn peesbeschermers die zo gemaakt zijn dat ze lucht doorlatend zijn. Ze zijn ook makkelijk schoon te maken.
Ik gebruik ze ondertussen al ruim een jaar en mijn paard heeft geen last van witte haren, drukplekken o.i.d.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 01:11

Buiten het feit om dat er vuil/zand/steentjes (met verhoogde kans op wondjes dus) onder kan gaan zitten, zal de temperatuur onder de bescherming altijd gaan oplopen. Hoe goed deze ook geventileerd is, zonder bescherming is de temperatuur een stuk lager. Persoonlijk ben ik geen voorstander van beenbescherming, mits er echt een duidelijke aanwijsbare reden voor is en er geen andere mogelijkheid is.
De oorzaak van het gekneusde been van jouw paard hoeft zeker niet van aantikken te komen. Hoe weet jouw hoefsmid trouwens dat het gekneusd is? Begrijp me niet verkeerd, misschien is de beste man ook wel dierenarts.
Om op de kern van het verhaal terug te komen, zou ik in jouw situatie het paard niet van beenbescherming voorzien, omdat de kans op blessures veroorzaakt door de beschermers hoger ligt als van het mogelijk aantikken. Natuurlijk kan het paard zich altijd aantikken, zelfs als het paard op stal staat kunnen er ontzettend veel dingen gebeuren met een blessure als gevolg.
Uiteindelijk blijft het gebruiken van wel of geen beenbescherming natuurlijk je eigen keuze! Lachen

Jilly__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 08:56

Hoefsmid weet dat het been gekneusd is omdat hij er zelf naar heeft gekeken, en daarna nog met mijn veearts overlegt heeft en daar kwamen ze op uit. wanneer hij speelt is niet alleen het eerste halfuurtje. En hij flikt het vaker zijn eigen te schoppen omdat hij vaker wondjes op zijn voorbenen heeft.

mietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 09:02

Peesbeschermers met elastiek zijn geen optie als hij meer dan een uurtje buitenkomt, zeker als het warm is. Als zijn benen uitzetten knelt het elastiek en dit is heel slecht voor de benen. Ook is er een kans dat hij da nvan die witte haren op zijn voorbenen krijgt.

Wij hebben zelf altijd peesbeschermers zonder elastiek om en die werken perfect!

Noraa4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 09:17

overleg met je dierenarts!!!
die zal peesbeschermers afwijzen. de wondjes kunnen ook van andere paarden komen. met het spelen proberen ze elkaar altijd in de voorbenen te bijten. dit om het andere paard te laten knielen!
zo kijken ze wie in rangorde boven aan staat ( meestal met ruinen/hengsten).
van peesbeschermers/bandages worden benen zwak, de meeste peesblesures ontstaan hierdoor.
gebruik ze alleen tijdens het leren van iets nieuws!
longeren/zijgangen of tijdens het inrijden van je dier omdat het zichzelf aantikken dan het grootst is omdat het dier dan nog niet in balans is.

Bora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:06

Ik zou het niet doen want straks blijft je paard ergens aan hangen of raken ze los en vallen ze uit en dan ben je ze kwijt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:12

orashai schreef:
Hij staat van smorgens tot savonds in de wei dus veel vaker zit er niet in heb hem snachts liever op stal.

Je kunt niet peesbeschermers de hele dag omlaten, dat is vragen om problemen.
Misschien krijgt hij teveel krachtvoer?

Marissaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 18:44

Ik zou het niet in de wei omlaten, is wel gevaarlijk.

cassini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 23:52

Peesbeschermers zorgen ervoor dat de temperatuur van de pezen (te) warm word. Het is dus beter om zonder peesbeschermers in de wei te zetten. Maar omdat je paard nu zichzelf bezeerd is het zeker verstandig om met peesbeschermers in de wei te zetten! Je moet geen peesbeschermers omdoen wanneer het niet nodig is maar als het paard zich anders bezeerd is het zeker geen luxe om peesbeschermers om te doen.

Ik heb wel geen idee welke het beste doorluchten.. misschien dat je ook even in een ruitersportzaak kan informeren?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 09:55

opzicht is het natuurlijk beter om rake klappen te voorkomen en dan zou ik zeggen doe er kappen om wel alleen in de wei want sommige zijn een beetje lui en laten ze ook maar in de stal om dan hoeven ze die de volgende dag niet meer om te doen.
verder zou ik niet voor de goedkoopste kappen gaan maar voor kappen die het beste ademen dat is heel belangrijk want het wordt veel te warm zeker in de zomer onder de kappen.
Bij de paardendrogist hadden ze volgens mij ook van die ademende dingen.
Wat ik wel onzin vind is dat sommige mensen het bij voorbaat al doen en op sommige stallen lijkt het een hype om ieder paard met kappen op de wei te zetten.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 04:00

kasparonda schreef:
verder zou ik niet voor de goedkoopste kappen gaan maar voor kappen die het beste ademen dat is heel belangrijk want het wordt veel te warm zeker in de zomer onder de kappen.
Bij de paardendrogist hadden ze volgens mij ook van die ademende dingen.
Wat ik wel onzin vind is dat sommige mensen het bij voorbaat al doen en op sommige stallen lijkt het een hype om ieder paard met kappen op de wei te zetten.

Inderdaad als je dan toch overweegt beenbescherming te kopen, doe het dan gelijk goed en koop beschermers die ook goed aansluiten. Ennuuh....op veel stallen is het ook een hype om ieder paard met kappen te rijden onder het zadel Knipoog

photographer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:35

noviceh schreef:
Buiten het feit om dat er vuil/zand/steentjes (met verhoogde kans op wondjes dus) onder kan gaan zitten, zal de temperatuur onder de bescherming altijd gaan oplopen. Hoe goed deze ook geventileerd is, zonder bescherming is de temperatuur een stuk lager. Persoonlijk ben ik geen voorstander van beenbescherming, mits er echt een duidelijke aanwijsbare reden voor is en er geen andere mogelijkheid is.
De oorzaak van het gekneusde been van jouw paard hoeft zeker niet van aantikken te komen. Hoe weet jouw hoefsmid trouwens dat het gekneusd is? Begrijp me niet verkeerd, misschien is de beste man ook wel dierenarts.
Om op de kern van het verhaal terug te komen, zou ik in jouw situatie het paard niet van beenbescherming voorzien, omdat de kans op blessures veroorzaakt door de beschermers hoger ligt als van het mogelijk aantikken. Natuurlijk kan het paard zich altijd aantikken, zelfs als het paard op stal staat kunnen er ontzettend veel dingen gebeuren met een blessure als gevolg.
Uiteindelijk blijft het gebruiken van wel of geen beenbescherming natuurlijk je eigen keuze! Lachen

Mee eens
Ik heb ze alleen om als ik hem los heb in de bak wat nooit langer als 30 min.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:41

mijn paarden lopen zonder bescherming in de wei. ik vind het onzin om wel bescherming om te doen. En daarbij vind ik het geen drama als ze eens met een wondje uit de wei komen, daar worden ze gewoon hard van!